De Barock Pinto, een nieuw ras in Europa

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:53

Oh prachtig paard. Ben benieuwd hoe dit verder gaat.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:54

Maar Quellain, het zijn ook geen friezen.....

De echte fries zal voorlopig (zolang het ras aan aankan) nog wel gefokt worden lijkt me...

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:55

Quellian schreef:
Ik vind het zonde, koop dan gewoon een Tinker als je een bonte met veel beharing wilt hebben.

Friezen horen zwarte parels te zijn :)

Daarom is er dus ook een "compleet" nieuw ras in het leven geroepen...Paarden zoals bonte Willem zijn dus geen friezen, maar voeren alleen een bepaald percentage Fries bloed. Echt bonte friezen zonder papier blijven dus gewoon een bont paard zonder papier. En Friezen blijven dus gewoon zwart...

Ik had Willem graag voor mijn merrie gehad, kon helaas niet uit....

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:58

Ik had het van de week al ergens gelezen.
Ik vind het op zich prachtige paarden; ik vind Friezen mooi, en hou van bont.
Maar of ze allemaal zo mooi zijn als Bonte Willem, of Nico (die ik zeker zo mooi vind!), dat is af te wachten...
Sommige Tinkers komen ook wel erg in de buurt van deze kruisingen, maar lang niet allemaal...
Ach; ik koop geen van beide, ik hou het alleen maar bij kijken!

Cyntje

Re: De Barock Pinto, een nieuw ras in Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 11:01

Prachtige paarden, vooral bonte Willem :j :~

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 11:02

Schitterend 'ras' in wording :j

Grappig dat men de tinker er bij haalt, zo zie je maar weer dat veel wat bont is al gauw als tinker word bestempeld.

Overigens heeft de tinker dus echt niets te maken met de Barock Pinto
Tinker x (grote) fries = Drumhorse
Fries x bont warmbloed = Barock Pinto

De tinker kan dus mooi weer terug naar wat het hoort te zijn, als de sportliefhebbers die bont en harig willen fokken meer naar de mooie barokke pinto gaan neigen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 11:03

TinkerTom schreef:
met andere woorden....een grote luxe tinker!!als dat maar goed gaat bij de stamboeken...

Als je de fokdoelen op de website leest moet het vooral GEEN grote luxe Tinker worden. Tinkers en paarden met Tinkerbloed zijn niet welkom in het stamboek (zie bij veelgestelde vragen) Ik vind een Fries en een Tinker ook nogal een verschil hoor.... In een Fries zit beweging, power, adel... Een Tinker is gewoon een bonte koudbloed...

Ik vind die bonte willem echt een machtig beest. Ik als dressuurliefhebber zou wel zo'n beest willen hebben. Ik hoop echt dat het stamboek zijn doelen gaat behalen. Het zou echt interessante en leuke paarden opleveren denk ik, en er is nu al veel vraag naar.

Ik hoop alleen niet dat het mensen gaat stimuleren om lukraak Friezen en KWPN-ers te kruizen, want ik zie ook veel van dergelijke kruizingen die ik echt helemaal niets vind. Ik ga het in de gaten houden!

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 11:05

WAUW :D
ik heb niks met tinkers en niks met friezen maar wauw wat heeft deze een kwijl gehalt zeg :~
nog dat het niets met een tinker te maken heeft wordt ie er denk ik wel snel tot bestempeld..

iki vindt het een prachtbeest
Laatst bijgewerkt door Tat_jana op 18-03-09 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 11:06

Oh ik vind Bonte Willem ook een prachtig paard hoor, maar ik val niet op bont, dus ik zou het nooit aanschaffen of ermee fokken, maar gelukkig hebben we allemaal een andere smaak (anders hadden we allemaal massaal vosjes he :P ).

Maar als ik op de site kijk van het Barock Pinto, dan zie ik onder 'verkoop' deze advertentie: http://www.barockpintostudbook.com/NL/Tekoop.htm
Het kan aan mij liggen hoor (ben totaal niet thuis in de Friezenwereld), maar dit is toch gewoon 100% Fries? Wat heeft dat dan te maken met de Barock Pinto als ze dat los willen zien van de Fries?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 11:07

Vast interessant omdat ze drachtig is van Bonte Willem....

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 11:07

Of ergens witte plekken heeft :P

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 11:08

Hier hebben ze een emoticon voor uitgevonden -> :~
Wáuw!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 11:09

Ja voor mij maakt het niet uit hoor, al fokken ze paarse paarden met gele stippen en groene hoefjes, maar ik snap dan niet zo goed het nut om er een nieuw ras van te maken. Omdat mensen graag fokken onder een papiertje? Daar ben ik wel benieuwd naar :)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 11:09

Quellian, je hebt nog wel volle friezen nodig om een barock pinto te kunnen fokken. Zeker in het beginstadium.
En deze merrie is drachtig van Bonte Willem, dus het veulen is 75% fries (er vanuitgaande dat Willem 50% fries is) en dus een aanwinst voor het stamboek.

