Zorgen om paard onterecht: "onze Jackie is niet zielig!"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:58

Jackie heeft een hele grote speelweide, maar niemand om mee te spelen. :+

Eerste wat mij te binnen schiet.

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:01

Roane schreef:
Jackie heeft een hele grote speelweide, maar niemand om mee te spelen. :+

Eerste wat mij te binnen schiet.

AMEN! _/-\o_
Voor de niet zo oplettende kijkers, radio reclame van de dierenbescherming! :+

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:33

Ik schrik écht van een groot deel van de reacties hier... |(
Omdat andere paarden misschien zieliger zijn is dit voorbeeld ineens niet zo erg meer??? dat is wel een heel erg kromme redenatie. Paard is en blijft een kuddedier, als je geen maatje kan bieden moet je zo'n dier dús niet aan huis willen houden. Zet hem dan ergens in pension op de wei!!!

Je hebt een verantwoordlijkheid als je een paard in je bezit hebt! Ik vind het heel erg goed dat de dierenbescherming met een campagne bezig is _/-\o_ Blijkbaar is het erg nodig.... zelfs bij een heleboel bokkers ;(

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:34

hallo zeg, moet daar de dierenbescherming op afgestuurd worden ?? ja ok het is jammer dat 't paardje geen speelkameraad heeft. Maar hé zeg, ze heeft ruimte om te lopen, ze wordt verzorgt, ze staat niet opgesloten in een stalletje...

Ik weet een hoop eenzame paarden staan hoor. Als de DB zich daar moet mee gaan bezig houden... Die heeft vast wel zwaardere gevallen te controleren. :n

Yavanna

Re: Zorgen om paard onterecht: "onze Jackie is niet zielig!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:37

En daarnaast, niet iedereen heeft geld om er een 2e paard bij te houden, en als het alleen om de wintermaanden gaat, lijkt het mij wel een fijne oplossing.
Ze kan een geisoleerde stal in, met ruim stro, maar waarschijnlijk vind ze het buiten veel fijner.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:39

Yavanna schreef:
En daarnaast, niet iedereen heeft geld om er een 2e paard bij te houden, en als het alleen om de wintermaanden gaat, lijkt het mij wel een fijne oplossing.
Ze kan een geisoleerde stal in, met ruim stro, maar waarschijnlijk vind ze het buiten veel fijner.

Dan moet je geen paard houden!
En daarnaast zijn er ook oplossingen die geen geld hoeven te kosten: bijv. een stalletje verhuren :)*

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:41

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:45

Ik vind het dus wel zielig. Paarden horen niet alleen te staan. Uitzonderingen daar gelaten. Zet er dan een geit bij of zo. Kost ook vrijwel niks.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:48

Zomers lekker met vriendjes buiten, 's winter ook lekker naar buiten.. Lijkt me een redelijk ideale situatie voor een pony.
Ik denk dat de eigenaren zeker het beste met diertje voor hebben en dat ze er heel goed over nagedacht hebben..

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:50

ik vind dit helemaal niet zo zielig
De wintermaanden staat ze bij huis, en de zomer maanden ergens anders.

Ik denk dat dit paard het beter heeft dan menig sportpaard wat altijd op stal staat, zijn rondjes in de bak loopt, en niet buiten mag staan met andere paarden omdat ze bang zijn dat ze elkaar bezeren met spelen.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:52

gefeliciteerd trouwens en ben het helemaal met je eens

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:55

Ik wordt eerlijk gezegd behoorlijk moe van dat gedoe dat het bijna mishandeling is als je een paard alleen zet. Ja een paard is een kuddedier en een hond een roedeldier. Betekent dat dat we voortaan allemaal meer dan 1 hond moeten hebben? Dan heeft de DB nog wat te doen. Tuurlijk is het beter als een paard een maatje heeft. Maar bijvoorbeeld een van onze pony's is helemaal niet gelukkig in een groep. Ze bleef onze andere pony aanvallen tot hij kreupel was en we ze weer uit elkaar haalden. Stond op de pensionstal altijd met de oren in de nek naar elk paard dat voorbij kwam te bijten. En nu ze sinds een paar maanden naast de hertjes bij ons thuis op de wei staat heb ik niet een keer meer de oren in de nek gezien. Ze huppelt vrolijk rond en is allerliefst. Niet goed? Ze kunnen me nog meer vertellen.

Anniiekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:03

Beetje overdreven allemaal. Er zijn zoveel paarden die het nog veel slechter hebben, dus op dit paard hoeven we niks aan te merken. Oke, het is niet ideaal, maar er is zoveel niet ideaal op deze wereld. Dit paard heeft tenminste een weide, schuilstal, eten en een liefdevol baasje. Mijn pony staat ook alleen, bij andere paarden trapt/bijt ze alleen maar. Mijn pony oogt ook niet ongelukkig, ze heeft het verder hartstikke goed.
Als het paard ongelukkig toonde dan hadden de eigenaren dat wel gemerkt en er vast wat aan gedaan. Dat iedereen hier nou meteen met oordelen komt is niet helemaal terecht, je kunt vanaf je computer niet zien hoe het paardje nou precies leeft en hoe zijn gedrag is.
Er zijn ook paarden die de hele dag in de stal staan, zij hebben wel buren, maar wat voor leven heeft een paard dan helemaal? Als hij/zij alleen maar in de stal staat. Over deze paarden/eigenaren wordt ook niet geklaagd, waarom dit paard dan wel? Omdat dat even goed uit komt? Ik vind het een beetje overdreven allemaal.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:03

Wat een bekrompen reacties kom ik hier toch tegen. Vergelijkingen met een hond of kat maken. Erg zinvol. Zijn allebei net zo gedomesticeerd natuurlijk! M`n kat ligt nu op m`n voeten terwijl ik achter de computer zit. Blij dat een paard toch iets minder gedomesticeerd is :+
Wees toch niet zo kortzichtig. Paarden zijn kuddedieren en zijn niet gedomesticeerd. Zijn dus ook niet te vergelijken met honden of katten.
En ja er zullen altijd gevallen zijn van dieren die het erger hebben, maar nu gaan roepen dat je dan maar niks moet doen en dat het allemaal niet zo erg is, dat is hypocriet. Ik krijg toch een beetje het gevoel dat dat soort reacties voornamelijk bij mensen vandaan komt die hun paard alleen houden.....

En ik maar denken dat hier op Bokt allemaal echte paardenliefhebbers zitten. My Bad ;(

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:09

Echt onzettend zielig in anders, maar het is verre van ideaal dat alleen staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:10

Ik vind het dus wel zielig, in zijn eentje op 30 meter, waar wordt het dier dan gereden? Als hij in de zomer een weidemaatje heeft en in de winter zonder dat maatje moet staan, vind ik wreed.

De vergelijking met sportpaard 24 uur op stal vind ik weer zo lomp, die zijn er bijna niet, die enkele....maar dat geldt ook voor recreatiepaarden die weken op stal staan omdat baasje geen tijd heeft.Ook dat zijn er maar enkelen.

Paarden die alleen op een stuk wei staan, hebben vaak nog buurpaarden naast het draadje staan. Dat is wel een flink verschil.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:11

NOGMAALS mijn reactie aangezien ik EIGENAAR en PAARD persoonlijk ken..

Ik heb bij haar jarenlang de paarden verzorgd (de eigenaar was mijn oude buurvrouw.)
De eigenaar heeft het paard sowieso de weide maanden in een wei staan in de buurt. Waarschijnlijk omdat daar swinters de mogelijkheid niet is om te schuilen, haalt ze het paard swinters naar huis.

Het dier wordt harstikke goed verzorgd en het stuk grond waar het paard op loopt is veel groter dan 2 x 5 meter. Hoeveel het precies is, weet ik niet.
Diverse keren is de DB er op af gestuurd, en telkens vroegen ze zich af wat ze in hemelsnaam kwamen doen daar, aangezien het dier goed verzorgd wordt.

Dat het dier alleen staat is misschien sneu, maar het krijgt in ieder geval wel voldoende aandacht. Er staan meerdere paarden in de buurt en ik weet dat de eigenaresse vaak gaat rijden met degene die in de buurt hun paard hebben. Het is dus niet zo dat het paard helemaal geen andere paarden ziet op de momenten dat het aan huis staat. Verder staat het paard de weidemaanden in de wei, met andere paarden, en dat is een groot gedeelte van het jaar..

