Geen unaniem oordeel bij discussie paardenwelzijn

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaja

Berichten: 3899
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 13:41

:D Het grappige hier is dat de discussie voortgezet word onder de huistuinenkeukenmensen met huistuinenkeukenpaarden, die denken te kunnen en willen oordelen over hengsteneigenaren mét goedgekeurde dekhengsten, om die in groepverband in de wei te plaatsen.
Ik ben het ermee eens dat we soms te trüttig omgaan met onze inmiddels al trüttige en ( in verkeerd opzicht) verwende paarden, maar WAT DENK JE ZELF?

Geloof je nu echt dat een Joop van Uytert of een Wiepke van de Lageweg sérieus ingaan op de vraag of een goedgekeurde hengst met een soortgenoot, laat staan in kuddeverband mogen staan?

Waarom word deze doelgroep aangehaald in dit topic, waarom word hier een issue van gemaakt, als deze doelgroep maar enkele procenten van het geheel omvat?
Waarom vallen de mensen ( veelal niet of nooit in bezit geweest van een huistuinenkeukenhengst ) de mensen met een huistuinenkeukenhengst aan op het feit dat zij hun hengsten ook niet altijd in kuddeverband houden? Als er zelfs merries en ruinen zijn die een vorm van sociale contactstoornis vertonen en zich letterlijk en figuurlijk kapot vechten?
Het gaat nu eenmaal niet altijd goed en er is niet altijd een soortgenoot voor handen waar dit paard wel mee samen kan staan.
Ook paarden kunnen net als mensen niet met iedereen door één deur.

Echter moet je dan volgens mij dan een paardenmens zijn om dit te weten en te snappen, want niet alle mensen met paarden schijnen dit te snappen. Dat een partij als de PvdD hiervoor pleit is goed, maar de vlieger gaat niet altijd op. Dat zullen zij zelf ook inzien, maar waarom gaan sommige die discussie dan altijd keer op keer aan?
Snap je het dan niet of wil je het niet snappen?

Ook ik ben voor paardenwelzijn, maar je moet het niet alleen vanuit eigen optiek bekijken.
Elk verhaal heeft twee kanten, elke medaille heeft een keerzijde. Helemaal als je inkomensafhankelijk bent en paarden voor jou niet alleen maar een troetelstempel hebben.

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:35

Aan de ene kant ben ik het met je een Kaja. Aan de andere kant (ik weet dat het een idealistische gedachte is) vraag ik mij af of je het zou moeten willen om geld te verdienen met paarden, zonder dat je je 'werknemers'/de paarden kan geven wat zij aan natuurlijke behoeften hebben.

Als we in het topic lezen over Bokt: populairste forum, staat er ook een deel waaruit blijkt dat hier het meest met modder wordt gegooid. Reden daarvan volgens hen is het aantal vrouwen. := Maar ook de mannen onder ons kunnen er volgens mij wat van. Iedereen heeft zijn eigen argumenten (soms niet ;) ) waarom hij of zij iets goed vindt en waarom niet.

Zelf zou ik alleen kijken waar jouw argumenten vandaan komen en ook open staan voor de argumenten van anderen. Zo kan het gebruik van de 'verkeerde' bronnen een verkeerde mening geven, maar wel gebaseerd op argumenten. Ook het argument 'omdat iedereen het zo doet' kan zeer verkeerde dingen met zich meebrengen.
Zo heb ik meerdere instructeurs gehad en zij hebben mij leren rijden, maar totdat ik mij zelf via boeken in het paard en het trainen ging verdiepen heb ik écht op een verkeerde wijze gereden. Ik vind het erg vervelend voor de paarden, die daar de dupe van zijn geworden, maarja, als meerdere instructeurs zo werken zal het toch wel goed zijn?!

Hoe minder kennis je hebt, hoe lastiger het wordt om informatie te filteren op waarde. In dat opzicht zou het juist erg fijn zijn wanneer mensen intensiever zouden worden begeleid in het begin van hun 'paardenloopbaan'.

Achterom
Berichten: 23114
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:49

Kaja schreef:
Helemaal als je inkomensafhankelijk bent en paarden voor jou niet alleen maar een troetelstempel hebben.

