Wielrenner fietst tegen paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wielrenner fietst tegen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 14:16

Generaliseer maar lekker verder, je treft er mooi weer bij.......
Het valt me op dat mensen die zo kafferen op wielrenners zelf vaak totaal geen voorstelling hebben van de kick van fietsen en conditie kweken en ook geen inlevingsvermogen.
Een ruiter dient zijn uren in het zadel in de week te maken om tot een beetje leuke resultaten te komen en voor een wielrenner is dit vaak niet anders, de meeste wielrenners hier in de buurt zijn schaatsers en die moeten in de zomer voor de opbouw zorgen van het lijf om in de winter op het ijs iets te kunnen neerzetten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 14:18

In jouw eerste reactie geef je de wielrenner min of meer de schuld en dat is hier volledig onterecht, zeker als je de ware toedracht niet weet.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 14:20

anneliesdj schreef:
In jouw eerste reactie geef je de wielrenner min of meer de schuld en dat is hier volledig onterecht, zeker als je de ware toedracht niet weet.

Het is maar hoe je het wilt lezen, het staat er niet dat ik de man de schuld geef alleen dat wielrenners de asfaltjungle tot hun eigen domein maken en met niemand rekening houden.. ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 14:21

Citaat:
De meeste wielrenners denken dat de asfaltjungle hun eigendom is en houden met niets of niemand rekening. Tja, dan kan je er op wachten dat er een keer ongelukken gebeuren!!

Lijkt me weinig dubbelzinnig.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 14:25

anneliesdj schreef:
Citaat:
De meeste wielrenners denken dat de asfaltjungle hun eigendom is en houden met niets of niemand rekening. Tja, dan kan je er op wachten dat er een keer ongelukken gebeuren!!

Lijkt me weinig dubbelzinnig.

Je mag het lezen hoe je wilt hoor! :(:) :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 14:35

Kijk Tallie-Ho, dat je de zin begint met "de meeste", daar heb ik een beetje moeite mee! Want dat is een erg generaliserende (over 1 kam scherende) opmerking!

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 14:41

Ten 1e ben ik diegene die dit ongeluk gister heeft meegemaakt! Ja het was mijn paard en ik was die ruiter die mijn paard niet in bedwang kon houden en gillende erop zat! werkelijk :x
Ten 2e lijkt mij als iemand hier bericht wilt doen over een ongeluk dat er goede informatie in moet staan..
en dat fatsoendelijke reacties gegeven moeten worden.

ik ben een 21 jarige VROUW uit stein....
Ik zal hier het verhaal doen, zoals het daadwerkelijk gebeurd is!!
Ik had afgesproken om samen met mijn vriend een rondje naar buiten te gaan.Mijn vriend liep ernaast en ik zat erop.
Ik was nog geen 500 meter van de stal en alles was prima... Er was niks aan de hand...

Vervolgens komt een groep van , ik schat, een stuk of 10-15 wielrenners aan rijden, wegbreedte.
Ik heb mijn paard aan de kant van de weg gezet zodat wielrenners konden passeren.
Ik heb nml ook nare ervaringen achter de rug, dat als je op de weg blijft lopen, ze gewoon met volle snelheid langs je door komen met zn alle... zeg niet dat iedereen dat doet..maar die ervaring heb ik!

Voorste troep komt aan, en fiets netjes met 2n of alleen , met een boogje om mij heen. Niks aan de hand, paard bleef lekker rustig..

De laatste troep komt aan en fietsen met 3 of 4en blijven naast elkaar fietsen..
Nu is die weg niet zo breed, het is namelijk maar een smalle verharde veldweg...dus de weg was volledig bezet!
1 fietser komt echt kort langs mijn paard door, waardoor neball schrikt en de weg opkomt .. Niet met een mega sprong dus, maar gewoon een stap opzij deed..
doordat de fietser niet meer kon wijken, omdat ze met zn alle naast elkaar fietste, fiets die man met hoge snelheid echt letterlijk tussen de achterbenen van mijn paard in...
paard schopt, van schrik , naar achter en die man vloog een halve meter door de lucht en komt op t asfalt terecht.
Neball was harstikke door t dolle en stoof, als een renpaard, de weg af..Gelukkig kreeg ik haar wel nog stil...

