Leerlingen hebben verkeerd beeld van werken in paardensector

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:50

VivaLaVida schreef:
Staigaires moet je geduld mee hebben en anders moet je geen stage bedrijf worden.

Maar een half uur per paard? Dat kan op een groot bedrijf niet! Das gewoon aanpakken en tempo, er moet wel meer dan 1 paard gereden worden. Natuurlijk de nodige aandacht en oplettendheid, maar geen getreuzel en gezeik...

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:52

Ja natuurlijk moeten ze dat leren maar daar heb je toch geen 4 dagen voor nodig?
Iets sneller van de zadelkamer naar het paard lopen en iets sneller poetsen kan iedereen. Gewoon een kwestie van je armen wat sneller op en neer bewegen.

Van jou is dat goed dat je dat accepteerde dat je alleen mocht voeren en binnen/buitenzetten.. er zijn er veel van wie de haren meteen al overeind staan.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:57

Als je werkt met paarden heb je geen tijd in lekker uitgebreid tutten en poetsen. Dan is het inderdaad even snel de borstel erover en hup zadelen. Er staan er nog meer te wachten die dag.
Als je denkt dat in de paarden werken tutten met paarden is en ze veel aandacht geven, dan heb je het mis. En inderdaad het verkeerde beeld.

Tabpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:04

Het begint al bij de open dagen van de opleidingen, de ene school is de andere niet heb je ook degelijk veel verschil in, het verschil van alle bedrijven waar je stage kan lopen is ook mega groot.
En toch niet iedereen kan een stagiaire goed begeleiden.
Als ze daar nou is een lichtje op gaan werpen?

newt

Re: Leerlingen hebben verkeerd beeld van werken in paardensector

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:12

Ze geven ook een vertekend beeld, vind ik tenminste ook zo, maar andere beroepen geven dt ook, en als je 16 jaar jong bent en je keuze moet maken, dan weet je echt nog niet wat er van gaat komen, bij de meete opleidingen haken er weet ik niet hoeveel af. Ik wou ook graag net als mijn beste vriendin in de paarden werken, ben blij dat mijn ouders daar een stokje voor hebben gestoken. Heb een BBL opleiding voor verpleegkundige in gevolgd wat betekend 75% werken 25% school, maar tegelijk betaald. we zijn de opleiding begonnen met 19 leerlingen en zijn er 4 geslaagd. Mijn beste vriendin heeft ook net als mij hard moeten werken en zwoegen om te komen waar ze nu is. maar verdient wel meer dan mij ;)

In de paarden werken kan ook niet altijd even goed verdienen, is bijna onmogelijk tenzij je voor een groot bedrijf werkt, of zelfstandig onderneemt.

ik vind het knap voor de mensen die wel zover zijn gekomen. maar vind dat ze beter meoten uitleggen dat het niet alleen poetsen inhoud. (bij wijze van spreken)

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:12

ik denk dat als eerste al vele afhaken door de stages, je wordt op de meeste plaatsen eigenlijk alleen maar "gebruikt" een stagaire is voor de paardenhouderij veel handiger dan personeel want die moet je betalen en dat geld is er meestal niet, of willen ze niet daar aan uitgeven.
daarna is t, de werktijden, 6-7 dagen in de week voor 500 euro per maand is niet echt aantrekkelijk.
En hoe vaak zie je t op concours, groom rent de heledag en ruiter zit daarna lekker in de tent en groom moet nog de klusjes op knappen. (niet op alle werkplekken natuurlijk)
je moet gewoon veel geluk hebben om een leuke plek te vinden.

scholen vertellen je niet dat je voor een hongerloontje heeeel hard moet werken!

ik vind dat eerst het beleid in de hele paardenhouderij moet veranderen, normale werktijden (aantal uren in de week) en daarna een fatsoenlijk loon betaald krijgen.
stagaires ook echt opleiden en in alles mee laten draaien, niet alleen de riek in de handen duwen.
scholen moeten veel beter inlichten dat er voor een klein handje mensen maar de kans is om professioneel ruiter te worden en dat de rest gewoon eindigd als groom of stal ali :p
EN!! als er op een bedrijf veel zwaar werk verricht moet worden zou ik daarvoor zowiezo al een sterke jonge aannemen en niet ieder penny meisje die je kunt krijgen.
en leren omgaan met paarden! hoeveel ongelukken gebeuren omdat bedrijven jonge meisjes aannemen die geen of weinig ervaring hebben met sportpaarden/ jonge paarden en hengsten.
maar ja deze meiden zijn natuurlijk goedkoper dan iemand van 25 jr die vele jaren meer ervaring heeft in de paarden!

