Paardenarts doorbreekt taboe over kruisen van Friese paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 10:33

nee horseyfries
vertel maar eens

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 10:39

Maar het is toch zo dat door het bijna verdwijnen van het Friese ras de genetische basis wel heel erg smal is geworden? Door onderling te blijven kruisen zal die niet breder worden omdat je in dezelfde genetische genenpoel blijft vissen of niet?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 10:42

@horseyfries : als er nu niets gebeurd verdwijnt het ras ook, dus het is maar net wat je wilt.

Je moet ook niet van één 'vreemde' hengst uitgaan, maar selecteer er een stuk of vier. Kruis daar verschillende merries mee zodat je uit volgende generaties ook voldoende verschillend bloed hebt om niet binnen een paar jaar weer met hetzelfde probleem te zitten.
Op kleur fokken is niet zo moeilijk, daar heb je homo-zwarte tests voor.

De Fries is allang niet meer wat het vroeger was, omdat -logischerwijs- het gebruiksdoel is veranderd. Als dat niet het geval was geweest was het ras allang uitgestorven.
Dus is het ook niet zo'n probleem om te accepteren dat er diverse 'richtingen' gefokt wordt. Hierdoor vergroot je ook de afzetmarkt en dáár is tenslotte het voortbestaan van afhankelijk.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 10:43

IK heb een fries x welsh tenminste dat zeggen ze maar het is net een fell pony! :+

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 10:44

paintedblack schreef:
Ik denk dat kruisen met de PRM pura raza menorcina de ideale oplossing zou kunnen zijn .
De PRE en Lustitano inkruisen is een optie maar de kleur schimmel komt te vaak voor en zal dan voor gekleurde friezen zorgen. Ik kan me voorstellen dat je als friezenliefhebbber dat niet wilt.
De kleur zwart blijft in stand en is een stabiele factor ,
de karaktereigenschappen matchen de stokmaat blijft gehandhaaft en de wat luxere rijtypische fries is erg in trek .

Zonder inkruisen gaat ons prachtige friese ras aan }:0 koppigheid }:0 ten onder.........
Dus als je het mij vraagt : de PRM

Er zijn tegenwoordig, gelukkig, ook weer veel "gekleurde Lusitano's en PRE's , waaronder dus de kleur zwart en soms zelfs homozyooth zwart, dat geeft dus gekruist met een ander homozygooth zwart paard ( zoals de Friezen) altijd weer een zwarte.

DDW1190

Re: Paardenarts doorbreekt taboe over kruisen van Friese paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 10:46

waarom stoppen ze die half gekruiste friezen met papier niet in het barock pinto stamboek zonder bont en met bont? :+

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 10:51

Ik snap zelf de ophef rond het kruisen niet. Het is juist nodig om het ras genetisch gezond te houden. Dat het ten kosten zou gaan van de gangen en het mooie plaatje.. tja... ik heb liever een gezond paard :+
Wat ook al eerder is gezegd dat de friezen van tegenwoordig heel anders zijn dan die van jaren geleden. Persoonlijk vind ik ze ook niet meer pikzwart. Er zit een gigantische bruinetint/glans doorheen. wel jammer :(

bolhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 10:51

kijk eens naar andere barokke rassen die niet moderniseren, ze verdwijnen uit de markt

