Paard gewond na aanrijding met onbekende motorrijder

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 10:32

ben het met HC eens :)

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 10:33

hc, jij zegt het, maar ik dacht precies hetzelfde :j

MarChak, jij woont er vlakbij zeg je, maar heb je dit zelf gezien of van horen zeggen? Want hard rijden, de 1 vind 70km hard, de ander schrikt al bij 40km. Het lijkt vaak denk ik al erger/sneller vanwege de gevolgen die het heeft gehad.

Ik zeg dus niet dat die motorrijder NIET hard reed, ik zeg alleen dat een verhaal van mond tot mond nogal eens wat heftiger wordt gemaakt, zeker als er uiteindelijk gewonden vallen....

Fury08

Berichten: 1711
Geregistreerd: 04-07-08
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 11:41

WTF!! Het is toch een kleine moeite om je snelheid aan te passen. Ik zeg het ook altijd tegen mijn vriend als hij rijd en ik zie in de verte al een paard lopen, dat die zachtjes moet rijden.. Ik doe trouwens ook altijd de muziek zachter!

Ik vind het wel fatsoenlijk als die had gestopt. Helaas heb je nog steeds van die eigenheimers op de wereld

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 11:50

Huertecilla schreef:
celticpony schreef:
Vooral omdat mensen geen besef hebben wat ze voor een ander op het spel zetten.


Correct; ´mensen´.
Ruiters/menners een beetje meer dan andere bestuurders omdat díe de beslissing nemen om met een rijdier het verkeer in te gaan.
Zíj nemen die besissing en zíj zijn bóven de verantwoording voor het paard als voertuig ook nog voor het gedrag van dat díer vernatwoordelijk.
Ruiters/menners beseffen inderdaad zelden wat ze voor een ander op het spel zetten. Bijvoorbeeld als ze eraf kukelen en hun rijdier als een ongeleid projectiel van 500 kilo door het verkeer naar huis boldert....

De overige verkeersdeelnemers hoéven niets van paarden te weten noch te begrijpen. Het is niet hún hobby :)* ´
Een beetje ruiter/menner wéét dat ´poep gebeurt´. De overige verkeersdeelnemrs zijn normale mensen die niets menselijks vreemds is. Die doen domme dingen en maken fouten.
het is de verantwoordelijhkheid van de ruiterij om daarop voorbereid te zijn want menselijk gedrag in het verkeer is geen onzekerheid en het paard is de verantwoordelijkheid van de ruiterij.
Ruiters; besef eens wat je voor een ander op het spel zet met een rijdíer van 500 kilo in het verkeer....

hc


Sorry, maar motorrijden is ook niet mijn hobby maar dat wil niet zeggen dat ik geen rekening met ze hou. Kleine kinderen zijn ook niet mij hobby, maar als er een op de stoep loopt, zorg je toch ook dat je als het enigszins kan, niet vlak langs de stoeprand rijdt.
Dus ik vind het wel heel gemakkelijk gezegd dat niemand rekening met een paard, hond, kind, vrachtwagen of tractor hoeft te houden. Het leven is een samenspel, samen moet je er iets moois van maken.
Natuurlijk moet je als ruiter wel je verantwoordelijk nemen. Dus niet zomaar met een onervaren paard de weg op. Zorg dan voor goede begeleiding die het verkeer kan waarschuwen of afremmen. En daarbij moet je ook zoveel controle en verstand hebben dat je ze in de meeste situaties de baas kan blijven. Vlieg je er in de bak regelmatig vandoor, ga dan niet de weg op.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Paard gewond na aanrijding met onbekende motorrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 11:56

Dit verhaal zal heus twee kanten hebben, maar helaas zijn er teveel motorrijders met een veel te snelle motor, die maar wat graag stoer willen doen met hun herrie.
Afgelopen zondag reed er bij ons ook een langs de wei, nou ja langs de wei, zit 300 meter tussen denk ik, maar hard , hard en een herrie niet normaal.
En voor de duidelijkheid, het gaat om een 50 km weg...

Ik vind dat iedere weggebruiker rekening moet houden met wat ie kan veroorzaken.
Paardrijdend nederland is toch tegenwoordig groot genoeg, en trouwens bij zelfs chauffeursdiploma krijg je een hoofdstuk dat je op moet letten met paarden in het verkeer.

