Inteelt verzwakt het Friese paardenras

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 23:30

Nee dat kan zeker geen kwaad.. Maar het probleem is dat die gegevens bij mensen liggen die hier een hoop geld mee verdienen en dus heel veel inkomsten mis lopen als er uit de onderzoeken zou komen dat hun hengst vererver is van deze problemen. Het aantal dekkingen loopt drastisch terug en dus ook een groot deel van de inkomsten. Daarnaast spelen er natuurlijk nog veel meer factoren mee..
Het welzijn is natuurlijk prioriteit, maar het behoud van het ras bijna net zo.
Er wordt vanuit het stamboek ook aangeraden om bij het fokken te kiezen voor een inteelt percentage lager dan 5%, maar het verwantschap zal altijd rond de 15% blijven hangen.

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 23:31

Naomi_Azzet schreef:
Het is misschien een domme vraag, maar kan iemand mij vertellen wat het betekent als een paard 'aan de nageboorte blijft staan'?
Gewoon omdat ik er nog nooit van gehoord heb.

Dat betekend dat de nageboorte ofwel placenta er niet vanzelf uit komt na geboorte van een veulen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 23:32

Citaat:
Is het geen idee om dan het stamboek open te stellen voor bepaalde stamboekloze friezen (die uiteraard voldoen aan de normen) aan te keuren? Of gaan ook zij terug naar diezelfde hengsten?

Hier wil ik nog even op reageren, ik vind dit niet kunnen, stamboekloze dieren komen vaak van stamboekloze ouders en je weet dan helemaal niet wat voor bloed je binnenhaalt. Je loopt kans dat er nog meer inteelt wordt ingefokt omdat je van die ouwe boeren hebt die een keppeltje papierloze paarden heeft staan waar een `wilde` hengst een beetje in om dekt.
Binnen de Friezenfokkerij is het zo, dat een aspirant dekhengst van een moeder met vol papier moet zijn, dus met andere woorden, drie keer ster, minimaal.
Het zou niet verkeerd zijn als dat terug zou worden gebracht naar alleen als eis stellen dat de moeder ster moet zijn. Uitzonderingen op deze regel worden eigenlijk niet gemaakt, bij mijn weten is dat alleen voorgekomen bij een hengst wiens moeder preferent was op afstammelingen maar niet in bezit was van het sterpredikaat.

tuurlijk staat het welzijn op de eerste plaats Floortje, maar ook Boerma moet weten dat de problemen lang zo erg niet meer zijn dan jaren her. Veulens die helemaal waren vergroeid, groot aantal varkensbekkies, geen oogjes en ga zo maar door, en die procenten zijn ontzettend omlaag gegaan.
Ik denk dat Boerma met zijn uitspraken hele andere belangen heeft en dat in die belangen het Friese paard niet voorop staat. Tape dit maar even, dit verhaal gaat nog wel een staartje krijgen.

Suuzzel niet alleen een hengst is vererver van bepaalde eigenschappen, de merrie doet daar ook toe. Afwijkingen krijg je feitelijk nooit als het ook niet in de lijn van de merrie zit en het is bewezen dat bepaalde afwijkingen alleen voorkwamen als het inteeltcoefficient te hoog was.

floortje_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 23:35

normaal wordt de nageboorte binnen een paar uren na het afveulenen ook naar buiten geperst door de merrie. Als dat echter niet gebeurd moet de dierenarts komen om de nageboorte er uit te halen. Vaak geven ze de merrie eerst een injectie om alsnog wat naweeen op te wekken. komt de nageboorte er dan niet uit, moet de dierenarts hem er uit pellen.
Als dit alles niet op tijd gebeurt kan de merrie oa hoefbevangen worden.
tot zover ongeveer mijn informatie daarover
Ik begrijp wel dat dit niet een natuurlijke gang van zaken kan zijn . In het wild levende paarden kunnen daar aan sterven, waarschijnlijk een natuurlijke selectie?

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 23:36

suleilitha schreef:
Suuzzel niet alleen een hengst is vererver van bepaalde eigenschappen, de merrie doet daar ook toe. Afwijkingen krijg je feitelijk nooit als het ook niet in de lijn van de merrie zit en het is bewezen dat bepaalde afwijkingen alleen voorkwamen als het inteeltcoefficient te hoog was.

