Ongelukken tijdens gevaarlijke race in Engeland *Foto's*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 23:26

Joolien schreef:
knooopje schreef:
deze race is traditie.
in de grandnational heeft dit jaar volgens mij geen paard zijn nek gebroken,wel las ik dat hear the echo is overleden na dat hij een super national liep,maar dit is volgens mij nog niet bevestigt.

Bij deze bevestigd...

waar kan ik dat vinden?
sneu dat hij na de finish is overleden,hij was zeker een kans hebber voor volgend jaar,
hij won de ierse national al!jammer en erg sneu voor zo een geweldig paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 23:28

Citaat:
Bij deze bevestigd...

Citaat:
waar kan ik dat vinden?
sneu dat hij na de finish is overleden,hij was zeker een kans hebber voor volgend jaar,
hij won de ierse national al!jammer en erg sneu voor zo een geweldig paard.

Ze zeiden het vlakvoor het programma eindigde. Overleden aan een hartaanval.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 23:36

Als je de Grand National veiliger gaat maken dan kun je het net zo goed afschaffen, het bijzondere van deze race is nauwjuist dat het onveilig is. Ik persoonlijk vind het echt de mooiste race van het jaar, het is een race met zo veel verhalen er achter. Elk jaar weer weet een paard geschiedenis te schrijven door zichzelf en zijn tegenstanders te overtreffen. Het is niet voor niets dat de Grand National de beroemste race is ter wereld, het is één van de weinige racen waar er werkelijke geknokt moet worden voor de laatste meters. Waar talent, conditie en doorzettingsvermogen op de laatste meters samenkomen.

Jammer voor de paarden die omkomen, maar het is een eervolle dood. Ik denk dat vele van ons er heel wat voor over hebben om in het harnas te sterven. En nu krijg ik vast reacties dat paarden niet zo denken, maar die dieren hebben lol in hun werk, ze willen zelf ook tot het uiterste gaan anders liepen ze daar niet. Tuurlijk heb je liever dat er geen gewonden of doden vallen, maar het is ook het element aan de Grand National wat het zo speciaal maakt.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 23:39

vreselijk voor het paard en de trainer en eigenaar,
je wilt graag dat je paard in de national loopt,maar je hoort alle trainers en eigenaaren altijd maar 1 ding zeggen... I hope he come's home safe!

hear the echo.tijdens zijn overwinning in de iris national

Afbeelding

westernappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 23:42

173 jaar x 40 paarden per race is een totaal van 6920 paarden. 57 dode paarden is dan procentueel gezien 1.2%.afgerond.volgens mij . mhhhh... 8-) . neemt niet weg dat stierenvechten ook een traditie is en ook niet erg geliefd bij dierenliefhebbers :+ .tja,wat moet je er mee,afschaffen? schrijf een brief,mischien luisteren ze wel :+ .
Laatst bijgewerkt door westernappie op 04-04-09 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Ongelukken tijdens gevaarlijke race in Engeland *Foto's*

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 23:43

Haha ja. Maar even serieus. Het is een superklein percentage.

westernappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 23:45

ik ben bloedserieus,vandaar mijn gereken om eea in perspectief te zetten :7

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 23:53

westerappie daar hoor je mij niet over mar dat er meer paarden om zouden komen bij buitenritjes vind ik wel heel kort door de bocht.

hele race gebeuren is mijn ding niet of het wel of niet afgeschaft wordt ik kijk er toch niet naar

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 00:00

Tuurlijk is het zielig als ze vallen, of nog erger, er het leven bij laten. Ben ik helemaal mee eens en elke keer als zo'n paard omkukelt houd ik ook mijn hart vast. Maar toch is en blijft het voor mij een mooie ren, ondanks dat het er ruig en hard uitziet. Ook om de historie, de verhalen, het hele gebeuren ernaar toe, de vooruitblikken. Eén van de weinige momenten dat ik een halve dag voor de tv hang.
Dat er paarden verongelukken mag idd niet uit het oog verloren worden, nooit. Dat is en blijft de pijnlijke keerzijde van de Grand National en een goede reden om uit te blijven zoeken of het niet nog veiliger voor de paarden kan zonder de charme van de ren teniet te doen.

Evengoed vind ik de dramatiek die er van bv Nederlandse mediabodem komt vaak net even iets te overtrokken, net als dit bericht. Vaak is het zo dat eerst vermeld wordt hoeveel paarden de finish niet gehaald hebben of het uberhaupt niet gehaald hebben, hoe zielig en gevaarlijk het wel niet is en dan pas 'oja, de winnaar...'. Vind ik jammer. Iets objectiever had ook gemogen want ook dan moet het toch mogelijk zijn om de risico's van de ren en de slachtoffers van de ren op een eervolle manier te benoemen, lijkt me.
Het blijft een apart gebeuren, die Grand National, waar je van moet houden omdat het idd een gevaarlijke en zware ren is, maar om het af te schilderen als een harteloze paardenslachterij vind ik net een stapje te ver gaan.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 00:03

juist bij iets dat als professioneel te boek staat zou je een lager dodenaantal verwachten. 1 procent is nog altijd 1 op de 100. Zoveel zie ik er bij renwedstrijden voor mensen niet dood neervallen. Ik denk dat we dat ook wel een beetje raar zouden vinden, niet? Een wedstrijd waar af en toe iemand dood bij neervalt omdat z'n trainer het onmogelijke vraagt.

