Vier mensen verwond door politiepaard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:48

idd, het blijft een dier! En het kan schrikken, hoe goed getraind ook!
Ookal is t een politie paard, dat betekent niet dat t niet kan schrikken en als robot te programeren is

suuse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:50

Hoe goed er ook getraind is, een paard kan altijd schrikken. En het paard is volgens mij ook niet echt heel erg geschrokken, het maakte alleen een sprong naar voren, waar toevallig mensen stonden.
Ik denk dat er wel vaker politiepaarden zijn die een sprongetje maken als er iets onverwachts gebeurt, dat zit nou eenmaal in de natuur van het dier.

LindyH

Re: Vier mensen verwond door politiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:00

Het kan gebeuren, maar je kunt je dan wel afvragen of het verstandig is om paarden in te zetten bij dit soort dingen.
Onschuldige mensen mogen gewoon niet gewond raken als gevolg van falend materieel van de politie.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:07

Esther_20 schreef:
politiepaarden zijn perfect getraind maar het blijven nogsteeds gewoon dieren!
geen robot die je tot in de puntjes kunt programmeren!

Jij verwoordt echt zo goed wat ik dacht :)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:09

Nou, sommige mensen parkeren zichzelf en hun kind praktisch tussen de voorbenen van een paard... En dan zeggen dat het materiaal faalt. :roll:

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:18

Esther_20 schreef:
politiepaarden zijn perfect getraind maar het blijven nogsteeds gewoon dieren!
geen robot die je tot in de puntjes kunt programmeren!

Inderdaad, zo is het maar net.....

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:38

Susy_Q schreef:
hier komt dus het gezegde vandaan: mijn paard is voor 99% verkeersmak... dit was dus die ene procent welke nooooooitt te voorspellen is bij een paard..

jup inderdaad.. het is en blijft een dier..
Als je een paard verkers mak maakt, loop je er juist mee lang de weg, zo leert een paard gaande weg het hoe en wat, dat is bij de bereden ploitie net zo, je kunt het nog zo oefenen in een bak, maar toch blijft het een reactie.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:44

tja kan mij best voorstellen dat hij is geschrokken.

Neem vuurwerk in stadspark. Prachtig vuurwerk vorig jaar. Iedereen stond met mond open te kijken naar het prachtige siervuurwerk. En toen ineens: BAM. Dikke vette knal. Nou we sprongen zo'n beetje met zijn allen aan de kant . Je schikt je gewoon de pleuris.

En tja ik ben ook bomproof en schrik maar zo niet ergen van. Maar ook ik schrok mij de pleuris.

Ieder levend wezen kan ergens van schrikken. Zo ook een paard.

2 jaar geleden EK onder de 21. 3 politiepaarden gaan weer richting stad. 1 paardje liep hoog met zijn koppie in de lucht. En het verkeerslicht veranderd van rood van groen. Paard schrikt zich de pleuris en ging bijna ondersteboven over de vluchtheuvel.

Tja..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:45

Tja, het is en blijft een dier ook een politiepaard.
Ze kunnen nog zo goed getraint zijn en dan nog heb je met iets te maken dat ook zelf kan denken en handelen.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:48

Sja risico van t vak... als je met levende dieren werkt, kunnen dit soort ongevallen gebeuren, zowieso vreemd dat men dan geen afstand neemt, ook al is het een politie paard.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:51

Dat verbaasde mij dus ook qt.
Mensen hebben gewoon geen idee!

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 20:21

het blijven inderdaad dieren en al zijn zo nog zo goed opgeleid, het blijven vluchtdieren, geen robots!

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 20:39

Ollie23 schreef:
Helemaal niet raar...het blijft een vluchtdier.

absoluut mee eens. je kan het tot het oneindige trainen maar als het onverwacht komt o.i.d. kan het dier altijd nog schrikken. hoeveel mensen gillen er niet als er onverwacht een balon knalt bijv. de meeste mensen weten ook wel dat dat niet eng is alleen als een mens schrikt is dat een hele andere reactie dan wanneer het paard schrikt. daar moet gewoon altijd rekening mee gehouden worden. dat die mensen dan toevallig eigenlijk te dichtbij stonden dat is gewoon dikke pech. vind wel dat de politie dit netjes afhandeld maar het paard of de ruiter mag, vind ik persoonlijk, niks verweten worden. het is en blijft een vluchtdier dat zal je er nooit uitkrijgen.