Klopt, maar ik doelde ook op de situatie na de markertest, waarbij je weet welke eigenschappen jouw merrie bezit.

vanRijnwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 23:36

De onwetendheid van de fokker zorgt nu juist voor problemen, degene met informatie proberen er met man en macht iets aan te doen.
Het inteeltprobleem is nu ook al prima binnen de perken te houden.
In elk geregistreerd ras is een inteeltcoefficient van <1% gewenst, dit kunnen wij binnen het friese ras ook makkelijk verkrijgen door een juiste dekking.

Wanneer de merkertesten er zijn valt er beter om te gaan met de erfelijke afwijkingen en dan kunnen we met zn allen de grootste problemen omzeilen en zo uiteindelijk er uit fokken.
Ik denk dan ook dat met bovenstaande mogelijkheden het vreemde bloed echt niet nodig is, jaarlijks worden er nu namelijk ook al een heleboel hele beste friezen geboren.

Dekhengsten met stamboekouders: Jerke, Pier, Maurus...
Preferent bloed vind ik wel erg belangrijk, fokzekerheid moeten we niet verliezen binnen de fokkerij.

Anoniem

Re: Inteelt verzwakt het Friese paardenras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 23:49

Jerke ken ik, wist niet eens dat ie een stamboekmoeder had!!
Wat ik dan weer wel weet, is dat Boerma aardig aan het roethanen geweest over Jerkes vader, die zou leverancier zijn op bestelling van paarden met OC/OCD achtige verschijnselen. (ook ik heb een werkelijk prachtige en hele goeie Onne!!!) (met een iets minder geslaagd spronggewricht als resultaat van een megaschop van een ander paard :D )
En het was Boerma die toevallig mijn knol als derde tegenkwam met dit probleem. Navraag leerde dat die anderen ook flink aan het meppen waren geweest die bij hem op visite waren geweest, of waar hij op visite kwam, dat laat ik even in het midden ;)
Ik denk ook niet dat vreemd bloed nodig is, ik zie zelf ook steeds meer hele beste Friezen die klok en de klokgaaf zijn :D
Het zijn juist die fokkers die niet kritisch zijn bij hun hengstkeuze die mislukte veulens vangen.
Tot slot kijk ook ik liever naar prestaties en preferentschap dan naar primeringen op keuringen.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 23:57

Maar hoe zit het dan met al die Friezen die naar het buitenland gaan? Of de Friezen die in het buitenland gefokt worden? Kun je van die buitenlandse hengsten geen goed sperma krijgen? Of stammen al die buitenlanders ook weer af van onze hengsten in NL en krijg je dan ook weer inteelt? Je kan je kop wel in het zand steken, maar er is toch niemand die zit te wachten op veulentjes met afwijkingen. Dus al je het ras gezond wilt houden, zullen ze er toch wat aan moeten gaan doen qua onderzoek enzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 00:01

Ja Sheela, dat heb ik net toch al gezegd? Sperma wordt wereldwijd verzonden en gebruikt ;)
Verder stammen al die paarden die jij buitelanders noemt van onze Friezen af, anders waren het geen Friezen.
Verder gaat het met de fokkerij veel beter dan het is geweest en zijn er al veel minder problemen dan er zijn geweest in het verleden.
Inteelt krijg je niet zomaar, en is te voorkomen door de inteeltcoëfficienten goed uit te rekenen van een bepaalde combinatie voor je overgaat tot dekking.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 00:07

Eens kritisch kijken naar de merries waar je mee fokt zou ook geen overbodige luxe zijn.
Dat geneuzel altijd over alleen de hengsten.Ook merries zijn zeer belangrijk voor het genetisch potentieel.
Was het maar zo simpel,dat je kon zeggen die hengst vererft dit en die dat. Zo werkt dat helaas niet.
Als de bereidwilligheid voor zeer ware selectie er is zou je zelfs met zware inteelt genetische defecten kunnen elimineren(in theorie)
Een eventuele outcros zouden de zwarte paarden van Menorca kunnen zijn. Ook deze zijn zwaar lijngeteeld.
Door de heterosis zou er voldoende vers bloed toegevoegd worden en minimale type veranderingen plaatsvinden.
Waarschijnlijk een Utopie want wie neemt de eerste stap hierin tegen het bewind van het machtige FPS?

