PVDD organiseert hoorzitting over de paardenhouderij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Odieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 19:23

Citaat:
Veel bokkers geven meer om paardrijden en de status (als het dat nog heeft want tegenwoordig heeft iedereen een paard, lijkt het wel ;) ) dan om de paarden op zich.
Als het paardrijden morgen verboden zou worden, zou ik dat jammer vinden maar er mijn paarden niet om wegdoen, om maar eens wat te noemen.

ik ook niet al denk ik wel dat ik heel ongelukkige paarden krijg.. toen mijn pony 2 maanden dag en nacht in het land heeft gelopen met anderen was ze een stuk minder vrolijk --> lees oren in de nek slecht eten enzv dan nu ik weer rijd..

ik denk ook dat het maar net is wat je paard gewent is.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 19:26

Sodera schreef:
Idd was mijn idee ook Stoffel......

slfj, de PVDD stelt zoveel vragen etc dat ze hierdoor zowat extra mensen aan moeten nemen omdat allemaal goed te laten verlopen.
Het het iig eerder gehoord

Als het goeie vragen zijn, heb ik daar geen problemen mee. Zo werkt dat in een democratie en mag dus gewoon.
Gelukkig is er eindelijk een partij die voor de dieren op komt. Ze kunnen het immers zelf niet. ;)

Off topic: En wat topsport met dieren betreft.... tja daar kun je natuurlijk überhaupt vraagtekens bij plaatsen. Wat voor sport het ook is, het dier wordt niks gevraagd en zeker topsport is een aanslag op een lichaam. Dat is bij mensen al zo maar die kunnen daar zelf voor kiezen. Of niet. ;)

juval

Re: PVDD organiseert hoorzitting over de paardenhouderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 19:26

dat ze geen delegatie bokkers uitnodigen! dat lijkt me een goed plan.

ToekieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 19:28

Pff, er is al genoeg crisis in de Kamer. :=

Odieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 19:39

Toekie schreef:
Pff, er is al genoeg crisis in de Kamer. :=

hahahahahahh ja dat zou mooi zijn

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 19:57

Deskundigen??????
Wat doet Emiel Voest dan daar en Medy van der Laan????
Een afgekeurde dansleraar en een mislukte tiepmiep..... en die zijn deskundig????
De andere genoemden weten ten minste wel waar ze over praten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 20:00

Het probleem is en blijft dat de eigenaren met gezond verstand en goede wil weer met de dikke rekening zitten, maar de mensen die uit onwil, onkunde of desinteresse de boel verwaarlozen gewoon hun gang kunnen gaan.

Afmetingen box, etc. ben ik voor, maar laat dat dan voor nieuwbouw gelden, dan komt dat vanzelf wel goed. Ik hoop dat er eindelijk betere regels komen voor schuilstallen en verhardingen in weilanden, zijn nu nl veel eigenaren die wel land hebben, maar daar 0,niks op mogen zetten. Dus geen opslag voor het diefstalveilig opbergen van je schrikapparaat (maar wel je paard achter een deugdelijke omheining moeten hebben), kruiwagen, bezem, etc. Geen verharding voor een altijd droog plekje, geen schuilhok waar licht gemaakt kan worden voor als je in de winter in het donker bij je dieren bent, of als de DA een keer midden in de nacht bij je pony moet komen ...

Zie de focus teveel op de sport liggen en niet op basismogelijkheden zoals hierboven. Wat hoog in de sport zit heeft de boel aardig voor elkaar (al is het niet mijn ideaalbeeld) en anders genoeg "gewicht" om aan vergunningen/ontheffingen te komen. Maar pietje die van buitenaf ergens komt en 1/2 - 1 hectare huurt/pacht/koopt voor 2/3 pony's komt niet door het vergunningenwoud heen en heeft vaak ook de ingangen niet om eromheen te werken. Dat is de groep die wat meer ruimte zou moeten krijgen, en daar zitten ook een deel van de mensen tussen die om wat voor reden danook onder het kopje verwaarlozing vallen. Helaas is er aan de onderkant van de paardenhouders economisch weinig te halen en heeft dat dus veel minder prioriteit.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 20:18

horseyfries schreef:
Dit is een "disaster waiting to happen". Als zij beslissen dat alle stallen minstens 3 x 3 meter moeten zijn en jij hebt vier stallen staan van 2.85, dan kun je dus de hele boel afbreken.
Hoe meer dingen je in regels vastlegt, hoe moeilijker het wordt. Een paard van 1.80 heeft bijv. meer ruimte nodig dan een pony van 1.10, dan moet je dat ook allemaal apart gaan beschrijven.

