A.s. Zaterdag de Grand National in Engeland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lies_Beuker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 18:04

Jij hebt gelijk; maar het paard heeft nooit een keuze, wij wel.

Joolien schreef:
Ja, in 2006 (meen ik) finishte er maar 4 paarden officieel...

Maar het blijft sport. De paarden worden hier uiterst goed op getraind.

Dit blijft een eindeloze discussie...

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 18:16

Die paarden springen echt niet als ze niet willen, en die jockeys weten wanneer het paard niet verder kan en word dan teruggetrokken.
Trouwens vinden de meeste paarden het leuk; oortjes naar voren en gaan!

Heb ooit een keer op tv een race gezien waarvan ze een gedeelte van de Grand National sprongen, en de winnaar heeft toen de hele race voorop gelopen en constant de oren naar voren gehad.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:02

ik kijk ook ieder jaar,volg een paar dagen voor de national de voorbeschouwingen helemaal geweldig!maar je bent naief als je zegt dat er nooit paarden omkomen,bijna ieder jaar verongelukt er een paard in de race,ook vorig jaar kwam er 1 paard om,het is een gevaarlijke race hoe je het ook wend of keert!toch kijk ik ieder jaar!de spannig voor de race de training er na toe,de paarden zijn de sterren in het veld,de jocky's hebben maar 1 doel en dat is ooit de national winnen,het is niet 1 dag 1 race er word naar toe geleeft!de paarden zijn er voor gefokt voor getraint,ofwel dit is wat die paarden willen doen,oren naar voren vestand op nul en gas!paarden die niet willen springen niet,paarden die moe zijn worden ingehouden en verlaten de race!maar toch de hagen zijn hoog het tempo is hard en een verkeerde val gebeurt,dat kun je niet ontkennen.ik kijk dus ook met mijn handen voor mijn ogen :D
het gaat te ruig en te gek,maar toch is het een hele spannende race!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:17

Ik vind het afschuwelijk. Ik ben eigenlijk heel erg verbaasd dat er bij de bokkers zoveel enthousiasme bestaat. Of de bokkers die er geen voorstander van zijn hebben (nog) niet van zich laten horen.
In mijn ogen is er helemaal niets paardvriendelijks aan.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:21

het is ook niet paardvriendelijk!maar toch is het bijzonder vooral als je ziet hoe er naar toe word geleeft,en hoe er met de paarden word omgegaan,klinkt vreemd maar je moet het hele proces mee gemaakt hebben om het te begrijpen denk ik.
Laatst bijgewerkt door knooopje op 30-03-09 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:26

Zoals ik al eerder zei,er zijn weinig sportpaarden die zo goed worden verzorgt en getraind ,als de GN -paarden.Deze paarden moeten zich wel eerst qualificeren voor ze mee mogen doen.
Dus het is niet zo ,dat je maar even je paard kan inschrijven.Daar gaan maanden soms jaren van training en voorselectie aan vooraf.
Dus voor je oordeelt Romeorowan,...........weet je wat paardonvriendelijk is ? Al die verwaarloosde paarden en pony`s die in een kaal weitje moeten overleven.Dat is veeeeeeeeel erger.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 08:33

Knooopje en Gootje: de stieren die voor de stierengevechten worden gebruikt worden ook heel erg goed verzorgd. Is dat dan ook geoorloofd.
Gootje: Inderdaad paarden/pony's die op een kaal weitje moeten overleven is ook heel triest, maar daar gaat het hier niet over.

geerke

Re: A.s. Zaterdag de Grand National in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 08:39

ik vind het helemaal niets....en ga dan ook niet kijken uiteraard.
ik vind het prima dat mensen het wel leuk vinden....maar het is niet mijn ding hoor....
k hoop dat net als ik respecteer dat er mensen zijn die het wel leuk vinden,mensen mij ook respecteren dat ik het NIET leuk vind....dus geen discussie waarom ik het wel leuk moet vinden en dat de paarden goed getraind zijn enzo...

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:54

romeorowan schreef:
Knooopje en Gootje: de stieren die voor de stierengevechten worden gebruikt worden ook heel erg goed verzorgd. Is dat dan ook geoorloofd.
Gootje: Inderdaad paarden/pony's die op een kaal weitje moeten overleven is ook heel triest, maar daar gaat het hier niet over.

die discussie is al in een ander topic geweest,appels en peren vergelijken is dat.
en ga deze belachenlijke discussie ook niet met je aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:11

geerke schreef:
ik vind het prima dat mensen het wel leuk vinden....maar het is niet mijn ding hoor....
k hoop dat net als ik respecteer dat er mensen zijn die het wel leuk vinden,mensen mij ook respecteren dat ik het NIET leuk vind....dus geen discussie waarom ik het wel leuk moet vinden en dat de paarden goed getraind zijn enzo...