Wielrenners pakte het gelukkig goed op, de meeste zeiden dat het een ongeluk was en dat niemand er wat aan kon doen. Ze begrepen ook wel dat je 700 kilo niet tegen houd als het schrikt...
Ambulance en politie erbij.

Zowel ik als fietser kunnen van geluk spreken dat neball naar die fiets gestampt heeft, want zo heeft ze dat ding van zich weg geduwd..anders had ze misschien nog wel met been en al in die draden of spaken gehangen. en door de fiets te raken heeft ze die man van zn fiets geworpen waardoor hij niet is geraakt door de hoef...
Van de fiets zelf was niks meer over, frame was gebroken en alles was krom. Die man heeft ze dus niet geraakt maar puur de fiets...

Niemand is het uiteraard schuld. maar ik weet wel dat ik fatsoenlijk ben geweest. Ik ben netjes de berm in gegaan.
Hun hadden , denk ik dan weer, op hun beurt ook beetje rekening kunnen houden en niet met 3 of 4 naast elkaar blijven fietsen, maar 2 of helemaal achter elkaar. Dan hadden ze niet zo kort erop gezeten en ook kunnen uitwijken als ze dan nog opzij was gegaan.. (al weet ik zeker dat ze niet geschrokken was als die fietsers niet zo kort op haar hadden gezeten) Want dan had ze bij de eerste troep al raar gedaan!

Hoe dan ook...verklaring is gelegd... en de verzekeringen zullen het wel regelen...
Leuk is anders..Maar zo is het ware verhaal..
Geen paard wat niet verkeersmak, geen ruiter die niet weet hoe die rijden moet, maar gewoon een ongeluk!
Laatst bijgewerkt door Amanda__ op 03-04-09 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 14:45

Goed dat je even je verhaal komt vertellen! Gelukkig is het allemaal redelijk goed afgelopen.

Mijn ervaringen met wielrenners zijn ook niet zo briljant helaas. Ik heb ze 1x niet aan horen komen (ze waarschuwden ook niet) en toen haalden ze mijn paard aan weerszijden in. Ik reed niet midden op de weg maar wel een stukje langs de kant zodat 1 wielrenner me van rechts kon inhalen en twee aan de linkerkant. Paard deed niks, was supermak, maar ik vind dat toch wel een beetje met je leven spelen.

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 14:46

Oh ja, zijdelingse informatie
Met paard , is op een schaafwond na alles goed
en de man heeft een gescheurde rib.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 14:52

Lekker lüllige situatie weer! Tja hoe goed verkeersmak ook, je paard kan altijd ergens van schrikken! En dat is precies de rede waarom een derden-verzekering zo handig is. Ruiter zijnde ben je zowiezo altijd aansprakelijk. Helaas weten we de exacte situatie niet.

Maar om nog maar even toe te voegen, ook ik heb de meest rotte ervaringen met wielrenners. Je ziet vaak de uitspraak 'er overal wel rotte appels tussen' maar als het gaat om wielrenners moet ik zeggen dat je juist geluk moet hebben als er tussen al die rotte appels een paar goede zitten!

Nu kan de wielrenner-kant zich aangevallen voelen maar ik denk dat zolang er nog steeds:
*5 man breed op de weg wordt gefiets en zelfs ná claxoneren van een auto gewoon niet de moeite wordt genomen te ritsen,
*er op 300 meter wordt gegild dat je aan de kant moet gaan op je normale fietsje terwijl je al helemaal rechts fiets,
*als je niet snel genoeg aan de kant je bijna omver gereden wordt én nagescholden wordt.
* ze zich niet aan de meest basisverkeersregels houden
* je als meisje zijnde vaak ook nog vulgaire opmerkingen naar je kop geslingerd krijgt,
* en ga zo maar door..
het beeld jegens wielrenners niet gaat veranderen, en dat is heel jammer voor dat handjevol dat het wel goed aanpakt en wel anticipeert in het verkeer, wel gewoon afremt of even rustiger fiets. Maar om nog even toe te voegen, als een wielrenner 40 km rijdt op een buitenweg en daar een obstakel ziet neem ik aan dat hij ook nog meer dan genoeg tijd heeft vaart te minderen. En als hij zich in een drukkere verkeerssituatie bevindt moet hij gewoon niet zo hard fietsen als hij weet dat hij moeilijk kan remmen, dat is gewoon aso en roekeloos gedrag.

