Kloonhengst van springpaard E.T. FRH begint aan dekseizoen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 11:09

peanutbutter schreef:
Hij gaat ok niet de sport in deze kloon. het probleem met klonen is dat het paard misschien wel 3 jaar is momenteel, maar de genen waaruit hij is opgebouwd waren destijds 20-jaar. In feite staat hier een 3-jarige met nu 23-jaar oude genen. op zich geen probleem lijkt het zo, maar schaap Dolie werd ook niet oud.

Dat vraag ik me nu ook af inderdaad.. Het DNA waar uit uit opgemaakt is heeft al 20 jaar negative effecten gehad van zonnestraling, giftige stoffen etc etc.. En dan ook nog eens 1 cel waar het uitgehaald is.. Op zich is het wel interessant om te kijken hoe hij het doet qua leeftijd, ontwikkeling kanker etc etc..

Op zich ben ik hier niet tegen, maar ik denk niet dat de toekomst hier ligt..

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 11:24

Sonja_vR schreef:
als ik de foto'a van de kloon zie is mijn gedachte
"oeh, das en heul lelluk peerd "
overbouwd, vreemde rug, die hals is er ook maar vaag ingeplant..
bij mij zou die er niet niet op komen in ieder gevl ...welke genen hij ook mag hebben ....

is hij uberhaupt wel voor een stamboek goedgekeurd?
of is het "dekken maar en we zien wel?"
vraag me ook af of hij goed doorgelicht is kwa foto's etc
en dan schoot me nog iets te binnen , ik snap niet dat ze er mee gaan dekken, tis maar afwachten wat de levensverwachting is van die kloon en de kwaliteit van wat hij doorgeefyt
dolly was ook niet veel soeps op de lange duur ,
ik geloof nou niet dat nakomelingen ene gok zouden zijn die ik op mijn geweten zou willen hebben , wie weet wat je die beesten kwa gezondheid aan doet
ik zou de kloon zelf al niet op mijn geweten willen hebben ...

Wel reageren en niet lezen?? Zangersheide goedgekeurd en AES goedgekeurd.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 11:28

Mariska_28 schreef:
peanutbutter schreef:
Hij gaat ok niet de sport in deze kloon. het probleem met klonen is dat het paard misschien wel 3 jaar is momenteel, maar de genen waaruit hij is opgebouwd waren destijds 20-jaar. In feite staat hier een 3-jarige met nu 23-jaar oude genen. op zich geen probleem lijkt het zo, maar schaap Dolie werd ook niet oud.

Dat vraag ik me nu ook af inderdaad.. Het DNA waar uit uit opgemaakt is heeft al 20 jaar negative effecten gehad van zonnestraling, giftige stoffen etc etc.. En dan ook nog eens 1 cel waar het uitgehaald is.. Op zich is het wel interessant om te kijken hoe hij het doet qua leeftijd, ontwikkeling kanker etc etc..

Op zich ben ik hier niet tegen, maar ik denk niet dat de toekomst hier ligt..

Maakt niets uit het gaat om de bloedlijnen. Ook al is dit beestje pas 3 met oude genen, en??? wanneer je nu dekt met een oude hengst zijn de genen toch ook oud. Voor het nieuwe fokproduct maakt dit niets uit. Die fokproducten zullen uitwijzen of hij zijn goedkeuring waardig is. Wanneer hij net als het schaap Dollie niet oud mag worden dan hebben de nazaten hier geen last van die leven gewoon een normaal leven met die bloedvoering welke een goede combi bleek te zijn.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 11:31

Maar Hilden1971, vind jij eht risico niet enorm groot voor de nakomelingen? We weten niet hoe hij gaat vererven en straks zitten we met een groep paarden waar echt iets heel erg mis mee is en dat ook weer aan hun nakomelingen doorgeven. Je kan de gevolgen voor de langere termijn niet overzien.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Kloonhengst van springpaard E.T. FRH begint aan dekseizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 11:40

kijk ik nou verkeerd of heeft de kloon niet eens dezelfde aftekeningen als de "echte" E.T.? Dan is het nog maar afwachten wat de rest van de erfelijke eigenschappen gaan doen....

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 11:49

daniella74 schreef:
Maar Hilden1971, vind jij eht risico niet enorm groot voor de nakomelingen? We weten niet hoe hij gaat vererven en straks zitten we met een groep paarden waar echt iets heel erg mis mee is en dat ook weer aan hun nakomelingen doorgeven. Je kan de gevolgen voor de langere termijn niet overzien.

Die kun je ook niet overzien met normaal gefokte hengsten...tussen de nakomelingen van bekende hengsten van bijv. Jazz en Ferro zit heel wat 'troep', dus dat maakt geen enkel verschil!
Je zal toch ergens een beginnetje moeten maken als je met dit soort geknutsel verder wilt gaan..

