Australië pakt zweepgebruik in de rensport flink aan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:06

Joceline schreef:
Esile schreef:
Er kan nooit een artikel op VN staan zonder dat deze discussie weer helemaal opnieuw gevoerd wordt. Er wordt toch ook niet standaard in een artikel over springpaarden gezegd...ohh wat zielig dat die paarden zo hoog moeten springen?

Ik verwijs nu naar het topic omdat daar rensportkenners in reageren...met verstand van zaken :)

Dat topic gaat over de jonge leeftijd van de paarden die worden ingereden waarmee mensen het niet eens zijn, deze mensen kunnen in dat topic meer antwoorden vinden. Maar de mensen die nog meer reageren in dit topic, reageren op de openingspost, over het verbeteren van de zwepen i.v.m het slaan.

Daarom reageerde ik juist op de post van powerzoe, met een verwijzing naar dat topic. Zodat die discussie weer niet hier gevoerd gaat worden.

VinandoW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:06

Renpaarden lopen tenminste nog in een weiland kun je van de meesten toppaarden niet zeggen

powerzoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:08

Als de ene discussie nog niet gesloten is begind de andere wel weer :(:)

VinandoW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:09

he toch, beginT

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:10

VinandoW schreef:
Renpaarden lopen tenminste nog in een weiland kun je van de meesten toppaarden niet zeggen

Klopt maar zo zijn er ook renpaarden en springpaarden die in de top rijden en altijd binnen staan, dus dat heeft niet echt een onderbouwde regel, wat natuurlijk ook helemaal niet hoeft want dit klinkt als een soort opkomen voor de rensport en opkomen met allemaal 'de rensport heeft tenminste...' Anky's paarden lopen ook gewoon in de wei bijvoorbeeld en zo ken ik nog wel meer springpaarden maar daar gaat het helemaal niet over in dit topic.
Is helemaal niet nodig want niemand valt de rensport aan maar helaas wordt er nog wel regelmatig raak geslagen, niet op alle wedstrijden, maar wel vaak.

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:13

Dat is wel een beetje flauw ;) Ik probeer juist niet te verzanden in het elkaar afkatten, dat is namelijk ook weer niet nodig. Wat ik gewoon jammer vind, is dat er altijd op dezelfde manier wordt gereageerd in topics over de draf- en rensport..en dat het heel moeilijk blijkt om mensen een ander beeld te geven dan het beeld wat altijd in de media wordt geschetst.

Edit: Ik vond de opmerking van Vinando flauw, niet de post boven mij :)

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:16

Esile schreef:
Dat is wel een beetje flauw ;) Ik probeer juist niet te verzanden in het elkaar afkatten, dat is namelijk ook weer niet nodig. Wat ik gewoon jammer vind, is dat er altijd op dezelfde manier wordt gereageerd in topics over de draf- en rensport..en dat het heel moeilijk blijkt om mensen een ander beeld te geven dan het beeld wat altijd in de media wordt geschetst.

Edit: Ik vond de opmerking van Vinando flauw, niet de post boven mij :)

Klopt ben ik het met je eens hoor, de rensport is gewoon heel erg mooi en ik kijk er ook vaak naar en laat me graag veel vertellen door mensen die die sport beoefenen. Maar het enige wat me dwarszit is dat ik dus wel degelijk jockeys raak zie slaan op de renwedstrijden, vaak ook mis maar heel vaak lang achter elkaar raak. Ik maak me ook een beetje zorgen om die speciale zwepen die dan dus nodig schijnen te zijn.

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:19

Het idee wat ik een beetje krijg, is dat de Australische sector probeert een positief signaal uit te zenden naar het publiek. Zo van: 'kijk we doen er wat aan'. Wat imo niet hoeft te betekenen dat ze andere regels voor zweepgebruik wíllen hanteren omdat er al zo streng gecontroleerd wordt.

En, ik ben toch wel benieuwd waar jij dan koersen kijkt? Want tv/camera vertekent vaak een hoop...

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:23

Esile schreef:
Het idee wat ik een beetje krijg, is dat de Australische sector probeert een positief signaal uit te zenden naar het publiek. Zo van: 'kijk we doen er wat aan'. Wat imo niet hoeft te betekenen dat ze andere regels voor zweepgebruik wíllen hanteren omdat er al zo streng gecontroleerd wordt.

En, ik ben toch wel benieuwd waar jij dan koersen kijkt? Want tv/camera vertekent vaak een hoop...

Ik weet zo even niet uit mijn hoofd te noemen welke zenders ik kijk maar ik zie dus wel in een dezelfde aflevering waarneer het raak is en wanneer niet..ik weet dat het kan vertekenen maar als er vanachter gefilmd wordt is het enorm duidelijk, je ziet zelfs de zweep buigen. Maar zeker niet naar elke koers die ik kijk hoor, ik klik meestal maar wat aan op tv, NL 2 of Eurosport en soms op internet. Ik vind het zeker goed dat Australie dit initiatief neemt maar dat roept bij veel mensen natuurlijk ook weer de vraag op waarom het nodig is.

