'Paardenrennen zijn veel erger dan stierengevechten'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 08:41

De spaanse stieren staan niet in een klein hokje, die groeien op de campo onder soortgenoten op. de meeste nederlandse stieren zitten in hokken opgesloten.

Dit zijn zeer gevaarlijke grote stieren, zeer agressief en beducht op alles wat beweegt, zelfs eigen soortgenoten..

hier een filmpje van deze stieren op de campo, als je goed kijkt zie je dat ze onder de littekens zitten van gevechten met hun eigen soortgenoten.. soms zelfs tot de dood erop volgt..

http://www.youtube.com/watch?v=Lp2cVe7u ... .hyves.nl/

(ik zet dit er niet neer om stieren gevecht te vergoeilijken, maar om een stukje duidelijkheid te scheppen over deze stieren)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 08:46

Goh! :\
Ga een hobby zoeken, denk ik dan... :roll:
Dit is wel de meest idiote vergelijking die ik de laatste tijd heb gelezen.
moet er wel om lachen, hoor. :=

* Gaat zichzelf aangegeven bij de politie ivm lange tijd mishandelen van renpaarden in Ierland..Sh*t, kan ik het nog terugdraaien?.. :o

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 09:00

Jongens, die meneer van de dierentuin is al genoeg gestraft :j
Zelfs zijn verstand heeft hem verlaten, arme man :+

RR&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 09:03

Hadden jullie ook wel eens gedacht aan de andalusier? Die paarden moeten de stieren in Spanje (en andere landen) opfokken en uitdagen voordat de stieren met mensen in de piste moeten. Ook deze paarden worden wel eens gegrepen laat staan de angst die ze hebben! Een vriendin heeft een andalusier uit Spanje die daarvoor gebruikt werdt en eigenlijk zou worden afgemaakt vanwege een breuk in zijn koot. Maar hij is er weer bovenop gekomen en heeft nu een goed leven maar zal altijd angstig blijven voor koeien en dergelijke.

;)

potverdikkie

Re: 'Paardenrennen zijn veel erger dan stierengevechten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 09:24

tja, er schiet bij mij dan het volgende te binnen;

Paarden zjn niet geschapen om 1.80 tot zelfs over 2.25 te springen.

Paarden zijn niet geschapen om eeuwige dressuur truckjes te lopen.

Paarden zijn niet geschapen om zich half dood te rennen op de renbaan met of zonder sulky.

Paarden zijn niet geschapen om over natuurhindernissen met dodelijke aflopen te springen.

Paarden zijn niet geschapen om western truckjes uit te halen.

Stieren zijn niet geschapen om te vechten met mensen.

Als we het zo gaan bekijken zijn we allemaal dierenbeulen in elke tak van sport wat we doen.
Elke tak heeft een enorme impact op alle spieren, en voor dat het doel bereikt is qua sport die er wordt beoefend met het paard, zijn er best wel de nodige "hulpmiddelen" aan te pas gekomen!! Niet goedschiks dan kwaadschiks.

Zelf persoonlijk vind ik bepaalde dingen ook niet echt prettig om te zien. Een paard wat over 2 meter met ruiter en al springt keur ik af, de millitairies (jemig hoe schrijf je dat?) keur ik ook af.

Hoe sommige dressuur ruiters hun paard zover krijgen dat ze alle kunstjes van de hoge dressuur kennen keur ik ook af.

Als je het zo leest lijkt het net of ik dus niets leuk vind, het tegendeel is waar, maar ik denk dat er vergeten wordt dat wij de paarden gemaakt hebben zoals ze zijn, en een paard op dat niveau in welke sport dan ook kan echt niet presteren zonder een enorm goede verzorging!!

Stierengevechten??, ik heb er een bloedhekel aan, het enigste wat ik er mooi aan vind is als de stier de mens pakt in de piste, en de stier gewonnen heeft.... Al wordt ie alsnog ondanks zijn overwinning vervolgens gedood.

De paardenrennen??, ik dacht ook dat ze enorm geslagen werden, tot ik zelf met mijn eigen ogen heb gezien dat het LIJKT alsof ze zoveel geslagen worden.

