'Ruiters en paardeneigenaren ook oppassen voor tekenbeet'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Foofur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:38

tevens nog een waarschuwing ik kreeg geen rode kring.

Klopt! Huisartsen houden zich regelmatig aan rode kringen vast maar dat symptoom blijft dus ook wel eens achterwege bij de ziekte van Lyme.
Onze kat bezit regelmatig zo'n volgezogen exemplaar, als het even kan verbrand ik ze na het verwijderen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:41

klopt lyme blijft te zien in je bloed. daarom doen ze tellingen om te kijken of de waarde vermindert is. als het onder bepaalde waarde is is het goed.
sympthomen kan je altijd last van blijven houden en dacht zelfs dat het zo kon zijn dat als je weerstand verslechterd de symptomen weer erger worden en ook de waarde in je bloed kan stijgen

over de rode kringen. mijn huisarts dacht in eerste instantie dat ik een allergische reactie had op een insectenbeet(ben licht allergisch voor muggen enz)
na 2 weken geen verbetering is er pas op lyme getest. toen werd het vermoeden groter.

flicka

Re: 'Ruiters en paardeneigenaren ook oppassen voor tekenbeet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:53

Ik kreeg wel een rode kring op mijn been en heb zelf de HA geattendeerd op Lyme. Die ging meteen googlen, pffff.

Ik ben ook lichtelijk allergisch voor insectenbeten, heb in Griekenland eens helemaal onder enorme bulten gezeten, niet normaal meer. Misschien dat sommige mensen dan ook eerder vatbaar zijn voor Lyme?

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:55

Bij ons in de streek kom je ze ook veel tegen. Ik heb ook altijd een tekentang in de kast liggen op stal. Vorig jaar vond ik er zelfs nog in november een op m'n pony. Het zijn idd vieze beesten.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:58

ik heb sindsdien ook standaart een tekenhaakje liggen in 2 maten. maar ik heb de teek nooit gezien/gevoeld.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 22:04

ikke20 schreef:
vorig jaar 0,000 teken op mn paard. helaas bij mij zelf wel 1 ongemerkt. te laat erachter dus ook lyme waar ook nog eens te laat achterkwam. wel goed dat ze nu er voor waarschuwen. komt toch steeds meer voor.

een goede tip voor hond/paard. knoflook geven hoeft maar beetje te zijn hier houden teken niet van. dus laten meteen los. bij mijn pony werkte dat echt. toen ik ermee stopte had ze meteen weer teken.

maar de ziekte van lyme gaat toch nooit meer weg ? wat is het precies ?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 22:12

het is een ziekte die in je bloed terecht komt. je hebt verschillende varianten en meer dan 50 symtomen. je hoeft ze niet alle 50 te krijgen. hangt ook af welke variant je hebt.
ik kreeg bijvoorbeeld dat ik erg sloom werd. niks kon onthouden. evenwichtsstoornissen, viel dus makkelijk om, spier in mn been was stijf kon been amper gebruiken. dit ware dan de voornaamste bij mij maar zijn dus veel meer die je kan krijgen. als je er op tijd bij bent krijg je AB en kan het zo redelijk genezen. hoe langer het duurt voor je AB krijgt hoe meer last je ervan kan krijgen en kan het zijn dat de symptomen blijven.

ze kunnen het aantonen door bloed af te nemen. hierbij gaan z dan een bepaalde bacterie testen. als het boven een bepaalde waarde zit ben je dus positief. zit je eronder is het goed. vaak zodra het gevonden wordt ben je dus positief. dan krij je een AB kuur. na die kuur moet je weer laten prikken en gaan ze weer tellen. is de waarde gezakt slaat de kuur aan en zit het onder bepaalde waarde hoef je geen AB meer. zit je erboven krijg je nog een AB kuur erbij.

daarna moet je eens in de zoveeltijd bloed laten afnemen wat getest wordt of de waarde nog laag genoeg zijn en of de waarde nog steeds daalt.

(hoop dat het zo beetje duidelijk is uitgelegt)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 22:16

Onze kat had ze alweer en ik ben zelf ook met enige regelmaat de Sjaak. Draai ze er gelijk altlijd met een tekentang uit. Gelukkig nog nooit problemen mee gehad.

Onze boerderijkat weet ook dat ik ze eruit draai. Die komt alleen bij me als ie teken heeft, voor de rest doet ie zijn ding en is ie eigenlijk niet tam.

Colt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 22:55

Oww dit zijn echt zulke smerige beestjes... Hier in de omgeving zitten er veel, Drenthe.

Mn paardje heeft er wel es een op der neus gehad, het witte gedeelte ervan.