Dit respecteer ik zeker. Die eindloze discussies zullen altijd blijven idd.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:23

Joolien schreef:
geerke schreef:

Dit respecteer ik zeker. Die eindloze discussies zullen altijd blijven idd.

precies!
ik zal eerlijk zeggen dat ik liever heb dat de paarden helemaal niet aan de start verschijnen!
maar toch is het ieder jaar weer spannend om te kijken,het is geen eerlijke race en hoe goed ze ook getraind zijn,
er gebeuren ongelukken,van de paarden die aan de start verschijnen zijn er minstens 10/15 die over de kop gaan.
iederjaar weer!
wat mij trekt om te gaan kijken is de opbouw naar de race toe,je ziet de paarden in hun eigestalletje je mag mee kijken achter de schermen,de eigenaren,de trainer de groom en de race zelf.
ik snap heel goed dat er veel mensen zijn die er niet naar kijken,wat is er nou leuk aan om te kijken hoe paarden over de kop gaan.
dus ik respecteer het zeker dat het niet iedereen zijn ding is!
maar toch zit ik ieder jaar weer voor de buis :D

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:12

Dapnik schreef:
Die paarden springen echt niet als ze niet willen, en die jockeys weten wanneer het paard niet verder kan en word dan teruggetrokken.

Inderdaad, en dat zijn vaak ook degene die dan niet over de finish lijn komen. Degene die niet finishen zijn echt niet allemaal kapot of dood ofzo :s anders had het allang al verboden geweest om dit soort racen te houden.

De paarden worden super verzorgt, je mag ook gewoon bij de paarden kijken voor de race begint. Dat doen ze heus om te laten zien hoe slecht de paarden het daar hebben...

Ik begrijp heus wel dat mensen het niet leuk vinden, dat respecteer ik ook wel. Maar ik heb wel het idee dat een hoop mensen nog het beeld van vroeger in gedachte hebben. Er zijn ook genoeg paarden die gewond raken tijdens springen of sgw, die eerst nog mee naar huis gezeuld worden om te kijken of er geen wonder gebeurt en anders ingeslapen worden. Dan vraag ik me af wat paardwaardiger is...

Het blijft natuurlijk wel een sport met hoog risico factor en ik hoop dat dit jaar alle paarden gezond en wel de baan verlaten, ik zou het ook niet prettig vinden om te weten als een paard daar het leven laat. :n

Dat het paard geen keuze heeft vind ik een beetje rare opmerking, alsof ze wel zouden kiezen voor springen of dressuur als ze de keuze hadden :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:27

Citaat:
precies!
ik zal eerlijk zeggen dat ik liever heb dat de paarden helemaal niet aan de start verschijnen!
maar toch is het ieder jaar weer spannend om te kijken,het is geen eerlijke race en hoe goed ze ook getraind zijn,
er gebeuren ongelukken,van de paarden die aan de start verschijnen zijn er minstens 10/15 die over de kop gaan.
iederjaar weer!
wat mij trekt om te gaan kijken is de opbouw naar de race toe,je ziet de paarden in hun eigestalletje je mag mee kijken achter de schermen,de eigenaren,de trainer de groom en de race zelf.
ik snap heel goed dat er veel mensen zijn die er niet naar kijken,wat is er nou leuk aan om te kijken hoe paarden over de kop gaan.
dus ik respecteer het zeker dat het niet iedereen zijn ding is!
maar toch zit ik ieder jaar weer voor de buis :D

Met die reactie ben ik het helemaal eens. Het blijft gewoon een prachtig spektakel, engelsen kunnen dat als geen ander. Maar nog meer aandacht voor de paardvriendelijkheid mag er wel komen, want zoals het nu is vind ik het eigenlijk niet verantwoord.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 09:13

Het risico wordt door de organisatie zo klein mogelijk gemaakt hoor. Is de baan te droog dan wordt er gesproeid, is ie te nat dan wordt er gedraind. Daar zijn ze weken van tevoren al mee bezig.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 09:19

gelukkig....dus dit jaar geen valpartijen en blessures als ik het goed begrijp....we zullen zien(tenminste..ik niet dus...ik lees wel ergens wat de schade is van dit jaar....maar goed ...dat kan ieder paard overkomen,toch?)