wolf359

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 00:12

Lijkt er op dat de fokkers van friese paarden net zo dneken als de fokkers van Dalmatiers, daar zit het probleem in van nier problemen, in amerika proef gedaan met pointer bloed, en goed terugfokken op dalmatiers en zelfs de jury's op de keuringen konden het verschil in bouw en aard niet vinden. Dus bij het friese paard kun je dat ook doen, je zoekt een barok ras of een dale of fell pony die aan de grote kant is, bedoel die lijken erg op een fries, kwa bouw en aard alleen de maat niet, maar door dan terug te fokken op het friese paard moet de maat er ook wel weer in komen. En trouwens de friezen waren eerst ook veel kleiner dan dat ze nu zijn. Maarja er moeten eerst maar wat fokkers met dat lef komen, en het is wel een langdurige kwestie er gaat gewoon een paar generaties over heen, en bij honden gaat dat nu eenmaal wat sneller dan bij paarden. Maar ja het gaat dan ook om het ras voor de toekomst te behouden, en niet voor winst op de korte termijn.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 00:13

Ik denk dat de Friezenfokkers een heel erg serieus probleem hebben. Inteelt is natuurlijk niet zomaar er weer uit te fokken.
Ik hoor bijvoorbeeld van onze smid dat de voeten van veel friezen ook erg slecht zijn. Maar of dat ook van de inteelt komt ...tja...wie zal het zeggen.

Eerlijk gezegd zou ik ook niet weten hoe je dit probleem moet oplossen en hoe aan "vers" bloed te komen want ik kan me ook heel goed voorstellen dat de fokkers de goede en mooie eigenschappen van de Fries koesteren. Ik zou niet weten wel ras je hiervoor zou moeten gebruiken.

Moeilijk...

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 00:15

Die hoeven hebben niks met inteelt te maken. Meer met hoe ze verzorgd worden. En als het nat is zijn alle hoeven, ook die van andere rassen slecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 00:16

CherokeeChum, hele diepe buiging voor je!!!!
Ik zit dus in een gebied waar het stikt van de Friese paarden en ik zie mensen met merries naar de hengst gaan die ik zelf naar de slacht zou brengen om het maar eens grof te zeggen en dan denk ik, hoe kun je daar in godesnaam een fatsoenlijk veulen van verwachten.
Verder ken ik de paarden van Menorca en ik moet je eerlijk bekennen dat mij dat een gezondere keus lijkt voor het Friese ras dan de Arabier, niet in de laatste plaats om de kleur trouwens ;)
Ik denk ook dat het een utopie is, maar áls er dan zo nodig vreemd bloed bij moet, is het Menorcapaard meer voor de hand liggend dan de Arabier.... plus dat het geen vervreemding is, vooral omdat het Friese paard al een beetje Spaans bloed heeft!

Wolf, het enige wat een Fell of Dales pony met een Fries gemeen heeft, is de kleur en de beharing ;) maar verder lijken ze er niks op en bovendien zijn het ook nog eens koudbloeden ;) en wees nou eerlijk, het Friese paard is een edele warmbloed, daar ga je toch geen koudbloed doorheen gooien...

wolf359

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 00:44

Er is genoeg aan leiding om aan te nemen dat o.a. dale en fell pony's, merens, en Dole Gudbrandsdal, verwant zijn aan het friese paard, zeker kwa karakter, maar ook de bouw, ja ze zijn kleiner, maar dat kun je later er wel weer uitfokken.

Het is maar een idee, net als het inkruisen van b.v. spaans bloed, of kladruber, van de zwarte lijnen. Of arabofriesen. je hoeft het niet veel te doen, gewoon 1 of 2 hengsten van een ander ras gebruiken, en dan terugfokken op wat je hebt om het type en karakter te behouden. En tegenwoordig zijn er genoeg raszuivere friesen die vrij heet kunnen zijn. Maar bloedverversing is gewoon nodig in elke fokkerij, ook in het warmbloeden fokken.

