Verburg informeert Tweede Kamer over sterfte konikpaarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 08:47

Arabesk schreef:
sassefras schreef:
natuurlijke selectie ??? met een hek erom lijkt me dat een vergezocht iets

Ook IJsland heeft maar een beperkte oppervlakte dat 'leefbaar' is voor de poolhonden en IJslandse paarden. Een populatie past zich automatisch aan aan de oppervlakte die het tot z'n beschikking heeft. Of dit nou een hek is, of een natuurlijke barrière. Teveel beestjes en te weinig voedsel is onherroepelijk sterfte van een deel van de populatie, totdat de populatie weer op een aantal is dat past bij het voedselaanbod van die omgeving.

Dus moedwillig een groep dieren in een gebied zetten dat eigenlijk te klein is voor deze groep zodat een deel daarvan sterft door uithongering...Klinkt mij niet echt "natuurlijk" in de oren. Geef mij dan maar met kerst dat hertje of everzwijn dat zijn buik helemaal rond gegeten heeft, die hebben in elk geval een mooi leven gehad.

In het geval van de Konikpaarden geldt dat ook, wij hebben ze uitgezet en er kan geen natuurlijke selectie zijn op iets dat niet natuurlijk is. Mocht het zo zijn dat er teveel in 1 gebied lopen dan moeten we er dus een aantal uithalen of afschieten. In elk geval geen hongerdood laten lijden.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 12-03-09 08:50, in het totaal 1 keer bewerkt

mirror666

Re: Verburg informeert Tweede Kamer over sterfte konikpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 08:50

@janderegelaa; die dieren zijn daar niet met zoveel uitgezet? dus als je dat de mens verwijt is er niets verkeerd gegaan

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 08:52

Arabesk schreef:
Wat een gezeik zeg. Dat heet 'survival of the fittest' en natuurlijke selectie. Zo hou je alleen de sterksten over. Fokken op hardheid, soberheid en uithoudingsvermogen, maar dan niet door de mens, maar door de natuur. Darwin heeft er boeken over vol geschreven :+

In Oostenrijk trappen ze elk jaar de kudde Norikers de alm op en alles wat niet terugkomt was jammer genoeg dus niet gezond genoeg.

In IJsland doen ze hetzelfde met poolhonden. Bijna niemand heeft een hond het hele jaar door in huis.

Alles bijvoeren, alle hertjes, alle pony's, alle vogeltjes, alle mieren?? Waar trek je de grens?

Wanneer een populatie te groot wordt, sterft een groot deel. Klaar. Als de populatie konijnen te groot wordt in de duinen, breekt er eens in de zoveel tijd mixomatose uit. Alle konijntjes inenten dan maar, zodat ze allemaal blijven leven en we een konijnenplaag hebben?

Nederland zeurt teveel. Pas als iedereen vegetariër is, praten we verder. :Z Beetje jammeren over de konikpony's omdat ze lijken op die leuke diertjes in de manege, maar wel elke avond een stukje vlees op het bord van een dier dat géén leven heeft gehad.

ik snap je punt
maar feit blijft dat we in nl lopen te mekkeren dat er natuur moet komen/zijn
dan pleuren we ene setje paarden, koeien etc op dat postzegeltje natuur en zeggen we
"die zijn wild" en dan moeten ze het maar uitzoeken
dat is niet re-eel
als die dieren idd zouden kunnen migreren, achter het voedsel aan zouden kunnen trekken
prima
maar dat kunnen ze niet , ze staan op een stukje wat in de zomer te veel voedsel oplevert en in de winter te weinig
en ze kunnen niet weg
dus kun je ze dna niet aan hun lot overlaten
als ze een natuurgebied willen prima, maar wel zo realistisch blijven dat het achtertuin natuur is en het onderhouden moet worden ,
echte natuur hebben we hier niet
is het land te klein voor ... dus echte wilde dieren, die op echte natuurlijke wijze kunnen overleven ook niet

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 08:53

Naaltje schreef:
@janderegelaa; die dieren zijn daar niet met zoveel uitgezet? dus als je dat de mens verwijt is er niets verkeerd gegaan

Volgens mij kun je door het aantal merrie's te tellen heel goed berekenen hoeveel dieren er binnen een bepaalde tijd binnen een gebied lopen hoor. En dan weet je ook of dit aantal wel of niet kan in een gebied. Dit heet nu natuurbeheer. En in dit geval wanbeheer.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 08:54

janderegelaa schreef:
Dus moedwillig een groep dieren in een gebied zetten dat eigenlijk te klein is voor deze groep zodat een deel daarvan sterft door uithongering...Klinkt mij niet echt "natuurlijk" in de oren. Geef mij dan maar met kerst dat hertje of everzwijn dat zijn buik helemaal rond gegeten heeft, die hebben in elk geval een mooi leven gehad.

