Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

heb nu het geluk dat ik ergens sta waar ze iedere dag minimaal 6 uur naar buiten gaan, en ze worden ook nog buiten gezet en binnen gehaald 
yvonnepuntnl schreef:Wat een gezeur weer.
Het gaat er toch om of zo'n campagne effect heeft?
frescoro schreef:In de hoefslag van deze week zegt Anky zelf (in het Junior deel) dat haar wedstrijdpaarden niet in het land mogen, alleen Bonfire en haar western paardje.

JoviBan schreef:De campagne heeft op deze manier een averechts effect. Wie kan Anky nou serieus nemen als ze roept dat paarden in kuddeverband in de wei horen terwijl haar eigen paarden allemaal in isoleercelletjes staan. Over haar trainingsmethoden en allerlei andere praktijken nog maar niet te spreken. Ze is imo in geen enkel opzicht een toonbeeld van paardvriendelijkheid en beslist geen voorbeeld voor hoe het wèl moet.
De DB slaat met Anky behoorlijk de plank mis.
chevax schreef:Maar in hoeverre trekken we ons zelf het dierenleed aan/wie van ons doet er écht iets tegen? Wie van de personen die hier op een manege rijden maken zich druk om het aantal uren dat die paarden en pony's op de wei staan? Er zijn nog steeds tal van stallen waar pony's dag in, dag uit in stands staan. Waarom hoor je hier zo weinig over dergelijke praktijken. Let wel, ik wil hier niemand aanvallen of i.d., ik ben hier gewoon oprecht nieuwsgierig naar. Want volgens mij hebben we toch wel last van een tunnelvisie.
chevax schreef:Heel simpel: geen stal kiezen zonder weidegang of paddock. Het is toch van de zotten als je daarvoor kiest? Dan kies je er bewust voor om de natuurlijke behoeften van je paard te negeren.
en als er een stal is met weidegang/paddock zijn er vaak al wachtlijsten voor...
chevax schreef:Zullen we ons allemaal eens focussen op de manege (waar velen van ons rijden) en waar paarden vaak nauwelijks de kans krijgen om vrij te bewegen ipv weer een eindeloze discussie over Anky te starten?
Als je wilt dat er iets verandert, kan dat. Je kunt bijv., als je manegeruiter bent, een manege zoeken waarvan je weet dat de paarden en pony's met respect worden behandeld. Als eigenaar van een paard kun je je verdiepen in het wezen van het paard en het individu en daar de verzorging en huisvesting op aanpassen.
Kreten als "paarden horen helemaal niet op stal" vind ik weer zo inhoudloos: dat is van paard tot paard verschillend. Mijn ene merrie vindt het maar wat lekker om 's avonds op stal te mogen, terwijl de anderen nu (sinsds half maart) weer 24/7 buiten staan. Je kunt het niet veralgemeniseren; ieder paard heeft zijn eigen behoeften en noden. En als iedereen de campagne opvat zoals deze bedoeld is en daardoor over het welzijn van het eigen of het managepaard gaat nadenken, is de campagne geslaagd.
Malibu schreef:chevax schreef:Heel simpel: geen stal kiezen zonder weidegang of paddock. Het is toch van de zotten als je daarvoor kiest? Dan kies je er bewust voor om de natuurlijke behoeften van je paard te negeren.
Het is duidelijk dat je niet in de Randstad woont.... Hier heb je op meeste plekken niet veel te kiezenen als er een stal is met weidegang/paddock zijn er vaak al wachtlijsten voor...
Hier in de buurt hebben we ook een manege met 4 sterren, maar daar komen de ponies ook nauwlijks buiten
aerdenhout1 schreef:Anky laat haar dure paarden echt niet loslopen op de wei. Ze worden vastgehouden en mogen zo gras eten. Pas als de paarden op "rust"gaan, zoals Bonfire, dan mogen ze los en krijgen een vriendje erbij.
Nu kan ik me er wel iets bij voorstellen dat je je paard van vele miljoenen niet even los laat.
Daphaan schreef:Ik vind dat hier wel veel rare vergelijkingen gemaakt worden. Het ene paard is het andere niet.
De meesten hebben hier kritiek op het feit dat anky ze niet elke dag in het weiland loslaat met andere paarden. Op zich is ze daarmee dus misschien niet het beste voorbeeld, maar ze is in elk geval iemand met veel aanzien, en veel mensen zullen het wel van haar aannemen of in elk geval zal het ze aan het denken zetten.
Toch denk ik dat hier niet meteen zoveel kritiek op haar hoeft te komen. Ik heb ergens gelezen (hoefslag geloof ik) dat ze salinero niet in de wei zet omdat hij helemaal door het lint gaat als hij los komt. En laten we wel wezen, het is een pittig ding, dat paard.
Als ik naar mijn eigen wedstrijdpaard kijk, die komt niet los in een lekker groot weiland met andere paarden. Die heeft tijden alleen moeten staan omdat hij alle paarden waarmee we hem op het land zetten aanvloog (hij zal en moet de baas zijn) en zelfs bij de meest onderdanige weilandmaatjes, klikte het niet goed (hij kwam aan eten niet toe, en kwam altijd helemaal kletsnat en uitgeput uit het land) Daarnaast vond hij het weiland op zich zo vreselijk eng, dat als hij even niet bezig was met de baas spelen, hij alleen maar in paniek rond rende. Uiteindelijk heeft hij zich zo ernstig geblesseerd dat het de vraag was of hij ooit zou herstellen. Hij staat nu wel buiten, maar in een hele kleine zandbak, met twee kleine shetlanders die hij de hele dag van hoek naar hoek kan drijven.
Als ik een rustige, laat ik zeggen, haflinger had, zou ik die met een goed gevoel veel buiten zetten. Maar bijvoorbeeld dat wedstrijdpaard van mij, die wordt hardstikke ziek in kou en nattigheid. Die gaat gewoon op stal. Ik ben groot voorstander van paarden lekker buiten en met andere paarden, maar wat niet gaat, gaat niet. En dan aan de hand (laten) wandelen, vind i nog niet eens zo'n slecht alternatief. Beter dan echt 24/7 op stal. Toch?
Wildgirl schreef:Dan is het heel simpel, dan komt er dus geen paard.
Daphaan schreef:Ik vind dat hier wel veel rare vergelijkingen gemaakt worden. Het ene paard is het andere niet.
De meesten hebben hier kritiek op het feit dat anky ze niet elke dag in het weiland loslaat met andere paarden. Op zich is ze daarmee dus misschien niet het beste voorbeeld, maar ze is in elk geval iemand met veel aanzien, en veel mensen zullen het wel van haar aannemen of in elk geval zal het ze aan het denken zetten.
mijn wedstrijdpaard heeft veel arabier in zich, dus ik probeerde aan te geven dat misschien een iets kalmer ras het al stukken makkelijker zou maken.