Welzijn van dieren is niet in centimeters en andere regeltjes uit te drukken!

los van wat ik van de bijeenkomst vindt.. hier ga je echt de mist in. Gebeurt in Duitsland al heel lang. En daar is geen vaste stalmaat, daar is sprake van een stalmaat waarbij de maat van het paard dat in de stal staat bepalend is. Zodat een paard van 1.80 ook een grotere stal heeft als een van 1.40

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 20:29

tamary schreef:
Het probleem is en blijft dat de eigenaren met gezond verstand en goede wil weer met de dikke rekening zitten, maar de mensen die uit onwil, onkunde of desinteresse de boel verwaarlozen gewoon hun gang kunnen gaan.

Afmetingen box, etc. ben ik voor, maar laat dat dan voor nieuwbouw gelden, dan komt dat vanzelf wel goed. Ik hoop dat er eindelijk betere regels komen voor schuilstallen en verhardingen in weilanden, zijn nu nl veel eigenaren die wel land hebben, maar daar 0,niks op mogen zetten. Dus geen opslag voor het diefstalveilig opbergen van je schrikapparaat (maar wel je paard achter een deugdelijke omheining moeten hebben), kruiwagen, bezem, etc. Geen verharding voor een altijd droog plekje, geen schuilhok waar licht gemaakt kan worden voor als je in de winter in het donker bij je dieren bent, of als de DA een keer midden in de nacht bij je pony moet komen ...
Zie de focus teveel op de sport liggen en niet op basismogelijkheden zoals hierboven. Wat hoog in de sport zit heeft de boel aardig voor elkaar (al is het niet mijn ideaalbeeld) en anders genoeg "gewicht" om aan vergunningen/ontheffingen te komen. Maar pietje die van buitenaf ergens komt en 1/2 - 1 hectare huurt/pacht/koopt voor 2/3 pony's komt niet door het vergunningenwoud heen en heeft vaak ook de ingangen niet om eromheen te werken. Dat is de groep die wat meer ruimte zou moeten krijgen, en daar zitten ook een deel van de mensen tussen die om wat voor reden danook onder het kopje verwaarlozing vallen. Helaas is er aan de onderkant van de paardenhouders economisch weinig te halen en heeft dat dus veel minder prioriteit.

HELEMAAL MEE EENS!!!!!!! Kijk, daar komen de regeltjes alweer om de hoek kijken. En regels+regels=nog meer *#&%(# bureaucratie!!!!!

12tt12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 22:56

Waarom niemand uit de sport tijdens deze hoorzitting?

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 23:22

12tt12 schreef:
Waarom niemand uit de sport tijdens deze hoorzitting?

Dat is niet zo moelijk: het is maar net wat je wilt horen in een hoorzitting.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 23:58

Waarschijnlijk heeft de Pvvd ook de naturalklok horen luiden :D (Emiel voest)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 00:25

Anya schreef:
horseyfries schreef:
Dit is een "disaster waiting to happen". Als zij beslissen dat alle stallen minstens 3 x 3 meter moeten zijn en jij hebt vier stallen staan van 2.85, dan kun je dus de hele boel afbreken.
Hoe meer dingen je in regels vastlegt, hoe moeilijker het wordt. Een paard van 1.80 heeft bijv. meer ruimte nodig dan een pony van 1.10, dan moet je dat ook allemaal apart gaan beschrijven.

los van wat ik van de bijeenkomst vindt.. hier ga je echt de mist in. Gebeurt in Duitsland al heel lang. En daar is geen vaste stalmaat, daar is sprake van een stalmaat waarbij de maat van het paard dat in de stal staat bepalend is. Zodat een paard van 1.80 ook een grotere stal heeft als een van 1.40

Gek, ik meende me toch wat artikels te herinneren over ernstige paardenmishandeling in Duitsland? |o
Je mist de clou van mijn opmerking geloof ik, lees de laatste regel nog eens?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 00:26

madamX schreef:
Deskundigen??????
Een afgekeurde dansleraar en een mislukte tiepmiep..... en die zijn deskundig????