Overigens heb een paar jaartjes terug ook aardig wat kilometertjes gemaakt op de renfiets van mijn moeder, dus ik weet hoe sensibel het te rijden is. Maar juist daarom was ik wel dubbel zo alert. Maar anyways, nu zie ik dat er ook hier in het topic mensen zijn die zich aangevallen voelen, juist omdat zij het wel correct doen. Dat is inderdaad erg jammer dat een sport die jullie fijn vinden door gedrag van anderen erg negatief beoordeeld wordt.

Het is helaas niet anders, en gaat denk ik ook niet zo snel veranderen. Nu kunnen jullie het wel met zn allen gaan verdedigen en proberen goed te praten, maar denk je echt (en dat is oprecht vervelend voor jullie) dat die argumenten opwegen tegen de 9 /10 keer negatieve ervaringen met wielrenners die hier neer worden gezet.. Ik denk het niet. En waarom is het dan meteen generaliserend? Volgens mij zijn er meer negatieve ervaringen dan positieve met wielrenners, dus generaliserend vind ik het niet.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 14:54

suleilitha schreef:
Kijk Tallie-Ho, dat je de zin begint met "de meeste", daar heb ik een beetje moeite mee! Want dat is een erg generaliserende (over 1 kam scherende) opmerking!

De meeste is niet allemaal he ;) Het is maar net waar je jezelf in onderdeelt :D

Amanda, gelukkig komt het goed met je paard. En met de man komt het ook wel weer goed, hij zal er niks blijvend aan overhouden!

En als ik nu het verhaal lees van een van de betrokkenen, blijf ik zeker bij mijn standpunt dat de MEEESTE ( jaja, niet allemaal :P ) wielrenners niet anticiperen in het verkeer en als een dolle stier doordouwen met alle gevolgen van dien! :D

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 14:54

suleilitha schreef:
Hier meldt zich een hartstochtelijk wegpiraat met racefiets. Het is zo jammer dat er weer zo negatief wordt gedaan over wielrenners, wat denk je dat er gebeurt, als je met veertig kilometer per uur voluit je remmen in knijpt???
Verder zijn er ook genoeg ruiters die zich de hele weg toe-eigenen en vaak hun paarden niet eens in bedwang hebben, als er een fietsertje aan komt zoeven in een felgekleurd pakje ;)

Dat is wel zo... maar geef toe... schreeuw jij ook 400x Paard aan de kant! OPLETTEN!!!! Tring tring tring... Die paarden worden daar hardstikke nerveus van... zelfs als je in de berm loopt met je paard (wat ik altijd doe) gaan zo nog zo dicht langs je dat ze zo geraakt kunnen worden door een boos paard dat uithaald... En dan is het weer onze schuld...

Als je als wielrenner ziet dat er een paard is in de verte dan ga je toch gewoon wat minder hard rijden... dan komen er ook geen ongelukken..

Lara dat is dus presies wat ik bedoel...

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 15:00

Opletten? Roepen ze dat bij jullie? Ik hoor alleen maar HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!! tringtringtring :))

Een vriendinnetje van mij liep eens met haar paard aan de hand te wandelen, ze kijkt over haar schouder om over te steken, ziet dat er in de verte een wielrenner rijd, steekt haar hand uit om over te steken en de vent fietst haar gewoon overhoop!! Hij was nog een eind weg, dus deze meneer had makkelijk af kunnen remmen en ze had op het moment van omkijken nog 10x over kunnen steken als het een normale fietser was geweest.. Deze meneer had echter zo'n haast, dat hij gewoon doorduwde.. En uiteindelijk was hij aansprakelijk voor alle schade, ze was namelijk te voet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 15:01

Piera schreef:
Goed dat je even je verhaal komt vertellen! Gelukkig is het allemaal redelijk goed afgelopen.

Mijn ervaringen met wielrenners zijn ook niet zo briljant helaas. Ik heb ze 1x niet aan horen komen (ze waarschuwden ook niet) en toen haalden ze mijn paard aan weerszijden in. Ik reed niet midden op de weg maar wel een stukje langs de kant zodat 1 wielrenner me van rechts kon inhalen en twee aan de linkerkant. Paard deed niks, was supermak, maar ik vind dat toch wel een beetje met je leven spelen.

