Ik heb geen ervaring met een opfok, maar wel een paar veulens bij ons thuis gehad. Het was leuk om te zien dat iedereen een eigen rol had. Moeder was streng en rechtvaardig voor haar veulens. Mijn oudere ruin moest ineens weer in actie komen in de wei en ik denk dat hij dat eigenlijk ook wel leuk vond. En dan nog een twenter als speelkameraad. In de natuur heb je geen ruinen in de kudde, maar ze hebben wel een leuke rol bij de opvoeding. Niet zo streng als de merries en niet zo onstuimig als die andere jonkies.
het heeft gewoon te maken met de rangorde. onze oudste merrie is 30 en zij is de leider van de kudde/baas. De rest van de koppel is tussen de 6 en de 23 jaar, ieder weet haar/zijn plaats. als er een nieuw paard bij komt wordt deze op haar/zijn plek gezet en heeft respect voor de rest.
het is heel normaal dat er dit soort gedrag is, oudere dieren voeden de jongere op en leren daar ook veel van. je heb hier alleen maar voordeel van dat je dier sociaal is naar andere dieren en niet zo snel zal gaan vechten
Lies_Beuker
Geplaatst: 31-03-09 21:03
Lees nog veel meer 'logische' paardenopvoedkunde in het boek - dat binnenkort uitkomt- van Marte Kiley (zie mijn onderschrift)
Twiggy2008
Geplaatst: 31-03-09 21:03
Hartstikke leuk, zo'n onderzoek, maar ik wist dit al jaren, hoor. Het is toch algemeen bekend dat oudere dieren de jongere opvoeden? Of ben ik nou gek? Kijk naar een wilde kudde paarden en wat zie je dan?
Ben heel blij dat die van mij in een gemengde groep opgegroeid is. Altijd met jonge EN oudere dieren. Agressief is 'ie helemaal niet, dominant wel, echt een mannetje, want hij is tot nu toe al jaren de baas van de kudde. Maar wel een hele lieve baas, als ik zie hoe hij zich ontfermd over nieuwe paarden.
Cowgirl
Geplaatst: 31-03-09 21:52
Mm kwartje valt nu op de plaats denk ik bij een paard bij mij op stal.
Was als hengst erg agressief tegen ruinen(hij vreet ze dus gewoon op)...okay dat kan. Maar inmiddels is het al 3 maanden geleden dat het hakkie takkie was en hij vertoont het gedrag nog steeds. Inmiddels is er iemand langs geweest die dit eens bekeken heeft en hulp gaat bieden. Maar het zou dus best eens kunnen dat dit dier alleen maar bij leeftijds genoten heeft gestaan. Tegenover mensen en merries is hij heel sociaal.
Ik zal het eens opnoemen.
Mijn fjord is opgegroeid in een gemengde groep en super sociaal. Hij is mede opgevoed door mijn haflinger en voed nu zelf de jonkies op. In de groep is ook goed te zien dat de oudere / hoger in rang staande paarden eerst eten en dan de jonkies. Ook kan ik merken dat mijn haflinger wat in rang zakt nu hij ouder(18) wordt ....het wordt een beetje een doetje terwijl hij altijd wel de baas was.
dakhilah
Geplaatst: 01-04-09 19:47
Ben zelf ook niet gek op alleen maar jong spul bij elkaar zetten....je zet toch ook geen mensen kleuters in een klas zonder kleuterleidster neer, word ook een bende en ze leren weinig!! Zo ook met dieren!