Ze moeten wel op een niveau praten dat de PVVD het ook kan begrijpen hé :D

12tt12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 01:42

horseyfries schreef:
madamX schreef:
Deskundigen??????

JE vergeet onze Machteld..................

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 08:44

12tt12 schreef:
horseyfries schreef:

JE vergeet onze Machteld..................

Ja sorry, was zo verontwaardigd over dit bericht dat ik haar inderdaad vergat......

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 09:22

Tja, regels zijn heel moeilijk natuurlijk, maar punt is wel dat als er regels komen je de wetgevers ook handvaten geeft om mensen die er een potje van maken aan te pakken (die nu overal mee wegkomen). Het is natuurlijk nog even afwachten wat er uit gaat komen maar persoonlijk heb ik er geen moeite mee als bijvoorbeeld weidegang/paddockgang en gezelschap van eigen soort voor paarden verplicht wordt gesteld..

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 09:33

Ik ben blij dat er hier eindelijk wat regels over komen. Vooral paarden lang in een stal zetten en een paard alleen houden vind ik echt niet kunnen. Mensen die echt om hun paard geven zullen waarschijnlijk geen moeite hebben met de nieuwe regels omdat zij allang goed voor hun paard zorgen en het paard ook op een geschikte manier houden.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 09:51

Steeds als het welzijn ter sprake komt, krijg je verongelijkte reacties op bokt. Een kort bezoek aan bijna iedere manege in Nederland levert keihard bewijs op dat drastisch ingrijpen noodzakelijk is.

Het leed is zo normaal geworden, dat het gros van de paardenmensen het niet eens ziet. Een paard dat zo gek is geworden dat hij voortdurend zijn tong staat te draaien in de stal is 'grappig', zo denkt de doorsnee manegebezoeker.

Ook vindt bijna niemand het raar als een dier dat gemaakt is om over uitgestrekte velden te lopen de helft van de dag wordt opgesloten in een stal van 3 bij 3. Het bit, een instrument dat ongeacht wie hem gebruikt de ademhaling verstoort doordat het een slikreflex op gang roept, is standaard. OOK bij deskundig gebruik gebeurt dit. Daarbij wordt het bit in 99 procent van de gevallen niet deskundig gebruikt en is de schade veel erger. Dit is ook te zien bij een kort bezoek aan een manege.

Iemand klaagde hier in de trend van: "Ja hee! Straks willen ze minimumafmetingen van 3 bij 3 meter hebben! Als je dan een stal van 2.68 bij 2.68 hebt moet je de boel afbreken!"

Dat zou maar goed zijn ook. In Engeland word je als een dierenbeul gezien als je stal slechts 3 bij 3 meter is. Daar geldt een minimum van 4 bij 4 meter. Het valt niet te ontkennen dat Nederland op het gebied van paardenwelzijn ontzettend ver achterloopt. Vergeleken met Engeland en Duitsland zijn we hier nog neanderthalers.

Nou vragen sommigen zich af: waarom geen mensen uit de sportwereld? Stel dat je het moet hebben over wat het beste is voor een doorsnee mens. Moet je er dan psychologen en voedingsdeskundigen bij halen, of beter iemand die bijvoorbeeld wielrenners traint? Een wielrenner wordt vaak niet ouder dan 60, omdat hij zijn leven lang het uiterste van zichzelf gevraagd heeft. Maar heeft de wielrennertrainer dan niet het beste met de wielrenner voor?

Nee, hij wil alleen de beste prestaties, dat betekent niet dat hij ook het beste welzijn wil. Niemand die goed bij zijn hoofd is zal zeggen dat EPO goed is voor het welzijn, toch gebruiken wielrenners dit. Zo gaat het nu eenmaal als er veel geld is gemoeid met een sport. En zo gaat het ook in de paardensport. Maar een wielrenner kan nog zeggen: "Ho, dit wordt mij te gek, hier doe ik niet aan mee". Een paard kan dit niet.