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 10:53

Denk idd dat er wel iets aan gedaan moet worden hoor, anders gaat het ras er aan ten onder als er zo doorgefokt wordt. en dat moet er niemand nog een fries hebben door al hun erfelijke (inteelt)kwalen.
het is gewoon héél belangrijk dat er een oplossing komt. Kan me niet schelen hoe of wat (kruisen of niet ...)
Het is imo mss niet slecht om vers bloed in te voeren, en daarvoor zou de hengst van ElCid(btw zo'n mooi dier ;) ) toch ook deel van kunnen uitmaken bvb. Het is natuurlijk logisch dat er meer dan één hengst nodig is hiervoor en dat het probleem niet op één-twee-drie opgelost kan worden, maar als er nu niets gebeurt, dan zijn er geen friezen meer binnen x aantal jaar.
En als de kleur zo belangrijk is, leve de vooruitgang van de wetenschap waardoor er getest kan worden op homo -of heterozygoot :))
Trouwens, invoeren van nieuw bloed en moderniseren van de paarden, dat zie je ook bij de haflingers e tegenwoordig, dat is omdat de gebruiksdoelen veranderd zijn, dat is net zoals bij de friezen.
das maar mijn mening e, van een Belgenbokker die niets met het ras te maken heeft (en er dus wel een objectieve kijk op heeft).
Laatst bijgewerkt door saariewaarie op 28-03-09 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 10:56

paintedblack schreef:
nee horseyfries
vertel maar eens

Ik ben niet degene die roept dat we de Friezen maar moeten kruisen met dit ras. Het geeft wel aan hoe gemakkelijk het
is om iets in het wilde weg te roepen maar dat het een stuk moeilijker wordt om het onderbouwd te doen.
De PRM is nog niet zo lang geregistreerd als ras en het is dus heel moeilijk om na te gaan wat er voor die tijd allemaal
gekruisd is, maar aangezien ze van een eiland komen vrees ik dat het inteeltpercentage wel eens aardig hoog kan zijn.

Verder zie ik ook niemand die ook maar eens nadenkt over het feit dat je met nieuwe rassen ook automatisch nieuwe problemen
erin fokt. Wij weten bij onze Friezen perfect wat de problemen zijn en waar die zich bevinden. Elk ras heeft zo zijn eigen gebreken
en dat betekent dat wij die binnen zouden halen als we gaan kruisen.

Tenslotte is het roepen dat het anders het einde is van het Friese ras de grootste onzin die ik al ooit heb gehoord, wij fokken sinds 1975
Friese paarden en dit met veel plezier en zonder veel problemen. Verder presteren onze paarden beter in de sport dan kruisingsprodukten
ooit gedaan hebben dus behalve de praktijk van dhr. Boerma bestaat er ook nog een andere praktijk die een stuk rooskleuriger eruit ziet.
Je kunt wel degelijk binnen een populatie verbeteren en zelfs inteeltproblemen oplossen, zie ook de andere links die ik gegeven heb.
Ook Boerma weet dit en bevestigd dit ook nav de woorden van dhr. Back.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 10:57

Waarom denken mensen die geen verstand van zaken hebben toch altijd dat ze "objectief" zijn? Onwetend is een beter woord!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 11:03

@horseyfries : zoals jij precies de problemen van de Fries weet, kennen anderen de problemen van hun 'eigen' ras. Daar is op internet genoeg over te vinden en dus uit te sluiten.

Natuurlijk kunnen inteeltproblemen ook binnen het ras opgelost worden als de basis breed genoeg is én het fokbeleid aan strikte regels wordt gebonden; dus geen vrije hengstenkeuze meer, openbaarheid van misgeboortes etc.
"Verkoop" dat eens aan de stamboekleden...dat zal ook niet zonder meer geaccepteerd worden.

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 11:03

Dat heeft niets met geen verstand van zaken hebben te maken, ik formuleer mijn mening en ben er minder bij betrokken dan de meesten hier (en nee dat is geen verwijt, betrokkenheid is niet slecht he) en win of verlies er dus ook niets mee.
JewEmm schreef:
Ik snap zelf de ophef rond het kruisen niet. Het is juist nodig om het ras genetisch gezond te houden. Dat het ten kosten zou gaan van de gangen en het mooie plaatje.. tja... ik heb liever een gezond paard :+(
hélemaal mee eens :+

bolhoed schreef:
kijk eens naar andere barokke rassen die niet moderniseren, ze verdwijnen uit de markt

das waar, vernieuwen is niet slecht, maar er zijn altijd voor-en tegenstanders, sadly.

