Bit schrijft alternatief voor Plan van Aanpak

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:22

Zo werkt het niet altijd, ik werk bij de overheid en kan dr dus na 19 jaar ervaring redelijk over meepraten. Wat jij als voorbeeld aanhaalt gaat over financieren, da's heel wat anders dan wetgeving.

kazary

Re: Bit schrijft alternatief voor Plan van Aanpak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:24

Ook van nieuwe regels worden altijd dingen afgesnoept. Als je daar mee aan komt in wat je werkelijk wilt zijn er ook altijd mensen die het al te veel vinden en zal er water bij de wijn moeten. Laat dan de regels maar hoog opgegooit worden, dan blijft er misschien nog iets van over. Tenminste dat hoop ik wel.
Elke sector heeft regels, behalve de paardenhouderij. Belachelijk naar mijn idee.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:26

kazary schreef:
Ook van nieuwe regels worden altijd dingen afgesnoept. Als je daar mee aan komt in wat je werkelijk wilt zijn er ook altijd mensen die het al te veel vinden en zal er water bij de wijn moeten.

Ik kan je vanuit de praktijk vertellen dat dat een aanname is die je nu doet. Er zijn genoeg voorstel die gewoon conform aangenomen worden. Tis op bestuurlijk niveau niet handje klap hoor.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:27

Dan kijken we daar gewoon anders tegen aan. :)

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:29

Mag ik vragen op basis van wat voor achtergrond jij tot een andere conclusie komt dan?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:31

Ook vanuit de praktijk, net als jij. :)
Maar we zullen zien wat er van deze voorsellen overblijft en dan kunnen we gaan kijken welke zienswijze nu waar was.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:36

Nou, ik hoop dat jij gelijk krijgt ;)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:37

Haha, Ik hoop het voor sommige ook, al mag van mij erg veel van het plan gewoon blijven bestaan. Zeker het stuk over het naar buiten gaan en het niet alleen mogen houden van paarden.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:40

Nouja, daar is ook niet zoveel mis mee alhoewel dat voor de gemiddelde hengstenboer niet echt haalbaar is en voor pensionstallen in bepaalde delen in het land ook moeilijk wordt. Maar er staan ook genoeg dingen in die in mijn ogen veel te zwart/wit aangehaald worden. Naast de echt belachelijke onzinnige dingen zoals een maximaal van 30 minuten losrijden op concours, maximaal 2 starts per jaar enzo.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:46

Er zullen vast uitzondering dingen opgenomen worden zoals goed gekeurde dekhengsten en paarden waar medisch een kliniek stalrust heeft opgelegd.

Dat losrijden kan niemand controleren, het aantal starts wel, maar ik geloof gewoon niet dat ze zoiets er door krijgen.

Afmetingen stal, aantal m2 droge grond beschikbaar per paard, lucht toevoer in de stal en dat soort dingen wel.
Dat kun je dadelijk gewoon opnemen in de vergunningen. Voldoet een stal er niet aan kan hij sluiten.
Zo is dat in de varkenshouderij ook gegaan. Het was mee gaan in de nieuwe eisen of stoppen.
En niemand die je dan hoorde dat het niet nodig was, want iedereen vond het maar zielige varkentjes.
Dat een boer zijn levenswerk op moest zeggen of heel erg moest investeren was maar normaal.
Nu het gaat om de paarden is het ineens belachelijk.
Het verschil mag mij toch uitgelegd worden. :)

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:50

Is dat zo? Hebben boeren toen niet geklaagd? Of bedoel je dat hier op Bokt er weinig aandacht aan werd besteedt? dat laatste lijkt me overigens vrij logisch, Bokt is een paardenforum en geen varkensforum :D .

Daarbij denk ik dat een gemiddeld genomen paard in NL sowieso beter gehuisvest is dan een gemiddeld varken ;)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:54

Ik bedoel op bokt. Dat er weinig aandacht naar uit is gegaan dat snap ik wel, maar de houding erover niet.
Er wordt zo zielig gedaan over de varkentjes, maar je paard alleen houden in een 3x3 stal is niets beter dan dat. Zo houden is normaal en belachelijk als daar regels voor gaan komen.
Dat verschil snap ik dan gewoon niet. Ik ben gewoon blij als er voor alle dierenhouderijen regels komen.
Ook voor de paardensector. Er is daar ook gewoon te veel mis. Voor teveel paarden. En dan heb ik dus echt mijn twijfels hoeveel beter die het hebben dan de varkens.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:58

Paarden solitair houden is niet ok, maar ik vind weinig mis aan een 3x3 stal met een luik naar buiten en iedere dag weidegang. Om die groep mensen nou te gaan verplichten de hele zooi af te breken en stallen te bouwen van minimaal 2x de stokmaat vind ik tever gaan.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:01