Al de woedende reacties zodra dit onderwerp ter sprake komt bevestigen overigens alleen het gelijk van de PvdD.

Ik weet al wat veel mensen nu zullen denken: "Uh... ook al heb je gelijk, de bio-industrie is veel erger!" Dat is een verkeerde redenering. Als je zo zou denken, zou je dus maar 1 probleem tegelijk mogen aanpakken: het ergste eerst. Nog erger dan de bio-industrie zou de kinderarbeid in India kunnen zijn. Dus moeten we dan eerst al ons geld daarheen pompen, wachten totdat dat is opgelost en dan pas naar andere problemen gaan kijken? Ik denk dat we beter meerdere problemen tegelijk kunnen aanpakken.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 10:19

arno8 schreef:
Steeds als het welzijn ter sprake komt, krijg je verongelijkte reacties op bokt. Een kort bezoek aan bijna iedere manege in Nederland levert keihard bewijs op dat drastisch ingrijpen noodzakelijk is.
Het leed is zo normaal geworden, dat het gros van de paardenmensen het niet eens ziet. Een paard dat zo gek is geworden dat hij voortdurend zijn tong staat te draaien in de stal is 'grappig', zo denkt de doorsnee manegebezoeker.

Ook vindt bijna niemand het raar als een dier dat gemaakt is om over uitgestrekte velden te lopen de helft van de dag wordt opgesloten in een stal van 3 bij 3. Het bit, een instrument dat ongeacht wie hem gebruikt de ademhaling verstoort doordat het een slikreflex op gang roept, is standaard. OOK bij deskundig gebruik gebeurt dit. Daarbij wordt het bit in 99 procent van de gevallen niet deskundig gebruikt en is de schade veel erger. Dit is ook te zien bij een kort bezoek aan een manege.

Zucht.. Hier gaat het artikel dus duidelijk niet over. Dit vind ik dus duidelijk een typische verongelijkte reactie van de natural kant hier op Bokt, die bijna altijd wel met zulke argumenten komen. Discussieren over bitloos doe je maar ergens anders.

Citaat:
Iemand klaagde hier in de trend van: "Ja hee! Straks willen ze minimumafmetingen van 3 bij 3 meter hebben! Als je dan een stal van 2.68 bij 2.68 hebt moet je de boel afbreken!
Dat zou maar goed zijn ook. In Engeland word je als een dierenbeul gezien als je stal slechts 3 bij 3 meter is. Daar geldt een minimum van 4 bij 4 meter. Het valt niet te ontkennen dat Nederland op het gebied van paardenwelzijn ontzettend ver achterloopt. Vergeleken met Engeland en Duitsland zijn we hier nog neanderthalers.

Jammer dat we hier dan niet in Engeland zijn. Een stal van 4 bij 4 doet niks aan het feit wanneer een paard dagenlang in zijn stal staat. Ja, hij kan grotere rondjes lopen en op meerdere plekken gaan liggen. Laten we daar dan maar onze huidige stallen voor afbreken en nieuwe voor neerzetten, doen we gelijk iets aan de recessie of niet dan?
Wij hebben onlangs nieuwe stallen laten zetten (3,5 bij 4 m), met alles erop en eraan. Zijn semi-inloopstallen, paarden kunnen doen en laten wat ze willen en komen dus ook veel buiten. Verder hebben we een mooi bestraat plein, een groot stuk bestrating in de wei en een paardvriendelijk afrastering met houten planken. Zijn mijn paarden nu zielig, want tsja, van 4 x 4 word je paard veel gelukkiger.......? :n En in de wei lopen met een degelijke afrastering, komt daar dan ook een minimale afmeten voor je wei per paard, want tsja er moet voldoende gras in staan, mag niet te drassig zijn, moet veilig zijn, enz.