Dus je kunt mij niet wijsmaken dat mensen niet weten dat een paard een vluchtdier is. Dit word uitgebreid in de media behandeld.

lindake
Berichten: 11269
Geregistreerd: 29-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 13:21

HC... Ik snap je punt wel... Een ruiter moet zijn paard onder controle houden...

Maar: ik vind wel dat alle weggebruikers rekening moeten houden met elkaar... En die motorrijder heeft geen rekening gehouden met de menner... Want hij heeft niet vertraagd bij het paseren en dat is volgens mij niet zo moeilijk...

Ik was ooit eens alleen in het bos aan het rijden en er kwam een hele groep motorrijders aan... Zo'n 50 tal schat ik... Ik zat op een braaf belgisch warmbloed paard (BWP) maar bij het zien van de motors voelde ik al een beetje spanning bij het dier... Die motorrijders waren zo vriendelijk om in een rustig tempo te passeren, ze hebben van mij allemaal een vriendelijk knikje gekregen... Indien ze gewoon hadden gecrost hadden ze het mij moeilijk gemaakt met dat paard... (Ik denk trouwens dat er weinig paarden bij 50 in volle snelheid passerende motors op een redelijk smal zandpad (kunnen 3 ruiters naast elkaar rijden) volkomen rustig zouden blijven...).

Waarom kunnen niet alle weggebruikers op deze manier rekening houden met ruiters? Deze mensen hadden volgens mij ook niets met paarden te maken maar hadden wel het verstand dat ze een vluchtdier rustig moeten paseren...
Laatst bijgewerkt door lindake op 13-04-09 13:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Juul_sintha

Berichten: 335
Geregistreerd: 19-10-08
Woonplaats: In Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 13:31

Nu maar hopen dat het goed komt met de ruiter en het paard.

mysa

Berichten: 10654
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 13:41

Andere weggebruikers moet wel degelijk weten wat een paard kan doen. Het is dan wel niet hun hobby, maar paarden zijn net zo goed verkeersdeelnemers als voetgangers, fietsers, scooters,auto's enz.

En het is in NL vrijwel niet meer mogelijk om helemaal niet op de openbare weg te komen.

Ik woon buiten, maar ook hier moet ik een stukje langs een B-weggetje om 'in het bos' te komen. En op dat B-weggetje, waar ik 20 jaar geleden hooguit eens in de maand een auto tegen kwam, word ik tegenwoordig op mooie dagen gepasseerd door alles wat maar wielen heeft.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 14:10

mysa schreef:
Andere weggebruikers moet wel degelijk weten wat een paard kan doen. Het is dan wel niet hun hobby, maar paarden zijn net zo goed verkeersdeelnemers als voetgangers, fietsers, scooters,auto's enz.

Het is de verantwoordelijkheid van de ruiter/menner dat hij zijn paard in normale verkeerssituaties onder controle heeft. Normale verkeerssituaties zijn óók die gevallen waarin iemand eens wat dichterbij of wat sneller dan gewenst passeert, en ook het sissen van vrachtwagenremmen of een rammelende aanhanger hoort gewoon bij wat je normaal in het verkeer kunt verwachten.

Als een paard in die situaties niet onder controle te houden is, dan hoort dat paard niet in het verkeer thuis.
Het is namelijk gewoon een voertuig, en dat het ook een eigen wil heeft, doet niets af aan de verantwoordelijkheid van de bestuurder van dat paard.

Als ik een auto heb waarvan de remmen af en toe ontbreken of niet werken, of die soms zomaar uit zichzelf van richting verandert, dan mag ik daarmee (terecht) de weg niet op. Bij een paard is dat niet anders.

Natuurlijk kunnen overige verkeersdeelnemers rekening houden met paarden en ruiters door ze voorzichtiger te passeren, maar in principe moeten ze er vanuit kunnen gaan dat ruiters, net als andere bestuurders, hun voertuig onder controle kunnen houden.

DendroFleur schreef:
Kleine kinderen zijn ook niet mij hobby, maar als er een op de stoep loopt, zorg je toch ook dat je als het enigszins kan, niet vlak langs de stoeprand rijdt.
Het verschil tussen paarden en kinderen is dat paarden nooit zelfstandig deel uitmaken van het verkeer. Ze horen niet op of aan de openbare weg te spelen, of zelfs maar zonder begeleiding door het verkeer te bewegen.