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:13

Ik heb zelf na mijn opleiding paardenhouderij (waar ik na het tweede jaar mee gestopt ben) een aantal jaren fulltime in de paarden gewerkt, oa in het buitenland. Daar was het goed verdienen (en met een beetje mazzel een halve dag vrij in de week), maar ik wilde uiteindelijk graag terug naar Nederland. Dat kwam er op neer dat ik de hele ochtend en middag met voeren en mesten bezig was. Vervolgens stond er altijd een hoop jong spul wat zadelmak moest en 's avonds reed ik mijn wedstrijdpaarden (als ik niet naar de andere kant van het land moest om bijvoorbeeld een stel jaarlingen ergens heen te brengen). Zes dagen werken en zondag op concours. Zeven dagen werken dus. Voor het absolute minimumloon. Ja, toen dacht ik op een gegeven moment wel, ik ben echt knettergek. Ben opgestapt en toen ik later nog eens ben geweest liep er een meisje van 17, lekker goedkoop. Heel jammer dat het zo gaat. Er zijn allicht ook bedrijven waar beter betaald wordt, maar er zijn ook een hoop stallen waar je gewoon wordt uitgebuit. En helaas zijn er altijd jonge meiden die zó graag met paarden willen werken dat ze dat er voor over hebben. En zo blijft dat dus in stand.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:13

kazary schreef:
Als je werkt met paarden heb je geen tijd in lekker uitgebreid tutten en poetsen. Dan is het inderdaad even snel de borstel erover en hup zadelen. Er staan er nog meer te wachten die dag.
Als je denkt dat in de paarden werken tutten met paarden is en ze veel aandacht geven, dan heb je het mis. En inderdaad het verkeerde beeld.

En het AOC is er erg goed in om zo'n beeld te vormen.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:21

[quote="previr"]

ik vind dat eerst het beleid in de hele paardenhouderij moet veranderen, normale werktijden (aantal uren in de week) en daarna een fatsoenlijk loon betaald krijgen.
[quote]

Het is en blijft een 24 uur bedrijf, dus fatsoenlijke werktijden is moeilijk te regelen, hoevaak zit je niet in de avond op concours. 1 lijn trekken is ook erg moeilijk, aangezien er genoeg bedrijfen hun werknemers niet op papier zetten .. wat erg betreurend is!

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:24

@ newt ; tuurlijk blijft t een 24/7 bedrijf maar ik vind dat er naar gewerkte uren betaald moet worden. door dat minder dan minimum loon haken gewoon veel mensen af.
en de hele dag als ali rond rennen willen gewoon niet veel mensen, wat me ook erg logisch lijkt.
poetsen en opzadelen kan ik thuis ook en stallen genoeg om uit te mesten, daarvoor hoef ik niet een baan in de paarden te gaan nemen.
liever een partime baan in een andere sector waarin ik met 20 uur net zoveel verdien als fulltime in de paarden, en dan daarnaast mooi voor me zelf wat paarden rijden

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:26

denk dat heel veel stallen stagaires als goedkope hulpjes zien en ze dan allerlei rotklussen laten doen, dan krijg je dat mensen afhaken, het zijn geen slaafjes.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:26

magda_90 schreef:
kazary schreef:

En het AOC is er erg goed in om zo'n beeld te vormen.

AOC is geen juiste opleiding voor paardenhouderij, hier haalt elk penny meisje nog der diploma

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:27

sjorsie schreef:
denk dat heel veel stallen stagaires als goedkope hulpjes zien en ze dan allerlei rotklussen laten doen, dan krijg je dat mensen afhaken, het zijn geen slaafjes.

}> precies

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:30

Dat bedoel ik idd previr en sjorsie.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:35

De meeste stagaires hebben zo weinig mentaliteit en kunnen zo weinig dat er soms niets anders overblijft dan een vervelend klusje. Die klusjes doe ik zelf trouwens ook, verschil is dat ik er 5 minuten over doe en zo'n stagaire bijna een uur.

Bovenstaand voorbeeld vind ik ook een mooie: over 4 jaar in totaal 1 jaar stage gelopen is toch veel te weinig? 2 dagen per week is niets, fulltime op stage, meerdere maanden en verplicht intern moeten.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:39

sjorsie schreef:

Maar dan hou je wel de echte over.
Want hoe je het ook went of keert, de paardenhouderij bestaat gewoon veel uit mesten en vegen, want dan rot klusjes genoemd word. Maar het is gewoon een allerdaagse terugkerende klus. En als er daar over gemiept wordt dan zou ik als stage bedrijf iemand ook niet verder laten gaan.
Verder denken ook veel mensen dat ze de sterren van de hemel rijden, maar dat valt vaak vies tegen. En dan kom je toch weer uit op zadelen en eens longeren. En als er eens een dooi braaf paard staat rijden, maar die staan er niet altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:49

Adil18 schreef:
VivaLaVida schreef:
Staigaires moet je geduld mee hebben en anders moet je geen stage bedrijf worden.

Maar een half uur per paard? Dat kan op een groot bedrijf niet! Das gewoon aanpakken en tempo, er moet wel meer dan 1 paard gereden worden. Natuurlijk de nodige aandacht en oplettendheid, maar geen getreuzel en gezeik...

Je zal toch tijd in een stagaire moeten stoppen... anders moet je mensen aannemen die al ervaring hebben en niet aan stagaires beginnen :)

edit: gezeur is natuurlijk niet te tolereren.