Citaat:
Ik weet al wat veel mensen nu zullen denken: "Uh... ook al heb je gelijk, de bio-industrie is veel erger!" Dat is een verkeerde redenering. Als je zo zou denken, zou je dus maar 1 probleem tegelijk mogen aanpakken: het ergste eerst. Nog erger dan de bio-industrie zou de kinderarbeid in India kunnen zijn. Dus moeten we dan eerst al ons geld daarheen pompen, wachten totdat dat is opgelost en dan pas naar andere problemen gaan kijken? Ik denk dat we beter meerdere problemen tegelijk kunnen aanpakken.

Moet ik je gelijk in geven, er moet wel iets gebeuren. Maar of die maatregelen voor het welzijn van paarden ligt in de afmeting van de stal of harnachement ben ik niet met je eens. Huisvesting van dieren an sich is een belangrijk punt, maar moet nog wel steeds bekeken worden richting de mensen die het niet begrijpen. Pak de mensen aan die er een potje van maken, die de regels herhaalderlijk overtreden en het welzijn van dieren in gevaar brengen. Niet de goedbedoelde hobbyfokker die zich red met de middelen die hij/zij heeft, en het welzijn van de paarden hoog in het vaandel heeft staan ONDANKS misschien wat kleinere stallen of een natte wei omdat het niet anders kan.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 10:36

Petulan schreef:
Zucht.. Hier gaat het artikel dus duidelijk niet over. Dit vind ik dus duidelijk een typische verongelijkte reactie van de natural kant hier op Bokt, die bijna altijd wel met zulke argumenten komen. Discussieren over bitloos doe je maar ergens anders.

Jammer van dat zucht...

Hier gaat het overduidelijk wel over. Het gaat namelijk over welzijn. Als je het ergens over wilt hebben, moet je ook met voorbeelden kunnen komen. Een voorbeeld hoe het welzijn op grote schaal wordt aangetast is het bitgebruik. Maar als je wilt kan ik helaas ook met tal van andere voorbeelden komen.

Citaat:
Maar of die maatregelen voor het welzijn van paarden ligt in de afmeting van de stal of harnachement ben ik niet met je eens. Huisvesting van dieren an sich is een belangrijk punt, maar moet nog wel steeds bekeken worden richting de mensen die het niet begrijpen. Pak de mensen aan die er een potje van maken, die de regels herhaalderlijk overtreden en het welzijn van dieren in gevaar brengen. Niet de goedbedoelde hobbyfokker die zich red met de middelen die hij/zij heeft, en het welzijn van de paarden hoog in het vaandel heeft staan ONDANKS misschien wat kleinere stallen of een natte wei omdat het niet anders kan.

De paardensector is de enige sector waarvoor geen aparte regels gelden. Voor koeien, varkens, kippen en honden gelden wel minimum afmetingen voor het verblijf. Dat dit bij paarden moeilijk (maar niet onmogelijk) in regels is vast te leggen is geen reden dit niet te doen.

Het strafbaar stellen van kindermishandeling is ook lastig, zie de hele discussie over de 'opvoedende tik'. Toen zei ook niemand: "Poepoe, wat is het lastig om regels te bepalen van wat wel en wat niet mag. Weet je wat? We legaliseren kindermishandeling gewoon, dat is veel gemakkelijker!"

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 10:37

Dus welzijn staat jou inziens gelijk aan de naturalmanier van met paarden werken? Nou, dan verschillen we daar in van mening want die van mij dus niet :).

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 10:57

horseyfries schreef:

Dat is in Duitsland al zo, daar moeten de boxen minstens 2x de stokmaat in het kwadraat zijn. Dus een paard van 1,80 heeft een box van 3,60 x 3,60 nodig...Niet dat daar streng naar gekeken wordt hoor, zie nog veel met kleine boxen. Maar je zal maar net die buurman hebben die jou niet mag...

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:16

en mensen uit de sport hebben in dit overleg niks te maken. Die hebben andere (eigen) belangen en vinden de sport belangrijker dan het paard.
Het welzijn van het dier hoort op de 1e plaats te komen. Van ieder dier dus, ongeacht het gebruiksdoel.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:24

anders zou het bij maneges wel beter geregeld zijn.. En het zijn juist de mensen met "sport"paarden die hun paarden op stal houden uit angst voor blessures.