Paarden zijn in het verkeer voertuigen, die altijd onder verantwoordelijkheid van hun bestuurder of - wanneer ze niet bereden worden - begeleider (= volgens de wet ook een bestuurder) vallen.
Kinderen zijn zelfstandige verkeersdeelnemers, die wel vrij door het verkeer kunnen bewegen. Ze kunnen alleen de situaties nog niet voldoende beoordelen, en daarom moeten andere bestuurders er rekening mee houden.

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 14:30

lindake schreef:
En die motorrijder heeft geen rekening gehouden met de menner... Want hij heeft niet vertraagd bij het paseren en dat is volgens mij niet zo moeilijk....


Jij springt naar een conclusie op basis van subjectieve berichtgeving uit tigste hand.

Wellicht heeft de motorrijder wél afgeremd en verder niets raars opgemerkt. Wellicht reedt hij niet te hard en zag geen reden af te remmen. Wellicht reed hij wel te hard. Hij heeft in ieder geval niemand aangereden.

De feiten uit het stukje zijn dat een hoogbejaarde menner de controle verliest over diens paard bij/na het passeren van verkeer zónder dat er daarbij van een aanrijding sprake was. Dat aanrijden deed de menner.

Je kan vinden wat je wil over verantwoordelijkheden doch onder de streep is de ruiter/menner degenen die met een paard het verkeer in besluit te gaan en is dat niet de hobby van de rest van de wereld.
Ja, die hoort rekening te houden met de ruiterij in het verkeer NET ALS MET ALLE ANDERE in de openbare ruimte, heeft niet de plicht een paardenboek te lezen en wel het recht er niet door in gevaar gebracht te worden.
De rest van de wereld mag er vanuit gaan dat een bestuurder van een paard zich als volwaardige verkeersdeelnemer gedraagt.

hc

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 14:42

Als je op een kruispunt van gelijkwaardige wegen van rechts komt met je paard, heb je voorrang, want je hebt dezelfde rechten als een fietser. Heel simpel, maar welke motorrijder/automobilist geeft het? Wij kregen het welgeteld 1 x, van een joch in een Golf die net zijn rijbewijs had en de regels nog kende; wij hebben hem vriendelijk en uitgebreid bedankt. De rest rijdt zonder op- of omkijken gewoon door.
Hoezo hoeft het overige verkeer geen rekening te houden met dieren op de weg Huertecilla? Dat is in Nederland nog altijd wettelijk verplicht, je zult de motorrijders de kost geven die een bekeuring kregen wegens "roekeloos inhalen" e.d. Er staat duidelijk in de wet dat je rekening houden moet met de "onberekenbaarheid" van een paard, met de zwakkeren in het verkeer, net als van kleine kinderen. Altijd rustig en heel ruim passeren dus. En dat schort er nogal eens aan bij de gemiddelde motorrijder, vooral in het voorjaar.
Wij wonen aan een kronkelende 60 km. weg, maar dat is voor hen toch bijna hetzelfde als het TT-circuit? Ze vliegen hier als gekken over de weg, de goeden niet te na gesproken uiteraard. Maar een lekkere buitenrit op 2e Paas/Pinksterdag zit er helaas niet meer in, ondanks onze (bijna) bomproof paarden. Maar elk dier kun je over zijn/haar acceptatie-grens jagen.
Beetje respect voor elkaar, is dat nou zo moeilijk?

mysa

Berichten: 10654
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Paard gewond na aanrijding met onbekende motorrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 14:55

linky bedankt, had net een stuk getypt met dezelfde strekking maar het wilde niet geplaatst worden :)

Oh ja, nog wel even: en hoe moet men een paard ooit verkeersmak maken als je voor het dat is, niet mee op de weg kunt gaan? Geldt trouwens evenzo voor kinderen, die zul je het ook in de praktijk moeten leren.

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 15:04

Wat heeft jouw reactie van doen met de ts Linky?

Jouw betoog is een aantal sprongen naar conclusies op basis van jouw eigen vooroordelen.