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 09:22

Vind ik wat negatief bekeken :+ Een paard kan in de wei ook een misstap maken of een trap van een ander krijgen. Een sportpaard zal misschien wel meer risico lopen dan een paard in de wei, maar dat is zo in elke sport.

Lies_Beuker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 09:58

Malibu schreef:
Dapnik schreef:

Inderdaad, en dat zijn vaak ook degene die dan niet over de finish lijn komen. Degene die niet finishen zijn echt niet allemaal kapot of dood ofzo :s anders had het allang al verboden geweest om dit soort racen te houden.

De paarden worden super verzorgt, je mag ook gewoon bij de paarden kijken voor de race begint. Dat doen ze heus om te laten zien hoe slecht de paarden het daar hebben...

Ik begrijp heus wel dat mensen het niet leuk vinden, dat respecteer ik ook wel. Maar ik heb wel het idee dat een hoop mensen nog het beeld van vroeger in gedachte hebben. Er zijn ook genoeg paarden die gewond raken tijdens springen of sgw, die eerst nog mee naar huis gezeuld worden om te kijken of er geen wonder gebeurt en anders ingeslapen worden. Dan vraag ik me af wat paardwaardiger is...

Het blijft natuurlijk wel een sport met hoog risico factor en ik hoop dat dit jaar alle paarden gezond en wel de baan verlaten, ik zou het ook niet prettig vinden om te weten als een paard daar het leven laat. :n

Dat het paard geen keuze heeft vind ik een beetje rare opmerking, alsof ze wel zouden kiezen voor springen of dressuur als ze de keuze hadden :?

Een paard heeft geen keuze, zij hebben er nooit om gevraagd om onder het zadel te lopen of aangespannen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 10:21

Dat is wel heel extreem geredeneerd Lies_Beuker.
De meeste paarden die op dat niveau lopen vermaken zich daar goed mee want anders zouden ze niet tot dergelijke prestaties kunnen komen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 10:35

ik denk dat wij het zich vermaken en berustten van het paard in een bepaalde situatie/levenstijl verwarren.
Ik denk namelijk dat de meeste paarden niet inteligent genoeg zijn om zich te verzetten....pony's daarintegen zijn wat slimmer wat dat betreft.

Dus er maar klakkeloos vanuit gaan dat paarden het leuk vinden wat ze doen omdat ze het doen vind ik erg ver gaan....
Dat geld voor alle takken natuurlijk...ook voor een dressuur paard wat zich 500x laat slaan in een minuut....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 11:55

17.15 is de start toch??? Ik ga een gokje wagen op Cloudy lane! Ik weet niet waarom maar behalve de winnaar van vorig jaar was dit het enige paard wat ik kende :P

Lies_Beuker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 15:26

Katja schreef:
Dat is wel heel extreem geredeneerd Lies_Beuker.
De meeste paarden die op dat niveau lopen vermaken zich daar goed mee want anders zouden ze niet tot dergelijke prestaties kunnen komen.

Paarden hebben tot nu toe alles overleefd omdat zij een ongelofelijk vermogen hebben om zich aan te passen aan hun omgeving.
En dus ook aan alle eisen, die wij de laatste 5.000 jaar aan deze dieren gesteld hebben. Zij schikten / schikken zich in hun lot!
Lees binnenkort het boek De natuur van het paard van dr. Marthe Kiley-Worthington maar eens.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 16:15

Misschien moeten we het ontopic houden? Beetje jammer dat zo'n topic meteen weer zo'n draai krijgt.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 17:54

Ik heb net weer genoten van de race!
Prachtig ook om altijd weer te zien hoe de paarden ook zonder ruiter door blijven gaan.

Ik vind dat je weinig inlevingsvermogen toont Lies_Beuker. Misschien de moeite om je eens iets meer in deze vorm van sport te verdiepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 18:12

Ook ik heb erg genoten. Dacht even dat comply or die weer ging winnen! Weet iemand iets over heared die echo?

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 18:13

Prachtig dat er iemand heeft gewonnen met zo'n lage kans. Vind het wel leuk om te zien maar elke keer als ik een paard zie vallen bijt ik toch wel flink op mijn tanden. Verstond het niet helemaal goed maar volgensmij zeiden ze net op het einde dat er één paard overleden was. toch jammer is dat, dr kan natuurlijk altijd iets fout gaan maar ik heb ook het idee dat er een aantal ruiters zijn die te ver doorrijden met een moe paard.