Maar ja.....De dieren in de dierentuin staan er ook voor ons plezier, echt niet voor de dieren zelf, denk dat die liever in de vrije natuur rond lopen, daar waar ze voor geschapen zijn.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 09:26

Ik zou 100 x liever een draver zijn dan een gemiddeld dressuurpaard................... :+
Hoeveel te langzame dravers (voor de koers dan) lopen er niet in de recreatie en b.v. Endurance?
(En hoeveel dressuurpaarden staan er niet 23-24 uur per dag te verpieteren in hun boxen?)
Maar welk paard dan ook, hoeft niet zo te lijden als een stierengevecht-stier............. dat is doodmartelen. :(
En een leeuw uit de dierentuin zou waarschijnlijk ook liever op de savanne in Afrika lopen als hij wist wat dat was.............. :P
Vreemde gedachtensprong van die meneer.

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 09:28

ik ben ook minder tegen stierengevechten dan tegen rennen, da van de stieren heeft jesser heel goed laaten zien, en de stieren zijn inderdaad vrij agresief op alles wat beweegt, hier worden ze dus ook in straaten los gelaaten, de stieren krijgen er niks aan, de mensen riskeeren hun leven, maar dat is hun schuld.
Hier zijn zowizo veel paarden die ang zijn voor koeien, ook dordat ze het niet kennen. De andalusiers die ervoor getraind zijn zijn niet bang voor ze, als veulens staan ze vaak ook tussen koeien dat zo'n paard bang is naar dat hij zich verwond heeft bij een gevecht is heel logish, net zoals er paarden zijn die bang zijn voor honden omdat ze gebeten zijn.
Ik ken verschillende mensen die een PRE hebben gekocht die in het stierenvechten zat, een daarvan presteert nu super in de dressuur hier en de ander heeft hem als recreatief paard gekocht. hebben bijde geen last van angsten( wij hebben ook geen koeien in de buurt, die worden gevokt op andere plekken in spanje waar ze grooten weides hebben)

Ik zeg hier niet bij dat ik voor stierenvechtn ben, ik ga er ook niet naar toe

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 09:32

Lia_ schreef:
Zo te horen is het een echte kenner van de draf en rensport }:0
Laat ik het zeggen, ik zou liever een renpaard zijn dan een zebra is zijn dierentuin....

helemaal mee eens ;)

mensen die niet weten hoe er in de draf en rensport aan toe gaan kunnen beter eerst eens een kijkje nemen voordat ze oordelen over iets waar ze niks van af weten.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 09:32

RR&R schreef:
Hadden jullie ook wel eens gedacht aan de andalusier? Die paarden moeten de stieren in Spanje (en andere landen) opfokken en uitdagen voordat de stieren met mensen in de piste moeten. Ook deze paarden worden wel eens gegrepen laat staan de angst die ze hebben! Een vriendin heeft een andalusier uit Spanje die daarvoor gebruikt werdt en eigenlijk zou worden afgemaakt vanwege een breuk in zijn koot. Maar hij is er weer bovenop gekomen en heeft nu een goed leven maar zal altijd angstig blijven voor koeien en dergelijke.

;)

En zo krijgt de andalusier/pre weer een zielig benaming.. Een GOEDE andalusier/pre is niet Zielig, is een trots paard, wat zijn ruiter met veel plezier draagt en voor hem werkt..

Helaas zijn het de inferieure dieren die hier in het verleden massaal op transport werden gezet, lekker goedkoop werden aangeboden, en omdat wij nederlanders toch graag voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, ook massaal aangekocht..

Dit geeft zo'n vertekenend beeld van hoe zo'n paard werkelijk is...

Net zoals je hier prutsers hebt, heb je die daar ook, wil niet zeggen dat elke kwpner 'zielig' is, of dat elke dressuurruiter met LRD bezig is..

Een goede pre/andalusier is niet goedkoop, heeft een degelijke opleiding genoten en is een trots, vriendelijk paard, wat zich voor zijn ruiter volledig inzet.