In het geval van de Konikpaarden geldt dat ook, wij hebben ze uitgezet en er kan geen natuurlijke selectie zijn op iets dat niet natuurlijk is. Mocht het zo zijn dat er teveel in 1 gebied lopen dan moeten we er dus een aantal uithalen of afschieten. In elk geval geen hongerdood laten lijden.

Tja, maar ze werden er dan ook als kleinere groep in gezet :)
Maar, ja, ze vermeerderen zich en wil je ze een (zo veel mogelijk) natuurlijk leven laten leiden dan moet dat ook kunnen,
net als het 'survival of the fittest' gebeuren.
Hoort er allemaal bij.
(en bovendien een hert of everzwijn krijgt daar net zo goed mee te maken, hoor)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 08:55

Naaltje schreef:

nee, maar we houden ze daar wel met zijn allen op dat postzegeltje zogezegde natuur met hek er omheen
en dat kunnen we de mens dus wel verwijten

en dan nog, paarden die er te veel zijn
selecteer ze en vreet het overschot op, dan verspil je ook niets
want natuurlijek vijanden hebben ze toch niet hier in nl
ja de mens

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 08:58

maar in die berekening neem je mee dat er dieren doodgaan
bovendien is het niet zo dat ze met een setje rietjes van maar al te dure hengsten daar achter die merries aan hobbelen ;)
hoeveel van de herten die je in de zomer spot in de bossen halen de volgende zomer denk je? ook daarvan liggen er weg te rotten..
idem met konijnen, vogels..

@sonja; wat jij zegt is geheel irreel, je moet eens zien hoe hard nederland steigert als je zo'n beleid gaat toepassen, daar is dit nog niks bij geloof ik _O-
overigens wordt er nu ook niks verspild? die karkassen worden afgebroken door de organismen die al eeuwen lang die taak hebben, het herbruikbaar maken van dooie dingen..
in het sprookjesboek staat er geen hek omheen, maar gaat het ook over grotere getalen, inclusief wintersterfte omdat er te weinig vreten is, die dieren krijgen namelijk veulens, en die moeten ook leefruimte hebben.. het wordt dus een evenwicht, en dat heeft tijd nodig, maar er blíjven elk jaar dieren doodgaan... paardenrolators worden niet uitgedeeld daar ;)

maar ik had een half uur geleden getypt me niet in de discussie te mengen..
Laatst bijgewerkt door mirror666 op 12-03-09 08:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 08:59

Het bericht stond idd vanmorgen op teletekst. En of het nu een kwestie is van overleven of niet. Toch vind ik 1200 dieren van de 3600 die gesneuveld zijn, een vrij hoog aantal.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 08:59

cyrano schreef:
@Arabesk: Dus als ik jou goed begrijp haal jij ook geen veearts bij je paard als hij vergaat van de pijn maar schiet je hem gelijk af? Het blijft tenslotte 'survival of the fittest' :x :x :x

Welnee, ze worden eerst natuurlijk bekapt :+

't is treurig.. de Groene Maffia heeft zich al vaker vergist - we creëren een romantisch beeld voor stadsmensen die in hun vrije weekend 'natuur' willen opsnuiven (als ze niet op zaterdag en zondag boodschappen willen doen), zetten paarden en runderen die hier helemaal niet thuishoren, op een postzegel en zetten er een hek omheen onder het motto 'grote grazers' brengen diversiteit..,
en vervolgens gaan de echte liefhebbers achter de hekken toekijken hoe de natuur haar werk doet. Creperen? Da's de natuur, mevrouwtje.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 09:02

TE5 schreef:
janderegelaa schreef:

Tja, maar ze werden er dan ook als kleinere groep in gezet :)
Maar, ja, ze vermeerderen zich en wil je ze een (zo veel mogelijk) natuurlijk leven laten leiden dan moet dat ook kunnen,
net als het 'survival of the fittest' gebeuren.
Hoort er allemaal bij.
(en bovendien een hert of everzwijn krijgt daar net zo goed mee te maken, hoor)

Ja tuurlijk moet dat kunnen maar dan moeten ze ook wel de ruimte hebben om te kunnen groeien qua kudde, als die ruimte er niet is dan moet je een andere oplossing verzinnen.
Misschien een aantal ergens anders uitzetten waar we genoeg ruimte is of de hengsten castreren, dat zijn zomaar 2 mogelijke oplossingen om de uitbreiding iets in te dammen.

Enne wat betreft de hertjes en de zwijntjes, die kunnen wel wegtrekken als het voer opraakt en dus hebben ze meer kans op een humaan leven.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 09:03

Ik begrijp gewoon helemaal niet waarom er in Nederland met 2 maten gemeten wordt.
Staatsbosbeheer mag als eigenaar gewoon zijn dieren verwaarlozen en nog afschieten ook.
Maar jij als bezitter van een weldoorvoed sportpaard wordt continue aan de kop gezanikt?