Naar aanleiding van dit zinnetje wil ik toch even de vergelijking trekken met een andere sector die ook met dierenwelzijn te maken heeft: de boeren.

Voor kippen, koeien, varkens en kalveren zijn heel veel welzijnsnormen vastgelegd. Een kip moet bijvoorbeeld een bepaalde minimale ruimte hebben om te kunnen bewegen. Niemand die zich bij het bedenken van deze normen heeft beziggehouden met de vraag: wat voor gevolgen heeft dat voor de boer? Nee, de dieren hebben (terecht) recht op een minimum aan bewegingsruimte en recht op minimale normen voor het leven in een bepaalde omgeving.

Voor paarden is vreemd genoeg helemaal niets vastgelegd. Zelfs over een minimale boxomvang bestaat tussen paardenliefhebbers nog veel discussie, terwijl er al wetenschappelijk bewijs genoeg op tafel ligt. En soms is dat bewijs niet eens nodig; sommige dingen kun je op je klompen al aanvoelen.
De mensen die voor hun inkomen afhankelijk zijn van de paarden, hebben hiervoor gekozen. Ze worden door niemand gedwongen. En ja, als er bepaalde regels komen zal niet iedereen het redden. Net zoals een heel aantal boeren het ook niet redt.
Maar dat zegt toch alleen maar iets over hoe rendabel het bedrijf is? Moet je bedrijven die alleen maar rendabel kunnen zijn door dieren niet te geven waar ze recht op hebben, in stand houden? Zullen we de legbatterijen dan ook maar weer vol stoppen met kippen? Zullen we de koeien dan ook maar weer op een ketting op de donkere deel zetten? Zullen we de kistkalveren dan ook maar weer invoeren?

Het wordt gewoon tijd dat er iemand goede regels op gaat stellen voor de paardensector. En dat er dan ook meteen geregeld wordt hoe er gecontroleerd wordt op naleving van die regels.
Het uitstellen van deze regels werkt alleen maar dit soort discussie in de hand, net zoals het belachelijke idee van de minister om een sector zijn eigen regels te laten opstellen.

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Geen unaniem oordeel bij discussie paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:52

Zelfs de goudvis in zijn verboden ronde kom is percentueel gezien in oppervlakte nog beter af als menig paard op stal.

Dani_
Berichten: 4087
Geregistreerd: 31-08-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:55

Eens met het laatste stuk van judje's post :j. Het zou iedere eigenaar verplicht moeten worden om eens wat boeken te lezen over paarden voor er aan te beginnen. Neem nu de hoefsmid ... Er gaan zoveel gruwelverhalen rond over verkeerd bekapte/beslagen paarden. MIJ zou zoiets niet overkomen, ik heb mij genoeg in de materie verdiept om te weten hoe ik de hoeven van mijn paard bekapt wil hebben. Je hoort vaak: 'vraag het je hoefsmid, díe heeft er voor geleerd!' of 'laat iedereen zich bij zijn leest houden'. Tsja, op die manier kan ons dus van alles wijsgemaakt worden he en nu moet hoefsmid weer een beschermd vak worden. Hoeven van je paard horen ook bij jouw passie, jouw hobby, of jouw sportdier! Lees er eens een boek over zodat je ook ZELF het kaf van het koren kan scheiden denk ik dan.

@Kaja: ik begrijp het niet. Zodra je inkomensafhankelijk bent hoef je geen rekening meer te houden met het dier? Of kán het dan gewoon niet meer? Dan zou het toch verboden moeten worden, dat is brood verdienen over de rug van arme dieren ... ;( Ik ben sowieso voor het afschaffen van sport met dieren, maar dat terzijde ...

Kaja

Berichten: 3899
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:58

En niet alleen in het begin Judje....

Wanneer je ergens interesse in hebt is er negen van de tien keer sprake van een idool, een voorbeeld.
En daar gaat veel mis.

"A. rijd met bandages"
"B. gebruikt een bepaald merk"
"C. laat zijn paarden alleen los met peesbeschermers"
"D. haar paard mag niet in de wei, daar worden ze dik van"

Allemaal invloeden die overgenomen worden zonder enige vorm van verdieping en/of kennis.

Maar het venijn zit hem niet bij de 'bekende paardenmensen' maar bij de onbekende mensen met paarden'.