De titel van de ts is al FOUT en de inhoud hoogst tendentieus.
Er is geen aanrijding met een motorrijder geweest!
Die motorrijder was waarschijnlijk net zo lekker van het rijden aan het genieten als de menner en na het voor hem probleemloos passeren van een paard-en-wagen die al weer uit zijn bewustzijn kwijt.
Het is heel goed mogelijk dat de motorfiets snel voorbij kwam. Het is ook goed mogelijk dat het paard door de brommer al hyper was en door de motorfiets flipte.

Verder schrijf ik niet dat er geen rekening gehouden hoeft te worden. Ik schrijf zelfs wél dat er wel rekening gehouden moet worden :)*
De verkeersdeelnemers moeten er echter wl van uit kunnen gaan dat een ruiter/menner zich als volwaardig en capabel verkeersdeelnemer gedraagt.
De voertuigspecifieke kernmerken van een páárd zijn in beginsel de verantwoordelijkheid van de ruíter.

hc

MarChak

Berichten: 2553
Geregistreerd: 27-01-08
Woonplaats: op mijn eerste Chakra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 15:09

Ididit schreef:
hc, jij zegt het, maar ik dacht precies hetzelfde :j

MarChak, jij woont er vlakbij zeg je, maar heb je dit zelf gezien of van horen zeggen? Want hard rijden, de 1 vind 70km hard, de ander schrikt al bij 40km. Het lijkt vaak denk ik al erger/sneller vanwege de gevolgen die het heeft gehad.

Ik zeg dus niet dat die motorrijder NIET hard reed, ik zeg alleen dat een verhaal van mond tot mond nogal eens wat heftiger wordt gemaakt, zeker als er uiteindelijk gewonden vallen....


Ik ken de verkeerssituatie ter plekke heel goed (woon al 20 jaar vlakbij), dit bochtige en onoverzichtelijke deel van de Dorpsstraat is een 30-km zone, waar echter - zowel door brommers, motoren als auto's en vrachtwagens - vrijwel continu te hard wordt gereden. Als ik daar netjes 30 rijd word ik regelmatig ingehaald door brommers en motoren of ze proberen met een auto op m'n trekhaak mee te liften (reden dat ik die straat niet vaak meer neem). Een voertuig dat daar 30 blijft rijden is een zeldzaamheid, en zeker bij het inhalen van een aanspanning (in draf ook al snel tegen de 25-30 km/h denk ik, menners, klopt dat ongeveer?) ga je al snel over de max. snelheid heen.

Ik heb niets van horen zeggen, ken alleen dus het nieuwsbericht en mijn eigen ervaringen op dat weggedeelte (maar misschien staat er nog iets over in het streekkrantje komende week).
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of de politie ook nog op zoek is naar de brommerrijder en wat diens rol in het geheel is.
Om een goed idee te krijgen waar het precies is fout gegaan moet je inderdaad alle omstandigheden kennen, dat laat ik dan bij deze aan de politie over.
Misschien liep dat paard wel voor het eerst op de openbare weg.
Misschien zat de koetsier voor het eerst op de bok.
Misschien had de brommer een knetterende uitlaat.
Misschien trok de motor z'n gas flink open.
Misschien... kun je daar nog uren over speculeren.
In al die gevallen hadden de alle betrokken bestuurders op redelijke wijze rekening met elkaar moeten houden. Tja, en een brommer en motor schrikken niet zo snel maar vluchtdier paard wel en die mogen nog steeds in Nederland gebruik maken van de openbare weg.

Is het hebben van een koetsiersbewijs trouwens tegenwoordig verplicht (zit zelf nooit op de bok)?

@mysa, ik heb m'n kind ook verkeersmak moeten maken :D , heb je helemaal gelijk mee.

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 15:34

MarChak schreef:
in draf ook al snel tegen de 25-30 km/h denk ik, menners, klopt dat ongeveer


