Veel paarden slecht behandeld

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 10:43

Goh wat een nieuws. Dit wisten vast de meeste al.
Hoewel de meeste van ons het beste voor hebben met hun viervoeter, kun je vaak, maar weinig krijgen voor ze. De meeste stallen willen of kunnen hier niet aan voldoen. Wat ik merk is dat de meeste pensionhouders zich er niet eens in verdiepen. Het gaat al eeuwen zo, dus, waarom veranderen toch.
Ik vind dit erg jammer en ben dus ook opzoek gegaan naar de beste stal voor mijn paard. Ik hoop dat meerdere dat doen.

sannepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 17:32

Ja, inderdaad. STANDS: dat is pas zielig. Je leven lang aan een ketting recht naar een betonnen muur kijken. Om er af en toe uitgehaald te worden omdat een of andere malloot onder toeziend oog van een andere vaak onbenul die zich opwerpt als instructeur, een beetje in je mond te laten rukken en op je rug te laten rondbonken. Boos!
Fijn hoor!

WANNEER WORDEN DIE STANDS NOU EENS VERBODEN??? Dat zouden ze toch gaan doen?

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 13:49

is het zo. zou wel oke zijn.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 19:11

ik ben het helemaal met jullie eens maar ik kan helaas geen hele goede stal voor mijn pony's krijgen want mijn opa heeft een schuur en daar hebben we zo goed mogelijke boxen in gemaakt. maar betere boxen kunnen we niet betalen, maar toch zorg ik zo goed mogelijk voor mijn pony's door ze lekker in veel stro te zetten

Comez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 20:49

Het gekke is, is dat mensen, en ook paardenliefhebbers, een verkeerd beeld hebben van wat goed is voor een paard. Ik sta op een manege en mijn paard heeft een stal van 3 bij 6 hij is helemaal open op een klein afdakje na, zodat ze kunnen schuilen voor de regen. Al doen ze
dat nooit trouwens Verward . Aan beide kanten staan ook paardjes waardoor ze kunnen knuffelen Lovers als ze het willen of als ze het niet willen is de stal groot genoeg om het uit de weg te gaan . Een tijdje geleden kwam er een vrouw naar me toe en vroeg of het niet zielig was dat het beestje de hele tijd in de kou moest staan. Ik weet het dan even niet meer. Frusty Er staan zo'n 30 paarden in een binnenstal waar het zo bedompt is, gewoon niet fris meer Verdrietig . De meeste ervan hebben nog zo'n akelig kuchje ook. En dan wordt er aan mij gevraagd of het niet zielig voor mijn paardje is? Man, dat beest heeft er in tijden niet zo goed uitgezien! Kwijl
Wanneer leren mensen nu dat een paard een buitendier is. Als je ze gewoon hun vachtje laat krijgen of er genoeg dekens omgooit dan hebben zij er geen problemen mee om met -10 gewoon in het stro te gaan liggen slapen. Slapen

Maar ja , mensen vergelijken paarden nog steeds teveel met hunzelf en als zij het koud hebben dan zal het paard het ook wel koud hebben.

Dit is dan nog een "milde"vorm van onwetendheid, nou ja, als je erover nadenkt en denkt wat er allemaal uit voort kan komen, toch ook weer niet.

Nou dit moest ik even kwijt

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 12:45

kej k ben het helemaal met je eens hoor!!!!

wipwop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 19:23

ja dat zie je nou wel vaker maar het is natuurlijk wel zielig Boos!
kej k ben het helemaal met je eens hoor!!!!
en dat is waar het is heel erg zielig al gebeurd zoiets Extreme duivel Boos!

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 21:51

ik zorg in mijn ogen goed voor me paard maar voor alle zekerheid heb ik de brochure aangevraagd (zorg goed voor je paard) ik heb hem binnen en het blijkt dat ik dus toch wel weet wat ik doe *LOL*

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 14:06

ach en hoe kan het ook anders. iedereen koop maar een paard, maar zich erin verdiepen nee dat doen we niet.

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 19:49

eigenlijk moet iedereen zo'n brochure van zijn of haar dierenarts krijgen misschien gaat het dan beter terwijl er natuurlijk altijd mensen zijn die zich er nix van aan trekken maar toch het zou een goed begin zijn

sanderijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 20:24

marengo schreef:
geen plek in de randstad, leuk maar daar weet paard niks van, als je geen plaats hebt, kun je een paard met dit excuus niet opsluiten in een klein stalletje, dan moet je geen paard aanschaffen. Als geen mogelijkheid hebt om een paard te stallen, en het is niet minstens een Ijslander of iets van dien aard, schaf dan niet toch een paard aan. Zorg EERST voor accomodatie en dan voor de aanschaf.

ik wil hier even op reageren,ik kom zelf uit de achterhoek,kocht mijn pony toen ik daar woonde en ben na 3 jaar naar de randstad verhuisd wegens mijn relatie.en dus had ik mijn pony al en ik doe haar niet weg hiervoor,buiten dat om heeft de randstad best nog wat te bieden hoor!mijn pony staat de zomer een halve dag op de wei en snachts op stal en in de winter komt ze in de paddock en graas ik aan de hand met haar.en zo zielig is dat niet want als je je pony op een stuk land laat staan wat helemaal kaal is heb je kans op zandkoliek(zoals het paad wat 2 jaar in friesland had gestaan en na ophalen een paar maanden later overlijd aan zandkoliek),en in de zomer KAN mijn pony niet eens de hele dag op die wei blijven want dan vreet ze zich hoefbevangen.....
dus die kijk op 'de randstad'is nogal eenzijdig.......elk paard verdiend zijn eigen kijk op verzorging en weidegang,het ene paard is het andere niet en ik vind dat mijn pony helemaal niet heeft geleden onder het verhuizen naar de randstad,ze heeft hier net als in de achterhoek een topstal(ze kan er zowat ronddraven zo groot) en gezonde-paarden-mogelijkheden...........

