arno8 schreef:Steeds als het welzijn ter sprake komt, krijg je verongelijkte reacties op bokt. Een kort bezoek aan bijna iedere manege in Nederland levert keihard bewijs op dat drastisch ingrijpen noodzakelijk is.
Het leed is zo normaal geworden, dat het gros van de paardenmensen het niet eens ziet. Een paard dat zo gek is geworden dat hij voortdurend zijn tong staat te draaien in de stal is 'grappig', zo denkt de doorsnee manegebezoeker.
Ook vindt bijna niemand het raar als een dier dat gemaakt is om over uitgestrekte velden te lopen de helft van de dag wordt opgesloten in een stal van 3 bij 3. Het bit, een instrument dat ongeacht wie hem gebruikt de ademhaling verstoort doordat het een slikreflex op gang roept, is standaard. OOK bij deskundig gebruik gebeurt dit. Daarbij wordt het bit in 99 procent van de gevallen niet deskundig gebruikt en is de schade veel erger. Dit is ook te zien bij een kort bezoek aan een manege.
Zucht.. Hier gaat het artikel dus duidelijk niet over. Dit vind ik dus duidelijk een typische verongelijkte reactie van de natural kant hier op Bokt, die bijna altijd wel met zulke argumenten komen. Discussieren over bitloos doe je maar ergens anders.
Citaat:
Iemand klaagde hier in de trend van: "Ja hee! Straks willen ze minimumafmetingen van 3 bij 3 meter hebben! Als je dan een stal van 2.68 bij 2.68 hebt moet je de boel afbreken!
Dat zou maar goed zijn ook. In Engeland word je als een dierenbeul gezien als je stal slechts 3 bij 3 meter is. Daar geldt een minimum van 4 bij 4 meter. Het valt niet te ontkennen dat Nederland op het gebied van paardenwelzijn ontzettend ver achterloopt. Vergeleken met Engeland en Duitsland zijn we hier nog neanderthalers.
Jammer dat we hier dan niet in Engeland zijn. Een stal van 4 bij 4 doet niks aan het feit wanneer een paard dagenlang in zijn stal staat. Ja, hij kan grotere rondjes lopen en op meerdere plekken gaan liggen. Laten we daar dan maar onze huidige stallen voor afbreken en nieuwe voor neerzetten, doen we gelijk iets aan de recessie of niet dan?
Wij hebben onlangs nieuwe stallen laten zetten (3,5 bij 4 m), met alles erop en eraan. Zijn semi-inloopstallen, paarden kunnen doen en laten wat ze willen en komen dus ook veel buiten. Verder hebben we een mooi bestraat plein, een groot stuk bestrating in de wei en een paardvriendelijk afrastering met houten planken. Zijn mijn paarden nu zielig, want tsja, van 4 x 4 word je paard veel gelukkiger.......?
En in de wei lopen met een degelijke afrastering, komt daar dan ook een minimale afmeten voor je wei per paard, want tsja er moet voldoende gras in staan, mag niet te drassig zijn, moet veilig zijn, enz.
Citaat:
Ik weet al wat veel mensen nu zullen denken: "Uh... ook al heb je gelijk, de bio-industrie is veel erger!" Dat is een verkeerde redenering. Als je zo zou denken, zou je dus maar 1 probleem tegelijk mogen aanpakken: het ergste eerst. Nog erger dan de bio-industrie zou de kinderarbeid in India kunnen zijn. Dus moeten we dan eerst al ons geld daarheen pompen, wachten totdat dat is opgelost en dan pas naar andere problemen gaan kijken? Ik denk dat we beter meerdere problemen tegelijk kunnen aanpakken.
Moet ik je gelijk in geven, er moet wel iets gebeuren. Maar of die maatregelen voor het welzijn van paarden ligt in de afmeting van de stal of harnachement ben ik niet met je eens. Huisvesting van dieren an sich is een belangrijk punt, maar moet nog wel steeds bekeken worden richting de mensen die het niet begrijpen. Pak de mensen aan die er een potje van maken, die de regels herhaalderlijk overtreden en het welzijn van dieren in gevaar brengen. Niet de goedbedoelde hobbyfokker die zich red met de middelen die hij/zij heeft, en het welzijn van de paarden hoog in het vaandel heeft staan ONDANKS misschien wat kleinere stallen of een natte wei omdat het niet anders kan.