En echt een fries een edel warmbloed te noemen, haha ik lig dubbel, ze zijn gefokt om voor de kar te lopen of de ploeg, maar ieder zijn smaak. Laten we het er maar op houden dat de fries een edel koudbloed is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 01:23

Haha je mag dubbel liggen, maar ze waren ooit bedoeld als edele koetspaarden, harddravers en ridderpaarden alleen was dat nog eerder. Net na 1900 hebben ze ze zwaarder gefokt, inderdaad als ploegpaard. Daarvoor was de Fries helemaal niet zo zwaar en eerder lichtvoetig te noemen, tis maar dat je het even weet ;)
Verder is het een misvatting die alom heerst dat de Fries een koudbloed is want de Fries is wel degelijk een warmbloed ;)

wolf359

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 01:41

Het is gewoon jammer dat mensen te makkelijk denken over het fokken van een veulen. als ik naar mijn merrie kijk zie ik genoeg punten die niet goed zijn, en waar ik op moet letten bij een hengst dat die op die punten juist veel beter is.

En leuk om nog eens wat te leren over een nederlands ras, ik wou dat het net zo ging als in frankrijk waar de staat stoeterijen heft opgezet om hun landsrassen te behouden. dan zouden we hier ook eens wat meer en betere gelderlanders, groningers, friesen en nederlandse trekpaarden hebben.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 08:41

Mijn ex fokte ook friezen. Hij zocht hengsten uit met lage inteeltpercentages en zijn veulens zaten ook altijd onder de 6 %, maar hij heeft in 4 dekkingen geen enkel gezond veulen gekregen alleen maar hoge onkosten. Paard is nu verkocht en hij heeft gelijk ook. Hij heeft nu wel weer een andere friies gekocht en volgens mij is die nu ook weer drachtig, maar wat een ellende; geef mij maar KWPN, daar heb ìk al veel meer geluk mee gehad. :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 08:50

Tja het inteelt precentage omlaag brengen kan alleen door nieuw bloed in te brengen en de hengsten en merries die dwerggroei en waterhoofden vererven registreren.

Dit is precies de rede waarom wij bij de Gelderse niet willen dat het een ras wordt...je kan dan geen nieuw bloed inbrengen. Wij hebben ook al een vrij hoog inteeltprecentage. Vaak gaat de lijn terug op of Oregon of Amor.

Uiteraard is het erg moeilijk om nieuw bloed in te kruisen. Ik snap dat wel. Je hebt een Friese ster merrie die super over de benen gaat en daar moet je dan zo'n arabier met naaimachine draf(bij wijze van spreeke) op zetten.

Dat hebben ze bij de rijpaarden ook hoor. Volbloed okey...maar gaar bij de buurman.

Ik ga met Wolf 359 mee. Een staatsstoeterij zou heel goed zijn. Gelderse hengsten brengen gewoonweg hun dekgeld niet op. Gevolg er worden bijna geen Gelderse hengsten aangeboden op de keuring. Dat zou op die manier een beetje ondervangen worden.
Of het voor Friezen een oplossing zou kunen zijn weet ik niet.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 08:55

suleilitha schreef:
CherokeeChum, hele diepe buiging voor je!!!!
Ik zit dus in een gebied waar het stikt van de Friese paarden en ik zie mensen met merries naar de hengst gaan die ik zelf naar de slacht zou brengen om het maar eens grof te zeggen en dan denk ik, hoe kun je daar in godesnaam een fatsoenlijk veulen van verwachten.
Verder ken ik de paarden van Menorca en ik moet je eerlijk bekennen dat mij dat een gezondere keus lijkt voor het Friese ras dan de Arabier, niet in de laatste plaats om de kleur trouwens ;)
Ik denk ook dat het een utopie is, maar áls er dan zo nodig vreemd bloed bij moet, is het Menorcapaard meer voor de hand liggend dan de Arabier.... plus dat het geen vervreemding is, vooral omdat het Friese paard al een beetje Spaans bloed heeft!

Wolf, het enige wat een Fell of Dales pony met een Fries gemeen heeft, is de kleur en de beharing ;) maar verder lijken ze er niks op en bovendien zijn het ook nog eens koudbloeden ;) en wees nou eerlijk, het Friese paard is een edele warmbloed, daar ga je toch geen koudbloed doorheen gooien...