Tuurlijk zal zo'n wedstrijd voor mooie beelden zorgen en voor 'echte helden', net als de gladiatorengevechten op leven en dood in het oude Rome, maar sindsdien heeft de mensheid zich ontwikkeld. Inmiddels zien we in dat het behoorlijk ziek is om mensen (of dieren) die er zelf niks over te zeggen hebben hun leven op de waagschaal te laten zetten, enkel en alleen voor ons vermaak.

Dan zeggen sommigen: "maar die paardjes worden zo goed verzorgd". Dat is nog geen excuus om ze de dood in te mogen drijven. Het dodencijfer lijkt misschien nog een beetje 'laag', maar als door een race zoveel doden vallen, kun je erop wedden dat er een veelvoud aan gewonden valt.

Ik vraag me af hoeveel doden er zijn gevallen onder de 'helden' die op deze paarden zitten. Ik denk zomaar dat dit aantal lager ligt.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 00:05

WildWings schreef:
Katja schreef:
Die 57 paarden zijn in de afgelopen 173 jaar. Dat zijn heel veel minder dode paarden dan er bij buitenritjes in die tijd om het leven gekomen zijn.

Gelukkig vinden er net zoveel buitenritjes plaats als Grand nationals

Oh nee wacht, toch niet.

Deze Grand National paarden worden ook getraind daarvoor. Hoeveel paarden sterven er daarbij , door blessures of echt letsel ?
Pas als je die getallen weet, vind ik dat je een vergelijk kan maken naar de buitenritjes !!!
Wedden dat de buitenritjes veiliger zijn ?

Ze zullen het toch veiliger moeten maken.Van mij mogen ze zo'n race afschaffen als er zoveel ongelukken blijven gebeuren.
Maar nee, er is weer geld mee gemoeid....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 00:08

Misschien heb je gelijk, misschien is het 'het geld', maar ik denk dat dit juist een van de weinige races is waar de traditie hoog in het vaandel staat!

Maar goed, dit is mijn laatste reactie hierop. Het blijft een meningsdiscussie, we zullen het nooit met elkaar eens worden hierover...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 00:09

arno, ik ben het zo eens met jou!!!

Als er al zoveel paarden verongelukt zijn bij die hindernissen,w aarom doorgaan? walgelijk!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 00:11

Joolien schreef:
Misschien heb je gelijk, misschien is het 'het geld', maar ik denk dat dit juist een van de weinige races is waar de traditie hoog in het vaandel staat!

Maar goed, dit is mijn laatste reactie hierop. Het blijft een meningsdiscussie, we zullen het nooit met elkaar eens worden hierover...

Juist, en als de "traditie" hoog in het vaandel staat, ligt het "logisch nadenken" ergens onder het stof in een hoekje.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 00:13

'traditie' is zo ongeveer het allerslechtste argument in discussies over paarden, traditie is synoniem voor 'nadoen wat een ander altijd deed, zonder zelf na te denken'

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 00:13

Katja schreef:
Die 57 paarden zijn in de afgelopen 173 jaar. Dat zijn heel veel minder dode paarden dan er bij buitenritjes in die tijd om het leven gekomen zijn.

Sluit me hier bij aan.

En niet alleen tijdens buitenritjes, maar ook onder andere takken van de sport.
Ongelukken gebeuren nouw eenmaal, heel spijtig voor zo'n paard, maar paardrijden (in het algemeen) is nouw eenmaal een gevaarlijke sport.

En om deze race dan maar te verbieden omdat het moeilijke 'gevaarlijke' hindernissen zouden zijn..? B'tje belachelijk, lijkt mij. Die paarden worden goed getrained en voorbereid voor dergelijke parcoursen, die eigenaren en ruiters laten zo'n paard niet springen / crossen als het dier het niveau niet aan kan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 00:14

Sport met dieren zou helemaal verboden moeten worden..... want dieren hebben zelf geen keuzemogelijkheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 00:17

Kom op nou. Denk je nou echt dat er hier niet logisch wordt nagedacht? Anders was idd deze race al jaaaaren geleden gestopt. Dat vind ik dan weer 'kort door de bocht'...

Het gaat hier om eer, traditie, het winnen en ja vooral het geld, maar k kan je zooooo veel meer praktijken/wedstrijden/ races opnoemen waarbij ze voor veel minder meedoen en waarbij dierenslachtoffers vallen... Dan is deze race netjes!