Míjn menpaard loopt voor de terreinsulky op asfalt op kruissnelheid in draf 13-15 km/u. Ze kan langzamer en wat sneller. Ruím voor de 30 gaat ze in galop. Dat doen we zelden of nooit want ík trek dat niet :o
Ik loop/ren namelijk als palfrenier naast het paard mee.
De wegen zijn hier vrij onoverzichtelijk en smal. Het verkeer is soms verrast door een paard-en-wagen, er is veel landbouwverkeer plus veel toeristen die hier in de bergen komen ´crossen´ met terreinmotoren en een wagen achter een paard is een inherent onveilige situatie als het geen flegmatiek paard is.
Omdat al mijn paarden bloedkikkers zijn, is de meest flegmatieke die we als menpaard hebben gekozen dat ook.
Verkeersmak, maar áls ze schrikt is de kar erachter geen rustgevende factor :)*
Ik ga er van uit dat dit míjn probleem en verantwoordelijkheid is en ik loop/ren daarom mee. Ik ben dan de wel rustgevende factor en sluit daardoor escalatie uit.
Ik men dus zelf alleen op eigen land. Jammer, maar helaas.

hc

mental11
Berichten: 171
Geregistreerd: 30-05-07
Woonplaats: Ginder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 15:43

Er is van 2 kanten wat voor te zeggen. Rekening houden doe je immers met elkaar, alle verkeersdeelnemers moeten met elkaar rekening houden. Beetje net als in de maatschappij ;-)
Maar dan blijft er een dilemmaatje (bb): hoe gaat de ruiter het paard dan leren om te gaan met het verkeer, als hij/zij er pas aan mag deelnemen wanneer het paard al verkeersmak is.
Zoals die uitspraak dat ervaring hetgene is dat je krijgt, kort nadat je het nodig had.

Ik had ooit een aanvaring met iemand met een hond, die mijn pony blaffend na rende en probeerde te bijten.
Dat was zo een onaangename uitwisseling dat ik na een tijdje terugkeerde, ons ritje was immers al flink verpest. Ik vond haar weer en we kwamen toch in een beter gesprek. Daarin legde zij mij dit ook voor. Hoe kon haar hond anders aan paarden wennen dan in hun aanwezigheid?


(Voor wie zich afvraagt hoe het verder ging: Ben afgestapt, hond heeft wat rondjes om de pony gelopen en zo hebben we elkaar geholpen en toch een leuk uitstapje gehad)

lindake
Berichten: 11269
Geregistreerd: 29-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 15:49

Huertecilla schreef:
Ja, die hoort rekening te houden met de ruiterij in het verkeer NET ALS MET ALLE ANDERE in de openbare ruimte, heeft niet de plicht een paardenboek te lezen en wel het recht er niet door in gevaar gebracht te worden.
De rest van de wereld mag er vanuit gaan dat een bestuurder van een paard zich als volwaardige verkeersdeelnemer gedraagt.
hc


Een motorrijder moet inderdaad geen paardenboek lezen... Het enige wat hij moet weten is... Een paard is een vluchtdier dus ik moet vertragen... Is dat nu zo moeilijk? Daar hoef je toch geen heel paardenboek voor te lezen...

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 16:00

mental11 schreef:
hoe gaat de ruiter het paard dan leren om te gaan met het verkeer, als hij/zij er pas aan mag deelnemen wanneer het paard al verkeersmak is.
Zoals die uitspraak dat ervaring hetgene is dat je krijgt, kort nadat je het nodig had.

Ik had ooit een aanvaring met iemand met een hond, die mijn pony blaffend na rende en probeerde te bijten.
Dat was zo een onaangename uitwisseling dat ik na een tijdje terugkeerde, ons ritje was immers al flink verpest. Ik vond haar weer en we kwamen toch in een beter gesprek. Daarin legde zij mij dit ook voor. Hoe kon haar hond anders aan paarden wennen dan in hun aanwezigheid?


(Voor wie zich afvraagt hoe het verder ging: Ben afgestapt, hond heeft wat rondjes om de pony gelopen en zo hebben we elkaar geholpen en toch een leuk uitstapje gehad)


Probeer te bedenken wat je aan 'enge' situaties kunt tegenkomen in het verkeer.

Zorg dat je eerst zelf (dus zonder paard) met die situaties bekend raakt, zodat je straks niet bevend als een rietje op je paard zit in zo'n situatie. Je moet zelf niet bang zijn, en dit ook uitstralen als je je paard vertrouwen moet bieden, anders versterk je door jouw angst ook die van je paard.

Daarna kun je, op bekend terrein waar je zelf de omstandigheden kunt bepalen, gaan oefenen met de vooraf bedachte 'enge' situaties. Vraag gewoon of iemand eens een keer met een scooter kan komen knetteren, of met een bladblazer, of leg eens een zeil neer. Als er een loonwerker bezig is, vraag dan of je met je paard bij zijn machine mag komen staan (voordat de machine draait), laat hem maar snuffelen en rondkijken.
Wees creatief en laat mensen om je paard heen fietsen, schreeuwen, zwaaien, toeteren, etc.