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 09:07

LDRD schreef:
Ik begrijp gewoon helemaal niet waarom er in Nederland met 2 maten gemeten wordt.
Staatsbosbeheer mag als eigenaar gewoon zijn dieren verwaarlozen en nog afschieten ook.
Maar jij als bezitter van een weldoorvoed sportpaard wordt continue aan de kop gezanikt?

Daar heb je een punt LDRD. Met die ogen kijk ik er ook tegenaan. Minister Verburg maakt zich ook niet echt betrouwbaar op deze manier.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 09:18

Ik vraag me echt af wie van jullie wel eens in de oostvaardersplassen is geweest en met de boswachters daar heeft gesproken. Serieus, de meesten van jullie weten niet waar je het over hebt!

Overigens zijn die grote grazers erg goed voor de diversiteit van de diersoorten, met name vogels, in de oostvaasrdersplassen. Zonder de grote grazers zou alles binnen no-time dichtgroeien en zouden er ook geen zeldzame vogels meer leven. Wat moet staatsbosbeheer anders doen? Gewoon maaien? Blijven er ook niet veel vogels meer over hoor.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 09:30

Je kan wel een leuk gesprek hebben met de boswachters aldaar maar dan krijg je toch zijn mening en visie over het geheel en is dus zeker niet objectief.

Tuurlijk is het belangrijk dat ze dit doen voor de natuur maar doe het dan wel goed en zorg dat de dieren of een groot genoeg oppervlak hebben of zorg ervoor dat er minder dieren op dat oppervlak lopen en verzorg ze dus ook als er s winters niet genoeg voer voor ze te vinden is.

Allerlei instanties roepen de mensen ook op om de vogeltjes in de winter bij te voeren omdat ze het zo zwaar hebben dus waarom dan niet de dieren daar bijvoeren als ze het nodig hebben(wel door de boswachters natuurlijk en niet door piet primitief met een zakje oud brood).

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 09:41

Wat is overigens nou echt het bezwaar om er een paar pakken hooi neer te gooien?

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 09:53

Tja dat vraag ik me dus ook af. Misschien dit :$ :$ :$ .

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:03

En jullie mening is wel objectief? en die van d emedia ook? Kom nou zeg!

Het echte bezwaar is dat dan de zwakke dieren overleven, maar wellicht wel lijden, er dus nóg meer veulens komen en er nóg minder eten is.

Jullie willen een ecologisch evenwicht? Dan moet je het overschot aan dieren dood laten gaan! ZO gaat dat in de 'echte' natuur ook.

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:07

Ik wil dat er GEEN dieren lijden ecologisch evenwicht of niet PUNT

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:09

Dan haal je toch het teveel aan jaarlingen weg, dat doen ze in Duitsland al jaren zo.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:11

Ja, die gaan dan op lang transport naar italie waar ze de frikandellen ingaan. Dát is zeker wel diervriendelijk (A) Sorry hoor, dan heb ik liever dat ze door staatsbosbeheer worden afgeschoten en voer worden voor de roofvogels en kleine aaseters in het natuurgebied.

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:11

Juist haal de jonge dieren weg, kijk of er ergens een gebied is waar ze kunnen lopen en ook daadwerkelijk kunnen overleven.
En als dat niet het geval is dan zullen er vast wel beestjes tussen zitten die geschikt zijn als rijdier.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:12

Ecologisch evenwicht? Begin liever bij de kern en importeer dan geen dieren die hier al honderden jaren geleden uit zichzelf verdwenen zijn. Natuur laat zich niet vormen door mensenhanden, dat loopt altijd fout af. Wat nu zwakke dieren genoemd worden , is alleen maar het resultaat van de begrenzing die wij mensen noodzakelijkerwijs moeten inbrengen. Wat, god forbid, stel je voor dat al die 'wilde' beesten straks je aangeharkte achtertuintje omschoffelen, de A1 op wandelen.
Paarden en runderen zijn rondtrekkers, op zoek naar grazige weides, voedselvoorraad.

cyrano

Maar dan hebben we nog geen antwoord op de vraag wat het probleem nou eigenlijk is om er wat pakken hooi neer te gooien?

LDRD

Alicia2u schreef:
Ja, die gaan dan op lang transport naar italie waar ze de frikandellen ingaan. Dát is zeker wel diervriendelijk (A) Sorry hoor, dan heb ik liever dat ze door staatsbosbeheer worden afgeschoten en voer worden voor de roofvogels en kleine aaseters in het natuurgebied.

Die worden gewoon verkocht als rijdieren.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:14

cyrano schreef:
Maar dan hebben we nog geen antwoord op de vraag wat het probleem nou eigenlijk is om er wat pakken hooi neer te gooien?

Dat past niet in de visie van "natuurlijk"beheer..