Paard vindt het veel gezelliger met z’n tweetjes

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mariel89

Berichten: 1245
Geregistreerd: 15-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:32

Judje schreef:
Ik zag gister de eerste billboards hier al hangen in de buurt. Ik vind het een super initiatief, alleen vind ik het jammer dat de optie geit wordt genoemd, had liever gezien dat ze soortgenootjes aan zouden bevelen.
"'Desnoods een geitje erbij" betekend natuurlijk voor velen "In plaats van een andere pony kan ik er ook een geit bij zetten".


Ach, tegen de tijd dat het geitje al het hekwerk of het groen op heeft gegeten wordt ie wel weer omgeruild voor een pony :))

Goede actie! :j

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:33

Pepsje schreef:
Ja ik denk dat onze pensionstal-eigenaar hartstikke blij is als wij met z'n allen een geit of een schaap aanschaffen...



NEE,jullie moeten onderling contact voor de paarden onderling regelen!

Rennie89
Berichten: 37322
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard vindt het veel gezelliger met z’n tweetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:36

goede actie! Inderdaad, veel onwetende mensen kopen een betreffende pony voor een spotprijsje, plaatsen die in de weide, zonder enige soortgenootjes. Als je een volwassen pony met een geit zet kan nog, maa een veulen/jaarling niet! Die moet alles leren wat betreft paardengedrag en moet zich niet als een geit gaan gedragen...

Super campagne

Chiva

Berichten: 400
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:40

Love_Nola_xx schreef:
Maar even een vraag. Bonfire geniet nu zijn tijd in de wei, maar de andere paarden dan van Anky? die mogen toch ook niet in de wei. Die moeten alle dagen in de box staan? Of is dat niet?


Precies, lekker hypocriet van Anky :z

Haar dure sportpaardjes moeten ook aan de hand gegraasd worden en mogen ook nooit in de weide ravotten met maatjes. Dus wat zit die nu te promoten zeg! Ze zit weer om publiciteit verlegen, heb ik zo het gevoel. En dan die opmerking "Vroeger had je paardenmensen, nu heb je mensen met paarden". Welnu, als ik IEMAND tot die laatste categorie reken, dan is het Anky van Grunsven wel!

sandravra
Berichten: 156
Geregistreerd: 27-06-08
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:47

Voorop gesteld dat het een hele goed actie is. Maar mijn paard heeft 24 uur per dag heerlijk beweging in een kudde op het weiland. Ik word continue aangesproken dat het zielig zou zijn voor een paard om de hele dag buiten te staan.
Daar word ik ook een beetje gestoord van. Ik ben ervan overtuigd dat buiten staan voor een paard vele malen beter is dan de hele dag op stal.
De dierenbescherming heeft laatst nog geroepen dat mensen hun paard binnen moeten halen met vorst. Wat willen ze nou? In of uit?

Lieke_M

Berichten: 911
Geregistreerd: 26-05-07
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:57

Kokopelli schreef:
niet iedereen die een paard aanschaft weet dit. Daarom is dit een goeie zinvolle actie. Mensen bewust maken! en voorlichten wat het nu eigenlijk is het wezen paard
En ja zo zijn er nog legio onderwerpen waar mensen zich meer bewust van moeten worden, maar het begin is er...

goeie aktie!


Dat is ook waar. Ik 'dacht' al veel van paarden af te weten toen ik er eentje kocht. Maar dat je ze niet alleen mag zetten, wist ik niet. En dat heeft Bokt me toen wel duidelijk gemaakt... op een niet altijd even sympathieke manier.. maar dit terzijde.

Al bij al heeft ze niet zolang alleen gestaan: eens 1 maand en eens 4 maand. Nu heeft ze een vast maatje die van ons is en die zal blijven.

Senisbiliseren en informeren is zeker hard nadig.

Pepsje

Berichten: 60
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:58

casanova schreef:
Pepsje schreef:
Ja ik denk dat onze pensionstal-eigenaar hartstikke blij is als wij met z'n allen een geit of een schaap aanschaffen...



NEE,jullie moeten onderling contact voor de paarden onderling regelen!


