Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
paintedblack schreef:Ik denk dat kruisen met de PRM pura raza menorcina de ideale oplossing zou kunnen zijn .
De PRE en Lustitano inkruisen is een optie maar de kleur schimmel komt te vaak voor en zal dan voor gekleurde friezen zorgen. Ik kan me voorstellen dat je als friezenliefhebbber dat niet wilt.
De kleur zwart blijft in stand en is een stabiele factor ,
de karaktereigenschappen matchen de stokmaat blijft gehandhaaft en de wat luxere rijtypische fries is erg in trek .
Zonder inkruisen gaat ons prachtige friese ras aankoppigheid
ten onder.........
Dus als je het mij vraagt : de PRM

) toch ook deel van kunnen uitmaken bvb. Het is natuurlijk logisch dat er meer dan één hengst nodig is hiervoor en dat het probleem niet op één-twee-drie opgelost kan worden, maar als er nu niets gebeurt, dan zijn er geen friezen meer binnen x aantal jaar.
paintedblack schreef:nee horseyfries
vertel maar eens
JewEmm schreef:hélemaal mee eensIk snap zelf de ophef rond het kruisen niet. Het is juist nodig om het ras genetisch gezond te houden. Dat het ten kosten zou gaan van de gangen en het mooie plaatje.. tja... ik heb liever een gezond paard(

bolhoed schreef:kijk eens naar andere barokke rassen die niet moderniseren, ze verdwijnen uit de markt
DubbelDun schreef:Natuurlijk kunnen inteeltproblemen ook binnen het ras opgelost worden als de basis breed genoeg is én het fokbeleid aan strikte regels wordt gebonden; dus geen vrije hengstenkeuze meer, openbaarheid van misgeboortes etc.
"Verkoop" dat eens aan de stamboekleden...dat zal ook niet zonder meer geaccepteerd worden.
), maar dat krijg je idd niet verkocht aan de leden van het stamboek denk ik, terwijl dat ook nog een goede optie kan zijn die het probleem (al dan niet gedeeltelijk) kan oplosen. 
Citaat:Back, die nauw betrokken is bij het DNA-onderzoek, vindt dat niet zomaar ander bloed in het Friese stamboek moet worden gefietst. „Dan ben je de mooie gang kwijt en het mooie plaatje.”
Citaat:Verder presteren onze paarden beter in de sport dan kruisingsprodukten ooit gedaan hebben
meisje schreef:Wim back heeft ook mijn dwergfriesje onderzocht denk een jaar of 5 geleden al, Nap was toen de oudste die ooit gezien had.
Nap is nu ondertussen al 11 jaar oud en doet het nu nog steeds geweldig.
En zo nu en dan stuur ik foto's naar wim back, hij is echt altijd versteld van dat nap nog steeds zo gezond is
BKS schreef:Maar wat doen die er vervolgens mee??? Waarschijnlijk gewoon op de oude voet verder gaan en hopen dat het hun deur voorbij gaat en zolang dat ook daadwerkelijk gebeurd (het geluk is met de domme tenslotteOk de "vermeerderaars" onder de Friezenfokkers worden zo weer eens met de neus op de feiten gedrukt.
) bereik je dus niets.