Achterom
Berichten: 23114
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:59

Kaja schreef:
Maar het venijn zit hem niet bij de 'bekende paardenmensen' maar bij de onbekende mensen met paarden'.

Lees de discussie op western eens over 'tailblocks'. Daar gaan toch echt de 'bekende paardenmensen' in de fout...

Kaja

Berichten: 3899
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:15

Als er stukjes uit mijn post gehaald worden, gaan die een eigen leven leiden.
Ik heb het over de hengstenhouders met hengsten die in de topsport lopen, die zijn inkomensafhankelijk van hun hengsten.
Deze hengsten worden niet zomaar in de wei gelaten met soortgenoten en/of in kuddeverband.
Verdere uitleg zie mijn eerste post in dit topic.

Daarmee bedoel ik ook dat je appels niet met peren kunt vergelijken.
Dus ook niet de boeren met de hengsteneigenaren waar ik het over had.

Je verschuilen achter deze hengsteneigenaren is niet juist, per dier moet worden bekeken wat de mogelijkheden zijn.
Want niet elk paard is hetzelfde, maar ik geloof dat de dieren van mensen met paarden slechter af zijn, dan de dieren van paardenmensen.

Achterom
Berichten: 23114
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:21

Kaja schreef:
Als er stukjes uit mijn post gehaald worden, gaan die een eigen leven leiden.
Ik heb het over de hengstenhouders met hengsten die in de topsport lopen, die zijn inkomensafhankelijk van hun hengsten.
Deze hengsten worden niet zomaar in de wei gelaten met soortgenoten en/of in kuddeverband.
Verdere uitleg zie mijn eerste post in dit topic.

Daarmee bedoel ik ook dat je appels niet met peren kunt vergelijken.
Dus ook niet de boeren met de hengsteneigenaren waar ik het over had.

Je verschuilen achter deze hengsteneigenaren is niet juist, per dier moet worden bekeken wat de mogelijkheden zijn.
Want niet elk paard is hetzelfde, maar ik geloof dat de dieren van mensen met paarden slechter af zijn, dan de dieren van paardenmensen.

Ik heb een stukje uit je post gehaald om mijn eigen punt duidelijk te maken. Als je daar moeite mee hebt, dan verander ik dat.
En ik denk echt dat het heel naief is om te denken dat paarden van mensen met paarden het slechter zouden hebben dan de paarden van 'paardenmensen' zoals jij dat noemt. Zeker in de sport bestaan er veel excessen. De oorzaak van deze excessen is vaak gewoon simpelweg geld. Voor de 'mensen met paarden' is geld tenminste geen motivatie. Paarden kosten dan immers alleen maar geld ;)

En ja, ik denk dat mijn paard echt een beter leven heeft dan veel paarden op handelsstallen, trainingsstallen etc.

Kaja

Berichten: 3899
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:22

Dani62 schreef:
@Kaja: ik begrijp het niet. Zodra je inkomensafhankelijk bent hoef je geen rekening meer te houden met het dier? Of kán het dan gewoon niet meer? Dan zou het toch verboden moeten worden, dat is brood verdienen over de rug van arme dieren ... ;( Ik ben sowieso voor het afschaffen van sport met dieren, maar dat terzijde ...


Daarom begrijp je mij ook niet Dani, je bent tegen de sport.
Zodra je inkomensafhankelijk bent, is dat geen vrijbrief om je dieren slecht te behandelen, nooit niet.
Ik heb het over de hengsteneigenaren die hengsten niet zomaar in de wei zetten met andere dieren, juist omdat zij topsport lopen, veel dekken en dus geld verdienen, maar wel degelijk goed voor hun dieren zorgen.

ljomi
Berichten: 5
Geregistreerd: 02-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:26

ik vind dat paarden altijd naar buiten moeten kunnen!!!
het is hun natuurlijke leefgebied en die mag en moet je ze niet afnemen!
waarom denk je dat zoveel paarden stalgebreken hebben...
gelukkig is de dierenbescherming hier ook mee bezig :D

Kaja

Berichten: 3899
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:32

Wendy schreef:
Ik heb een stukje uit je post gehaald om mijn eigen punt duidelijk te maken. Als je daar moeite mee hebt, dan verander ik dat.
En ik denk echt dat het heel naief is om te denken dat paarden van mensen met paarden het slechter zouden hebben dan de paarden van 'paardenmensen' zoals jij dat noemt. Zeker in de sport bestaan er veel excessen. De oorzaak van deze excessen is vaak gewoon simpelweg geld. Voor de 'mensen met paarden' is geld tenminste geen motivatie. Paarden kosten dan immers alleen maar geld ;)

En ja, ik denk dat mijn paard echt een beter leven heeft dan veel paarden op handelsstallen, trainingsstallen etc.

