Arabesk schreef:sassefras schreef:natuurlijke selectie ??? met een hek erom lijkt me dat een vergezocht iets
Ook IJsland heeft maar een beperkte oppervlakte dat 'leefbaar' is voor de poolhonden en IJslandse paarden. Een populatie past zich automatisch aan aan de oppervlakte die het tot z'n beschikking heeft. Of dit nou een hek is, of een natuurlijke barrière. Teveel beestjes en te weinig voedsel is onherroepelijk sterfte van een deel van de populatie, totdat de populatie weer op een aantal is dat past bij het voedselaanbod van die omgeving.
Dus moedwillig een groep dieren in een gebied zetten dat eigenlijk te klein is voor deze groep zodat een deel daarvan sterft door uithongering...Klinkt mij niet echt "natuurlijk" in de oren. Geef mij dan maar met kerst dat hertje of everzwijn dat zijn buik helemaal rond gegeten heeft, die hebben in elk geval een mooi leven gehad.
In het geval van de Konikpaarden geldt dat ook, wij hebben ze uitgezet en er kan geen natuurlijke selectie zijn op iets dat niet natuurlijk is. Mocht het zo zijn dat er teveel in 1 gebied lopen dan moeten we er dus een aantal uithalen of afschieten. In elk geval geen hongerdood laten lijden.

Beetje jammeren over de konikpony's omdat ze lijken op die leuke diertjes in de manege, maar wel elke avond een stukje vlees op het bord van een dier dat géén leven heeft gehad.