DNA-identificatie paarden na 1 juli van de baan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 15:29

Adriana schreef:
Dan zouden de Duitse stamboeken/fokkers/eigenaren het chippen wel kunnen omzeilen.

Een aantal Duitse stamboeken willen niet chippen maar de druk vanuit de ehm.... 'experts' wordt steeds groter het wel te gaan doen. Er vinden daar de laatste tijd veel discussies plaats over het voor en het tegen van het chippen.
Het gaat de stamboeken m.n. om het niet willen verliezen van hun brandmerk en als 2e reden de onbekende gevolgen op de lange termijn die niet bekend zijn.

Men is er nog niet uit. Er werd al voorgesteld te branden én te chippen maar dan zullen de eigenaren dubbele kosten voor hun kiezen krijgen en dat vindt men niet eerlijk.

De reden van de zogenoemde 'experts' om de chip er door te drukken is dat in geval van een besmettelijke dierziekte ieder paard snel getraceerd en geïdentificeert moet kunnen worden.
Die reden gaat behoorlijk mank omdat een chip ten eerste niet aangeeft waar het paard verblijft en men dus moet overgaan op registratie van verblijfplaatsen wat dan ook meldingsplicht inhoudt van verplaatsen en de ten tweede is een chip niet zomaar af te lezen en een brandmerk in verreweg de meeste gevallen wel.
Maar afijn, ik redeneer ik dan ook niet vanuit de chipfabrikant maar vanuit de veiligheid van mijn paarden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 15:35

unamie schreef:
Als je je merrie door een Duitse hengst laat dekken en het bij een Duits stamboek laat registreren
hoeft je paard niet gechipt te worden??

Nee want je paard is in Nederland. Ik heb een Amerikaans ras en zou er dan ook niet onderuit kunnen.

jacobus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 00:52

Als je je veulen in Duitsland laat registreren en branden heeft het wel een uiterlijk kenmerk. In dat geval zou hier dan nog DNA onderzoek kunnen plaats vinden ware het niet dat alle ontheffingen na 1 juli niet meer afgegeven worden. Ook niet gechipte buitenlandse paarden moeten binnen een half jaar alsnog gechipt worden.

Inderdaad is de tracering bij besmettelijke dierziekten een absolute drogreden omdat het totaal niets zegt over de verplaatsingen en alleen dat laatste daar gaat het om.

Dit is nu een schoolvoorbeeld hoe multinationals organisaties kopen door ze een deel van het bedrag dat de paardeneigenaar voor de chip moet betalen , aan de multinatinal niet af hoeven te dragen. Alleen door de prijs van de chip wat hoger te maken betalen de leden de extra inkomsten van de stamboek resp sportorganisaties. Deze grote verenigingen lobbyen vervolgens bij de politiek , die de AID een controletaak geeft en processen verbaal uit laat schrijven en de rechterlijke macht de de sancties oplegt staat dus uiteindelijk in dienst van de multinational.

De paarden zelf hebben alleen geen stem. Niemand weet hoe het is met een stuk glas in je halsspier. Paarden zijn ook immers maar dingen, GEBRUIKSVOORWERPEN!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:23

Moeten paarden die al jaren geleden geregistreerd zijn dmv DNA alsnog gechipt worden ? :=

Cassidy

Re: DNA-identificatie paarden na 1 juli van de baan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:33

Nee, de eenmaal uitgegeven ontheffingen blijven geldig, je hoeft niet alsnog te laten chippen

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 15:56

Thanks
Poeh zucht van verlichting..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 00:15

Helaas was mijn paard net gechipped, toen ik hem kocht, anders was dat onding echt zijn lijf niet ingekomen. :n

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 02:59

Paarden zonder uiterlijke kenmerken(b.v een zwarte fries) kon er gevriesbrand worden. Dit is iets anders als brandmerken, en minder pijnlijk. Maar dit wordt ook al verboden bij de koeien. Ik vindt het eigenlijk wel belachelijk dat je iets opgelecht krijgt terwijl er al bewezen is dat die dingen soms gaan zwerfen, maar zoals gewoonlijk leren ze hier weer niks van. Want omdat Mevr. Verburg de oormerken bij koeien lelijk vindt wil ze die ook gaan chippen. Nou hoe moet ik mijn werk dan uitvoeren Mevr. Verbrug???

nickyu

Re: DNA-identificatie paarden na 1 juli van de baan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 09:54

zit er aan te denken nu dus maar ontheffing aan te vragen
voor de aankomende misschien 100 toekomstige nieuwe paarden die we nmisschien gaan krijgen
als we dat nu allemaal eens gaan doen misschien
worden ze dan eens wakker in den haag ..