Ik heb er moeite mee omdat je met je eigen post iets duidelijk wilt maken, maar mijn post uit het verband rukt door het over een andere boeg te gooien. Je hoeft het niet te veranderen hoor, er is nu genoeg over gezegd.

Ik ben er sowieso van overtuigd dat mijn paarden het beter hebben dan menig paard in NL. Maar geldt dat niet voor iedereen?
Zijn we niet allemaal kampioen in onze eigen achtertuin? Vaak waar de kennis ophoudt gaat de onkunde verder, en vaak nog uit onwetendheid...

Topsporters met hun paarden zijn niet altijd zaligmakend... Maar recreanten niet meer en niet minder.
Bij beide gaat veel mis, maar moet het een taak van de overheid worden om regels op te stellen, terwijl bij sommige het enige paard wat ze ooit van dichtbij hebben gezien het paard van Sinterklaas is?

Kaja

Berichten: 3899
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:35

ljomi schreef:
ik vind dat paarden altijd naar buiten moeten kunnen!!!
het is hun natuurlijke leefgebied en die mag en moet je ze niet afnemen!
waarom denk je dat zoveel paarden stalgebreken hebben...
gelukkig is de dierenbescherming hier ook mee bezig :D

Ik ook, maar ik kan me ook indenken waarom een Painted Black of een Gribaldi niet elke dag in kuddeverband op het gras staat.
Weet je waar ik dan nog meer moeite mee heb?

Vogels in een vogelkooitje, dat vind ik pas smerig, als je naar hun natural habitat kijkt....

Achterom
Berichten: 23114
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:42

Kaja schreef:
Zijn we niet allemaal kampioen in onze eigen achtertuin? Vaak waar de kennis ophoudt gaat de onkunde verder, en vaak nog uit onwetendheid...

Topsporters met hun paarden zijn niet altijd zaligmakend... Maar recreanten niet meer en niet minder.
Bij beide gaat veel mis, maar moet het een taak van de overheid worden om regels op te stellen, terwijl bij sommige het enige paard wat ze ooit van dichtbij hebben gezien het paard van Sinterklaas is?

Ik pretendeer in ieder geval niet alles te weten :D En mijn paard is ook geen geweldig kampioenspaard. Gelukkig niet zeg.
Daarom heb ik ook les, lees ik veel en probeer ik me er zoveel mogelijk in te verdiepen. Dat is volgens mij ook wel wat er nodig is.
Zoals ik al eerder aanhaalde ken ik ook een 'rijkserkende' hoefsmid die al meerdere paarden echt naar de filistijnen heeft geholpen. Een van die paarden is overigens na die tijd enorm goed geholpen door een bekapper (die trouwens zeker wel een opleiding heeft gehad, maar een andere dan die hier in Nederland aangeboden wordt).

Wat mij betreft moet er dus wel wat vastgelegd worden in de regels, en dan bij voorkeur door mensen die daarvoor geleerd hebben. Want het maken van goede regels is namelijk een vak. De sector zelf kan best voor input zorgen voor de regels, maar het maken van de regels (zodat ze bijvoorbeeld ook echt te handhaven zijn) laat ik echt graag over aan de professionals (en nee, dat is dus niet de politiek). Dus ja, ik zie het opstellen van de regels als een overheidstaak. Dat is op elk gebied zo, dus ik zou niet weten waarom niet als het ineens om paarden gaat.

Achterom
Berichten: 23114
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:43

Kaja schreef:
Vogels in een vogelkooitje, dat vind ik pas smerig, als je naar hun natural habitat kijkt....

En helemaal als ze alleen in een kooitje zitten, met een spiegeltje als gezelschap...