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:52

Heb ook een half jaartje de opleiding paardenhouderij gedaan maar na die paar maanden ging er echt een belletje bij me rinkelen "wat doe ik hier?????" Niveau was echt heel laag, heb in die maanden o,o bijgeleerd. Op de stage-adressen heb ik het leuk gehad maar niet zo dat ik er jaren zou kunnen werken, je bent na een dag werken gewoon kapot en als je dan ook je eigen beesten nog moet doen... En inderdaad er zaten een heleboel penny's die geen idee hadden wat het verzorgen van een paard inhield. De scholen zouden zeker betere voorlichting moeten geven en een realistisch beeld moeten scheppen over de kansen die je hebt in paardenland als normale meid zonder heeele rijke papa en mama en hele dosis mazzel :-)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:53

VivaLaVida schreef:
Je zal toch tijd in een stagaire moeten stoppen... anders moet je mensen aannemen die al ervaring hebben en niet aan stagaires beginnen :)

Een stagaire heeft toch wel al eens een paard van dichtbij gezienmag ik hopen? Die kan dat dan toch wel zelf al sneller als het moet?

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:59

Mijn eerste schooljaar paardenhouderij startten we met een klas van 40 man aan het eind van het jaar waren er 19 over van die 19 zijn er nog een stuk of tien uit een andere klas bijgevoegd en aan het eind van de opleiding zijn er rond de 9 geslaagd....

Erg jammer dat er niet hardere intake gesprekken gevoerd worden. Ik werdt zelf vrij aardig ondervraagd maar heb wel het idee dat dat steeds milder wordt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:07

kazary schreef:
VivaLaVida schreef:

Een stagaire heeft toch wel al eens een paard van dichtbij gezienmag ik hopen? Die kan dat dan toch wel zelf al sneller als het moet?

Een paard van dichtbij gezien hebben heeft niets met handigheid in snel opzadelen krijgen te maken....

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:08

Ik ben gestopt met het aannemen van stagaires: het kostte mij teveel tijd omdat ik hen ALLES moest bijbrengen; ook al betrof het laatste jaars studenten. Het ligt niet aan de studenten (meestal zijn die wel gemotiveerd genoeg) maar aan de opleidingen; het is te triest voor woorden hoe de schoolboeken eruit zien. Dit zijn geen studieboeken meer, maar her-uitgaven van oude penny's. Met andere woorden; leerlingen leren niets en weten inderdaad niet hoe het in de praktijk werkt. Dan kan ik mij voorstellen dat men teleurgesteld is en stopt met de opleiding. Wat de lonen betreft: ik ben grote voorstander van het feit dat men de lonen in de paardenhouderij gelijk stemt met het bedrijfsleven. Dit is mogelijk (heb hier zelf het bewijs) maar dan moet er wel wat gedaan worden aan de kennis, en dat begint bij de opleidingen.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:10

VivaLaVida schreef:
kazary schreef:

Een paard van dichtbij gezien hebben heeft niets met handigheid in snel opzadelen krijgen te maken....

Dat is dus wel wat ik ermee bedoel. Als je een paard kunt poetsen en zadelen kun je dat ook in tempo.
Nee niet tuttelen maar tempo maken. En dat kan iedereen die niet voor het eerst een paard zadelt.
Maar dan loop je al snel tegen de mentaliteit aan van het niet willen. Het anders voorgesteld hebben. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:14

Voor het eerst een paard zadelt... Denk dat je dat wel vaker hebt gedaan als je die opleiding gaat doen.
Maar dan op je gemakje, thuis misschien, nog even iets veranderen aan je dekje, beugels noem maar op.

En dan kom je op een stal waar je 1 borstel eroverheen haalt, zadel+dekje erop, hoofdstel er in en gaan.
Dat is gewoon even wennen!!

Ik heb zelf ook stagaires opgeleid en vaak gezegd: Nee je hoeft de hoeven niet uit te krabben, gewoon peesbeschermers om en gaan! En dan word je raar aangekeken want...........niet de hoeven uitkrabben :?

Het is dus gewoon een kwestie van wennen, en even geduld hebben met je stagaires...

onwil, dat vind ik een heel ander verhaal.. luiheid ook!

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:15

Nou dat ben ik wel met je eens MadamX... Ik heb pas echt geleerd hoe het werkte in de paarden toen ik Bij Stal de Craecken van Egbert Kraak zwaanshoek terrecht kwam... Toen in de tijd was ik een jaar of 17 en dacht ik dat ik de wereld wist van paarden. Nou dat had ik aardig mis... heb er ongelovelijk veel geleerd en kreeg daar prima betaald... Het kan wel... maar helaas zijn er teveel bedrijven welke misbruik maken van de huidige situatie.... Meiden welke nu starten met de opleidingen ver-idealiseren het beroep. Als je tegen ze zegt dat de kans er is dat ze rond de 70 a 80 uur in de week flink lichameklijk zwaar werk moeten gaan verzetten kijken ze je aan alsof ze water zien branden...

Luiheid en onwil horen niet in de paardenwereld thuis. Deze gaan uiteindelijk letterlijk over de rug van de dieren...
Laatst bijgewerkt door Rana op 24-03-09 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt