Zwaar verwaarloosde Fjorden moeten weer terug naar eigenaar

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Palmera

Re: Zwaar verwaarloosde Fjorden moeten weer terug naar eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 10:57

Wat een vuile zak hooi van een voorzitter. Maar het van het gerechtshof in Schotland begrijp ik ook niets meer hoor! Net zulke slappe hap als hier in NL! De rechter mag wat mij betreft ook opgepakt worden omdat ie ze terug gestuurd heeft.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 11:20

Dat iemand met zo'n functie dit kan laten gebeuren kom ik echt niet bij...
@ femke27: het lijkt idd nederland wel... Triest

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 11:50

Te belachelijk voor woorden. Helaas komt het nog te vaak voor!

meart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:46

joytje_05 schreef:
Jeetje wat verschrikkelijk :( En dan ook nog de voorzitter van het stamboek. En wat is die fjord mager zeg op de foto :(:) :( Hopen dat hij uiteindelijk toch de papieren geeft...

...zo te zien leeft ie niet meer....

Wilder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:33

Gaat steeds beter ...
Hoevaak staat het nu wel niet op de voorpagina, elke dag?

brenin21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:36

En elke keer wordt ik er weer helemaal stil van..... :n

rixta1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:40

OMG! Ik vind dat die man niet meer mag werken bij het stamboek en ook niet zijn paarden terug mag..
Moet ie maar beter voor ze zorgen dit kan gewooon niet.. Hij moet dat begrijpen!!!

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:42

arme paardjes!!
wat verschrikkelijk....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:04

Even lezen dames, in de beginpost staat duidelijk dat de paarden een jacobskruiskruidvergiftiging hadden opgelopen, iets wat iedereen kan overkomen, ook jou en mij.

Citaat:
De SSPCA ontdekte in februari 2008 dat twaalf fjordenpaarden van Stewart zwaar ondervoed leken. Ze kwamen onder toezicht van Fjordenfokker Jacqueline Riley die ontdekte dat acht van de twaalf dieren last hadden van zware schade aan de lever door jacobskruiskruidvergiftiging. Een van de Fjorden stierf. De paarden moeten nu dus terug naar David Stewart.

Bovendien staat er "zwaar ondervoed leken"

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:09

suleilitha schreef:
Even lezen dames, in de beginpost staat duidelijk dat de paarden een jacobskruiskruidvergiftiging hadden opgelopen, iets wat iedereen kan overkomen, ook jou en mij.

Citaat:
De SSPCA ontdekte in februari 2008 dat twaalf fjordenpaarden van Stewart zwaar ondervoed leken. Ze kwamen onder toezicht van Fjordenfokker Jacqueline Riley die ontdekte dat acht van de twaalf dieren last hadden van zware schade aan de lever door jacobskruiskruidvergiftiging. Een van de Fjorden stierf. De paarden moeten nu dus terug naar David Stewart.

Bovendien staat er "zwaar ondervoed leken"

Ja maar kan je ook anders zien, paarden eten namelijk niet zomaar jkk , dit doen ze alleen als ze niet genoeg te eten krijgen tenzij het in hooi zit dan is het gedroogd en kunnen ze het niet meer onderscheiden.
Het blijft dus altijd speculeren, ik vind het in ieder geval niet normaal, hij had er ook wat aan kunnen doen natuurlijk in plaats van het zover te laten komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:15

Niet waar, ik ken iemand die paarden had die in goeie voedingstoestand waren, en toch aten ze JKK. Een paard ging dood, twee hebben het overleefd, met moeite.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:17

Een goede voedingstoestand maar een kale wei dan kan het zeker, maar de keuze gras of Jkk?

En als je bang bent dat je paarden wat overkomt zorg je dat er geen jkk in je land staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:20

De mens weet nog niet zolang wat JKK is, verder kan elk paard uitbreken en wel in contact komen met JKK, denk maar aan gras eten in een berm of uitbreken naar een perceel wat niet van jou is en waar het wel staat.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:23

Minstens een jaar of 15 is het minstens bekend hoe het werkt in hooi. Ik denk zelfs wel langer. Maar zolang weet ik het al zeker. Ik heb daar namelijk toen al eens een vorige vorige pensionhouder op aan gesproken, maar die was en bleef laks daarin. Tijd om te gaan dus. :)

Paard uitbreken, meestal gevalletje slechte omheining, maar als het dan toch gebeurd vliegt een paard echt niet met een noodgang naar de jkk, maar naar het gras.
Een paard eet dat echt niet zomaar.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:38

du als je in dat land schuld bekent op een moord (want dat is het gewoon helaas voor sommige fjorden geworden) kom je er gewoon mee weg met een boete..... zullen ze ook zo oordelen als het over mensen ging...

