Jazz nu ook bij het KWPN de beste dressuurhengst

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 11:15

dym_whis2 schreef:
Jazz is een prachtig paard om te zien en fokt geweldige nakomelingen, maar ik zou nooit een nakomeling van jazz willen. die hebben echt een heel moeilijk karakter en zijn heel schikkerig.
Geef mij totilas maar!!!

:? Totilas is geen dekhengst, er is geen nafok van en is waarschijnlijk door
de gemiddelde huis-tuin-en keukenamateurruiter ook niet na te rijden. (beetje een natte pennydroom :(:) )
Ik snap eigenlijk niet wat dit soort opmerkingen over Totilas hier toe doen.....

Paarden met net dat beetje extra, dus ook goed presteren in de sport, vergen ook veel meer van een ruiter.
Zo ook met Jazz (bloed)! je moet er mee om kunnen gaan...is dit zo presteren ze ook extra!!!
Kijk maar eens hoeveel Jazzen er in de (sub)top lopen! en er komen er steeds meer....
Mi schort het dus tegenwoordig meer aan de ruiterkwaliteiten + lef van de gemiddelde amateurruiter dan aan het karakter van Jazz en zijn nafok.

Jazz heeft zowel in de sport als fokkerij zijn sporen dubbel en dwars verdiend!
Gezien de resultaten van hem zelf (GP) en zijn nafok valt hier niet over te twisten.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:46

Vind Jazz echt een gaaf beest :~

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:03

listiglistje schreef:
Mi schort het dus tegenwoordig meer aan de ruiterkwaliteiten + lef van de gemiddelde amateurruiter dan aan het karakter van Jazz en zijn nafok.

Kip-ei probleem.Het is maar hoe je het bekijkt. Worden de paarden te moeilijk of zijn de ruiters zo slecht? Ik zou zelf ook geen Jazz hoeven.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:53

Cassidy schreef:
listiglistje schreef:

Kip-ei probleem.Het is maar hoe je het bekijkt. Worden de paarden te moeilijk of zijn de ruiters zo slecht? Ik zou zelf ook geen Jazz hoeven.

Ik weet wel dat er tegenwoordig veel meer gemiept wordt met paarden :Y)

Krukjes opstappen, speciaal aangemeten (luchtkussen) zadels, ostheopaten, readers, bitloos, boomloos enz. alles is voortaan zielig als ik de topics op Bokt voorbij zie komen.
Allerhande blessures, kwalen en ziekten, het gemiddelde paard wordt tegenwoordig maar 7 jaar.
Bij het minste geringste hebben de hedendaagse ruiters schrik, kijk maar naar aantal "niet klikkende" combinaties wat je te koop ziet staan........
Of van die tutjes die voortaan niet meer durven te rijden, maar een longeer annex wandelpaard hebben, mooi ingepakt in een Anky setje.

Het is nog geen 20/30 jaar geleden dat paarden gewoon naast een hele dag zwaar werken, nog als rijpaard aan de bak moesten.
Werden gewoon naar het wedstrijdterrein gereden, om vervolgens individueel, met het achttal, met de parrade enz. aan de bak te komen.
En heb je de zadels en bitten van vroeger wel eens bekeken :P
Deze paarden werden gewoon oud zonder allehande moderne poespas en betuttelarij.

In het verleden werden oorlogen gewonnen of verloren met paarden, ik ben benieuwd of deze krijgers ook aan deze moderne betuttelarij deden:=

Mooi voorbeeld dat paarden niet van suiker zijn:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Marengo_(paard)

Pur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 14:29

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 14:38

listiglistje schreef:
Ik weet wel dat er tegenwoordig veel meer gemiept wordt met paarden :Y)

Krukjes opstappen, speciaal aangemeten (luchtkussen) zadels, ostheopaten, readers, bitloos, boomloos enz. alles is voortaan zielig als ik de topics op Bokt voorbij zie komen.
Allerhande blessures, kwalen en ziekten, het gemiddelde paard wordt tegenwoordig maar 7 jaar.
Bij het minste geringste hebben de hedendaagse ruiters schrik, kijk maar naar aantal "niet klikkende" combinaties wat je te koop ziet staan........
Of van die tutjes die voortaan niet meer durven te rijden, maar een longeer annex wandelpaard hebben, mooi ingepakt in een Anky setje.