Edit: Het bos is op nog geen 10 minuten afstand rijden, tevens is er een bak in de buurt waar eigenaresse in kan rijden. Eigenaresse rijd vaan met meisje uit de buurt, die ook paard aan huis heeft......
Laatst bijgewerkt door Melissa op 10-03-09 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:12

Sprintje schreef:
Yavanna schreef:

Dan moet je geen paard houden!
En daarnaast zijn er ook oplossingen die geen geld hoeven te kosten: bijv. een stalletje verhuren :)*

Hier kan ik zo moe van worden.

Mijn paard staat alleen, maar is absoluut niet zielig. Sterker nog, als ik ooit ergens anders kom en haar tussen andere paarden zet (waar ze normaal mee overweg kan) wordt ze enorm zenuwachtig als ik uit zicht ben en zelfs blij als ze weer naar huis kan. Ze zal de eerste zijn die aan het hek staat als er iemand naar het hekwerk loopt, terwijl ze thuis in de wei soms helemaal geen zin heeft om uit de wei te komen. Ze heeft ook weinig aandacht voor de andere paarden als ze samen met deze in een wei staat.

Ik vind paarden die 23 uur per dag op een stal staan (ook al staan ze naast of tussen anderen) veel zieliger :o En dan zeg ik niet dat ze het slecht hebben, maar een paard hoort buiten. Ik kan mijn paard zoveel mogelijk uren buiten bieden, jammer genoeg zonder maatje (want die moet ook goed verzorgd worden en dat kost ook geld) en echt waar, mijn paard is niet zielig en blijft sociaal als ze met andere paarden is.

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:13

FlyAway schreef:
Wat een bekrompen reacties kom ik hier toch tegen. Vergelijkingen met een hond of kat maken. Erg zinvol. Zijn allebei net zo gedomesticeerd natuurlijk! M`n kat ligt nu op m`n voeten terwijl ik achter de computer zit. Blij dat een paard toch iets minder gedomesticeerd is :+
Wees toch niet zo kortzichtig. Paarden zijn kuddedieren en zijn niet gedomesticeerd. Zijn dus ook niet te vergelijken met honden of katten.
En ja er zullen altijd gevallen zijn van dieren die het erger hebben, maar nu gaan roepen dat je dan maar niks moet doen en dat het allemaal niet zo erg is, dat is hypocriet. Ik krijg toch een beetje het gevoel dat dat soort reacties voornamelijk bij mensen vandaan komt die hun paard alleen houden.....

;) Mooi geschreven, ben het helemaal met je eens.
Jeetje,zo verschrikkelijk duur is n shetlander nou ook weer niet.

Anniiekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:15

FlyAway schreef:

En ik maar denken dat hier op Bokt allemaal echte paardenliefhebbers zitten. My Bad ;(

Die laatste opmerking had je beter achterwege kunnen laten. Het voegt niets toe aan deze discussie en is beledigend. Bij een discussie is het niet de bedoeling je medemens te beledigen, meningen met argumenten moeten naar voren komen, geen vooroordelen over mensen die je niet kent.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:16

hij staat in de achtertuin, koop er een dan een shetlander bij.... die zijn in onderhoud echt niet duur. wat triest zeg....

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:17

1 paard + alleen=zielig, daar hoef je geen slimmerd voor te zijn hoor -:)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:19

FlyAway schreef:
Paarden zijn kuddedieren en zijn niet gedomesticeerd. Zijn dus ook niet te vergelijken met honden of katten.
(

Maak je een tiepfout of weet je echt niet wat domesticatie is?
Domesticatie komt van het latijn ( domus, huis) dat betekent in het kort dat door menselijk ingrijpen zoals fokken (selectie) een paard zodanig van eigenschappen verandert dat deze steeds meer aangepast raakt aan het leven dichtbij en in dienst van de mens.
Dit wil echter niet zeggen dat een paard geen maatje nodig heeft, maar de vergelijking met katten en honden gaan mank want ook zij zijn gedomesticeerde dieren.

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:20

Nou, het toeval treft. De DIERENBESCHERMING heeft hier nou juist een campagne voor opgezet, om DIT SOORT MENSEN in te lichten.
Afbeelding
Genoeg Shetlanders die voor een prikkie te koop staan ;)

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:20

Het paard staat in de zomer toch bij andere paarden in de wei.

Ik vind het veel erger als dit paard de hele winter in een pension stal zou staan, en niet buiten zou komen.

Een shet kost misschien niet veel geld in aanschaf, maar is net zo duur als elka ander paard in onderhoud. Dat vergeten vee mensen.