Economische crisis treft ook de rijpaardenhandel zeer hard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 12:13

sarabande schreef:
kiana schreef:
Ik vond de kwaliteit van de paarden in Dronten ook matig en daar zijn de prijzen dan ook naar.
Misschien 1 of 2 uitschieters, maar daar gaan weinig kopers voor naar Dronten.
Mensen willen gewoon teveel geld voor een hele gewone.
Het is goed dat het gebeurd want de prijzen rezen gewoon de pan uit, had niets meer met de realiteit te maken.
De echt goede paarden brengen hun geld nog wel op, maar de kopers zijn nu gewoon meer kritisch en terecht.

Precies, en mensen met geld die wat goeds willen kopen dat nog steeds en hebben er ook geld voor over.

Vraag; jouw paarden staan ook al enige tijd te koop, dus jij merkt er niets van? of ligt dit ook aan de kwaliteit.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 12:16

Citaat:
UK heeft inmiddels wel spijt gekregen dat ze neit bij de EU zitten en maakten zich financieel en qua handel veel anfhankelijker richting de VS dan bv NL

UK zit wel bij de EU hoor, ze doen alleen niet mee met de euro.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 12:16

hilden1971 schreef:
Vraag; jouw paarden staan ook al enige tijd te koop, dus jij merkt er niets van? of ligt dit ook aan de kwaliteit.

A ben je slecht ingelicht

B zou ik het op prijs stellen als je je tot het onderwerp bepaald en niet jouw meningen over mij persoonlijk, die je uit de derde hand hebt, spuit.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 12:17

Ze hebben zich mbt de EU echter veel geisoleerder opgesteld, Anneve, en stonden daardoor minder sterk, klap is harder aangekomen daar..

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 12:18

sarabande schreef:
hilden1971 schreef:

A ben je slecht ingelicht

B zou ik het op prijs stellen als je je tot het onderwerp bepaald en niet jouw meningen over mij persoonlijk, die je uit de derde hand hebt, spuit.

Je antwoord verbaast me. Het onderwerp is wel degelijk krediet crisis, en ja iedereen merkt het, jij niet dan?.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 12:21

beetje onnozel misschien maar ik werk in de zorg met probleemjongeren. Mijn salaris is altijd crisis geweest en in mijn sector vrees ik voor nog meer werk, als mensen gaan instorten.. :o

Wél met de verkoop van onze boerderij; we hadden twee keer een koppel die het wilden kopen. De bank wilde echter niet meewerken. :(
veel huizen staan hier al langer te koop.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 12:22

jasmijn78 schreef:
Miss_Malfoy schreef:
Ajjj, hier merken we het nog niet zo eigenlijk, maar ik zou dit dan ook doorzetten in de lagere prijsklasses?

Dat lijkt mij wel.... De recessie treft ook, en misschien wel juist de mensen met een kleinere portomonaiee. (de werkende mensen met een kleine portomonaiee dan... Als je in de bv in de bouw werkzaam bent en je raakt je baan kwijt dan lijkt het mij dat de koop van een paard even uit beeld raakt)

De mensen met een grotere financiele buffer gaan uit voorzorg op hun geld zitten. Ook logisch.

Hopelijk realiseren fokkers (zowel proffessioneel als gelegenheidsfokkers) zich dat de paardenmarkt op zijn gat ligt en wordt er dit jaar minder gedekt.

Terwijl de agrarische sector in de crisis er tussendoor dacht te glippen ( immers men moet toch eten), blijkt de praktijk toch anders te zijn.
In de praktijk zullen we nu ook weer zien dat de agr. sector zoekt voor alternatieve en de beste alternatieve denkt men is het houden van paarden of pensionstalling.
Voor meer paarden is gezien de marktsituatie geen plek en voor meer pensionstalling zal dit vooral te goede komen voor het welzijn van de dieren ( moderner huisvesting etc.) en gunstig voor de klant die gebruik kan gaan maken van de verdringingsmarkt binnen de pensionstalling en paardenhouderij.. ..

Citaat:
Citaat:
LEI: economische crisis leidt tot prijsval
13 mrt 2009 18:08

De impact van de economische crisis op de agrosector is fors, zo blijkt uit nieuw onderzoek van landbouw-economisch instituut LEI.