Je laatste retorische vraag, daar haal je het punt mee aan wat de belangrijkste kwestie is denk ik, Quellian.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 11:10

Wanneer gaan ze een echt haLflinger stamboek oprichten?
Daar heb ik namelijk wel oren naar :P

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 11:10

Quellian schreef:
Maar als ik op de site kijk van het Barock Pinto, dan zie ik onder 'verkoop' deze advertentie: http://www.barockpintostudbook.com/NL/Tekoop.htm
Het kan aan mij liggen hoor (ben totaal niet thuis in de Friezenwereld), maar dit is toch gewoon 100% Fries? Wat heeft dat dan te maken met de Barock Pinto als ze dat los willen zien van de Fries?

Als je de advertentie had gelezen dan had je geweten dat de fries drachtig is van Bonte Willem :)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 11:11

Paintlinger schreef:
Wanneer gaan ze een echt haLflinger stamboek oprichten?
Daar heb ik namelijk wel oren naar :P

Doe een goede poging, begin met de talloze haflo-arabieren ;)
Tegenwoordig is veel mogelijk :P

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 11:11

Laat ze het júist maar onder een stamboek doen, dan wordt er tenminste gecontroleerd gefokt..

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 11:12

Quellian schreef:
Ja voor mij maakt het niet uit hoor, al fokken ze paarse paarden met gele stippen en groene hoefjes, maar ik snap dan niet zo goed het nut om er een nieuw ras van te maken. Omdat mensen graag fokken onder een papiertje? Daar ben ik wel benieuwd naar

Tsja... Waarom zouden mensen een stamboek oprichten denk je... Vraag je je dat ECHT af?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 11:12

We hebben ook al een paar Paintlingers en een draflinger, een KWPN-linger, een gronlinger, een newforrestlinger, een quartlinger......enneh...vast nog wel meer... :j

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 11:14

jasmijn78; van Willem van Nassau zag ik :j

Maar waarom wordt een Fries die drachtig is van een Barock Pinto aangeboden op een site van Barock Pinto? Een Haf die drachtig is van een Arabier wordt toch ook niet te koop aangeboden op een site van een Arabier? En ik vraag me af hoe het dan zit met de 100% Friezen met bv een kol die met een 3e premie vertrekken vanaf de Friezenkeuring, kunnen die met een 1e premie beloond worden op de Barock Pinto keuring of is het daar dan weer teveel Fries voor? Ik vind het gewoon apart :D

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 11:16

jasmijn78 schreef:
Quellian schreef:
Ja voor mij maakt het niet uit hoor, al fokken ze paarse paarden met gele stippen en groene hoefjes, maar ik snap dan niet zo goed het nut om er een nieuw ras van te maken. Omdat mensen graag fokken onder een papiertje? Daar ben ik wel benieuwd naar

Tsja... Waarom zouden mensen een stamboek oprichten denk je... Vraag je je dat ECHT af?

Mensen willen graag resultaten weten van voorouders, uberhaupt weten wie de voorouders zijn. Prima hoor, maar als je je binnen je ras houdt dan weet je dat ook heel goed.

Ik kan ook wel een Haf kruisen met een Shet, het een Shetlinger noemen, het een prachtig beest vinden (ouders bekend) en zorgen dat er een stamboek wordt opgericht, maar ik vind het erg typisch dat er dus voor kruisingen (want dan zijn het) een stamboek wordt opgericht :)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 11:19

Omdat het veulen dan ingeschreven kan worden in het Barock Pinto stamboek. In jouw voorbeeld van de arabier kan dat niet...
Om mensen bekend te maken met het fenomeen zetten ze die Fries er te koop, wat het veulen is dus Barock Pinto.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 11:19

snowdon schreef:
Grappig dat men de tinker er bij haalt, zo zie je maar weer dat veel wat bont is al gauw als tinker word bestempeld.

De tinker kan dus mooi weer terug naar wat het hoort te zijn, als de sportliefhebbers die bont en harig willen fokken meer naar de mooie barokke pinto gaan neigen.

Dat was mijn gedachte nu ook.

Ik vind (kijkend naar de foto's, verder ken ik de paarden ook niet), Willem erg mooi.Maar Nico toont op de openingsfoto als een tuiger, dat vind ik weer minder (maar dat kan ook aan de foto liggen).
Ben benieuwd of het een mooi ras gaat worden, dan wil ik er toch eerst meer zien, dan op deze site te zien zijn.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 11:20

Wat een leuk ras zeg! Schitterend dier op de foto :)