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:59

Ik heb niet zoveel verstand van st jakobskruid maar worden paarden daar dan ook zoooo mager van dan als ze het eten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:02

Ja Wemkelover, als ze JKK eten en niet meteen doodgaan, worden ze er inderdaad brandhoutmager van.
Waar ik ook nog aan zit te denken in het geval van dit topic is, dat het grass disease zou kunnen zijn. Dat kleedt ze ook uit tot op het bot en is ook dodelijk.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:08

mmmm, tsja dan zitten er twee kanten aan het verhaal. Het kan of verwaarlozing zijn of een ongelukkige situatie waar de paarden dus per ongeluk iets hebben gegeten wat niet goed is.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:05

Ik vraag me eigenlijk af of het Internationale overkoepelende orgaan van de fjordenstamboeken (het FHI) hier nog wat mee gaat doen.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 19:17

Ik ben het grotendeels met Suleilitha eens. Goed dat ze er wat van heeft gezegd! Misschien heeft deze eigenaar vreselijk veel pech gehad met een of ander, leverproblemen kunnen door veel oorzaken ontstaan, het hoeft niet eens om een Kruiskruidvergiftiging te gaan. Er wordt door de berichtgeving in Horse en Hound eerlijk gezegd nogal gespeculeerd over de oorzaak van het vermageren van deze paarden. Als deze paarden erg ziek zijn kunnen ze zo mager worden en dat is triest genoeg.
Een vermoeden is niet voldoende om een Kruiskruidvergiftiging aan te tonen. Vaak wordt de combinatie van het ziektebeeld van leverfalen en het aantreffen van Kruiskruid in de wei of in het hooi gezien als bewijs voor Kruiskruidvergiftiging, maar dit bewijs is wel erg indirect. Vergiftiging door Jakobskruiskruid en andere kruiskruiden geeft namelijk géén specifiek ziektebeeld en er zijn ook veel andere oorzaken van leverfalen (zoals aangeboren afwijkingen, leverabcessen, en ontstekingen veroorzaakt door bacterien, parasieten, virussen, of andere giftige stoffen dan PA’s)
Bij de rechtbank hebben ze kennelijk niets kunnen bewijzen over moedwillige verwaarlozing anders waren die paarden heus niet terug gegaan naar de eigenaar. En het zou jezelf maar eens overkomen dat al je paarden ziek zijn door een medische oorzaak en je wordt beschuldigd zonder concreet bewijs.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 19:22

Nou hij is echt gek op zijn ras, oelewapper, hoop dat ie idd afstand neemt van t stamboek of verdere dieren gerelateerde activiteiten, hij kan een voorbeeld nemen aan hoe t wel hoort als ie naar t Nlse stamboek beheer kijkt!

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 19:44

Je gaat echt niet beschuldigt worden als je aan kunt tonen dat de dierenarts al diverse malen is geweest en bloedtesten en weet ik wat gedaan heeft. Dus jij als eigenaar alle mogelijke om de dieren goed te krijgen.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:13

Silence schreef:
Het wordt ook steeds gekker zeg.....als voorzitter van een stamboek je paarden verwaarlozen...hoe ver moet het nog gaan. :(

Inderdaad, ráár verhaal. Schandelijk ook. Hopelijk wordt hij dan in íeder geval goed in de gaten gehouden, zoiets is vreselijk!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:20

kazary schreef:
Je gaat echt niet beschuldigt worden als je aan kunt tonen dat de dierenarts al diverse malen is geweest en bloedtesten en weet ik wat gedaan heeft. Dus jij als eigenaar alle mogelijke om de dieren goed te krijgen.

Misschien staan die gegevens wel in de uitspraak van de rechter, nu weten we feitelijk niet zo veel behalve dan een berichtje uit een blaadje en kunnen enkel maar speculeren over wat er aan de hand is of is geweest. De echte feiten kunnen we niet controleren. Als er echt bewezen sprake is van verwaarlozing zou het erg raar zijn allemaal dat die paarden terug zijn. Maar het blijft dus speculeren zonder de feiten te kennen van beide kanten.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:24

Als ze er allemaal zo slecht uitzagen :\ Arme dieren.
Dat zo iemand voorzitter kan zijn.

En geloof niet dat alleen door het kruid dit zo ver kan komen, overgens zou dat kruid
helemaal niet in hun weide moeten staan. Zoiets valt iemand die verstand van paarden heeft/
zou moeten hebben wel op?
En verder ga ik mee met de eerdere argumenten, dan zou een dierenarts dat verhaal kunnen bevestigen.
En zouden ze waarschijnlijk niet in één of ander weilandje slecht verzorgd aan zijn getroffen.