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:29

Misschien is het inderdaad zo dat er soms iemand door de mazen van het net glipt...en dan niet bestraft wordt. Maar, ik heb sterk het idee dat er (zeker in Nederland) erg streng gecontroleerd wordt en ook wordt opgetreden tegen dit soort misstappen.
Denk dat het moeilijk is om hier ook uit te komen, want jij weet zeker dat je iets hebt gezien en ik weet zeker dat het anders gaat :)

En misschien roept het ook wel vragen op waarom het nodig is, maar er zijn al zoveel vooroordelen over de rensport dat ze juist een 'positief' signaal willen uitzenden.

Ik moet nu weg..helaas..

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:30

Esile schreef:
Misschien is het inderdaad zo dat er soms iemand door de mazen van het net glipt...en dan niet bestraft wordt. Maar, ik heb sterk het idee dat er (zeker in Nederland) erg streng gecontroleerd wordt en ook wordt opgetreden tegen dit soort misstappen.
Denk dat het moeilijk is om hier ook uit te komen, want jij weet zeker dat je iets hebt gezien en ik weet zeker dat het anders gaat :)

En misschien roept het ook wel vragen op waarom het nodig is, maar er zijn al zoveel vooroordelen over de rensport dat ze juist een 'positief' signaal willen uitzenden.

Ik moet nu weg..helaas..

Ja inderdaad, nou dan laten we de eer aan anderen om te discussieren want hoe we allebei de rensport ook prachtig vinden, mijn ogen bedriegen mij niet en jouw ogen jou ook niet. Maar het was iedergeval leuk even te discussieren op een leuke manier!

kyrkelover

Re: Australië pakt zweepgebruik in de rensport flink aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:32

Joceline je hebt echt wel gelijk hoor.
Maar dit komt ook omdat het in Nederland al veeeeel strenger is als in vele andere landen. En koersen uit nederland worden niet uitgezonden dus je ziet altijd buitenlandse koersen.
Als ik bijvoorbeeld filmpjes bekijk van de rensport in china en Japan, nou sorry maar daar wordt ik ook niet goed van.
Maar daar is dat heel anders, maar daar zijn ze met zoveel dingen anders.

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 20:26

Arabesk schreef:
Gewoon de zweep weglaten? Er komt nog steeds een paard als eerste binnen hoor.

Ok maar dan moet je het helemaal in de paardensport weglaten.... That's not fair!

En mensen die geen verstand hebben van de rensport en TOCH hun commmentaar geven, alsjeblieft ga je er eerst in verdiepen voordat je van zegt dat scheelt een hoop ergernis en dan maakt je jezelf ook weer wat wijzer.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 20:40

Ben ook niet zo kapot van de rensport :n
Dit is een stap in de goede richting.

cocolate

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 20:46

ik vind dit wel goed , dat ze het zo aan pakken maar helemaal geen zou nog beter zijn! :D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 20:46

classic_life schreef:
Arabesk schreef:
Gewoon de zweep weglaten? Er komt nog steeds een paard als eerste binnen hoor.

Ok maar dan moet je het helemaal in de paardensport weglaten.... That's not fair!

En mensen die geen verstand hebben van de rensport en TOCH hun commmentaar geven, alsjeblieft ga je er eerst in verdiepen voordat je van zegt dat scheelt een hoop ergernis en dan maakt je jezelf ook weer wat wijzer.

Ik sta open voor alles.

Leg mij eens uit, waarom er geen enkel paard meer over de finish zou komen zónder zweep.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 21:01

ik vind het een goede zaak dat er verandering komt in het zweepgebruik. ik ben zelf absoluut geen rensport liefhebber, integendeel zelf. ik wil nou ook niet meteen roepen dat het "dierenmishandeling" is want dat vind ik ook wel een ernstige beschuldiging.

ik vind dat zowieso paarden in de hoge wedstrijdsport (en daarmee bedoel ik dus ook springen, military ed) onrechtvaardig behandeld worden. dieren die bijna de hele dag op stal staan bijv dat vind ik vreselijk. het zijn geen sierplantjes. maar ik vind dat de rensport er gewoon vreselijk uitziet. als 1 van de voorste dieren valt gaat de helft mee. en ik vind dat ze vaak enorm in de mond getrokken worden en dan maar vooruit tikken met de zweep en de stress die erbij komt kijken. ik zou zelf een paard nooit op de renbaan uitbrengen, maar goed daar heeft iedereen zijn of haar mening over en daar heb ik ook respect voor. ik kan ook begrijpen dat iemand zijn paard niet in de spring of dressuur sport uitbrengt

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 01:55

Arabesk schreef:

Ik sta open voor alles.