Maar hoeveel paarden zien er nooit een weide of een paddock waar ze kunnen rennen? Laat staan een speelmaatje?
En dat zijn de regels waar je toch op bokt leest waar het meeste over gevallen wordt. Niet over de grote van de stal.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:02

Het ligt er denk ik aan in welke regio je zit. Ikzelf woon in Drenthe en hier is het niet meer dan normaal dat je paard gewoon dagelijks naar buiten kan. Uitzonderingen natuurlijk daargelaten.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:05

Ik ben erg benieuwd naar dit artikel :j
Het is wel goed dat ze er mee bezig zijn, maar overdrijven is ook een vak. maar afwachten wat er uiteindelijk van overblijft.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:05

ik woon ook in zulke regio. Alleen zie je dat er de laatste 10/15 jaar wel steeds meer luxe stallen bij zijn gekomen, waar de weide plaats heeft moeten maken voor de parkeerplaats en de derde binnenmanege. En dat vind ik een zeer slechte verandering.
Een stalling met het hele jaar door weidegang, of op zijn minst buiten staan is steeds moeilijker te vinden en eigenlijk kom je meestal uit bij de particulier met een stal vrij.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:16

En wie gaat dat allemaal controlen? Gaan ze bij alle 400.000 paardeneigenaren langs?

Ze leven volgens mij echt in een droomwereld daar. Ik vind Bit normaal een prima blad, maar dit klinkt toch wel ontzettend naief.

Op kleigrond hier is het in het najaar en winter echt drama met de hoeveelheden regen en de lage temperaturen in Nederland. Mensen die hier hun paarden te lang buiten hebben, hebben zonder uitzondering een zwarte modderpoel, waar de komende maanden geen grasspriet zal groeien. Als je een overschot aan land tot je beschikking hebt is dat misschien geen probleem, maar in Nederland is niet bepaald een overschot aan grond.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:21

Mee eens hoor, ik begin Bit ook steeds onprofessioneler en ongeloofwaardiger te vinden. Ik voel me steeds minder "de doelgroep" van dit blad.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:34

En als er dan te weinig grond is kun je je ook afvragen of waar we mee bezig zijn wel goed is.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:43

ik ben ook wel benieuwd maar het hele artikel. Het klinkt in ieder geval goed! Ik denk dat er veel weerstand komt omdat veel dingen als gewoon worden ervaren maar als je er goed over nadenkt is het natuurlijk idioot dat zo'n groot dier solitair en in een klein hokje gehouden wordt. Ook al is het een dekhengst.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:49

Kymalin schreef:
Mee eens hoor, ik begin Bit ook steeds onprofessioneler en ongeloofwaardiger te vinden. Ik voel me steeds minder "de doelgroep" van dit blad.

nou dat had ik dus ook toen hij in de bus viel. de nieuwe uitgaaf van dressuur ben ik helemaal voor maar in het plan van aanpak staat bij meerdere dingen: " Bij twijfel niet doen" daarin tegen willen ze wel dat de Universiteit van (was het: ) wageningen onderzoeken gaan doen,voorb epaalde dingen ... Zoek dan alles uit ... viel mij ook erg tegen had er meer van gehoopt ...

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:12

sflj schreef:
ik ben ook wel benieuwd maar het hele artikel. Het klinkt in ieder geval goed! Ik denk dat er veel weerstand komt omdat veel dingen als gewoon worden ervaren maar als je er goed over nadenkt is het natuurlijk idioot dat zo'n groot dier solitair en in een klein hokje gehouden wordt. Ook al is het een dekhengst.

Die hele nota omvat wel wat meer dan alleen huisvesting hoor. Maar hoe had je dat bedacht dan met die dekhengsten? Gewoon maar in de kudde jagen?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 23:10

Daar zijn andere en meer oplossingen voor dan alleen maar in de stal houden. Dat is wel érg makkelijk he? ;)
Er zijn hengsten die tussen merries lopen, ja. Zonder dat die merries drachtig worden. ;)
In het wild heb je ook groepjes hengsten dus met een beetje goeie wil is het echt wel mogelijk om ook hengsten anders te houden dan in hun eentje en/of alleen op stal.
Ook een hengst is paard en een kuddedier. ;)
Het kost de mensen alleen vaak teveel moeite enz en daarom kiezen ze voor de -voor henzelf- makkelijkste oplossing.
Datzelfde geldt ook voor de mensen die bijvoorbeeld zeggen in de Randstad te wonen 'en nou eenmaal geen stal hebben waar de paarden buiten kunnen'
Ook in en om de Randstad zijn er wel stallen waar paarden ruim voldoende naar buiten kunnen. Alleen hebben die misschien geen binnenbak, kantine, solarium enz enz
Maar wat die nota verder nog omvat weet ik dus niet, heb het nog niet gelezen. Daarom zei ik ook dat ik er benieuwd naar was. :)

sammy07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 01:01

Och,och,och moet Nederland alweer voorop lopen met zijn regeltjes!!!