Adriana schreef:Dan zouden de Duitse stamboeken/fokkers/eigenaren het chippen wel kunnen omzeilen.
Een aantal Duitse stamboeken willen niet chippen maar de druk vanuit de ehm.... 'experts' wordt steeds groter het wel te gaan doen. Er vinden daar de laatste tijd veel discussies plaats over het voor en het tegen van het chippen.
Het gaat de stamboeken m.n. om het niet willen verliezen van hun brandmerk en als 2e reden de onbekende gevolgen op de lange termijn die niet bekend zijn.
Men is er nog niet uit. Er werd al voorgesteld te branden én te chippen maar dan zullen de eigenaren dubbele kosten voor hun kiezen krijgen en dat vindt men niet eerlijk.
De reden van de zogenoemde 'experts' om de chip er door te drukken is dat in geval van een besmettelijke dierziekte ieder paard snel getraceerd en geïdentificeert moet kunnen worden.
Die reden gaat behoorlijk mank omdat een chip ten eerste niet aangeeft waar het paard verblijft en men dus moet overgaan op registratie van verblijfplaatsen wat dan ook meldingsplicht inhoudt van verplaatsen en de ten tweede is een chip niet zomaar af te lezen en een brandmerk in verreweg de meeste gevallen wel.
Maar afijn, ik redeneer ik dan ook niet vanuit de chipfabrikant maar vanuit de veiligheid van mijn paarden.