Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:Is het geen idee om dan het stamboek open te stellen voor bepaalde stamboekloze friezen (die uiteraard voldoen aan de normen) aan te keuren? Of gaan ook zij terug naar diezelfde hengsten?
suleilitha schreef:Suuzzel niet alleen een hengst is vererver van bepaalde eigenschappen, de merrie doet daar ook toe. Afwijkingen krijg je feitelijk nooit als het ook niet in de lijn van de merrie zit en het is bewezen dat bepaalde afwijkingen alleen voorkwamen als het inteeltcoefficient te hoog was.
suleilitha schreef:CherokeeChum, hele diepe buiging voor je!!!!
Ik zit dus in een gebied waar het stikt van de Friese paarden en ik zie mensen met merries naar de hengst gaan die ik zelf naar de slacht zou brengen om het maar eens grof te zeggen en dan denk ik, hoe kun je daar in godesnaam een fatsoenlijk veulen van verwachten.
Verder ken ik de paarden van Menorca en ik moet je eerlijk bekennen dat mij dat een gezondere keus lijkt voor het Friese ras dan de Arabier, niet in de laatste plaats om de kleur trouwens
Ik denk ook dat het een utopie is, maar áls er dan zo nodig vreemd bloed bij moet, is het Menorcapaard meer voor de hand liggend dan de Arabier.... plus dat het geen vervreemding is, vooral omdat het Friese paard al een beetje Spaans bloed heeft!
Wolf, het enige wat een Fell of Dales pony met een Fries gemeen heeft, is de kleur en de beharingmaar verder lijken ze er niks op en bovendien zijn het ook nog eens koudbloeden
en wees nou eerlijk, het Friese paard is een edele warmbloed, daar ga je toch geen koudbloed doorheen gooien...
CherokeeChum schreef:Eens kritisch kijken naar de merries waar je mee fokt zou ook geen overbodige luxe zijn.
Dat geneuzel altijd over alleen de hengsten.Ook merries zijn zeer belangrijk voor het genetisch potentieel.
Was het maar zo simpel,dat je kon zeggen die hengst vererft dit en die dat. Zo werkt dat helaas niet.
suleilitha schreef:Floortje, er zijn ook KWPNers die aan de nageboorte blijven staan.
Groot nadeel van een groot aantal Friezen van de klanten van Boerma is dat de dieren alleen maar worden gebruikt voor de fok, moddervet zijn en een conditie hebben van nul komma nul. Ik weet in heel veel gevallen om welke categorie paarden het gaat, ik zit redelijk dicht bij het vuur namelijk.