"Paarden met weinig huidpigment rond ogen laten tattoëren"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 10:33

ik vind het ook een goede oplossing.. denk eens in dat je zelf constant met pijnlijke ogen rondloopt en dan nog die vliegen erom heen..
zonnebrand kan je al helemaal niet bij de ogen smeren.. ooit gevoeld hoe dat prikt?

ik merk het al aan merel haar pigmentloze neus, die onder de vellen zit zodra de zon gaat schijnen.. laat staan dat ze het bij de ogen hebben...

als je paard er baat bij heeft.. waarom niet?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 10:38

BrittKitt schreef:
Zou wel makkelijk zijn :+ Loopt mijn haflinger niet meer met halster rond op de wei, omdat ze een neuskapje om moet en ingesmeerd moet worden omdat ze anders verbrand op dr snuitje

Opzich zou het inderdaad ideaal zijn :D Maar, ga je dan niet meteen problemen krijgen met je stamboek omdat je aftekeningen aan het veranderen bent? :P

Ik vind het mooi en functioneel.
Laatst bijgewerkt door Tallie1979 op 30-03-09 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 10:40

..als het helpt en je kan een hoop ellende voorkomen!?..why not??...ik heb het gevoel dat de operatie op zich best meevalt qua kosten

stamboek..daar zeg je wat!

juval

Re: "Paarden met weinig huidpigment rond ogen laten tattoëren"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 10:45

tja, maar deze paarden worden in veel gevallen wel speciaal op kleur gefokt.. bij appaloosa's komt heel vaak geen of weinig pigment voor rond de ogen. Dat is zelfs een raskenmerk... beetje krom vind ik het dus.

wel fijn dat de techniek bestaat, en dat er paarden door geholpen kunnen worden..
mijn appie heeft gelukkig redelijk wat pigment rond de ogen, maar 's zomers krijgt ze toch een kap op, omdat ze inderdaad gevoelig is rond de ogen. ze krijgt gauw vieze ogen.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 11:04

Een goede oplossing ik heb er geen last van.

Maar de narcose we ruinen toch ook (bijna) allemaal onze hengstjes en dan gaan ze ook onder narcose. Dus denk dat dat wel meevalt de kosten zijn isschien een beetje meer maar lijkt me zeer fijn voor het paard.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 11:14

ik weet niet echt wat ik er van moet vinden.
Mijn pony heeft in de zomer ook best wel veel last van de zon, maar dan doe ik hem zo'n uv-straling kap om. Maar kan hij dan nog steeds tumoren enzo krijgen? Tja, mijn paard is helemaal bleek dus dan mogen ze hem ook helemaal laten tattoëren :D

Ben benieuwd of mensen in nl dit gedaan hebben?

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 11:15

momo_lover schreef:
Een goede oplossing ik heb er geen last van.

Maar de narcose we ruinen toch ook (bijna) allemaal onze hengstjes en dan gaan ze ook onder narcose. Dus denk dat dat wel meevalt de kosten zijn isschien een beetje meer maar lijkt me zeer fijn voor het paard.

Tijdens castratie worden de paarden alleen plaatselijk verdooft en wat suffer gemaakt, maar gaan ze niet onder volledige narcose. Dat is juist het punt dat veel mensen eng vinden in dit verhaal.

Ik vind het op zich een goed idee, het reduceert de kans op tumoren en wie wil zijn paard nu opzettelijk een tumor laten krijgen? De zonnekappen helpen niet altijd tegen de zon, al helemaal niet midzomer als de zon op zn hardst schijnt.

Wel is inderdaad de vraag of het stamboek deze methodes goedkeurt ivm kleurgefokte paarden.

Ik ben benieuwd of deze methode ook in Nederland beschikbaar zal raken.

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 11:22

sorry vind het een beetje overdreven,
je neemt toch een paard waar je tevreden mee bent, en het paard kiest hier niet voor hoor??
waarom??
en moet je kijken hoe rood die ogen zijn vind het erg zielig klinken idd en zou het mijn paardje nooit aan willen doen |(
zijn er veel mensen die dit doen dan???