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 11:52

Tussen de nakomelingen van elke hengst zit "troep", dat is niet wat ik bedoel. Ik bedoel echt mutaties in dna of vreemde afwijkingen. Op zich geven de meeste normaal tot stand gekomen hengsten relatief gezonde nakomelingen. Ik zit meer aan verwerpen te denken of aan allerlei mismakingen van de veulens en de veulens van latere generaties.

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 11:59

Qua model is het helemaal niets. Lekker neerwaarts gebouwd, maarja hij is dan ook nog maar 3 jaar.

Maar ik vraag me af waarom je moet dekken met deze hengst, alleen omdat ET zelf heel goed sprong? Wie zegt dat ET (en nu zijn kloon) dit doorfokt?
Deze garantie heb je nooit maar qua type alleen kies je niet voor deze hengst. Wat meet hij?

En hoe zit het met een gekloond paard dat voor nafok gaat zorgen? Zijn daar erfelijke risico's aangebonden. Weet iemand of dat al onderzocht is?

En gaat de wannabee ET ook de springsport in?

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 12:04

@ Hilden1971

Omdat het paard nu ook goedgekeurd is als dekhengst kan zijn nageslacht worden ingeschreven bij studbook Zangersheide...

Er staat nergens vermeld waar de hengst in is geschreven.... De nakomelingen kunnen ingeschreven bij Zangersheide, mitst ze zodanig van kwaliteit zijn dat ze goedgekeurd worden.

Ben trouwens wel nieuwschierig waar ET Kloon zelf ingeschreven is.

@ Rijerijerije
Aftekeningen zijn niet genetisch bepaald. Sommige hengsten vererven wel iets door in de zin van veel wit (Animo, Hickstad II bijvoorbeeld), maar dat is gewoon 'veel wit', maar vormen en aftekeningen worden niet vast gelegd in genen. Dat niet niet op E.T. zelf lijkt, hoeft niet te zeggen dat genetisch ook slecht is
Laatst bijgewerkt door Marij op 11-03-09 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 12:08

Dat een kloon volledig identiek zou zijn aan het gekloonde dier is niet waar (qua aftekeningen etc). Veel hangt af van de omstandigheden in de baarmoeder ivm deze zaken.
Maar het genetische materiaal is er (het genomisch toch, het mitochondriaal niet, maar daar snapt hier wrs maar 2% op bokt iets van) dus normaal zou hij even goed moeten doorfokken als z'n 'broertje' zou doen, aangezien met sperma aleen dat genomisch DNA wordt doorgegeven...

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 12:10

s0173957 schreef:
Dat een kloon volledig identiek zou zijn aan het gekloonde dier is niet waar (qua aftekeningen etc). Veel hangt af van de omstandigheden in de baarmoeder ivm deze zaken.
Maar het genetische materiaal is er (het genomisch toch, het mitochondriaal niet, maar daar snapt hier wrs maar 2% op bokt iets van) dus normaal zou hij even goed moeten doorfokken als z'n 'broertje' zou doen, aangezien met sperma aleen dat genomisch DNA wordt doorgegeven...

Ookal als deze hengst bvb heel slecht zou presteren???
Probeer maar wat te volgen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 12:11

Citaat:
Het DNA waar uit uit opgemaakt is heeft al 20 jaar negative effecten gehad van zonnestraling, giftige stoffen etc etc..

Het feit dat Dolly niet oud geworden is heeft niks met giftige stoffenofzo te maken, enkel met dat elk genomisch DNA gewoon korter wordt naarmate je ouder wordt omwille van nibbling en foutjes bij het kopiëren.

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 12:12

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 12:12

mm ik vind dit maar niks hoor..
moet je voorstellen dat paard is 3 maar voelt zich misschien al wel 20?!Haha en ben benieuwd wat voor'n veulens eruit
komen->Aliëns? Nog even en dan wordt Bonfire of Salinero ook gekloond..

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 12:16

daniella74 schreef:

Er is denk ik meer risico om deze hengst een lang leven te gunnen, dan dat de nakomelingen er last van zullen hebben. Bij fokken weet je het nooit van tevoren hoe bloedlijnen die je met elkaar kruist zullen uitpakken. Hij is goedgekeurd omdat zijn bloedlijnen iets zouden kunnen toevoegen. Ik ben niet bang dat er iets mis is met de nazaten. Wanneer je nu dekt met diepvries van Ramiro wat nog steeds te verkrijgen is dan fok je ook met oude genen. Met de genen is niets mis, alleen hoe lang zal deze hengst leven?. De nazaten zijn jong en de genen zijn gekruist van zowel vaderskant als moederskant, helemaal correct, alleen zal je nooit een mix moeten maken waarbij je aan beide zijden ET heeft plaats gehad. Wanneer je die regel respecteert gebeurt er niets met de nazaten. Neemt niet weg dat ik eerst de kat uit de boom kijk naar de eerste veulens e.d.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 12:18