Omdat veel boeren niet in staat zijn hun productieniveau aan te passen aan de vraaguitval dalen de prijzen van sommige producten razendsnel.

Zo ligt de melkprijs nu 31 procent lager dan in dezelfde periode vorig jaar. Voor granen (-40 tot -50), rozen (-48 procent), chrysanten (-44 procent) en eieren (-18 procent) is de situatie evenmin florissant. Daar staat tegenover dat veevoeder het afgelopen jaar 15 tot 20 procent goedkoper is geworden en gasolie 25 procent.

Export
Vooral bedrijven die voor een belangrijk deel afhankelijk zijn van de export hebben het moeilijk. Onder meer de uitvoer van groenten, bloemenbollen en een aantal zuivelproducten laat de laatste maanden een daling zien. Dit is mede het gevolg van de aanscherping van de voorwaarden voor exportkredietverzekeringen.

Landbouwminister Gerda Verburg noemt deze ontwikkelingen zorgelijk. In een brief aan de Tweede Kamer schrijft zij dat de problematiek 'volledige aandacht' heeft en dat tijdens de onderhandelingen die nu plaatshebben over de aanpak van de economische crisis ook de landbouw aan de orde komt. Haar collega Wouter Bos van Financiën is in overleg met exportkredietverzekeraars over de knelpunten.

foxy80

Re: Economische crisis treft ook de rijpaardenhandel zeer hard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 12:56

Ik was gisteren bij de paardenmelkerij, en die vertelden me ook dat de handel helemaal plat lag. Ze hebben momenteel 30 haflingers te koop, voornamelijk jong spul...

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 15:05

sarabande schreef:
Laten we hopen dat mensen wat kritischer naar hun merries kijken en niet meer met ongezond spul fokken.
Voor goede paarden is er nog steeds een goede markt.

Als je niet genoeg geld hebt om een goed paard te kopen kan je beter geen paard kopen, die slechte vreet evenveel als die goede, dat zal nu wel iets duidelijker worden.

Dit vind ik geen scherpe taal, maar gewoon gezond verstand.
De crisis is er, dat is gewoon een feit. We zullen dit allemaal nu of in de toekomst gaan merken, maar de een zal hier nu eenmaal meer 'last' van hebben als de ander.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 16:51

de laatste 3 maanden was er echt niks te doen in de handel,maaaar...sinds vorige week worden we weer gebeld of we wat te koop hebben staan,dus de handel strekt nu weer aan,
ik had 2 wedstrijd paarden staan,zaterdag is de ene verkocht(naar engeland)en mijn andere paard is een uur geleden verkocht,deze paarden zijn niet via internet verkocht,dus ik ben hard opzoek naar een paar paarden.(gelukkig)
ik vrees wel dat er minder merrie's bij de hengst gaan dit jaar,want de veulens van vorig jaar brachten niet zoveel op!

Boy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:38

Ik denk persoonlijk dat de crisis nog wel even aan zal houden.
Verkeerde maatregelen nemen ze, koop eens een wekker Wouter Bos en wordt wakker!
Van het begin af aan hebben ze het verkeerd aangepakt en daar gaan wij nu allemaal de lasten voor dragen!
Ze hadden gewoon de tegoeden moeten garanderen en de ABN om moeten laten vallen dat is ondernemen, ten minste zo beredeneren ze bij die bank ook heb ik van sommige ondernemers begrepen. Dit gaat nog heel lang duren en ook in de paarden voelt iedereen dit ook de grote stallen! ;(
Hoe onze minister van financien bezig is en blundert is ongelooflijk! Het begin van iedere economie is marktwerking en vraag en aanbod.
Er zijn gewoon te veel banken dus los dat op en dan gaat het weer lopen en doe iets nuttigs met die 40 miljard en laat die stropdassen er niet bovenop zitten maar investeer het in de nederlandse economie!