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 23:01

Als je gebeten bent door een teek kan je het beste gewoon preventief een ABkuur nemen, welliswaar door je huisarts uitgeschreven natuurlijk! Ik ben al een aantal keer gebeten door een teek. 1 keer een rode kring gekregen, daarna niet. De laatste keer meteen AB gehad. Mijn vader heeft ziekte van Lyme. Hij heeft zowat een jaar met een zwart been rondgelopen voordat doktoren erachter kwamen dat hij ziekte van Lyme had. Hij heeft nu chronische klachten.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 23:09

:) Parelhoenders schijnen ze graag te eten. Wat zouden gewone kippen ermee doen?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 07:04

ikke20 schreef:
het is een ziekte die in je bloed terecht komt. je hebt verschillende varianten en meer dan 50 symtomen. je hoeft ze niet alle 50 te krijgen. hangt ook af welke variant je hebt.
ik kreeg bijvoorbeeld dat ik erg sloom werd. niks kon onthouden. evenwichtsstoornissen, viel dus makkelijk om, spier in mn been was stijf kon been amper gebruiken. dit ware dan de voornaamste bij mij maar zijn dus veel meer die je kan krijgen. als je er op tijd bij bent krijg je AB en kan het zo redelijk genezen. hoe langer het duurt voor je AB krijgt hoe meer last je ervan kan krijgen en kan het zijn dat de symptomen blijven.

ze kunnen het aantonen door bloed af te nemen. hierbij gaan z dan een bepaalde bacterie testen. als het boven een bepaalde waarde zit ben je dus positief. zit je eronder is het goed. vaak zodra het gevonden wordt ben je dus positief. dan krij je een AB kuur. na die kuur moet je weer laten prikken en gaan ze weer tellen. is de waarde gezakt slaat de kuur aan en zit het onder bepaalde waarde hoef je geen AB meer. zit je erboven krijg je nog een AB kuur erbij.

daarna moet je eens in de zoveeltijd bloed laten afnemen wat getest wordt of de waarde nog laag genoeg zijn en of de waarde nog steeds daalt.

(hoop dat het zo beetje duidelijk is uitgelegt)

Ja nu snap ik het, een teek zie je die altijd ? want als ze volgezogen zijn vallen ze toch van je af ?

En als je het nu niet merkt ben je eigenlijk te laat ?

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 07:39

Echt uitkijken met teken! Ik ken iemand die bijna aan Lyme is overleden, het duurde heel lang voordat de diagnose gesteld werd ook omdat hij nooit gemerkt heeft dat hij door een teek gebeten was. Hij heeft er nu nog last van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 09:03

Het helpt toch ook om een lang t-shirt aan te doen of niet? Zodat ze niet zo makkelijk op je armen/schouders komen?

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 09:43

Cayenne schreef:
http://www.horses.nl

Stigas, de preventiedienst van de agrarische en groene sector, start vandaag de week van de teek. Iedereen die zich door het bos en natuurgebied beweegt loopt het risico op een tekenbeet. Ook voor ruiters en paarden is het oppassen geblazen.

De Stigas heeft een website gelanceerd met daarop tips en uitleg. Jaarlijks worden in Nederland 1,2 miljoen mensen gebeten door een teek. De teken kunnen besmet zijn met de borrelia-bacterie die de ziekte van lyme veroorzaakt. Deze ziekte kan uiteindelijk leiden tot aandoeningen aan het zenuwstelsel, gewrichten en hart. Het is belangrijk om een teek zo snel mogelijk in zijn geheel te verwijderen. Als dit niet lukt of als er verkleuring van de huid, hoofdpijn of pijn in de armen of benen optreedt, is het belangrijk om contact op te nemen met de huisarts.

Afbeelding
Ook paarden kunnen een tekenbeet oplopen. Als ze besmet zijn met de ziekte van lyme treedt niet in alle gevallen symptomen op. Gebeurt het wel, dan wordt hij sloom, eet slecht en krijgt koorts. Ook kunnen paarden last krijgen van oogproblemen, kreupelheid, gezwollen gewrichten of gedragsveranderingen. Voor een dierenarts is het lastig om de ziekte van lyme vast te stellen door de vrij algemene symptomen. De behandeling bestaat meestal uit het behandelen met antibiotica.

Kijk voor meer informatie op http://www.weekvandeteek.nl.

_/-\o_

Eindelijk wordt er eens ruchtbaarheid gegeven aan het feit dat ook een paard ziek kan worden van een tekenbeet +:)+
Ik heb het zelf helaas met mijn eigen paard mogen meemaken. Lusteloos, koorts, in zich zelf getrokken en koliek erbij. DA erbij gehad en eerst behandeld voor koliek alhoewel hij toen al zijn twijfels had (koorts en koliek gaan normaal gesproken niet samen). Ze knapte voor een halve dag op om daarna weer terug te vallen. DA er weer bij. Koliek was toen overduidelijk weg en hij herhaalde nog maar eens wat hij de dag ervoor ook zei: "Ik heb precies hetzelfde gedrag jaren geleden al eens bij een ander paard gezien en die was kort daarvoor door een teek gebeten. Ik vermoedt eigenlijk dat het Borreliose is. Mag ik je paard daarvoor behandelen?" Hij heeft haar toen ook met AB behandeld en ze knapte zienderogen op!!
Ik ben mijn DA nog steeds vreselijk dankbaar dat hij de symptomen wel herkende want ook een paard kan aan onbehandelde Borreliose uiteindelijk dood gaan!