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 11:08

DubbelDun schreef:
Natuurlijk kunnen inteeltproblemen ook binnen het ras opgelost worden als de basis breed genoeg is én het fokbeleid aan strikte regels wordt gebonden; dus geen vrije hengstenkeuze meer, openbaarheid van misgeboortes etc.
"Verkoop" dat eens aan de stamboekleden...dat zal ook niet zonder meer geaccepteerd worden.

Daar ben ik ook voor te vinden, zie je, ik ben geen onmens (dier er niets van kent :+), maar dat krijg je idd niet verkocht aan de leden van het stamboek denk ik, terwijl dat ook nog een goede optie kan zijn die het probleem (al dan niet gedeeltelijk) kan oplosen.
vind trouwens die geen vrije hengstenkeuze echt zo slecht niet, niet dat je verplicht wordt om die éne hengst te kiezen, maar echt zo een paar hengsten die aan het profiel dat jij wil, voldoen en de juiste bloedvoering hebben. Zou eigenlijk goed zijn in élk stamboek. Zo kan je het inteeltfenomeen zoveel mogelijk de kop indrukken

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 11:11

Citaat:
Back, die nauw betrokken is bij het DNA-onderzoek, vindt dat niet zomaar ander bloed in het Friese stamboek moet worden gefietst. „Dan ben je de mooie gang kwijt en het mooie plaatje.”

Hier ben ik het mee eens.
Maar opzich vind ik ook wel dat gezondheid voor gaat.
Mijn opa fokt al een tijdje in friezen, en hij heeft nog nooit een veulen met waterhoofd ofzo gehad. Ze waren allemaal gezond!

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 11:13

Misschien kunnen ze ook eens meer hengsten toelaten en minder merries of andersom.
Een grote schoonmaak houden binnen het ras?
Ik zou dat kruisen echt al allerallerallerlaatste oplossing zien..
Ik vind het wel erg dit trouwens.. Maar eigenlijk wist iedereen dit natuurlijk al..

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 11:15

Friso_lover schreef:
Mijn opa fokt al een tijdje in friezen, en hij heeft nog nooit een veulen met waterhoofd ofzo gehad. Ze waren allemaal gezond!

uw opa zal een bewuste fokker zijn, die de hengsten heel goed selecteert e (goe e ;) )

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 11:17

Citaat:
Verder presteren onze paarden beter in de sport dan kruisingsprodukten ooit gedaan hebben

en dat is een goede reden om te gaan struisvogelen.......
Een voorbeeld van het tegendeel:
Er loopt geen enkel Fries paard in klasse 4 samengestelde mensport meer; zelfs Jacob-Jan Kramer is overgestapt op warmbloedpaarden. Hoe zou dat toch komen?

Ik vind het zeer moedig van deze dierenarts om zijn nek uit te steken voor het behoud van het Friese paard. Als een dierenarts naar buiten komt met zulk slecht nieuws moet het probleem echt heel groot zijn.

meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 11:19

Wim back heeft ook mijn dwergfriesje onderzocht denk een jaar of 5 geleden al, Nap was toen de oudste die ooit gezien had.
Nap is nu ondertussen al 11 jaar oud en doet het nu nog steeds geweldig.
En zo nu en dan stuur ik foto's naar wim back, hij is echt altijd versteld van dat nap nog steeds zo gezond is

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 11:21

Het belangrijkste doel van de uitlatingen van Dhr. Boerma is al bereikt denk ik namelijk dat er volop over gepraat wordt. Ok de "vermeerderaars" onder de Friezenfokkers worden zo weer eens met de neus op de feiten gedrukt. Een groot deel van het probleem is ook binnen de huidige populatie wel op te lossen je hoeft als fokker alleen maar ten doel te stellen om de inteelt en de verwantschap naar beneden te krijgen met je veulen t.a.v. je hengstenkeuze. Als je hierdoor misschien op een bepaald punt iets in moet leveren wat je wel graag als verbeterpunt had gezien dan is dat jammer maar de vitaliteit staat in dit geval, voor mij in ieder geval, voorop!! ;)