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:55

Natuurlijk is het lastig.
Maar: ik denk dat een PB of Gribaldi juist beter iedere dag in de wei zouden kunnen staan met soortgenootjes dan af en toe.

Hoe meer paarden buiten komen, alleen of met meerdere, hoe kleiner de kans op opgevallen in de wei/paddock. Het klinkt tegenstrijdig, maar wanneer ze weinig buiten komen moeten ze alle energie er uit gooien, die ene keer dat ze wel buiten komen. Je hoort geregeld: 'mijn paard liet ik 2 weken terug los in de bak en toen deed ze zo raar, dus heb ik het maar even niet meer geprobeerd, maar vandaag wel weer en toen deed ze weer zo raar'. Ok, dit is een excess, maar het geeft denk ik wel goed aan hoe ik het bedoel. :)

Een eenduidig verschil tussen paardenmensen en mensen met paarden vind ik niet. Er zijn paardenmensen, die (om geld bijv.) toch niet het meeste rekening houden met het welzijn, maar wel echte paardenmensen zijn (of zo worden genoemd?), omdat ze er goed mee om kunnen gaan. De term 'paardenmens' moet al heel duidelijk omschreven worden om er iets zinnigs over te kunnen zeggen: verschil in interpretatie, geeft ook verschil in mening.

Daarnaast zijn er mensen met paarden, die eigenwijs zijn en paardenmens denken te zijn, dit soort mensen kunnen gevaarlijk zijn, omdat ze alle adviezen in de wind zullen staan.
Dan heb je nog de mensen met paarden, die héél leergierig zijn en zich er zoveel in verdiepen dat zij misschien wel 'beter' zijn (ligt er maar weer net aan hoe je 'beter' omschrijft/uitlegt) dan paardenmensen.
En zo kan ik nog wel even doorgaan met waarom het lastig wordt te denken in die 2 termen.

Wat betreft de veehouderij: ik kan mij vinden in wat daar over gezegd wordt. Toen de legbatterijen en kisten voor kalveren werden afgeschaft hoorde je ook bijna niemand schreeuwen, alleen de boeren, omdat zij daardoor met veel verbouwingskosten te maken kregen, in veel gevallen de kostprijs omhoog ging en ze het daardoor niet meer redden. Maar, dat was toch logisch? Want dat kon niet! Nu het 'onze' sector betreft komt het ineens dichtbij en staan we niet met zijn allen de politiek toe te juichen, maar bieden we zoveel weerstand.

kazary

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:05

Wendy schreef:
Kaja schreef:
Helemaal als je inkomensafhankelijk bent en paarden voor jou niet alleen maar een troetelstempel hebben.

Naar aanleiding van dit zinnetje wil ik toch even de vergelijking trekken met een andere sector die ook met dierenwelzijn te maken heeft: de boeren.

Voor kippen, koeien, varkens en kalveren zijn heel veel welzijnsnormen vastgelegd. Een kip moet bijvoorbeeld een bepaalde minimale ruimte hebben om te kunnen bewegen. Niemand die zich bij het bedenken van deze normen heeft beziggehouden met de vraag: wat voor gevolgen heeft dat voor de boer? Nee, de dieren hebben (terecht) recht op een minimum aan bewegingsruimte en recht op minimale normen voor het leven in een bepaalde omgeving.

Voor paarden is vreemd genoeg helemaal niets vastgelegd. Zelfs over een minimale boxomvang bestaat tussen paardenliefhebbers nog veel discussie, terwijl er al wetenschappelijk bewijs genoeg op tafel ligt. En soms is dat bewijs niet eens nodig; sommige dingen kun je op je klompen al aanvoelen.
De mensen die voor hun inkomen afhankelijk zijn van de paarden, hebben hiervoor gekozen. Ze worden door niemand gedwongen. En ja, als er bepaalde regels komen zal niet iedereen het redden. Net zoals een heel aantal boeren het ook niet redt.
Maar dat zegt toch alleen maar iets over hoe rendabel het bedrijf is? Moet je bedrijven die alleen maar rendabel kunnen zijn door dieren niet te geven waar ze recht op hebben, in stand houden? Zullen we de legbatterijen dan ook maar weer vol stoppen met kippen? Zullen we de koeien dan ook maar weer op een ketting op de donkere deel zetten? Zullen we de kistkalveren dan ook maar weer invoeren?