Voor mensen geldt: ongeacht je kleding als je in het bos of ander tekengebied hebt gewandeld, etc. AL-TIJD 's avonds je hele lichaam controleren. Ze gaan het liefst in holtes en bij haargrenzen zitten zoals je knie-holtes, e.d. Ik heb er zelfs een keer een ieniemienie-teekje in mijn navel gehad! En zelfs met een strakke rijbroek kunnen ze nog bij je knieën komen. Zaak is om ze binnen 12-24 uur te verwijderen en de plek de dagen erna in de gaten te houden. Vormt er zich een rode plek/cirkel dan naar de HA om te melden dat je door een (waarschijnlijk besmette) teek bent gebeten. Overigens zijn niet alle teken besmet met Borreliose ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 09:57

Heel goed die weekvandeteek!!! :j Beetje meer aandacht ervoor is nooit weg! Mijn paarden, vooral mn ruin, hebben ook regelmatig teken. Ben er zelf heel scherp op en heb altijd een tekenpincetje bij de hand. Mijn ervaring is dat veel anderen er niet serieus mee omgaan, de risico's niet zien. Wordt soms zelfs wat lacherig over gedaan.
Ik kijk de paarden als ik ze poets altijd gelijk even na op teken. Vorig jaar serieuze verdenkingen gehad dat mijn ruin Lyme of Ehrlichia had, gelukkig bleek uit t bloed dat dat t niet was! Maar de schrik zat er wel ff in!
Zelf gelukkig nog niet gebeten. Als ik in bos, op de hei of in de duinen ben geweest kijk ik mezelf wel even helemaal na.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:11

Woon en rij in een tekenrijk gebied en heb zelf hier nog nooit een teek opgelopen. Ben ik een keer in Dld kom ik met een teek terug :roll:. Was mijn 1e en gelukkig geen symptomen.
Bij mijn vorige paard in 12 jaar misschien 3 teken verwijderd, mijn huidige paard nog geen.

Verschilt ook blijkbaar per paard of ze wel of niet gevoelig zijn voor teken. Een ander paard dat ik reed had er elke dag wel een paar...
Rotbeesten zijn het! Heb dus ook altijd een tekentang bij me.

maria_62

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:22

Weety iemand een goed middel tegen teken bij katten? Mijn kat is ws resistent tegen Frontline want ik haal dagelijks 4 a 5 teken bij hem weg. Hij blijft nu binnen maar dat is op den duur niet vol te houden. Ik heb al navraag bij de DA gedaan maar alleen Frontline en Stronghold wordt geadviseerd.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:28

Ik heb eigenlijk altijd gedacht ( net als zoveel mensen) dat teken alleen in bosjes en stuiken voor kwamen. Maar ze zitten ook gewoon in het gras.

Citaat:
Teken kan je vinden in bossen en duinen, maar ze komen ook voor in stadsparken en graslanden.

Ik heb er zelf gelukkig nog nooit een gehad, maar de hond zit er vaak onder

KatrienVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:46

Sinds ik weer vaker naar de bossen rij heb ik ook al meerdere teken gevonden bij mijn paard, bij mij zelf gelukkig nog niet. Voor mensen die meer informatie willen over de ziekte van lyme, op deze website kun je een hele goede en duidelijk informatie opvragen:

http://www.ziekte-van-lyme.nl/

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:05

brr die krengen hebben me ook al te stekken gehad! Heb ik hem even genepen zeg :D Die ziekte van Lyme is niet om mee te lachen...

Op mijn paarden heb ik er nog geen tegengekomen, op m'n kat of hond ook nog niet. Maar ik roep niet te hard want die krengen zullen nog wel eens komen opdagen.

Poekiemansss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:09

Kat had er gisteren nog een en ik heb er alleen toen ik heel klein was een gehad,
kijk bij het verwijderen wel goed uit of je de teek er wel helemaal uithaalt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:26

Hoe kun je het dan voorkomen om er eentje op te lopen? :)

sarahtje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 16:24

Heb het ook zitten gehad! Ziekte van lyme, heb fobie voor hoog gras en bossen nu :(

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:07

Bizzybijtje schreef:
Hoe kun je het dan voorkomen om er eentje op te lopen? :)

Er werd al eerder knoflook gezegd en dat helpt echt goed! Ik heb er zelf nog nooit eentje gehad, maar mijn vorige hond was er heel gevoelig voor. De honden die ik nu heb hebben er ook een aantal gehad vorige zomer, totdat ik knoflook door het eten deed. Blijkbaar valt dat niet in de smaak ;) .