Twee Frederiksborger hengsten goedgekeurd in Duitsland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 00:12

Goed lezen:
Citaat:
Er werden vele rassen vertoond waaronder Duitse rijpony’s, Freibergers...

;)

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 00:19

Ah damn :+ excuses :))

(We zien alweer welk ras bij mij een streepe voor heeft) O:)

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 08:29

Prachtige paarden!
Gefeliciteerd met de goedkeuring !!

Zoë_Iris

Re: Twee Frederiksborger hengsten goedgekeurd in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 09:37

Ja ja ja toch maar mooi op de homepage met deze prachtig stoere paarden!
Super gedaan!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:14

Wat een prachtpaarden, gefeliciteerd!
De vos is een plaatje qua exerieur zeg.

Moravita; zou je wat kunnen vertellen over het ras?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:39

Frederiksborger
Land van herkomst van de Frederiksborger:
Denemarken
Geschiedenis van de Frederiksborger fokkerij
Tijdens de middeleeuwen waren de belangrijkste paarden in Denemarken niet de Frederiksborgers, maar de Jutlandsche paarden. Van een Frederiksborger had nog niemand gehoord. In 1559 werd echter Koning Frederik I geboren. Hij heeft de Frederiksborger stoeterij gesticht. Na zijn dood in 1588 heeft zijn zoon Christiaan III de ontwikkeling voortgezet.

In de 16e eeuw was Denemarken een van de voornaamste leveranciers van uitstekende rij- en cavaleriepaarden. Veel paarden werden naar het buitenland verkocht. Ook een enkele van de beste fokdieren werdt geëxporteerd. De bloedlijnen die zo zorgvuldig opgezet waren, raakten daardoor enorm uitgeput. De koninklijke stoeterij moest daarom in 1839 haar deuren sluiten. Ook andere stoeterijen zijn verloren gegaan, mede door de bloedige oorlogen door de eeuwen heen.

Na 1839 ging het fokken van Frederiksborgers wel degelijk door in Denemarken. Men fokte de Frederiksborger verder in particuliere stoeterijen. In deze stoeterijen zijn vele hengsten van andere rassen gebruikt om het ras te verbeteren. Deze andere rassen zijn: de Spaanse, Napolitaanse, Poolse, Oosterse, Engelse, Turkse, Egyptische, Marokkaanse, Schire, Suffolk, Belgische en ook Friese hengsten. Pas in de 19e eeuw is men weer gaan fokken naar het oude landras, nu bekend als het zogeheten oude type Frederiksborger paard.

Even gekopieerd van www.moravita.nl . :) Mijn ervaring: mooie barokke paarden met mooie gangen waarmee je onder andere prachtig (klassieke) dressuur kunt rijden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 01:08

:= Het ging me voornamelijk om karakter, bouw, gangen, gebruik ed maar dit is ook wel intressant, 't is dus eigelijk een allegaartje van vanalles door elkaar. Ik zal eens op de site kijken ;)

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 01:30

oohhh die valk hengst is echt helemaal het einde... * kwijlt op toetsenbord haha*

moravita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:21

hihihi Ja zo kun je het ook bekijken ;)

Ja wat een gave kleur he!!! Ben er helemaal verliefd op *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:29

Zeg, hoeveel veulens worden er dit jaar eigenlijk verwacht?
Jullie hadden vorig jaar toch al een ggk voshengst?
Ik ben wel benieuwd naar de veulens.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 03:00

moravita schreef:
hihihi Ja zo kun je het ook bekijken ;)

Ja wat een gave kleur he!!! Ben er helemaal verliefd op *D

Maar op de site staat niet meer dan hierboven gequote is, kun je nog wat vertellen?

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 10:16

Een beetje laat..... Maar ook nog maar eens van mijn kant.... GEFELICITEERD!!!!!!!

Het zijn echt 2 super hengsten en meer dan terecht dat ze allebei zijn goedgekeurd! :D *\o/* Go Pasti, Go Salto! *\o/* Op naar een heleboel prachtige veulentjes!!!

Oja, ik heb trouwens de hele week al een liedje in mijn hoofd... Ridder Tommie..... :D

moravita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 10:17

De Frederiksborger is een paard dat van oorsprong gefokt is voor de koningen en de ridders. Een moedig, sterk, intelligent en wendbaar paard. Zo rond de 18 de eeuw werden vele oorlogen in Europa op Frederiksborgers uitgevochten.

Vandaag de dag dankt het paard zijn steeds verder groeiende schare fans aan zijn veelzijdigheid en geweldige karakter. Onze Frederiksborgers worden hoofdzakelijk onder het zadel gereden (dressuur en springen) Ze zijn enorm werklustig zonder overdreven heet te worden. Zijn geschikt voor zowel beginners als mensen met internationale sportambities en zoals gezegd dat in alle takken van de paardensport. Eerlijk is eerlijk het enorme spectaculaire voorbeen wat we kennen van de Nederlandse Warmbloeden zul je niet altijd tegen komen. Maar wel een erg sterk mooi ondertredend achterbeen en een heel goed ruggebruik!! Op dit moment lopen er paarden in de marathon, dressuur, springen, sgw en endurence.

Jammer genoeg zijn er nog maar weinig paarden over. Sinds 5 jaar "stroopt" Moravita de eilanden van Denemarken af in de hoop op nog levende bestaande bloedlijnen. Vaak kunnen we dan samen met de Denen deze paarden voor de fokkerij inzetten en de bloedlijnen daarmee behouden. Maar het is erg moeilijk.

Vandaar onze enorme vreugde met betrekking tot het goedkeuren vande twee hengsten. Wij hadden als ehengst Pilo die afgelopen jaar werd goedgekeurd en hebben ook voor de toekomst nog enkele prachtige hengsten in de kudde lopen. Hoop voor de toekomst dus!

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:07

Gefeliciteerd Moravita!!!! :D

moravita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 01:01

Thanx *\o/* *\o/* *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 01:06

Moravita, ook van mij van harte gefeliciteerd!!!!
ik ben fan van stoere robuust uitziende paarden en vindt ze helemaal geweldig!!!