Een zelfde ervaring hier! Maar dit ging om mountainbikers. Wij zagen een hele kudde aankomen en gaven signalen om wat af te remmen. Toen ze hier geen gehoor aan gaven zijn we met zn tweeën midden op de weg gaan rijden (1 ervaren en 1 groen paard) in de hoop ze wat af te remmen op een smalle weg met na een halve meter berm een sloot. De kopman hoorden we vervolgens heel hard schreeuwen; SPLITSEN!!! _-:( . Vervolgens de paarden uit pure noodzaak maar dwars op de weg gezet.

Wij hebben in het bos ook heel veel temaken met motorcrossers, en die zijn echt super netjes +:)+ . Wij proberen hun crospaden zo veel mogelijk te mijden maar als we ze toch tegen komen dan gaan ze netjes aan de kant en zetten ze zelfs de motoren af. Daar kunnen veel asfalt tarzans nog iets van leren!

We zijn allemaal weggebruikers en ik ga altijd aan de kant voor iedereen maar verwacht die behandeling ook terug. Lijkt me niet meer dan fair.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 15:29

suleilitha schreef:
Je bent niet gek, maar heb je wel eens op een racefiets gezeten? Eh... gefietst? En gezien wat voor bandjes erom zitten? (19 tot 22 mm, afhankelijk van de keus van de eigenaar van de fiets en opgepompt tot 8 bar??? Als je met een noodgang keihard gaat remmen ga je steevast tegen de vlakte....

Jup we hebben hier zo'n ding staan.
En 300 meter lijkt me tijd zat om even 3 meter opzij te gaan als je een groep kinderen ziet lopen.
Helaas is je gemiddelde snelheid belangrijker. Dus verwacht je dat mensen snel wegrennen als jij er aan komt. Helaas liep ik achteraan en kon ik geen kant op.
Maar goed, dat was in friesland...

Voor de rest, ieder zijn hobbie, maar niet ten koste van een ander.
Ik houd mijn paard onder controle, als hun dan ook maar een beetje opassen.
Kwestie van situaties inschatten, als je weet je niet zo 123 kunt remmen, of dat je paard fietsen niet zo tof vind, dan zul je vooruit moeten kijken en denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 16:07

Nou goed, het valt als wielrenmens niet mee om hier duidelijk te maken wat er in een wielrenner omgaat.
Amanda, bedankt voor je verhaal meid, veel sterkte en het is overduidelijk dat het een ongeluk was.
Verder blijf ik erbij dat het bullshit is dat wielrenners allemaal bruten in het verkeer zijn. Bedenk alleen al eens dat een beetje knap fietsje minstens evenduur is als een paard en wie wil nou zijn mooie Koga of Jan Janssen in de prak rijden?

Over ruiters en verkeer, ben net al skeelerend bijna door een paard van het fietspad afgeschopt. :( (en verrot gescholden door de madam die erop zat)

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 16:12

suleilitha schreef:
Hier meldt zich een hartstochtelijk wegpiraat met racefiets. Het is zo jammer dat er weer zo negatief wordt gedaan over wielrenners, wat denk je dat er gebeurt, als je met veertig kilometer per uur voluit je remmen in knijpt???
Verder zijn er ook genoeg ruiters die zich de hele weg toe-eigenen en vaak hun paarden niet eens in bedwang hebben, als er een fietsertje aan komt zoeven in een felgekleurd pakje ;)

En juist dat langszoeven is zo allejemige irritant! Auto's zien we graag rustig (voorkeur stapvoets) en ruim om onze paarden heen rijden. En die maken nog genoeg geluid om ze aan te horen komen. Maar veel wielrenners komen aansuizen en schijnen te vinden dat alle overige weggebruikers rekening met hen houden.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 16:13

Wielrenners gaan nooit aan de kant voor je.
Ook op de fiets, 3 4 naast elkaar, hopla als ''gewone'' fietrser word je de bosjes in geduwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 16:15

Kijk de weg is voor iedereen en als er genoeg ruimte is hoef je van een wielrenner niet te verwachten dat ie vaart gaat minderen. Als er geen ruimte is, is het een ander verhaal.
Verder vraag ik me nog steeds af waarom auto's stapvoets je paard voorbij moeten rijden, zoek dan een route waar de wegberm zo breed is dat dat niet hoeft of ga de weg niet op, want als je paard al niet tegen een auto kan die pakweg 50 rijdt, tja dan kan ik niet anders zeggen dan dat ie niet goed verkeersmak is. En dan hoor je m.i. niet in het verkeer thuis.

