Het Friese Stamboek geeft reactie op inteeltproblematiek

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het Friese Stamboek geeft reactie op inteeltproblematiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:05

Ik heb die publikatie gezien van het FPS, met de waarschuwing over het Jarich- en Wessebloed, ik ga eens kijken of ik die nog boven water kan halen.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:21

Ben wel heel benieuwd op welke wijze het FPS dit heeft laten weten aan de fokkers. Ben toch redelijk op de hoogte en ontvang en lees ook altijd de Phryso maar dat dit specifiek voor Jarich en Wessel opgaat wist ik niet...............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:29

Citaat:
INTEELT OP JOCHEM NIEUW SCHRIKBEELD
De analyse van de hengsten voor de tweede bezichtiging 2009 gaf me een schok. Opeens blijkt uit deze jaargang dat de inteelt op Jochem grote vormen aanneemt. Diverse hengsten uit de Jochemlijn hebben zonen die via de moeder reeds Jochembloed hebben. En vaderdieren buiten de Jochemlijn hebben zonen uit moederlijnen die niet Jochemvrij zijn.

Golven
Inteelt gaat via golven. Eerst was er de inteelt op Ritske. Vanaf 1979 hadden alle dekhengsten Ritskebloed. Daarna kwam de inteelt op Mark, Frans en Ritse zijn de laatste Markvrije hengsten. De massale inteelt op Wessel volgde. Omdat Mark en Wessel uit een Ritskemoeder stammen, is inteelt op die hengsten tevens inteelt op Ritske. Nu dreigt een nieuwe inteeltgolf op Jochem.

Inteelt vermijden
De inteelt op Wessel vraagt blijvend aandacht.Vaderdieren uit de Wessellijn moeten bij voorkeur zonen hebben uit Wesselvrije moederlijnen. Toekomstige hengsten in de andere lijnen eveneens. Dan is het jammer dat de jonge hengst Felle, met tweemaal Wessel, op één na zonen levert met nog een keer Wesselbloed.

Jochem
In de populatie wordt het Jochembloed de komende jaren massaal. De lijn heeft in aantal veruit de meeste hengsten, bovendien zijn die hengsten geliefd bij fokkers. Het aantal hengsten met Jochembloed in andere hengstenlijnen zal toenemen. Duidelijk is dat Jochemvrije hengsten dringend nodig zijn. Zulke hengsten passen bij veel merries. De jaargang 2009 biedt daarin te weinig.

In de Jochemlijn komt Onne (reeds Jochem, Hearke( tweemaal Mark) en Wessel) met vier zonen die Jochem in de moederlijn hebben. Topleverancier Andries heeft eveneens in meerderheid al op Jochem ingeteelde hengsten. Voor de fokkerij als geheel hoopte ik intens op zonen van Doaitsen uit Jochemvrijemoeders. Immers Doaitsen is Jochemvrij en dun op Wessel. Maar van de negen Doaitsens zijn slechts twee uit Jochemvrije moederlijnen. Beart heeft al een Feitse (Jochem) moeder en heeft eveneens diverse zonen die tweemaal Jochem hebben. We staan 2009 op een kruispunt. De vraag is of we de inteelt op Jochem wel of niet willen beheersen?

Bezorgd
Bij hengsten gaat het om erfelijke aanleg. Deze aanleg wordt meer en meer in indexen vastgelegd. Het is belangrijk dat een toekomstige hengst een vader, moeders- en moedersmoedervader heeft die sterk vererfden. Het is essentieel dat een hengst een moeder, groot-en overgrootmoeder heeft die topprodukten aan de lopende band lever(d)en. Niet iedere preferente merrie is hengstenmoeder maar een moeder (groot-overgrootmoeder) die geen vier sterwaardigen levert is geen hengstenmoeder/lijn. Ik tel snel acht hengsten die op afstammelingen/ verrichtingen zijn afgekeurd. Van die hengsten nemen elf nazaten deel aan de fokkerij. De fokleiding moet zich ernstig afvragen wat dit met fokzekerheid te maken heeft. Vooral ook of we op deze weg verder gaan. Willen we vooruitgang boeken dan zijn fokvaste vaderdieren nodig.
Een vooraanstaand WPN fokker zei eens: “wij gebruiken geen hengsten met een stamboom waarop dieren staan die het niet gedaan hebben. Zelfs op afstammelingen goedgekeurde hengsten met een zwakkere index zijn mogelijk ongeschikt als vader van een hengst, met uitzondering van die dieren die extreem gunstig zijn voor de bestrijding van inteelt.Maar dat is in feite alleen Fabe. Mogelijk kan het FPS opfokkers meer voorlichten over bloedvoering en erfelijke aanleg van hengsten die in de toekomst nodig zijn. Een transparant keuringsbeleid op de hengstenkeuring is daarin belangrijk.

D.G.WIERSMA, Driesum.

(bron: http://www.ta-it-bihald.nl )

Ik ga nog even verder spitten, voor wat betreft de hengsten Wessel en Jarich weet ik dat het ter info is geweest op een vergadering van Ta it Bihald, en later heeft het op de site gestaan.

Hier nog een linkje over inteelt:
http://www.itfryskehynder.eu/Nieuws/Ver ... nteelt.pdf

http://www.ta-it-bihald.nl/documenten/a ... 202008.pdf
En ziehier, vanaf bladzijde 29. Dit is het stuk wat ik bedoel en niet kon vinden. Er is dus wel degelijk genoeg info te verkrijgen.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 21:16

Dit zijn inderdaad nuttige publikaties, met name het stukje van Doede Wiersma is erg verhelderend. Wie weet komt het via dit forum bij meerdere "hobbyfokkers" aan.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 21:20

Het is bij de meeste fokverenigingen wel ter tafel geweest maar dan nog zijn er een aantal die het missen, of geen belangstelling hebben, BKS. Ik vind het in ieder geval fijn dat jij deze stukken op waarde schat en wie weet heb jij er wat aan, dat is dan alweer eentje ;)

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:02

suleilitha schreef:
vordur schreef:
het is ook nog eens zo dat bijna elke fries eczeem heeft daar zou ik met fokken ook maar eens rekening mee gaan houden.

Echt waar??? En weet je wel hoe dat komt? (overigens heeft geen van onze Friezen het, en ik heb er 5)

kijk dit is gewoon een vooroordeel, als jij mij een onderzoek laat lezen waar dit uit blijkt, dan geloof ik je ;)

wij hebben 7 paarden zonder maneneczeem. loop stage op een bedrijf met 30 paarden zonder maneneczeem.

ze beweren in het andere topic ook dat ALLE friezen slepende benen hebben :') _O-