Minister Verburg overlegt over andere registratie paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hermoso_13

Re: Minister Verburg overlegt over andere registratie paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:12

Straks moeten onze paarden ook met die oorbellen lopen. Zijn ze gek geworden. Paarden zijn toch gechipt.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 17:08

Jongens,
Ik heb er niks aan toe te voegen. wat hierboven zoal staat heb ik ook al bedacht.
Ik vind het vooral heel eng dat de overheid weer iets meer wil weten/registreren.
Er komen geen chips meer in mijn diertjes. Maar wat als je gedwongen wordt?
Dat hebben ze met het chippen ook gedaan en doen ze nu weet met die extra inlegvellen
bij de paspoorten. En wat wordt er gedaan bij bijvoorbeeld Afkriaanse paardenpest,
het West Nijl virus, Rhino????
De "Salinero's" en Ökidokï's" worden die in zo'n geval gespaard? En geruimd in de Paarden/ponystapel
van de Hobbyisten en "kleine"professionals?

Allemaal heel eng!!!
en prikkeldraad niet verbieden......? Wohw, ecdht verstand hebben ze niet....?????????

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 21:39

Er is niemand die je ooit heeft gedwongen om een chip in je paard te laten stoppen, het alternatief voor identificatie via DNA is er altijd al geweest. Dat dit door eenzijdige voorlichting niet zo bekend is geworden is te danken aan alle pro-chippers.

Nu gaan de regels binnen de EU vanaf 1 Juli veranderen, dan mag er alleen een chip in of een ander uiterlijk kenmerk op het paard worden aangebracht. Aangezien brandmerken niet mag, blijft er dan - volgens Verburg - alleen nog chippen over. Er wordt voor het gemak alleen aan een ding voorbij gegaan: volgens de Nederlandse grondwet moet er een alternatief aangeboden worden als je tegen chippen bent. Alleen kost dat weer een hoop moeite en eventueel rechtszaken. En dat moet je net willen.

Wie nog geen paspoort heeft en graag om die chip heenwil en DNA wil laten bepalen, doet er goed aan om alles voor 1 Juli rond te krijgen, bij voorkeur nog eerder zodat er echt geen problemen ontstaan met de aanvraag van het paspoort.

Overigens: als er centraal moet worden vastgelegd waar in Nederland zich welk paard bevind, zal er een database opgezet moeten worden. En dan mogen jullie raden wie daarvoor mag dokken.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:15

Cayenne schreef:
http://www.telegraaf.nl

Dat zegde ze woensdag toe tijdens een debat met de Tweede Kamer over het houden van paarden en de aanpak van verwaarlozing en mishandeling van deze edele dieren.

Naar mijn weten is de spelling niet veranderd en is het nog steeds zei ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 17:56

Cassidy schreef:
Er is niemand die je ooit heeft gedwongen om een chip in je paard te laten stoppen, het alternatief voor identificatie via DNA is er altijd al geweest.

Klopt, maar helaas was mijn paard net gechipped toen ik hem kocht. Anders was ik zeer zeker voor DNA-registratie gegaan. :j
Dus meer chips komen er echt niet meer in. :n

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 19:29

Als Verburg zo bezorgd is om onze paarden dan moet ze zogenaamde kwakzalvers een halt toe roepen. Mensen die zonder diploma paarden homeopathisch of therapeutisch gaan behandelen, of niet gediplomeerde hoefsmeden aanpakken.
Maar daar valt geen geld aan te verdienen in Den Haag.

milkystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 21:54

Twiggy2008 schreef:
Milkystar, heb jij wel eens gezien hoe dieronvriendelijk dit is bij het labelen? Een bloederig werkje, kan ik je vertellen.
Gebeurt bij ons elk jaar weer op de boerderij en wij worden er niet vrolijk van, kan ik je vertellen. Maar ja, het moet, anders krijgt de boer een boete. Heel vervelend en dat hoor ik van meer mensen met schapen in deze omgeving.

No way dat mijn paard zulke onzindingen in zijn mooie oortjes krijgt. :n
En ook geen brandmerk. Ze verzinnen maar iets administratiefs, als het zo nodig moet, maar ik wil geen toeters en bellen meer aan mijn paard, alsof het een product is. Mijn paard is een levend wezen en al die onzin die ze alleen maar gaan gebruiken voor belasting en/of voor ruiming als er zo'n nare paardenziekte uitbreekt.......

Het was van mij dan ook een dubbelzinnige opmerking, excuus als dat niet zo is overgekomen.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 10:47

tessii1991 schreef:
Cayenne schreef:
http://www.telegraaf.nl
Dat zegde ze woensdag toe tijdens een debat met de Tweede Kamer over het houden van paarden en de aanpak van verwaarlozing en mishandeling van deze edele dieren.

Naar mijn weten is de spelling niet veranderd en is het nog steeds zei ;)

Nou, in dit specifieke geval is het weldegelijk goed. Het betekent hier nl: "beloven".
Zie: http://nl.wiktionary.org/wiki/toezeggen
Verder denk ik dat labelen in het oor er niet zo snel zal komen. Ik zie het al: Ankie, Isabel enz. in de grand prix op hun paard met grote gele labels in hun oren _O- :wow: :~ ;)
Brandmerken lijkt mij een hele goede oplossing, waarom dat niet meer mocht omdat het zo sielugh is :? Ik heb het vaak gezien en de meeste paarden geven er niet veel om. Mijn eigen merrie keek niet eens om.
Ken paarden die hysterischer doen over een inenting of de hoefsmid :+

moly25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 15:45

hier in belgie is de chip en registratie verplicht voor paarden en pony's.
als je paard/pony niet gechipt is kunnen ze die zelfs in beslag nemen.
de wet is veranderd op 1 juli 2008, daarvoor was het chippen niet verplicht.

dus kon gelijk me pony laten chippen 8-)

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 18:10

Zoals al eerder gezegd is er geen sprake van gele (of oranje of roze :+) oorlabels. De chip (of DNA) wordt gewoon gebruikt voor identificatie. Het gaat vooral om het strenger maken van die identificatie (is nu niet voor alle paarden/ponies verplicht als ik het goed begrepen heb) en vooral het uitbreiden van de registratie. Er staat nu nergens geregistreerd van wie een paard is. Dat is o.a. voor ziektebestrijding, fraudebestrijding maar ook voor de belastingdienst erg vervelend...

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 09:21

Haha, vooral voor die laatste :D