Het wordt gewoon tijd dat er iemand goede regels op gaat stellen voor de paardensector. En dat er dan ook meteen geregeld wordt hoe er gecontroleerd wordt op naleving van die regels.
Het uitstellen van deze regels werkt alleen maar dit soort discussie in de hand, net zoals het belachelijke idee van de minister om een sector zijn eigen regels te laten opstellen.

Dat er regels zijn bij andere bedrijven met dieren heb ik ook al zo vaak aangehaald. Dat daar niemand over viel, dat daar ook noodgedwongen boeren zijn moeten stoppen die het investeren niet konden betalen.
Dat is allemaal goed, want die arme dieren toch.
Nu gaat het eens door getrokken worden naar paarden en mag het ineens niet.
Ik heb in een ander topic ook het verschil al gevraagt, maar op antwoord wacht ik nog.

Achterom
Berichten: 23114
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:07

kazary schreef:
Dat er regels zijn bij andere bedrijven met dieren heb ik ook al zo vaak aangehaald. Dat daar niemand over viel, dat daar ook noodgedwongen boeren zijn moeten stoppen die het investeren niet konden betalen.
Dat is allemaal goed, want die arme dieren toch.
Nu gaat het eens door getrokken worden naar paarden en mag het ineens niet.
Ik heb in een ander topic ook het verschil al gevraagt, maar op antwoord wacht ik nog.

Dat gaat er niet komen denk ik :n

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:20

Citaat:
Hoe minder kennis je hebt, hoe lastiger het wordt om informatie te filteren op waarde. In dat opzicht zou het juist erg fijn zijn wanneer mensen intensiever zouden worden begeleid in het begin van hun 'paardenloopbaan'


en hoe meer je weet des te beter besef je dat er nog veel meer te leren valt

kijk dat van kistkalveren en legbatterij kippen zo ook de stands afgeraden worden , top

maar als ik mijn paard in een box van 4x4 gooi kan ik je op een briefje gooien dat die vast komt te liggen
en mijn shetter verdwaald er in

nu lopen ze bij mij 24-7 buiten
maar niet overal heb je die mogelijkheid al was het maar door de bodem gesteldheid (klei)

jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:32

Judje schreef:
Maar: ik denk dat een PB of Gribaldi juist beter iedere dag in de wei zouden kunnen staan met soortgenootjes dan af en toe.

Ter info: PB en Gribaldi zijn (dek)hengsten EN lopen daarbij nog eens in de topsport. Alleen al o.b.v. het feit dat ze dekhengst zijn is het echt dom te denken dat je ze zomaar tussen een paar 'soortgenootjes' kan droppen. (OMG; waar zit het verstand van mensen die echt denken dat dat zomaar gaat... ;( )

En los van de discussie of het wel/niet kan; procentueel gezien gaat het maar om een heel klein percentage paarden die leven als PB of Gribaldi (en ondanks het feit dat die paarden niet elke dag tussen soortgenootjes lopen, komen die wel 4 keer per dag van stal om te trainen, longeren, wandelen, stapmolen, grazen, etc. Kosten noch moeite worden gespaard om deze paarden het toch zo geriefelijk mogelijk te maken zolang ze hun taken in de sport en dekdienst hebben, en negen van de 10 keer staat er na hun carriere ze een welverdiend pensioen MET weidegang te wachten)

Ik zou zeggen: leg de focus a.u.b. op de gemiddelde pensionstal/manege in de randstad waar gemiddeld zo'n 50 tot 80 paarden staan en men maar beschikt over een postzegel grond. Ik ken genoeg recreanten die op dergelijke stallen staan die alleen op een mooie zondag het beest een keer uit de box trekken. Een uurtje in de paddock moet een week van te voren besproken worden. En de rest van de tijd staat het beest gewoon 24/7 in de box. Daar wordt ik pas treurig van. Over topsportpaarden en dekhengsten maak ik mij echt niet zo druk.

Verder; dat er regels komen t.a.v. contact met soortgenoten, aantal uren buiten, minimale boxgrootte etc. vind ik alleen maar goed, mits er dus ruimte is te kijken naar het individu. Groepshuisvesting vind ik ook prima, maar het is niet zalig makend (voor de groepen die genoemd werden; dekhengsten, sportpaarden, merries met veulens) 24/7 in een box vind ik ook echt uit den boze. Maar er zijn meerdere mogelijkheden om invulling te geven aan voldoende beweging etc. dan alles maar bij elkaar te droppen.