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 20:52

wie gaat er dan ook zo dicht bij een paard staan .
het zijn nou eenmaal geen kleine dieren.
een klein beetje afstand zou ook kunnen.
het is en blijf wel een paard.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 21:39

Het verbaast me dat er ruiters zijn die zeggen dat een paard omdat het goed getraind is niet meer hoort weg te springen :oo En dat zijn dan wel de mensen die het hardst roepen als een scootjertje voorbij steekt tegen 25 per uur. :n Een paard is een dier met instinct, dat heb je nooit 100% onder controle, niet als je het tien jaar traint en ook niet als je het 20 jaar traint, daar het een vluchtDIER is dat bang kan worden, kan het ook vluchten. Getraind of niet. Ik vraag me danig af of de mensen die beweren dat dit dier niet had mogen weg springen zich ooit wel eens verdiept hebben in het wezen "paard".

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 21:52

Ollie23 schreef:
Helemaal niet raar...het blijft een vluchtdier.

Ze worden getraind om dat instinct te onderdrukken. Dat neemt inderdaad niet weg dat het dier toch zulk gedrag kan vertonen, het ligt in zijn aard. Toch lichtelijk vervelend wanneer zoiets gebeurd. Hopelijk herstellen de omstanders snel van de verwondingen en krijgt het paard nog wat vuurwerktrainingen :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 21:56

verwondingen? Een krasje op de hand en drie blauwe plekken? := Ze leren het instinct niet te onderdrukken, dat is onmogelijk, ze laten hen zoveel mogelijk wennen aan dingen die ze op straat kunnen tegenkomen. Zodat ze weten dat het niet "eng" is. Maar zoals hierboven ook al iemand zei: ondanks dat ik weet dat rotjes weinig kwaad kunnen hups ik vaak toch een twintigtal cm omhoog als er eentje vlakbij ontploft.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 22:02

Inderdaad, waarom gaan ze wel dicht bij politiepaarden staan, en niet bij politiehonden.............. Erg dom. Maar gelukkig is de schade beperkt gebleven.

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 22:05

Ik was toevallig ook in Amersfoort, en ik heb dan wel dat voorval gemist, maar ik had het idee dat het ene paard al erg ervaren was en de ander leek wat opgewonder en wat "groener" als de andere.
Kom op mensen het blijven dieren.... Het was super druk en ja veel mensen gaan heel dichtbij staan...
Een blindegeleidehond is ook wel eens de fout in gegaan, een politiehond ook wel en zo kan je meerdere voorbeelden opnoemen...

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:31

smurffie schreef:
Moet de politie maar niet te paard handelen ;) simpel zat. blijft een vluchtdier.

Dat is echt de blondste opmerking van de week! je kunt je certificaat ophalen bij de vereniging ter promotie van simpelheid. Je dingt nu automatisch mee naar Zot van het Jaar, gefeliciteerd en succes. maar zo te lezen kom je er wel. }:0
Heb je enig idee hoeveel leed er bespaard blijft door het inzetten van politiepaarden? Enig idee hoeveel rellen er per jaar dankzij politiepaarden NIET escaleren?

Maar nu ontopic. Is er al iets bekend over hoe het nu met de 'gewonde omstanders' gesteld is?

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:37

Ondanks dat ik toch alweer heel wat jaartjes tussen de paarden zit neem ik altijd afstand van politie paarden op straat niet omdat ik bang van ze ben of omdat ze onvoorspelbaar of wat ook zijn maar puur omdat die dieren op dat moment aan het werk zijn en dus ook de ruimte moeten hebben om direct in actie te komen als dat nodig is. Maar buiten dat ben ik inderdaad van mening dat dit altijd kan gebeuren net zoals agenten wel eens een inschatingsfout maken kunnen de dieren dat van de politie natuurlijk ze goed gebeuren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:44

Bonita_Bon schreef:
smurffie schreef:
Moet de politie maar niet te paard handelen ;) simpel zat. blijft een vluchtdier.