Balou_k

Re: 'Paardenrennen zijn veel erger dan stierengevechten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 09:34

Renpaarden worden meestal met veel liefde en goede zorg verzorgd, een renpaard is heus niet zielig, ze moeten werken, en de meeste paarden vinden dit geweldig om te doen, salinero is toch ook niet zielig dat hij zulke moeilijke oefeningen moest doen in japan, wat een stress lijkt me dat..

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 09:48

Op zich slaat hij wel een punt aan, maar olifanten, zebra's, tijgers etc. in een peipklein hokje te zetten (voor zulke wilde dieren is zelfs 5 hectare nog te klein). Dan vind ik dat hij eerst eens bij zichzelf moet kijken.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 09:50

Balou_k schreef:
Renpaarden worden meestal met veel liefde en goede zorg verzorgd, een renpaard is heus niet zielig, ze moeten werken, en de meeste paarden vinden dit geweldig om te doen, salinero is toch ook niet zielig dat hij zulke moeilijke oefeningen moest doen in japan, wat een stress lijkt me dat..

In China zul je bedoelen :D en er zijn héél wat mensen die medelijden hebben met Sali, maar das dan weer een ander verhaal.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:02

Er is ook nog een groot verschil in stierenvechten: in Spanje gaat het er vrij ruw aan toe, in Portugal al veel minder; daar wordt de stier nooit gedood en krijgt alleen een paar pinnen in het vetkussen op de schoft. Als het een hele goede is gaat hij terug naar het gebied waar hij al jaren zijn leven doorbracht als fokdier en anders wordt hij, net als onze koeien die nooit veel ruimte zien, gesslacht in het slachthuis. IN Californie is zelfs al bloedloos stierenvechten, daar worden de "pennen" met klitten op een lapje met klittenband " gezet" wat op de rug van de stier zit.

Als reactie op een antwoord op de 1e pagina:
De stierenvechters paarden ( PRE, Lusitano, Cruzado, etc) zijn hun gewicht in goud waard en daar worden echt geen stembanden bij doorgesneden, wat een onzin.

En de paarden en stieren die rodeo's lopen krijgen geen riem om hun geslachtsdelen, wel een riem met fleece/ bont door de liezen, voor max. 8 seconden. Na de rodeo gaan ze weer het veld op in de kudde en bereiken vaak een respectable leeftijd. Daarbij zijn ook de goede dieren veel geld waard.
Die 8 seconden in de ring, dan weer terug in de groep en daarna weer het veld in zal een minder grote kwelling zijn dan wat sommige paarden te verduren krijgen tijdens hun dagelijkse "training" waarna ze weer in hun hok van 3 bij 3 worden opgesloten.

Dus eerst verder kijken dan de feiten voordat je dingen gaat roepen.

IK ben het dus helemaal eens met de hypocrisie van Nederlanders op het gebied van dierenleed, zelfs dat stoppen we in hokjes: wat wij doen is niet erg, maar wat een ander doet wel!

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:07

kortzichtig nederland weer eens in actie... |o
Er is nog maar EEN ren EN drafbaan in NL, wilt hij die met deze mening ook sluiten? Heerlijk die mensen die niets van een bepaalde sport afweten... :(
Laatst bijgewerkt door classic_life op 06-03-09 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:08

Ik weet niet of er zoveel verschil in zit tussen dierenleed van stierenvechten / renpaarden. Ik was vorig jaar bij een draf- en renstal (een vrij bekende in Biddinghuizen) en daar kon ik toch absoluut niet vrolijk van worden. Dieren die met twee al flink getraind worden, met veel stalondeugden de hele dag op stal staan en zoveel krachtvoer en zo weinig ruwvoer krijgen dat je bijna wel zeker weet dat al die paarden daar een maagzweer hebben.. En de rondleidster maar zeggen dat die paarden het zo goed hadden omdat ze dik in het stro stonden.. :n

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:15

Stieren die op vreselijke manieren gedood worden in een stieren gevecht vind ik wel degelijk dierenmishandeling, of ze daarvoor nu en fijn leven hebben gehad of niet....