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 19:23

Nou die prijzen mochten wel eens zakken van de paardenhandel. Die waren zo belachelijk hoog, dat je niet eens meer een leuk paardje zo makkelijk kan vinden voor een leuke prijs.

ammi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 19:35

Ik vind nog steeds dat de prijzen drie keer over de kop gaan..
Ben toch benieuwd of ze meer gaan zakken.

Congeniality

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 20:29

Kan het ook zijn dat er gewoon weinig kwaliteit aangeboden werd 8-)
Cayenne schreef:
http://www.deondernemer.nl

De economische crisis slaat ook in de paardenwereld toe. Dat was bijvoorbeeld zaterdag te merken tijdens de 32e veiling van KWPN-rijpaarden in de Flevomanege in Dronten. Daar waren maar weinig bieders en de prijzen vielen tegen.

Het bod op verschillende paarden was zo laag, dat veilingmeester Peter Buis een 'niet gegund' afkondigde. Acht van de 22 paarden werden niet gegund. De omzet bleef steken op 75.000 euro. "Ja, hier wordt stroef geboden. Heel stroef'', zei voorzitter Coen van Zanten van de Veilingcommissie Dronten. "Mensen worden een beetje ziek gepraat door de economische recessie.''

De paardenwereld ontkomt niet aan de gevolgen van de crisis, moest Van Zanten concluderen. "De markt is overvoerd. Veel aanbod, nauwelijks vraag. Er is heel weinig export van sportpaarden. Het aantal mensen dat een paard wil kopen is maar heel klein op het moment'', aldus Van Zanten.

Ron van Eerden uit Assendelft was zo'n verkoper die zijn paard niet gunde. Veilingmeester Buis had Bien Venue flink in de etalage gezet als een "groot springtalent en zadelmak''. Maar het hoogste bod stokte bij 6400 euro. Te weinig, vond Van Eerden. Welk bedrag hij in gedachten had, wil de verkoper niet vertellen.

"Dit kan gebeuren, het is all in the game. Ik ben niet teleurgesteld. Maar het bod was te laag voor Bien Venue, want dat is toch een mooi beest. Ik was gewoon niet tevreden.''

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 22:25

op zich wel een geode ontwikkeling, de prijzen waren echt bizar, nu worden ze wat realistischer

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 10:40

ielsjj_ schreef:
Nou die prijzen mochten wel eens zakken van de paardenhandel. Die waren zo belachelijk hoog, dat je niet eens meer een leuk paardje zo makkelijk kan vinden voor een leuke prijs.

Dat ben ik niet met je eens, maar wat vind je een redelijke prijs? voor een paard, dat is de vraag. Voor een 3 of 4 jarige prok gekeurd, niet zadelmak, vindt ik 4 duizend euro een goede prijs. Maar er zijn fokkers die vragen me prijzen omdat het een goede zou zijn. Sorry maar ze moeten het eerst maar even doen. Wanneer je een fokker hebt die echt fokt voor de sport, en zijn paarden een kans gunt, dan ben je goed bezig als je een 3 of 4 jarige voor zo`n bedrag kan kopen, let wel met goede papieren.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 10:49

hilden1971 schreef:
ielsjj_ schreef:

Dat ben ik niet met je eens, maar wat vind je een redelijke prijs? voor een paard, dat is de vraag. Voor een 3 of 4 jarige prok gekeurd, niet zadelmak, vindt ik 4 duizend euro een goede prijs. Maar er zijn fokkers die vragen me prijzen omdat het een goede zou zijn. Sorry maar ze moeten het eerst maar even doen. Wanneer je een fokker hebt die echt fokt voor de sport, en zijn paarden een kans gunt, dan ben je goed bezig als je een 3 of 4 jarige voor zo`n bedrag kan kopen, let wel met goede papieren.