Zorg alleen wel dat je hier de tijd voor neemt. Een middagje alle 'enge' dingen tegelijk oefenen, en daarna niet meer is spannend, maar heeft niet veel effect. Pak de dingen één voor één aan, en ga pas verder als jij, je paard en jullie samen er vertrouwd mee zijn. Blijf daarna gewoon regelmatig herhalen, als onderdeel van de normale trainingen. Het paard moet niet het idee krijgen dat schriktraining iets 'speciaals' is, want het moet het juist ervaren als onderdeel van het normale rijden.

Als jullie samen in al die situaties normaal je oefeningen kunnen doen, zonder al te veel afgeleid te zijn, dán kun je het in het 'echte' verkeer gaan proberen.
Natuurlijk zullen er situaties zijn waarin je paard nog steeds zenuwachtig wordt, maar als je die vooraf hebt geoefend en als je je paard kent, dan weet je wanneer zo'n situatie zich aandient, hoe je paard daarop reageert en wat je kunt doen om het zo snel mogelijk weer te kalmeren.

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 17:45

lindake schreef:
Een paard is een vluchtdier dus ik moet vertragen...


Euh, een ´vluchtdier´ bestáát niet :x

Schrík is een reflex = onbewust.
Vluchten is gedrag = bewust.
Vluchten is één van de keuzemogelijkheden na schrik.
Omdat het bewust gedrag is, kan je de die keuze bepalen, aanleren.
Verkeerszeker maken van een paard is het aanleren na de primaire schrikreflex te vertrouwen op het leiderschap van de ruiter.

Een ´vluchtdier´ bestaat niet. Dat hoeft die motorrijder dus niet te weten, hóórt die niet te denken.
Ook wordt het dan gelijk helder dat het verkeer niet meer dan met een primaire schrikreactie rekekning hoéft te houden. Meer dan één, zeg twee stappen opzij = fout in opvoeding/opleiding/training.

hc

Mars

Berichten: 33327
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 17:57

Hc, ik vind jouw posts altijd heel verhelderend en verfrissend, ze laten me meestal nadenken over (voor mij) gevestigde ideeen.
Ik kan je volgen op het punt dat iedere ruiter/menner zijn paard in zoverre op moet leiden dat het dier niet van schrik als een ongeleide stormram door het verkeer gaat denderen. Echter, de praktijk wijst uit dat het merendeel van de ruiters/menners het paard blijkbaar onvoldoende verkeersmak heeft gemaakt, want hoe vaak zie je een dergelijk nieuwsbericht niet op bokt voorbij komen?

Dat is het verschil tussen hoe het zou moeten gaan in het verkeer en hoe het daadwerkelijk gaat . Is het dan niet beter om te reageren op een manier die past bij de dagelijkse praktijk van schrikkende/wegrennende paarden door preventief af te remmen als motorrijder dan gewoon door te rijden en er van uit gaan dat het paard voldoende onder controle is?
Ik ben zelf motorrijder en heb tijdens mijn rij opleiding geleerd níets in het verkeer als vanzelfsprekend aan te nemen en altijd tijdig te anticiperen.

Alleen al vanuit dat oogpunt zou iedereen in het verkeer af moeten remmen en ruim inhalen als ze een paard op de weg zien met ruiter erop/ernaast of wagen erachter. Al is het niet om het paard niet te laten schrikken, dan wel voor je eigen veiligheid.