Leg mij eens uit, waarom er geen enkel paard meer over de finish zou komen zónder zweep.[/quote]

En zweep in de rensport heeft vaak hetzelfde doel als in de dressuur of springsport... je paard net even zn aandacht er meer bij krijgen of even wakker maken. En ik zeg niet dat er geen enkel paard meer over de finish wil komen zonder zweep, maar afschaffen zie ik niets in.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 07:52

classic_life schreef:
Arabesk schreef:

Ik sta open voor alles.

Leg mij eens uit, waarom er geen enkel paard meer over de finish zou komen zónder zweep.

En zweep in de rensport heeft vaak hetzelfde doel als in de dressuur of springsport... je paard net even zn aandacht er meer bij krijgen of even wakker maken. En ik zeg niet dat er geen enkel paard meer over de finish wil komen zonder zweep, maar afschaffen zie ik niets in.[/quote]

Van mij hoeft de zweep ook niet persee weg maar waarom mogen mensen hier geen vragen stellen die je niet ergens ander kunt vinden of je liever gelijk van een bekende in de rensport hoort? Wat ik dus zoal in die buitenlandse koersen zie bevalt me zeker niet, en dan krijg ik en meerdere mensen een beetje een negatief idee over de rensport terwijl het fantastisch is. Maar nu door alle uitleg en toevoegingen is mijn beeld al een stuk veranderd. Het bericht in de openingspost gaat over het verzachten van de zweep, dan komt het bij veel mensen over dat er dus wel veel mee geslagen zou worden dus vragen we dat ons bij het onderstaande VN af. Want hoe veel verstand je ook hebt van de rensport, het is dus duidelijk dat bij veel koersen buiten NL, nog erg veel raak wordt geslagen.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 07:52

kyrkelover schreef:
Joceline je hebt echt wel gelijk hoor.
Maar dit komt ook omdat het in Nederland al veeeeel strenger is als in vele andere landen. En koersen uit nederland worden niet uitgezonden dus je ziet altijd buitenlandse koersen.
Als ik bijvoorbeeld filmpjes bekijk van de rensport in china en Japan, nou sorry maar daar wordt ik ook niet goed van.
Maar daar is dat heel anders, maar daar zijn ze met zoveel dingen anders.

Okee, weer wat geleerd, dankje!

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:49

@ Kyrkelover
Wat is zo anders in Japan en china volgens jou?

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:30

Nou ik vind dat de mensen daar heel anders met alles en iedereen omgaan, niet allemaal natuurlijk.
Maar weet je ik zoek vaak filmpjes van de rensport gewoon omdat ik het leuk vind.
EN dan zijn er ook filmpjes bij waar ik van walg.
9 op 10 keer is dat in japan/china. Er zijn natuurlijk ook daar mensen die heel anders met de paarden omgaan, maar wat ik eigenlijk probeerde te zeggen is dat er in het buitenland nog zat landen zijn waar het zweepgebruik nog een stuk minder streng is.
Kan ze hier wel gaan plaatsen maar dat heeft niks met het topic te maken.
MAar het is gewoon een feit dat er in het buitenland veel minder strenge regels zijn.
Want ik weet niet meer precies welke ren het was op Duinidgt maar in ieder geval bijna alle buitenlandse jockey's hadden een boete voor overmatig zweepgebruik. En dat was mij niet opgevallen maar mijn moeder, en ik dacht dus ach zal wel meevallen maar dat was dus niet. En als ik dan bijv. de nieuwe regesl zie van in Australië, en dan de regel er mag niet meer uitgehaald worden tot boven de schouder, nou dat mag hier allang niet.
Kijk nu weet ik niet hoe het er in Australië aan toe gaat, ik denk dat er daar ook al veel regels zijn.
Maar het kan dus wel dat iemand op tv ziet dat er veel meer geslagen wordt.

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 01:55

maar als je gaat kijken in het buitenland over paarden, dan kun heel wat landen opnoemen waar ze niet diervriendelijk met ze omgaan en niet alleen in de rensport... ;(

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 08:47

classic_life schreef:

... maar waarom mogen mensen hier geen vragen stellen die je niet ergens ander kunt vinden of je liever gelijk van een bekende in de rensport hoort? [/quote]

ik zeg niet dat mensen geen vragen mogen stellen, maar het is een beetje doelloos om te zeggen (als een extreem voorbeeld): als jij nog nooit het gras hebt gezien en zeggen dat het paars is en het geeft af, tegen iemand die wel weet hoe gras eruit ziet...
Het zou misschien handiger zijn voor een hoop mensen om eerst te vragen van goh hoe ziet gras dr uit en hoe voelt het? 8-)
Als je begrijpt wat ik bedoel.
Ik sta open om andere mensen te informeren, zolang zij niet met een intensie komen van; o nou het zal wel.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 09:46

classic_life schreef:
maar als je gaat kijken in het buitenland over paarden, dan kun heel wat landen opnoemen waar ze niet diervriendelijk met ze omgaan en niet alleen in de rensport... ;(

Daar ben ik het helemaal mee eens.
En ook in Nederland gebeuren er veel slechte dingen.