Om dat te vergelijken met paardensport is voor mij appels en peren vergelijken...

Toch maar een poging...Paarden die zich niet happy voelen, zetten nooit de beste prestratie neer.
Dat ze er niet voor zijn gemaakt, zegt niks over hun welzijn en over hun werkwilligheid voor de sport.
Wanneer een paard niet goed wordt verzorgd en/of het niet naar z'n zin heeft om voor zijn baas te werken, dan vind ik het een heel ander verhaal....

Wibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:15

Mackie schreef:
Cayenne schreef:
"Nederlanders zijn ontzettend hypocriet selectief in hun dierenliefde"

En dat zegt een eigenaar van een dierenpark!? Hoe bedoel je hypocriet?

Renpaarden en harddravers worden hun hele leven in de watten gelegd en goed verzorgd. En ja, ze moeten hard werken, maar de meesten doen dit graag en verder staan de meesten gewoon lekker buiten zoals het hoort bij een paard, zonder poespas en samen met soortgenoten. Afdanken naar de slager? Naar een hartinfarct lopen? Dit soort opmerkingen spreken van lekker veel verstand over de draf- & rensport 8)7

En dan de vergelijking trekken met stiervechten.... die dieren worden gemarteld; dat kan je van onze sportpaarden niet zeggen

Ik zou zeggen verdiep je eerst wat meer in de sport voordat je een oordeel klaar hebt liggen.

Beter kann ik het niet verwoorden :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:18

Volgens mij is dit een voorbeeld van Aanval is de beste verdediging. Vooral de aandacht afleiden van al die dieren in zijn dierentuin.

Heeft die man al gedacht aan die hoogontwikkelde mensapen in een dierentuin. Die kunnen echt beseffen dat ze een miserabel leventje hebben.

Het enige waar ik het een klein beetje mee eens kan zijn is dat ze van mij met renpaarden wel op een iets latere leeftijd zouden kunnen beginnen. Waarom is dat eigenlijk?..is echt een serieuze vraag. Ik weet namelijk niets van draf en rensport.

Ik denk dat de renpaarden over het algemaan een zeer goed leven hebben. Ik heb ergens eens gelezen dat Monty Roberts als renpaard zou willen terug komen (na zijn dood) als dat zou kunnen. Volgens mij had hij heel veel kennis over de draf en rensport.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:20

[quote="superwoman"]Stieren die op vreselijke manieren gedood worden in een stieren gevecht vind ik wel degelijk dierenmishandeling, of ze daarvoor nu en fijn leven hebben gehad of niet....

quote]

Dat gebeurt dus alleen in Spanje, verder nergens. Maar omdat de meeste mensen alleen die vorm van stierenvechten kennen, is dat ook de enige waar over gepraat kan worden. Zie mijn vorige antwoord voor de verschillen!

De wijze waarop dieren tegenwoordig in dierentuinen worden gehouden is echt niet zo vreselijk. Vrijwel alle dieren daar zijn in gevangenschap geboren, hebben tegenwoordig een prima leven.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 06-03-09 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:21

hypocriet zijn alle mensen.
Door mee te gaan in het 'normale leven' accepteer je een hoop, waar je eigenlijk niet achter staat.
In veel producten zijn dingen verwerkt wat je niet weet en wil weten en ook de vervuiling die normaal leven met zich mee brengt, ookal doe je zelf je best - de spullen die je koopt etc etc....
Medicijnen die getest zijn op dieren die je gebruikt etc
Je kunt soms niet anders ...