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 21:30

phoenix4ever schreef:
ach en hoe kan het ook anders. iedereen koop maar een paard, maar zich erin verdiepen nee dat doen we niet.

Behalve alle mensen op BOKT ????????????

Sorry Phoenix, ik gebruik jouw berichtje even om m'n irritatie uit te spreken over de toon van de berichten in dit topic. Ik vind dat iedereen zich hier wel erg moraliserend over 'de slechteriken' uitlaat.
Jullie doen het allemaal PERFECT zeker?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 12:38

Kendra schreef:
[
Jullie doen het allemaal PERFECT zeker?
[/quote]

ikke wel. Schijnheilig

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 21:45

als je goed gekeken had heb ik dit geschreven:ik zorg in mijn ogen goed voor me paard maar voor alle zekerheid heb ik de brochure aangevraagd (zorg goed voor je paard) ik heb hem binnen en het blijkt dat ik dus toch wel weet wat ik doe
dus ik zeg niet dat ik dat ik het perfect doe kendra

FotoDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 07:57

Ik moet bekennen dat ik dit al eerder had bedacht.
Als een paard 24 uur per dag op stal staat waarvan een ruiter een uurtje komt rijden mischien een half uurtje poetst opzadelt ect dan staat het paard nog steeds 22 en half uur op stal.

Bij ons op stal toen die pas open ging stond mijn paard bijna heel de dag buiten, maar zoals overal wordt de stal overbevolkt(overpaard)...en is het dringen belazen bij de wei en mag je blij zijn als je paard een uurtje in de wei mag, dan heb ik ook nog eens een hengst die graag wil ontsnappen en dus niet overal kan staan(niet naast merries) en dus zijn uurtje wei wel eens in gevaar komt. Paardje van 3 jaar dat toch regelmatig de buiten lucht behoord te zien.
We gaan dan wel veel wandelen enz toen hij nog niet zadel mak was.
Maar toch bekruipt je een schuld gevoel. Althans mij wel.

Ik ben verantwoordelijk voor het wel zijn van mijn dieren, en wil ze ook het allerbeste geven, mar als je dan op zo'n stal moet vechten voor het wel zijn van je paard is dat triest.
Nou heb ik het nog redelijk goed omdat we nog wat wi hebben geen hectare zoals het behoord natuurlijk, maar tenminste iets.
Ik heb kennissen die hun paard in een grote stad hebben gestald die geen wei hebben. alleen een paddock of zo, waar ze omste buurt een uurtje in mogen staan.(even luchten)..

Mijn droom is daarom ook een eigen huisje met wat grond, dn kunnen mijn paardjes heel de dag buiten staan, maar ja finacieel is het niet verantwoord en is er niks brukbaars te koop op hetmoment met de euro is het helemaal triest, dan moet je boven aan in nederland wezen maar dat is fijn als je onder aan in Nederland werkt en woont.

Maar bij ons op stal hoor ik regelmatig paarden schrapen met de benen, tegen het hek aan klinken met tanden en andere ergenissen.
Mijn paarden hebben een stal 3 bij 4 dat is nog redelijk groot en ze hebben een raam om naar buiten te kijken en krijgen ongeveer 5 x per dag een maaltje.(tegen de verveling hebben ze express de voeding verspreid over de dag)..

Soms doet het me wel eens verdriet dat ik mijn paarden niet kan geven wat ze nodig hebben.
Ik kan behoorlijk saggie worden als dan ook nog eens de weien overbezet zijn en het zijn altijd dezelfde paarden die voorrang krijgen en wel uren in de wei staan tegen over andere die het gras niet zien, en tegen onrecht kan ik ook al niet!

Zoals dit weekend het grootste stuk wei werd zaterdag bevolktdoor kwpners, ik wil dus zondag toen die wei leeg was mijn paard er inzetten, nou dat mocht dus niet, die moest naar een kleiner kaler weitje!
Toen ik de rede vroeg, omdat hij zulke grote hoeven heeft en de boel vertrapt!
Ben daar heel het weekend pis over geweest..
Vind je het gek als je paard zo lang op stal moet staan in het wild geboren is en hij blij is als hij buiten is even gaat rennenen bokken enz..

Natuurlijk doe je alles wat je kunt om je paard gelukkig te maken.
Ik weet ook wel dat er mensen zijn die een paard als een soort van symbool hebben en 1 x in de week eens komen kijken hoe het met het paardje vergaat hem rijd en vervolgens weer snel terug op stal zetten om in de kantine gebruik te maken van de drank en een praatje,en dan weer in hun sport wagen naar de golf baan rijden. gelukkig bestaan er van deze mensen niet veel, enzie ik toch het meest mensen die lekker met hun paardje aan het prusten zijn en drie later nog steeds om en rond om het paard hangen. En of een rit gemaakt hebben van 3 uur of zo...
Die ijverig aan het poetsen zijn en verzorgen....

Monique