Ben helemaal tegen klonen. Ze pakken een cel uit een organisme die al een leven heeft (gehad). Tijdens het leven stapelen kleine foutjes zich op in het DNA. In principe niet dodelijk, maar er zjin wel theorieen dat dit de oorsprong van ouderdom is. Ook wordt door het vermenigvuldigen het DNA steeds iets korter zoals eerder al genoemd.
Om nu een verouderde cel te pakken om een nieuw organisme te kweken en daar weer mee door te fokken vind ik echt een verkeerde keuze.
Dolly was de eerste bekende kloon. Die had bij 2 jaar (dacht ik, corrigeer me als ik het fout heb) al artrose. Nu hadden ze daar een cel uit het darmepitheel gebruikt, wat niet erg slim is. (darmepitheel deelt heel erg snel, dus de kans op opeenstapeling van kleine foutjes is erg groot)
ik weet niet wat voor cellen ze gebruikt hebben, maar het zullen vast geen embryonale stamcellen uit de navelstreng van E.T. geweest zijn. :o

Voor mij dus geen nakomelingen van een kloon. :n

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 12:20

Dank je voor je antwoord Hilden1971.
Voor oude genen ben ik ook niet bang om mee te fokken (ik fok niet) maar dit blijf ik gevoelsmatig toch heel onprettig vinden.

Eponastable

Re: Kloonhengst van springpaard E.T. FRH begint aan dekseizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 12:23

Hilde, toch blijft er volgens mij een verschil tussen een kloon en diepvriessperma...

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 12:25

daniella74 schreef:
Dank je voor je antwoord Hilden1971.
Voor oude genen ben ik ook niet bang om mee te fokken (ik fok niet) maar dit blijf ik gevoelsmatig toch heel onprettig vinden.

Toch is het wat anders. Bij een 23 jarige hengst fok je met zijn sperma. Bij deze gekloonde hengst fok je met sperma waarbij de cellen al 20 jaar waren voordat het geslachtsstelsel werd gevormd. Vind dit wel een groot verschil :o
Bovendien zijn niet alle cellen even gevoelig voor veroudering. Spermacellen worden aangemaakt vanuit een basale membraan die goed is beschrermd tegen deze verouderingsfactoren. Bij eicellen is het anders, die zijn er al tijdens de geboorte...

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 12:31

Weet iemand hoe hij zelf springt ?
Dat het geen beeldje is dat is duidelijk maar dat is het hem ook juist. Er zijn veel toppers die helemaal geen beeldjes zijn maar het wel degelijk doen. Wie herinnert hem/haar Deister niet ? Lelijker kan een paard toch niet zijn ?
De kunst is om een goede balans te vinden tussen exterieur en bvb. kwaliteit op de sprong.... Persoonlijk vind ik dat jullie Nederlanders daar beter je huiswerk hebben gemaakt dan wij in België... Wij komen daar nu wel van terug maar jullie hebben toch meer ras, uitstraling, rittigkeit dan wij...

Vio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 12:31

Hihi dat verhaal van het thee zakje twee keer gebruiken. Echt geniaal!

Mij lijkt het ook maar niets. Op zich hoeft een goed springpaard natuurlijk ook niet mooi te zijn, maar deze hengst verkoopt zichzelf niet zeg maar!

Ik vraag me dan ook echt af of hier wel vraag naar is, of er dus ook echt veel gedekt mee gaat worden...

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 12:33

Eponastable schreef:
Hilde, toch blijft er volgens mij een verschil tussen een kloon en diepvriessperma...

Het sperma van ET blijft in feite 23 jaar, alleen door deze herboren hengst kunnen we er wanneer we dit willen langer gebruik van blijven maken voor de fokkerij.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 12:34

just2see schreef:
Weet iemand hoe hij zelf springt ?
Dat het geen beeldje is dat is duidelijk maar dat is het hem ook juist. Er zijn veel toppers die helemaal geen beeldjes zijn maar het wel degelijk doen. Wie herinnert hem/haar Deister niet ? Lelijker kan een paard toch niet zijn ?
De kunst is om een goede balans te vinden tussen exterieur en bvb. kwaliteit op de sprong.... Persoonlijk vind ik dat jullie Nederlanders daar beter je huiswerk hebben gemaakt dan wij in België... Wij komen daar nu wel van terug maar jullie hebben toch meer ras, uitstraling, rittigkeit dan wij...

Ik denk dat de foto van hem als twenter is en niet als drie jarige. Alles is nog zo uit verband

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 12:34

ben het niet met je eens Hilde ;)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 12:35

Het sperma van ET bestaat niet, want hij is als driejarige gecastreerd! :D Dus niet 'LANGER gebruiken', maar gewoon 'gebruiken'. Bovendien is diepvries sperma en vers sperma van een kloon appels en peren vergelijken. Genetisch zou deze kloon dezelfde eigenschappen moeten vereven als de echte ET als hij niet was gecastreerd. :)