MarChak

Berichten: 2553
Geregistreerd: 27-01-08
Woonplaats: op mijn eerste Chakra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 18:10

gevonden op http://www.gratistheorie.nl/Motor/praktijk/p17.htm
[quote]
Ruiters
Een groep weggebruikers waarvan een motorrijder moet weten dat er een grote kans is dat het paard onverwacht reageert. Mijn ervaring is dat de meeste paarden het geluid van een motor beduidend spannender vinden dan het geluid van een auto. Ook de verkeersmakke paarden. Daarbij is mijn ervaring dat veel motorrijders niet in de gaten hebben dat hun snelheid veel te hoog is bij het passeren van een ruiter. Dit levert dan ook regelmatig levensgevaarlijke situaties op. Zeker in bosrijke (recreatie)gebieden waar ruiters achter bomenrijen veilig denken te zijn. Je ziet ze niet direct, maar ze hebben jou allang gehoord en beginnen al onrustig te worden door het geluid. Op het moment dat de motor dan daadwerkelijk daar is kan het paard al op 'ontploffen' staan. Rijdt een motorrijder rustig en gelijkmatig langs het paard is er geen enkel probleem. Gaarne begrip voor het vluchtdier en de kwetsbare ruiter.
[unquote]
De theorie vanuit een motorrijder bekeken. Ik kan me daar wel in vinden. Nu de (andere) motorrijders nog.

En hc, vluchten is gedrag, maar het afleren van de natuurlijke respons om te vluchten na schrik is niet bij ieder paard even makkelijk (laat staan dat iedere eigenaar daar goed in zou zijn).
Helaas groeien nog veel paarden 'beschermd' op in de opfok waar ze de eerste paar jaar van hun leven te weinig auto's, trekkers, motoren en andere stinkende lawaai- en bewegingmakende zaken leren kennen.

mental11
Berichten: 171
Geregistreerd: 30-05-07
Woonplaats: Ginder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 22:56

oomens schreef:
Probeer te bedenken wat je aan 'enge' situaties kunt tegenkomen in het verkeer.....en wat je kunt doen om het zo snel mogelijk weer te kalmeren.

Dank je wel Oomens. Maar eigenlijk had ik geen vraag over de training van mijn paard. Het gaat me erom dat je vroeger of later toch in het 'echie' komt. Dat een goede voorbereiding daarbij kan helpen, lijkt me niet ter discussie, daarover ben ik het roerend met je eens!

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 00:38

mental11 schreef:
oomens schreef:
Probeer te bedenken wat je aan 'enge' situaties kunt tegenkomen in het verkeer.....en wat je kunt doen om het zo snel mogelijk weer te kalmeren.

Dank je wel Oomens. Maar eigenlijk had ik geen vraag over de training van mijn paard. Het gaat me erom dat je vroeger of later toch in het 'echie' komt. Dat een goede voorbereiding daarbij kan helpen, lijkt me niet ter discussie, daarover ben ik het roerend met je eens!

Ik snap ook wel dat je vroeger of later in het 'echie' komt, maar ik zie ook dat heel veel mensen dat eerder vroeger doen dan later.
Veel ruiters staan er niet eens bij stil dat verkeersmak maken voor een groot deel buiten het verkeer kan gebeuren, en velen denken helaas dat een middagje 'schriktraining' hun paard meteen 'bomproof' maakt.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Paard gewond na aanrijding met onbekende motorrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 08:33

HC, in zekere zin ben ik het wel met je eens, maar...

Als bestuurder is een van de dingen die je leert, en welke volgens de wet strafbaar is, dat je geen andere weggebruikers in gevaar mag brengen.

Zoals ik het lees zijn er getuigen die verklaren dat de motorrijder TE hard reed, en daarbij heeft hij dus het paard en de koetsier in gevaar gebracht.

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 08:49

griebels schreef:
HC, in zekere zin ben ik het wel met je eens, maar...

Als bestuurder is een van de dingen die je leert, en welke volgens de wet strafbaar is, dat je geen andere weggebruikers in gevaar mag brengen.

Zoals ik het lees zijn er getuigen die verklaren dat de motorrijder TE hard reed, en daarbij heeft hij dus het paard en de koetsier in gevaar gebracht.


Dit is zeker waar, MAAR:
Bij ons rijden auto's en vooral motors ook veel te hard. Als ik er niet zeker van ben dat mijn paard ook in dat soort situaties rustig blijft, zou ik de weg niet op gaan. Ook de ruiter/menner moet rekening houden met het overige verkeer en zorgen dat je altijd je paard onder controle kunt houden, en overige weggebruikers dus niet op die manier in gevaar brengt..

Wat ik hier trouwens ook vaak tegen kom zijn mensen die BANG zijn dat het paard gek gaat doen of iets dergelijks en er juist daarom zo snel mogelijk voorbij willen zijn. Lijken wij mensen toch ook niet vluchtdieren ;)