Dat verhaal over andere fietsers de bosjes inrijden is geheel nieuw voor mij, maar ja, het noorden loopt met meer dingen achter, dus misschien is dat hier nog geen mode ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 16:16

Ik snap dat het gaaf is als je lekker gaat, en als je nog door kan.
Maar ik snap niet dat sommigen vinden dat zoiets ten koste van anderen moet.

Als je fiets belangrijker is dan andermans gezondheid dan vraag ik me serieus af of het wel goed met je gaat.

Voor de rest respecteer ik de sport, echt wel, maar dankzij alle negatieve ervaringen moet je mij als wielrenner niet kwaad maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 16:18

Citaat:
Maar ik snap niet dat sommigen vinden dat zoiets ten koste van anderen moet.

Juist ja, sommigen. Dat het een keer misgaat is echt geen garantie dat elke wielrenner zo in elkaar steekt.
En er is nergens gezegd dat je fiets belangrijker is dan iemand anders gezondheid maar toch creatief dat je dát er van weet te maken, het staat namelijk nergens ;)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 16:22

Wat is het verschil met wielrenners die pakweg een kilometer of 40 per uur gaan (en dan blijkbaar niet kunnen afremmen voor overig verkeer) en met ruiters in galop die pakweg een kilometer of 40 per uur gaan (waarvan wel wordt verwacht dat ze in stap andere verkeersdeelnemers passeren?)

Ik snap even het verschil niet waarom voor de ene groep recreaten (wielrenners) blijkbaar op gaat dat ze minder rekening hoeven te houden met anderen terwijl voor de andere groep recreanten (ruiters) op gaat dat ze juist continue rekening moeten houden met anderen.

Met andere woorden: als ruiter kun je maar beter in de bak blijven of op het ruiterpad (en hopen dat daar geen wandelaars/kinderwagens/mountainbikers/crossmotoren zijn) en als wielrenner mag je lekker in een peloton rondracen over de weg.

Voor wielrenners zijn er toch ook uitgezette banen? En elk dorp heeft toch zn eigen wielerwedstrijd? Dan blijven die wielrenners daar toch lekker?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 16:32

Hihi, was het maar zo makkelijk, Apple. Lang niet elke wielrenner heeft een licentie dus toegang tot een wielerbaan en die categorie zie je dus ook niet in de wedstrijden.
Het zijn vooral schaatsers die massaal met dit weer de racefiets beklimmen als zomertraining.
Verder kan ik niet anders zeggen dan dat IEDEREEN rekening met elkaar dient te houden.
Met je eerste alinea ben ik het roerend eens, en geloof me, ik heb geen oogkleppen op ;) want ik doe zowel aan paardrijden als aan wielrennen dus ik bekijk het wel degelijk van twee kanten.
Tot slot, als ik een paard in training heb die bang is voor wielrenners, neem ik die niet mee naar plekken waar je vooral met dit weer wielrenners tegenkomt ;)

Donkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 16:39

Lara_Silver in jou verhaal kan ik me wel vinden..
Te paard heb ik nog geen nare ervaring met wielrenners gehad, aangezien ik zelf de wat rustigere plekken opzoek sinds mijn loopervaring met ze :(:) .
Al is het te voet of te fiets vaak; HEEEEEEEEE, tringtring. En dat is dan net een paar minuten voor ze voorbij komen, zo hebben ze dus al mijn hond een keer met zen pootje onder het wiel gehad ( terwijl ik keurig in de berm liep en mijn hond er net iets buiten ) en dan niet eens kijken of het met je beesje gaat maar krijg je de opmerking; Houd die ty... joekel (hond) bij je.
Nee dat vind ik dan echt wel aso, gelukig zijn der ook wel bij die toch nog rekening houden met het andere verkeer en netjes om jou heen rijden. Jammer dat de wielrenners die dat dan niet doen de nette wielrenners in kwaad daglicht zetten :(:) ...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 16:40

Punt is alleen dat op veel plekken waar je mag rijden met je paard ook wielrenners zijn. Het is niet altijd mogelijk om elkaar te ontlopen.