Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
ikke20 schreef:vorig jaar 0,000 teken op mn paard. helaas bij mij zelf wel 1 ongemerkt. te laat erachter dus ook lyme waar ook nog eens te laat achterkwam. wel goed dat ze nu er voor waarschuwen. komt toch steeds meer voor.
een goede tip voor hond/paard. knoflook geven hoeft maar beetje te zijn hier houden teken niet van. dus laten meteen los. bij mijn pony werkte dat echt. toen ik ermee stopte had ze meteen weer teken.

Parelhoenders schijnen ze graag te eten. Wat zouden gewone kippen ermee doen? ikke20 schreef:het is een ziekte die in je bloed terecht komt. je hebt verschillende varianten en meer dan 50 symtomen. je hoeft ze niet alle 50 te krijgen. hangt ook af welke variant je hebt.
ik kreeg bijvoorbeeld dat ik erg sloom werd. niks kon onthouden. evenwichtsstoornissen, viel dus makkelijk om, spier in mn been was stijf kon been amper gebruiken. dit ware dan de voornaamste bij mij maar zijn dus veel meer die je kan krijgen. als je er op tijd bij bent krijg je AB en kan het zo redelijk genezen. hoe langer het duurt voor je AB krijgt hoe meer last je ervan kan krijgen en kan het zijn dat de symptomen blijven.
ze kunnen het aantonen door bloed af te nemen. hierbij gaan z dan een bepaalde bacterie testen. als het boven een bepaalde waarde zit ben je dus positief. zit je eronder is het goed. vaak zodra het gevonden wordt ben je dus positief. dan krij je een AB kuur. na die kuur moet je weer laten prikken en gaan ze weer tellen. is de waarde gezakt slaat de kuur aan en zit het onder bepaalde waarde hoef je geen AB meer. zit je erboven krijg je nog een AB kuur erbij.
daarna moet je eens in de zoveeltijd bloed laten afnemen wat getest wordt of de waarde nog laag genoeg zijn en of de waarde nog steeds daalt.
(hoop dat het zo beetje duidelijk is uitgelegt)
Cayenne schreef:http://www.horses.nl
Stigas, de preventiedienst van de agrarische en groene sector, start vandaag de week van de teek. Iedereen die zich door het bos en natuurgebied beweegt loopt het risico op een tekenbeet. Ook voor ruiters en paarden is het oppassen geblazen.
De Stigas heeft een website gelanceerd met daarop tips en uitleg. Jaarlijks worden in Nederland 1,2 miljoen mensen gebeten door een teek. De teken kunnen besmet zijn met de borrelia-bacterie die de ziekte van lyme veroorzaakt. Deze ziekte kan uiteindelijk leiden tot aandoeningen aan het zenuwstelsel, gewrichten en hart. Het is belangrijk om een teek zo snel mogelijk in zijn geheel te verwijderen. Als dit niet lukt of als er verkleuring van de huid, hoofdpijn of pijn in de armen of benen optreedt, is het belangrijk om contact op te nemen met de huisarts.
Ook paarden kunnen een tekenbeet oplopen. Als ze besmet zijn met de ziekte van lyme treedt niet in alle gevallen symptomen op. Gebeurt het wel, dan wordt hij sloom, eet slecht en krijgt koorts. Ook kunnen paarden last krijgen van oogproblemen, kreupelheid, gezwollen gewrichten of gedragsveranderingen. Voor een dierenarts is het lastig om de ziekte van lyme vast te stellen door de vrij algemene symptomen. De behandeling bestaat meestal uit het behandelen met antibiotica.
Kijk voor meer informatie op http://www.weekvandeteek.nl.
Beetje meer aandacht ervoor is nooit weg! Mijn paarden, vooral mn ruin, hebben ook regelmatig teken. Ben er zelf heel scherp op en heb altijd een tekenpincetje bij de hand. Mijn ervaring is dat veel anderen er niet serieus mee omgaan, de risico's niet zien. Wordt soms zelfs wat lacherig over gedaan.
. Was mijn 1e en gelukkig geen symptomen.Citaat:Teken kan je vinden in bossen en duinen, maar ze komen ook voor in stadsparken en graslanden.
Bizzybijtje schreef:Hoe kun je het dan voorkomen om er eentje op te lopen?
.