Dat is echt de blondste opmerking van de week! je kunt je certificaat ophalen bij de vereniging ter promotie van simpelheid. Je dingt nu automatisch mee naar Zot van het Jaar, gefeliciteerd en succes. maar zo te lezen kom je er wel. }:0
Heb je enig idee hoeveel leed er bespaard blijft door het inzetten van politiepaarden? Enig idee hoeveel rellen er per jaar dankzij politiepaarden NIET escaleren?

Maar nu ontopic. Is er al iets bekend over hoe het nu met de 'gewonde omstanders' gesteld is?

Da's ook een beetje hard, niet? :=

Ik weet het overigens ook zo niet met politiepaarden... Ze komen best handig van pas van tijd... Maar er zijn toch ook al een paar ongelukjes gebeurt met die dieren... Bovendien zijn het makkelijke doelwitten. Zo zijn hier vorig jaar tijdens een carnavals optocht paarden met cola blikjes en flesjes bier bekogelt... Tja zeg dan maar dag tegen het paardje... Een motor zou gewoon tegen dezelfde snelheid blijven door rijden maar paardenbeest pakt zijn biezen...

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:00

het zijn echt suppermakke dieren die ze voor dit werk gebruiken .
dus de schade zal wel mee vallen of het nou een jong dier is die ervaring moest opdoen of niet de mensen moet gewoon afstand houden van een politiepaard

inky67

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:26

Met grote verbazing lees ik de reacties van mensen. Wij waren de gewonde slachtoffers dwz. mijn man en twee kinderen, wij werden overvallen door het vuurwerk, inclusief de beredenpolitie, welke niet op de hoogte waren van het afsteken van het vuurwerk, als het paard. Het was idd erg druk, en de paarden stonden middenin de mensen massa. Het paard begon na de eerste knal al te steigeren en wij baande ons weg van het paard. Maar helaas was het paard eerder bij ons dan verwacht. Doordat in de schrik mijn dochters struikelde over hun eigen benen en vielen waardoor mijn man over hen sprong om ze te beschermen tegen de trappen van het paard daardoor werden ze alle drie geraakt door het paard.

De meeste mensen keken toe hoe ik (moeder) de twee kinderen probeerde weg te trekken bij het paard wat nog steeds onrustig was. Geen hulp! Gelukkig mochten wij een winkelpand in waar de kinderen en mijn man konden wachten op de hulp van de ambulance wat overigens 30 min duurde. Mijn oudste crepeerde van de pijn, en de jongste was totaal overstuur. Mijn man had de hoef van het paard op zijn rug gehad en kon slecht lopen. Dus opmerkingen op dit forum over de verwondingen waren slechts blauwe plekken bevreemd mij. Iedereen die ooit paard heeft gereden weet dat een trap van een paard inwendige bloedingen kan veroorzaken die je het 1ste half uur tot uur niet bemerkt. Kortom voor ons is dit traumatisch ervaring waar mijn dochters en man nog iedere nacht over dromen. Hoe angstig dit is geweest. Het paard en de berijder nemen wij niets kwalijk, daarnaast blijft een dier, een dier. Wat wel kwalijk is dat er geen goed gecommuniceerd draaiboek was van deze avond en alles wat daarbij komt kijken om zoiets goed te organiseren. Dit is de reden m.i. dat dit soort ‘’ongelukken’’ konden gebeuren. Wij hopen dat iedereen hier een leerschool uit heeft getrokken.

Een geschrokken gezin uit Leusden

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:34

Tsja, inky67, het is een forum dus iedereen trekt zo zijn conclusies. dat is niet persoonlijk bedoelt en zeker geen aanval. ik wil jullie dan ook zeker sterkte wensen!
Ik reageerde hier vooral op hen die zeggen dat een paard als een robot getraint dient te zijn. Niets ten nadele van jullie, maar een dier blijft een dier hoe goed ook getraint... goed dat jullie het de ruiter en het paard niet aanrekenen.