Officieel is een Fries een koudbloed hebben ze mij ooit geleerd. Ik zou echter ook geen Fell of Dales op doen als ik een Fries had.

De kleur...tja...van mij mogen ze juist wel een beetje kleur erin fokken. Maar ja dat is een persoonlijke voorkeur :D

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 09:00

Ik vind het stomkoppigheid dat ze bij het Friese paarden stamboek geen vreemd bloed willen toelaten!
IMO staat dit alles aan de rand van dierenmishandeling en als ze zo door gaan is er staks geen enkele fries meer over.......

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 09:10

Even een kopietje van mijn post in het topic op het Fries Paarden Forum, eens kijken wat de mensen hier ervan vinden:

Ik snap een ding niet aan de discussie. Vreemd bloed wordt niet aangeraden omdat dat dan telkens moet en omdat je de kwalijke eigenschappen er beter uit kunt fokken door juist binnen het ras te blijven fokken.

Maar een paard heeft toch zó ontzettend veel eigenschappen, met daarbij behorende genen/allellen, dat je dan telkens opnieuw de eigenschappen eruit moet fokken die bij een normale populatie zeldzaam zijn maar die in deze populatie talrijk zijn geworden door de inteelt?

En hoeveel en hoe vaak is er dan vreemd bloed nodig om de 'spoeling' wat dunner te krijgen?

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 09:14

CherokeeChum schreef:
Eens kritisch kijken naar de merries waar je mee fokt zou ook geen overbodige luxe zijn.
Dat geneuzel altijd over alleen de hengsten.Ook merries zijn zeer belangrijk voor het genetisch potentieel.
Was het maar zo simpel,dat je kon zeggen die hengst vererft dit en die dat. Zo werkt dat helaas niet.

Deze opmerking had ik even gemist maar het is een waarheid als een koe.

Dit geldt trouwens niet alleen voor de Friezenfokkerij ;)

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 09:19

suleilitha schreef:
Floortje, er zijn ook KWPNers die aan de nageboorte blijven staan.
Groot nadeel van een groot aantal Friezen van de klanten van Boerma is dat de dieren alleen maar worden gebruikt voor de fok, moddervet zijn en een conditie hebben van nul komma nul. Ik weet in heel veel gevallen om welke categorie paarden het gaat, ik zit redelijk dicht bij het vuur namelijk.

ik denk dat je daar wel een punt hebt...

overgewicht en aan nageboorte blijven staan....denk dat al veel friese merrie's dat probleem niet meer hebben als ze wat gewicht kwijt raken...

moet wel zeggen dat je bij friezen wel vaak overhoef en spat ziet...vaker dan dat ik het bij kwpn-ers zie...

vanRijnwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 09:26

Loes'sCorner: Niet zo dramatiseren hoor!
Ja, het is een probleem en natuurlijk moet er wat aan gedaan worden, gelukkig lopen er daarom ook vele onderzoeken en zijn ze druk bezig het DNA van het paard in kaart te brengen.
Wanneer de merkertesten er zijn, zullen alle merries en hengsten geregistreerd worden met hun gebreken.
Elke fokker kan dan gericht gaan fokken en uiteindelijk voor eliminatie van een recessieve afwijking zorgen.
Dekhengsten aanwijzen met afwijkingen blijkt 10x efficiënter dan bij de merries, dus daar ligt het begin van het verbeteren.
(ga maar na, ongeveer 30/40 hengsten die dekken, jaarlijks 5000 veulens...)

Wij fokken ruim 25 jaar met de Friesen en we hebben nog nooit een merrie/veulen verloren door erfelijke afwijkingen.
Jaarlijks gezonde, supermooie, briljant bewegende paarden gefokt.
Gelukkig zijn wij niet de enige, waardoor er jaarlijks een heeeeule boel hele beste paarden bij komen.

Wel moet er door fokkers meer gekeken worden naar de bloedvoering.
Want bij ELKE merrie is een dekhengst uit te zoeken waarbij je een laag inteeltcoefficient krijgt.
Dus hier ligt een taak voor de fokkers, hengstenhouders en uiteraard het stamboek zelf: adviseren en nog eens adviseren.

En even voor de goede orde: een Fries is 100% warmbloed.
Degene die anders hebben geleerd/denken: geloof mij nu maar ;)