Achterom
Berichten: 23114
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:37

jasmijn78 schreef:
Ik zou zeggen: leg de focus a.u.b. op de gemiddelde pensionstal/manege in de randstad waar gemiddeld zo'n 50 tot 80 paarden staan en men maar beschikt over een postzegel grond. Ik ken genoeg recreanten die op dergelijke stallen staan die alleen op een mooie zondag het beest een keer uit de box trekken. Een uurtje in de paddock moet een week van te voren besproken worden. En de rest van de tijd staat het beest gewoon 24/7 in de box. Daar wordt ik pas treurig van.

Helaas beperken deze verschijnselen zich niet tot de randstad. In heel nederland komt dit voor.

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:53

@Nickyu: daar heb je 100% gelijk in, hoe meer je leert, hoe beter je weet dat er nog zoveel te leren is en juist dat besef zorgt er denk ik voor dat je open staat om nog meer te leren.

@jasmijn: de voorbeelden PB en Gribaldi werden eerder genoemd, vandaar dat ik die voorbeelden herhaalde. Als je het gedeelte leest, waar ik op reageerde, zal je zien dat het een stuk genuanceerder ligt dan je nu schetst. Ik snap dat het lastig wordt en niet altijd kan, maar waar ik op doelde is dat paarden beter veel buiten kunnen staan met de kans op verwondingen dan weinig. Daarnaast heb ik niet gezegd dat dat 'zomaar' kan, maar ik geloof ook niet dat het onmogelijk is.
Dat je meteen vermeld dat mensen, die dat zeggen geen verstand hebben heeft niets met het onderwerp te maken en ik vind het dan ook overdreven om dat zo te stellen.

madamX
Berichten: 1914
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Luxemburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:04

kazary schreef:
Dat er regels zijn bij andere bedrijven met dieren heb ik ook al zo vaak aangehaald. Dat daar niemand over viel, dat daar ook noodgedwongen boeren zijn moeten stoppen die het investeren niet konden betalen.
Dat is allemaal goed, want die arme dieren toch.
Nu gaat het eens door getrokken worden naar paarden en mag het ineens niet.
Ik heb in een ander topic ook het verschil al gevraagt, maar op antwoord wacht ik nog.

Helemaal mee eens.
Het wordt hoog tijd dat er scherpe regels worden opgesteld, en wie deze niet kan naleven, moet simpel ander werk zoeken. Gebeurd bij meerdere sectoren dus waarom de paardensector niet? De paardensector is de enige agrarische sector vol rommel en wanbeleid; niets is er geregeld. Mede daarom staat de gehele sector zwaar negatief bekend bij de fiscus en bij de banken (ja, rommelen kunnen ze wel in de paardensector). Er zijn op dit moment maar zeer weinig echte ondernemers in de paarden, die hoor je ook niet klagen; dat zijn juist de mensen die ook vinden dat er het e.a. veranderd moet worden. Diegenen die nu lopen te klagen en bang zijn voor strenge regels, dat zijn meestal de niet-ondernemers, de rommelaars, die het de afgelopen decennia hebben lopen verprutsen voor de serieuze ondernemers.
Van mij mag wel meer gecertificeerd worden dan alleen maar de hoefsmeden: maar laat ze eerst de opleidingen eens flink aanpakken! De kwaliteit van de opleidingen op dit moment is waardeloos, dat moet eerst beter worden. Op die manier heb je ook geen last meer van ´rijksgediplomeerde hoefsmeden´ die er een potje van maken.
Laat de regels maar komen: ik zal in elk geval mijn uiterste best doen om deze na te leven, voor zover ik mijn bedrijfsvoering moet aanpassen, want hetgeen nu allemaal besproken wordt doe ik al.
Inderdaad kan men niet zomaar lukraak paarden bijelkaar in het land doen, daar heb je kennis voor nodig: nogmaals, het is de kennis die op dit moment bij velen ontbreekt (ja, ook bij diegenen die al jaren in de paarden zitten; die denken meestal al dat ze alles al weten en sluiten zich af van nieuwe onderzoeken etc.). Zelf raak ik ook nog steeds niet uitgeleerd, maar volg daarom ook met regelmaat cursussen, onderzoeken, etc. en iedereen die eenvak wil blijven uitoefenen moet ook de wil hebben om te blijven leren; helaas gebeurt dat meestal niet in de paardensector (er zijn nl heel veel instructeurs die al jaren zelf geen wedstrijden rijden of cursussen volgen, maar wel een ander gaan vertellen hoe het allemaal moet; meestal met lang achterhaalde informatie...)