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 11:22

meisje schreef:
Wim back heeft ook mijn dwergfriesje onderzocht denk een jaar of 5 geleden al, Nap was toen de oudste die ooit gezien had.
Nap is nu ondertussen al 11 jaar oud en doet het nu nog steeds geweldig.
En zo nu en dan stuur ik foto's naar wim back, hij is echt altijd versteld van dat nap nog steeds zo gezond is

Ik ken nappie wel en hijs echt een lieverd.. maarja (dat was even off topic)

Ik vind het zo zonde dit alles gewoon. Vooral het negeren van problemen endergelijke..

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 11:25

Goh, ik dacht dat Robert Roel vd Bos klasse vier reed??

Dan nog is de samengestelde mensport een relatief kleine tak van sport waarin weinig Friezenliefhebbers te vinden zijn. Het merendeel van de supergoede Friezen is te vinden in de top dressuur tot op Grand Prix niveau. Dit zijn zulke kostbare dieren dat ik me kan voorstellen dat deze niet worden ingezet voor de samengestelde mensport, je zult je TopFries van 500.000 euro maar tegen een paaltje kapot rijden!

En als ik aan onze dierenarts vraag of hij ook vind dat het zo erg is, dan is deze toch een hele andere mening toegedaan.
Natuurlijk zijn er in bepaalde lijnen problemen, maar dit is al bekend en er wordt al op grote schaal op de juiste manier mee omgegaan. Uit cijfers van het stamboek blijkt dat het afgelopen jaar het aantal "risicoparingen" al met de helft verminderd is en ook het aantal afwijkingen is met de helft afgenomen, en dat is het resultaat van een aantal jaren duidelijk voorlichting geven.
Je hoeft mensen helemaal niet te verplichten met bepaalde hengsten te fokken. Als je ze juist voorlicht kiezen zij zelf wel de juiste hengst. En zo hoort het in een goede fokkerij.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 11:27

BKS schreef:
Ok de "vermeerderaars" onder de Friezenfokkers worden zo weer eens met de neus op de feiten gedrukt.
Maar wat doen die er vervolgens mee??? Waarschijnlijk gewoon op de oude voet verder gaan en hopen dat het hun deur voorbij gaat en zolang dat ook daadwerkelijk gebeurd (het geluk is met de domme tenslotte :D ) bereik je dus niets.

Ik weet niet hoe het in het Friezenwereldje gaat, maar bij de Quarters en Paints is het niet ongebruikelijk (in Amerika dan iig) dat veulens die niet voldoen aan de standaard van het stamboek en dus geen positieve bijdrage zijn voor de promotie van een hengst gewoon geculled* worden of zonder papieren worden doorverkocht.
We hebben het dan over Quarters met teveel wit of Paints zonder wit. En dan laat ik alle genetische afwijkingen die er bij die rassen spelen nog even buiten beschouwing.

*Afgemaakt worden.

sjorsie

volgens mij is niet zozeer de Fries een probleem maar meer de fokkers die steeds maar weer dezelfde hengsten gebruiken omdat daar veel 1ste premie veulens van komen en niet nadenken over de gevolgen. Volgens mij is er al heel veel ingekruisd want de moderne Fries van tegenwoordig is steeds meer rytypisch en heeft nog amper behang en idd kleurvast zijn ze ook niet meer. Dus nu niet zo schijnheilig doen dat inkruisen niet kan. Elcid: wat een prachtbeest zeg!

schaapie18

Ik ben voor het kruisen van friezen er is teveel inteelt en er worden teveel niet goeie veulens geboren. Als je het zo enigzins kunt oplossen/voorkomen is dat een goeie oplossing. Het is natuurliijk wel belangrijk dat er goed gekeken gaat worden wat er met wat word gekruist en het friese ras wel in ere word gehouden.