:(

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 11:24

Misty2001 schreef:
sorry vind het een beetje overdreven,
je neemt toch een paard waar je tevreden mee bent, en het paard kiest hier niet voor hoor??
waarom??
en moet je kijken hoe rood die ogen zijn vind het erg zielig klinken idd en zou het mijn paardje nooit aan willen doen |(
zijn er veel mensen die dit doen dan???

:(

Misschien moet je je er eerst eens even in verdiepen voordat je iets roept!

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 11:25

Ik vind het wel echt een goede oplossing..tja zo'n narcose is wel een risico, maar als je paard in een gezonde toestand verkeerd en niet +20 is moet er vaak niet zo'n probleem zijn volgensmij.
Zo'n zonnenkap(vliegenkap) laat idd ook zon door maar die van mij kreeg daar weer ontstoken ogen van.. Dat is ok niet alles natuurlijk.

Maar idd, als je paard zo geen last meer heeft van "verbranding" rond de ogen zegmaar..super!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 11:30

bijna 10 jaar geleden had ik hierover al een stuk gelezen in een paarden blaadje
het doel was toen voor het tatoëren van oogleden om kanker in het oog te voorkomen (doordat oogleden te vaak verbrandde resulteerde het te vaak in kanker)
ik moet eerlijk zeggen dat de uv kappen ook goedde iedeën zijn ware het niet dat sommige paarden die dingen slopen bij de vleet waardoor het nog geen nut heeft

tevens ben ik er blij dat sil het al van nature heeft

ik vind het een goed iets mits het ook daadwerkelijk hiervoor gebruikt word

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 11:30

Essie_Blue; dat dacht ik ook meteen.

Die opmerking betreft ook mijn paard.( Mijn paard is ook volledig roze! Wat ik overigens juist zo mooi vind )
Laatst bijgewerkt door Sjaad op 30-03-09 12:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 11:46

Ook ik vind het een goede oplossing. Zonnebrand smeren is geen optie immers, de hele dag lang en dan zeker niet rond die randen. :n

Ben blij dat mijn pony's van zichzelf zwarte oogleden hebben, maar ik zou het zeker overwegen te laten doen als dat niet het geval was en ze snel verbranden. :j

ikwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 11:51

Ik heb een paint horse, met spierwit hoofd, haar lichtblauwe oog heeft zwart pigment (net zo'n eyeliner) en haar donkerblauwe oog heeft een blanke huid, dit oog is altijd onstoken,het verbrand etc.
ze knijpt echt heel sneu haar oog dicht en de oogleden worden dik. (korsten)
ze loopt zodra het zonnig wordt met kap, speciaal uit amerika geimporteerd.
ook in de winter heeft ze trouwens wat last van de uv stralen.
Ik weet dat het inderdaad al jaren gedaan wordt in Amerika, ik kan me heel goed voorstellen dat je het laat doen als je bv in californie woont, daar fokken ze veel van deze paarden en is het bloedheet en een echte winter kennen ze niet!
ik moet alleen de warmste maanden van het jaar haar hoofd beschermen,en als ik dit goed bij houdt gaat het redelijk, ik zou het in mijn geval dus op dit moment nog niet doen, mijn paardje heeft mazzel dat ze in NL woont ;)

RamOnaa_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 11:51

hej dat is fritz :D

mijn pony (fritz dus) heeft in de zomer alleen maar last van een verbrand neusje.
ik zou het ook nooit doen!

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 11:57

Ik vind het een goede oplossing. Als je er kanker mee kan voorkomen. En het argument dat een paard onder narcose moet is wel dubbel, want als je paard eenmaal plaveiselcelcarcinoom heeft zal hij misschien voor de behandeling ook onder narcose moeten. En dan vind ik het beter om te voorkomen dan te genezen!

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 12:03

Als een paard zo berschermd kan worden tegen een vorm van kanker is dat zeker een goed idee. Tattoo'eren opzich is geen grote ingreep, de narcose is inderdaad wat heftiger.
Ik vraag me af hoe vaak kanker veroorzaakt door de zon voorkomt bij paarden. Als dit incidenteel is dan weet ik niet of het echt nodig is, maar als er ieder jaar 100 paarden kanker krijgen zou ik het zeker overwegen als ik een paard had met roze huid rond de ogen.