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Geen unaniem oordeel bij discussie paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:12

Zolang de hoofddocent van de hoefsmederij opleiding roept dat paarden op stal de beste hoeven hebben, een paard op de weide niet beweegt en zegt dat hij geen ervaring heeft met hoefschoenen, hoeft van mij geen enkele hoefsmid gecertificeerd te worden :+

Veeartsen die in tijdschriften schrijven:

- dat een shet het beste op ultra kort gras gehouden kan worden, aangevuld met twee handjes biks
- een veulen afgespeend moet worden als het minstens een kilo biks kan eten
- merrie en veulen een paar dagen opgesloten moeten worden in een stevige stal bij het scheiden

Mogen van mij ook uit hun ambt gezet worden.

Ook de veeartsen opleiding kan stukke beter imo. Probleem met hoeven/benen? Hun standaard antwoord "bel de hoefsmid maar voor speciaal beslag en zes weken boxrust". Het enige dat ze leren is een hoefijzer afnemen, fatsoenlijk bekappen leren ze niet. Ik heb veeartsen in opleiding bij endurance wedstrijden paarden goed zien keuren die bijna náást hun hoefbeslag liepen :roll:

jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:37

madamX schreef:
Mede daarom staat de gehele sector zwaar negatief bekend bij de fiscus en bij de banken (ja, rommelen kunnen ze wel in de paardensector). Er zijn op dit moment maar zeer weinig echte ondernemers in de paarden, die hoor je ook niet klagen; dat zijn juist de mensen die ook vinden dat er het e.a. veranderd moet worden. Diegenen die nu lopen te klagen en bang zijn voor strenge regels, dat zijn meestal de niet-ondernemers, de rommelaars, die het de afgelopen decennia hebben lopen verprutsen voor de serieuze ondernemers.


Ik ben het er ook wel mee eens hoor, dat er meer gereguleerd moet worden t.a.v. het houden van paarden.

madamX schreef:
Van mij mag wel meer gecertificeerd worden dan alleen maar de hoefsmeden: maar laat ze eerst de opleidingen eens flink aanpakken! De kwaliteit van de opleidingen op dit moment is waardeloos, dat moet eerst beter worden.

Laat ze dan ook a.u.b. de deskundigheid van goeroe's en instructeurs in niet-georganiseerde (NH/AR) stromingen eens in kaart gaan brengen. En al die kwakzalverij op het 'alternatieve' vlak; van natuurlijk bekappen tot bloesemtherapie en auralezers die paarden 'lezen'. Laat de deskundigheid van hen ook eens zichtbaar worden door een certificaat/opleiding/controle en eventueel centrale tuchtcommissie waar geldklopperij door dat soort gasten gemeld en bestraft kan worden.

Verder hoop ik dat de mensen die hier vanalles gillen over regulering/welzijn etc. en hun paardje op een landje van een boer in het dorp hebben staan tegen een vriendenprijsje zich ook realiseren dat bij daadwerkelijke regulering/regelgeving de kosten voor het houden van hun paardje wellicht de pan uit gaan reizen?

DAT is de andere kant van de medaille. Als iedere instructeur/hoefsmid/pensionstal/goeroe ECHT ALLES op zou geven aan de belasting, personeel marktconforme salarissen gaat betalen/rekenen, hun bedrijfsvoeringen aan gaan passen aan de nieuwe regelgeving etc. etc. dan zal het houden van een paard voor heel veel mensen ECHT onbetaalbaar gaan worden.

Dus regelgeving t.a.v. welzijn? Prima! Maar dan straks niet janken dat een paard houden alleen nog maar weggelegd is voor mensen met een dikke portomonaiee.