Om je even een geheugensteuntje te geven:
De paardenrace ergens in Amerika waarbij tientallen deelnemers als een bezetenen met paard en al zich een berg afstorten en daarna door het water moeten. Hier vallen jaarlijk meer dan 1 doden (paarden EN rijders).

Om maar niet te spreken van de stierenvechten etc....

Dus als je logisch nadenkt noemt, zou ik me pas bij bovengenoemde races/praktijken achter de oren gaan krabben...

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 00:19

Arabesk schreef:
Sport met dieren zou helemaal verboden moeten worden..... want dieren hebben zelf geen keuzemogelijkheid.

Dan kan je beter alle sporten verbieden, want heel veel Russische / Tsjechische / Poolse turnstertjes hebben vaak ook geen keuzemogelijkheid ;) Evenals veel andere takken van verschillende sporten.

Dieren hebben inderdaad geen keuzemogelijkheid, maar een paard wat niet kan springen zal iig niet worden uitgebracht op een springconcours. In die zin wordt er wel rekening mee gehouden met het kunnen van een paard zelf.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 00:20

schrok toch wel weer even van die foto.. bah..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 00:22

kimnytocize schreef:
Arabesk schreef:

Dan kan je beter alle sporten verbieden, want heel veel Russische / Tsjechische / Poolse turnstertjes hebben vaak ook geen keuzemogelijkheid ;) Evenals veel andere takken van verschillende sporten.

Dieren hebben inderdaad geen keuzemogelijkheid, maar een paard wat niet kan springen zal iig niet worden uitgebracht op een springconcours. In die zin wordt er wel rekening mee gehouden met het kunnen van een paard zelf.

Ok, paarden kiezen er niet voor. Maar dan vind ik het wel weer mooi om te zien vandaag dat paarden die jockeyloos zijn gewoon vrolijk verder galopperen en ook nog de fences springen. En nogmaals dat de winnnaar met de oortjes naar voren de laatste kilometer aflegt. Misschien hebben ze geen keus, maar hebben er wel plezier in. Misschien wat overdreven, maar toch.

Tjitx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 00:27

als ik dit zie vraag ik me af waarom die hindernissen zo heftig moeten,
het wordt eigenlijk spannend omdat een paard zou kunnen verongelukken..
vind ik een hele bijzondere manier van vermaak..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 00:30

Tjitx schreef:
als ik dit zie vraag ik me af waarom die hindernissen zo heftig moeten,
het wordt eigenlijk spannend omdat een paard zou kunnen verongelukken..
vind ik een hele bijzondere manier van vermaak..

nOu sorry hoor maar daar gaat het echt niet om! Kom op zeg. Zo jammer dat er op deze manier naar de race gekeken wordt. Valt me echt tegen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 00:35

Dit zijn toch geen ongelukken? Je stuurt willens en wetens, je paard een race in, waarvan je weet dat er gevaarlijke (dodelijke)hindernissen zijn? Dat noem ik geen ongeluk, ik noem het opzet. En dat een paard door oververmoeidheid wordt ingeslapen of aan een hartaanval overleden? Hoe goed is een paard dan getraind?
Het kan dan traditie zijn, maar maakt dat het goed? Het is een rotrace voor de beesten zelf, ondanks misschien verdere goede verzorging. Te vergelijking met stierenvechten, ook percentagegewijs hoog sterftecijfer onder de dierlijke deelnemers, omdat de mens het zo leuk vindt om naar te kijken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-04-09 00:40, in het totaal 1 keer bewerkt

LauraLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 00:37

Katja schreef:
Wat een walgelijk suggestief artikel zeg!
The Grand National is een prachtig evenement en ook al is het zwaar en kan er best een keer wat mis gaan. Is het eerlijke sport met paarden die heel goed verzorgd en behandeld worden.

Onvoorstelbaar dat er ieder jaar weer een journalist moet zijn die de boel waarschijnlijk nog nooit van dichtbij meegemaakt heeft, met een beetje pech heeft hij nog nooit een paard van dichtbij gezien, die het weer nodig vindt op er zo'n drama over te maken.

met deze ben ik het dus helemaal eens. er worden alleen maar berichten naar buiten gebracht over hoe erg deze races zijn en wat de gevolgen zijn voor de paarden.. maar nooit eens hoe leuk het was.
ik heb het op de televisie gezien (en bij elke hindernis hield ik mijn hart vast!) en het is inderdaad heftig.
maar je moet ook even nadenken en dit zijn echt geen paarden die zo van een markt geplukt zijn en dan aan zo'n race meedoen, ze worden hier echt voor getraind. (en de jokeys ook)
en JA het ziet er echt niet vriendelijk uit! maar het is maar 1 keer in het jaar.

vind het trouwens ontzettend zonde dat Hear the Echo is overleden.. ik vond het een super paard!