Ook bleken er op langer termijn geen bijwerkingen te zijn. Lijkt veilig dus...

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 12:04

Kaartje23 schreef:
Ik vind het een goede oplossing. Als je er kanker mee kan voorkomen. En het argument dat een paard onder narcose moet is wel dubbel, want als je paard eenmaal plaveiselcelcarcinoom heeft zal hij misschien voor de behandeling ook onder narcose moeten. En dan vind ik het beter om te voorkomen dan te genezen!

Ja dat ook! ;)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 12:55

Tellie schreef:
Zonnebrand was maar een voorbeeld, en zijn meer oplossingen.

Als je in een land woont waar 90% van alle dagen zon is, is dit juist een fijne oplossing! Een kap oid valt er wel eens af en je kan moeilijk de hele dag zo'n kap omhouden en dan ook nog met rijden.. Kan wel,maar niet bij alle paarden ( bijv. veulens hebben zulke dingen zo af).

Ik denk dat het voor paarden met te weinig pigment best een goede oplossing is!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 13:00

dit is een goede oplossing,een blijvende :D

mijn pony loopt ook nu alweer hele dagen met een masker
en straks op de wei een Crusader met neuskap
ze is roze rond de ogen en neus en mond
als ze in de zon staat zonder kap dan heeft ze traanogen en zit haar oog dicht.

gelukkig is het bij haar goed bij te houden met smeren en UV kap anders lijkt me dit ook een oplossing

dit is maar 1x maar verbranden en zere ogen van de zon is jaar na jaar :(:)

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 13:10

interessant

mijn vraag is, waarom zo hard zwart tattooeren? je kan toch ook een donkerdere bruintint oid maken?

onze ervaring is dat mensen met psoriasis op de getattooeerde plek, geen psoriasis meer krijgen

waar tattoos wel niet goed voor zijn

Overigens qua pijn : een tattoo ZETTEN doet het meeste pijn, maar dan zijn de paarden verdoofd
erna heb je idd een zwelling, en een beurze plek, een schaafwond idee, dat is vervelend, maar wss niet zo vervelend als andere dingen die een paard kan krijgen
en bovendien geneest het snel

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 13:23

Wat ik me afvraag, met tattoos mag je toch eigenlijk niet te lang in de zon komen, lijkt mij dat dat voor een paard dan precies hetzelfde is. Zo kan je paard alsnog niet heel de dag de wei op :? .

Ik weet niet wat ik ervan moet denken, witte hoofden met zwart omrande ogen vind ik schitterend, maar om ze zelf te maken?
Maar aan de andere kant zie ik ook bij mijn eigen pony dat zijn ene oog waarbij de ooghoek roze is altijd vies is, en zijn andere geheels zwart omrande oog nergens last van heeft. Verder heeft hij (nog) geen last van verbranden of andere erge dingen maar ik heb helaas wel gezien wat er kan gebeuren bij andere paarden :\ .

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 13:33

Ik ben ook wel een beetje bang dat wanneer dit algemeen geaccepteerd wordt dat het einde een beetje zoek raakt. Als het paard er schijnbaar geen last van heeft is een roze eyeliner oid misschien ook wel leuk? :?

Draflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 13:36

als het mijn ppaard zou zijn liet ik hem Tattoeren. Het wordt onder verdoving gedaan en zo te zien bij de fotos Na ziet het er niet erg uit.
En wat dan nog als een paard er een dag of 2 dagen last van heeft na het tattoeren. Liever dat dan dat hij er in de zomer de hele zomer lang last van heeft

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 13:37

met tattoos mag je niet in de zon omdat ze daarvan vaal kunnen worden, dus dat lijkt me voor een paard niet zo erg

ik hoop wel dat degene die het doen ook technisch gezien zich in het tattoeren hebben verdiept, maar dat zal toch wel
anders heb je kans op littenweefsel en/of meer pijn bij de genezing dan nodig