Maar als diezelfde fokker voor 4000 euro dat paard verkoopt, verliest hij dus aan deze verkoop.
Tel maar uit...
Merrie een jaar voeren, dekgeld en evt DA kosten, stamboekkosten, 3 jaar opfok van het veulen.....
Dan is 4000 euro echt te weinig !
Zo zou je het ook kunnen bekijken..

ammi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 11:37

hilden1971 schreef:
ielsjj_ schreef:

Het is niet zozeer dat de prijs hoog is, ik denk eerder dat de prijs/ kwaliteit verhoudingen gewoon uit hun verband gerukt zijn.
Zoals hier bovern wordt genoemd is €4000,- geen al te gekke prijs, maar ze zijn er gerust bij die voor minder, een hoger bedrag vragen.
Deze bedragen zullen moeten gaan zakken, de sport fokkers zullen naar mijn mening niet veel gaan zakken met hun prijs, om dat ze weten wat
ze hebben qua kwaliteit.

ammi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 11:39

kiana schreef:
Maar als diezelfde fokker voor 4000 euro dat paard verkoopt, verliest hij dus aan deze verkoop.
Tel maar uit...
Merrie een jaar voeren, dekgeld en evt DA kosten, stamboekkosten, 3 jaar opfok van het veulen.....
Dan is 4000 euro echt te weinig !
Zo zou je het ook kunnen bekijken..

Fokken is nou eenmaal geen vetpot, nu al helemaal niet waarschijnlijk, maar dat is ook nooit zo geweest.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:29

De mensen waar ik bij op stal sta , die waren ook aanwezig met een paard daar .
Heb het er gister over gehad , en ze zei dat de prijzen nu meer in de richting komen van hoe het in werkelijkheid is .
De laatste jaren werd er zo achterlijk hoog op de paarden geboden , en werden ze voor zoveel meer verkocht dan dat ze in feite waard zijn .

En wat de regering betreft , uitgeven van geld doe je nu niet meer zo snel , hoe hard ze ook roepen dat je het uit moet gaan geven .
Niemand is zeker meer van zijn baan Tenzij je op dit moment deurwaarder bent .

Mijn vriend werkt in de bouw , ze hadden de plannig van het aankomende jaar weer helemaaal vol , maar nu zijn er 48 woningen op pauze gezet omdat de mensen stomweg hun hypotheek niet meer rond kunnen krijgen .

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 15:13

ammi schreef:
Het is niet zozeer dat de prijs hoog is, ik denk eerder dat de prijs/ kwaliteit verhoudingen gewoon uit hun verband gerukt zijn.
Zoals hier bovern wordt genoemd is €4000,- geen al te gekke prijs, maar ze zijn er gerust bij die voor minder, een hoger bedrag vragen.
Deze bedragen zullen moeten gaan zakken, de sport fokkers zullen naar mijn mening niet veel gaan zakken met hun prijs, om dat ze weten wat ze hebben qua kwaliteit.

Ook voor een jong sportpaard is dit niet te duur. Het hangt ook van het dekgeld af. B.V. een jonge nazaat van Cantos dekgeld 1700 euro`s zonder btw DA kosten enz. Totaal plaatje ? 2500 euro`s grofweg. goed veulen staat er mooi dinkje, goed op de benen, goede maat, leuke aftekening uit bewezen moederlijn los van feit of de merrie alleen stamboek is of elite. Wat mag zoiets nu kosten € 4250? goed drie jaar bij de fokker op het land kost geen drol ontwormen 6 maal p/j geen kosten DA zonder ellende 25 euro p/j, Hoefsmid 4 maal p/j 100 euro totale plaatje over 3 jaar grofweg 3500 euro`s. Dan is het normaal wanneer zo`n beestje nog veulenboek is je er tussen de 4 en 6 duizend euro voor betaald. Neem nu een net goedgekeurde hengst dekgeld rond de 800 scheelt al 1200 op de prijs maar dat is een keuze. Goed wat gebeurd er met veel veulens die naar opfokbedrijven gaan die kosten te veel zeker als jong paard haal je die kosten er niet uit als fokker maar dat wil men wel. Ook hier op Bokt zijn een aantal mensen die paarden verkopen ver over de top, waarom? het hoeft niet zo duur te zijn alleen je moet goed om je heen kijken naar de juiste fokkers, en die zijn schaars.

Boy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:14

Ik denk persoonlijk dat die prijzen ook naar beneden moeten.
Maar het is ook veel bla bla wat ze roepen en wat er afgerekend wordt is vaak nog groot verschil. Iedereen wil stoer doen en denkt dat ie goede heeft en ze hebben elkaar gek gemaakt!