Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Lia_ schreef:Zo te horen is het een echte kenner van de draf en rensport![]()
Laat ik het zeggen, ik zou liever een renpaard zijn dan een zebra is zijn dierentuin....
RR&R schreef:Hadden jullie ook wel eens gedacht aan de andalusier? Die paarden moeten de stieren in Spanje (en andere landen) opfokken en uitdagen voordat de stieren met mensen in de piste moeten. Ook deze paarden worden wel eens gegrepen laat staan de angst die ze hebben! Een vriendin heeft een andalusier uit Spanje die daarvoor gebruikt werdt en eigenlijk zou worden afgemaakt vanwege een breuk in zijn koot. Maar hij is er weer bovenop gekomen en heeft nu een goed leven maar zal altijd angstig blijven voor koeien en dergelijke.
Balou_k schreef:Renpaarden worden meestal met veel liefde en goede zorg verzorgd, een renpaard is heus niet zielig, ze moeten werken, en de meeste paarden vinden dit geweldig om te doen, salinero is toch ook niet zielig dat hij zulke moeilijke oefeningen moest doen in japan, wat een stress lijkt me dat..
en er zijn héél wat mensen die medelijden hebben met Sali, maar das dan weer een ander verhaal.
Mackie schreef:Cayenne schreef:"Nederlanders zijn ontzettend hypocriet selectief in hun dierenliefde"
En dat zegt een eigenaar van een dierenpark!? Hoe bedoel je hypocriet?
Renpaarden en harddravers worden hun hele leven in de watten gelegd en goed verzorgd. En ja, ze moeten hard werken, maar de meesten doen dit graag en verder staan de meesten gewoon lekker buiten zoals het hoort bij een paard, zonder poespas en samen met soortgenoten. Afdanken naar de slager? Naar een hartinfarct lopen? Dit soort opmerkingen spreken van lekker veel verstand over de draf- & rensport![]()
En dan de vergelijking trekken met stiervechten.... die dieren worden gemarteld; dat kan je van onze sportpaarden niet zeggen
Ik zou zeggen verdiep je eerst wat meer in de sport voordat je een oordeel klaar hebt liggen.
dorientjuh schreef:Ik weet niet of er zoveel verschil in zit tussen dierenleed van stierenvechten / renpaarden. Ik was vorig jaar bij een draf- en renstal (een vrij bekende in Biddinghuizen) en daar kon ik toch absoluut niet vrolijk van worden. Dieren die met twee al flink getraind worden, met veel stalondeugden de hele dag op stal staan en zoveel krachtvoer en zo weinig ruwvoer krijgen dat je bijna wel zeker weet dat al die paarden daar een maagzweer hebben.. En de rondleidster maar zeggen dat die paarden het zo goed hadden omdat ze dik in het stro stonden..
NatasjavE schreef:Het enige waar ik het een klein beetje mee eens kan zijn is dat ze van mij met renpaarden wel op een iets latere leeftijd zouden kunnen beginnen. Waarom is dat eigenlijk?..is echt een serieuze vraag. Ik weet namelijk niets van draf en rensport.
Jesser schreef:RR&R schreef:Hadden jullie ook wel eens gedacht aan de andalusier? Die paarden moeten de stieren in Spanje (en andere landen) opfokken en uitdagen voordat de stieren met mensen in de piste moeten. Ook deze paarden worden wel eens gegrepen laat staan de angst die ze hebben! Een vriendin heeft een andalusier uit Spanje die daarvoor gebruikt werdt en eigenlijk zou worden afgemaakt vanwege een breuk in zijn koot. Maar hij is er weer bovenop gekomen en heeft nu een goed leven maar zal altijd angstig blijven voor koeien en dergelijke.
En zo krijgt de andalusier/pre weer een zielig benaming.. Een GOEDE andalusier/pre is niet Zielig, is een trots paard, wat zijn ruiter met veel plezier draagt en voor hem werkt..
Helaas zijn het de inferieure dieren die hier in het verleden massaal op transport werden gezet, lekker goedkoop werden aangeboden, en omdat wij nederlanders toch graag voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, ook massaal aangekocht..
Dit geeft zo'n vertekenend beeld van hoe zo'n paard werkelijk is...
Net zoals je hier prutsers hebt, heb je die daar ook, wil niet zeggen dat elke kwpner 'zielig' is, of dat elke dressuurruiter met LRD bezig is..
Een goede pre/andalusier is niet goedkoop, heeft een degelijke opleiding genoten en is een trots, vriendelijk paard, wat zich voor zijn ruiter volledig inzet.
Jesser schreef:RR&R schreef:Hadden jullie ook wel eens gedacht aan de andalusier? Die paarden moeten de stieren in Spanje (en andere landen) opfokken en uitdagen voordat de stieren met mensen in de piste moeten. Ook deze paarden worden wel eens gegrepen laat staan de angst die ze hebben! Een vriendin heeft een andalusier uit Spanje die daarvoor gebruikt werdt en eigenlijk zou worden afgemaakt vanwege een breuk in zijn koot. Maar hij is er weer bovenop gekomen en heeft nu een goed leven maar zal altijd angstig blijven voor koeien en dergelijke.
En zo krijgt de andalusier/pre weer een zielig benaming.. Een GOEDE andalusier/pre is niet Zielig, is een trots paard, wat zijn ruiter met veel plezier draagt en voor hem werkt..
Helaas zijn het de inferieure dieren die hier in het verleden massaal op transport werden gezet, lekker goedkoop werden aangeboden, en omdat wij nederlanders toch graag voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, ook massaal aangekocht..
Dit geeft zo'n vertekenend beeld van hoe zo'n paard werkelijk is...
Net zoals je hier prutsers hebt, heb je die daar ook, wil niet zeggen dat elke kwpner 'zielig' is, of dat elke dressuurruiter met LRD bezig is..
Een goede pre/andalusier is niet goedkoop, heeft een degelijke opleiding genoten en is een trots, vriendelijk paard, wat zich voor zijn ruiter volledig inzet.