Het is nog geen 20/30 jaar geleden dat paarden gewoon naast een hele dag zwaar werken, nog als rijpaard aan de bak moesten.
Werden gewoon naar het wedstrijdterrein gereden, om vervolgens individueel, met het achttal, met de parrade enz. aan de bak te komen.
En heb je de zadels en bitten van vroeger wel eens bekeken :P
Deze paarden werden gewoon oud zonder allehande moderne poespas en betuttelarij.

In het verleden werden oorlogen gewonnen of verloren met paarden, ik ben benieuwd of deze krijgers ook aan deze moderne betuttelarij deden:=

Mooi voorbeeld dat paarden niet van suiker zijn:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Marengo_(paard)

Ik ben het voor een groot deel met je eens..maarrrr... Dat waren wel andere paarden. Het is wel degelijk zo dat paarden steeds "heter" gefokt worden want topruiters vroegen om meer bloed, meer sensabiliteit. 30 jaar geleden waren er nog veel paarden die Gelders/gronings waren of een F1 kruising waren.

Ik denk dat het niet kip/ei verhaal is..maar meer en/en. En minder paardenmensen en hetere/delicatere paarden.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 14:39

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 14:40

En de tijd dat de paarden op het land werkte is inmiddels wel langer dan 20/30 jaar geleden hoor.

Pur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 14:42

listiglistje schreef:
esch schreef:

FF spammen? :D

Ik geen rechtstreekse Jazz, wel Jazz bloed : een Tango, ja en ook erg rillerig, zeer sensibel en vlug, maar oooowwwwh wat is dat fijn *D

ja ff spammen, misschien kan er een leuke jazz dag uit voort komen

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 15:45

Cassidy schreef:
listiglistje schreef:

Daarnaast zou in mijn ogen één van de criteria voor een goed sportpaard moeten zijn dat je niet per sé suïcidale neigingen hoeft te hebben om erop te klimmen :Y) Dat er veel meer 'gemiept' wordt ben ik zeker met jullie eens, maar ik vind wel dat er wat meer geselecteerd mag gaan worden op karakter.
Ik ben erg onder de indruk van Jazz, vind het een prachtige hengst en ook zijn (klein)zoons kan ik zeker waarderen. Máár: dat alle hengsten die hoog staan in indexen, van één paard afstammen is überhaupt niet goed voor een ras. Of dat nu toevallig een prachtpaard is of niet, bloedspreiding is belangrijk.

covergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 20:40

HULDE AAN JAZZ!! ( Jammer dat z'n dekgeld zo hoog is geworden, maar niet onbegrijpelijk)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 21:04

Jazz is zeker een top hengst en hij mag zeker de naam stempelhengst gaan dragen.
Zijn nakomelingen presteren goed (wel bij goede ruiters).
Nakomelingen van hem zul je niet snel bij de gemiddelde ruiter of amazone zien.
Dit heeft niet alleen te maken met het niet kunnen van de ruiter of de sensibiliteit van het paard maar ook aan het ontbreken van tijd.
Tegenwoordig staan veel paarden op stal (20/7) en is er niet genoeg tijd om het paard beweging te geven.
Van een sensibel paard als een Jazz maakt dit een paard waar niet veilig mee gereden kan worden.
Als er dan ook nog ruiters zijn die van het paard een watje maken dan is het hek helemaal van de dam.

Vroeger om het maar even over vroeger te hebben deden de paarden idd meer maar het gaat net als wat Natasja al aangeeft over geheel andere paarden.
Natuurlijk had je toen ook sensibele paarden maar deze belanden als er niet mee te werken was simpelweg in de salami.

Overigens denk ik niet dat vroeger een Jazz voor de schillenkar even op en neer door het centrum van Amsterdam zou kunnen lopen(om maar even een voorbeeld te geven) := .

yentlgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 08:14

wat een mooi paard en wat is ie goed ik wou dat ik op hem moch rijden!!!!