Judith_W

dorientjuh schreef:
Ik weet niet of er zoveel verschil in zit tussen dierenleed van stierenvechten / renpaarden. Ik was vorig jaar bij een draf- en renstal (een vrij bekende in Biddinghuizen) en daar kon ik toch absoluut niet vrolijk van worden. Dieren die met twee al flink getraind worden, met veel stalondeugden de hele dag op stal staan en zoveel krachtvoer en zo weinig ruwvoer krijgen dat je bijna wel zeker weet dat al die paarden daar een maagzweer hebben.. En de rondleidster maar zeggen dat die paarden het zo goed hadden omdat ze dik in het stro stonden.. :n

Nou, ik denk dat je dan niet heel goed hebt opgelet bij die rondleiding, want de paarden op die stal hebben het gewoon goed en komen wel degelijk gewoon buiten en hebben ook bijna geen stalondeugden, omdat ze gewoon paard mogen zijn en in hun waarde worden gelaten. Trainers weten inmiddels ook dat je paarden voldoende ruwvoer moet geven om ze goed in hun vel te laten zitten. dat ze te weinig ruwvoer krijgen is inmiddels wel een beetje achterhaald. Wij hebben zelfs een fors aantal paarden laten testen op maagzweren en die hadden er allen geen 1, zelfs niet de paarden waarvan we het hadden verwacht hadden geen maagzweer

Ik heb trouwens sowieso in al die tijd dat ik in de dravers werk nog nooit een paard gezien met een stalondeugd. Pas sinds we met onze draver op een pensionstal staan met rijpaarden zie ik stalondeugden (niet bij die van ons wel te verstaan), wat lopen er daar een hoop gefrustreerde paarden rond zeg

superwoman

ElCid schreef:
Dat gebeurt dus alleen in Spanje, verder nergens. Maar omdat de meeste mensen alleen die vorm van stierenvechten kennen, is dat ook de enige waar over gepraat kan worden. Zie mijn vorige antwoord voor de verschillen!

Daarom staat het er ook bij! ;)

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:24

NatasjavE schreef:
Het enige waar ik het een klein beetje mee eens kan zijn is dat ze van mij met renpaarden wel op een iets latere leeftijd zouden kunnen beginnen. Waarom is dat eigenlijk?..is echt een serieuze vraag. Ik weet namelijk niets van draf en rensport.

Goede vraag!

Als je even naar het Draf&Rensport gedeelte gaat op dit forum vind je op de 1e pagina er een topic over. Als je de reacties leest van de sportkenners daar krijg je een beeld van waarom ze ewerder beleerd worden dan een rijpaard

RR&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:34

Jesser schreef:
RR&R schreef:

;)

En zo krijgt de andalusier/pre weer een zielig benaming.. Een GOEDE andalusier/pre is niet Zielig, is een trots paard, wat zijn ruiter met veel plezier draagt en voor hem werkt..

Helaas zijn het de inferieure dieren die hier in het verleden massaal op transport werden gezet, lekker goedkoop werden aangeboden, en omdat wij nederlanders toch graag voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, ook massaal aangekocht..

Net zoals je hier prutsers hebt, heb je die daar ook, wil niet zeggen dat elke kwpner 'zielig' is, of dat elke dressuurruiter met LRD bezig is..

Een goede pre/andalusier is niet goedkoop, heeft een degelijke opleiding genoten en is een trots, vriendelijk paard, wat zich voor zijn ruiter volledig inzet.

Volgens mij heb jij mijn bericht totaal verkeerd gelezen en begrepen..
Ik bedoelde niet dat de andalusier (in jouw ogen) 'zielig' is, maar ik vindt het niet normaal dat die paarden in een ring gezet worden om de stieren op te jagen waardoor ze zelf ook (zwaar) gewond bij kunnen raken! Als je dat mooi vindt, moet je maar in Spanje gaan wonen want ik vindt dat renpaarden het beter hebben dan die andalusier. Maar dat is mijn mening ;)

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:45

Jesser schreef:
RR&R schreef:

;)

Juist ja. Het spreekt bovendien natuurlijk veel meer tot de verbeelding als handelaren zeggen dat het paard een trauma heeft opgelopen bij het stierenvechten dan dat men zou zeggen: dit dier is verreden en lomp behandeld geweest. In het eerste geval is er altijd wel een Penny te vinden die zich er hartstochtelijk over wil ontfermen, terwijl in het tweede geval het paard vrijwel per definitie onverkoopbaar wordt.