Moet moet moet.... Ik moet goed voor mijn dieren zorgen... dat MOET ik... en voor het ene paard betekent dat iets anders dan voor het andere paard.

Mijn paard heeft op stal voldoende contact met andere paarden (stal aan zijkant open en voor hem staan ook nog twee paardjes) Ik heb ook wel eens een merrie gehad die veel liever een wat meer afgesloten plek had, anders werd ze nijdig. Deze merrie kon daarentegen wel prima met mijn ruintje in de wei... Het paard wat ik nu heb is erg dominant en maait en slaat er lekker op los met zijn hoefijzertjes. Net als veel stalgenoten heb ik mijn paard voor de (hobby)sport en niemand is blij met een geblesseerd paard door een trap voor zijn lijf.

u ga ik misschien te horen krijgen dat dat heel natuurlijk is, dat ze daar vanzelf mee ophouden, dat dat de natuur is etc. etc. maar ik denk dat we het stadium 'natuur' al even voorbij zijn als het om onze paardenhobby gaat. Niemand zit op een geblesseerd paard te wachten.

Ik denk dat het belangrijk is dat iedereen het welzijn van zijn paard als prioriteit nummer 1 ziet. Wat dat precies betekent is voor elk paard verschillend. Waar menig paard misschien dolgelukkig wordt van 24 uur per dag weidegang, staat de mijne na een paar uurtjes te ijsberen bij de uitgang! En dan mag hij lekker naar zijn schone box!

Neemt niet weg dat ik helemaal eens ben dat er veel paarden (en andere beesten) zijn waar niet goed voor gezorgd wordt... Ook wou ik dat mensen eens 3 x nadachten voor ze een hengst aanschaffen en hem perse hengst willen houden om het hengst zijn... dit betekent voor veel hengsten dat ze niet buiten komen en met te weinig kennis behandeld worden...

Ntlie_

Berichten: 12472
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Zeeland

Re: Paard vindt het veel gezelliger met z’n tweetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:00

Goede actie.. :j
Bij het eerste moest ik toch wel even aan mijn verzorgpony denken, die staat sinds gisteren alleen.. Altijd met z'n 3en gestaan maar 1 is in december ingeslapen en de ander gisteren... :\ Vind het nu extra sneu dat ze alleen staat, hopelijk kunnen we snel een paardje erbij vinden om haar gezeldschap te houden...

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:06

Ik sluit me helemaal bij de vorige schrijfster aan!
Mijn merrie ramt ieder ander paard wat bij haar in de buurt komt weg,al moet ik wel zeggen dat als er een hek tussen staat ze het heel gezellig vind :roll:
Alle dagen gaat ze naar buiten maar als het regent,staat ze al snel voor het hek te roepen of ze weer naar binnen mag.
Dit komt ook omdat ze dan in een paddock staat met weinig te doen.
Helaas zijn niet alle gebieden in nederland geschikt om je paard het hele jaar door buiten op een weiland te zetten,ik woon bijvoorbeeld in "waterland"' zegt genoeg?

Bloempjeh

Berichten: 640
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Heel > Limbo

Re: Paard vindt het veel gezelliger met z’n tweetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:15

Ik vind het een goede actie... Laat de DierenBescherming en de AID dan nu wel wat doen aan bedrijven waarbij paarden nooit buiten komen/stal uit komen (noem geen namen, maar zijn al 6x op 1 bedrijf geweest en ze doen er niks aan... nee dat gaat er bij mij ook niet in...)

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:21

pffffffff,ten eerste is het je dan afvragen waarom jullie paard iedereen in elkaar ramt?(wel in kudde opgegroeit? of nare ervaringen meegemaakt)

dus kijk naar je eigen paard,jou paard vind ondeling contact dan leuk als er hek tussen staat,dan doe je dat toch? ;)

Puera

Berichten: 8140
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:26

Tyke schreef:
Klopt. Bekappen doen we zelf. en de kosten voor schapen zijn dan nu voor mijn vader.
Maar je mist dierenarts kosten. Tja als die er nog bijkomen je laat je kleine viervoeter ook niet kreperen. Ik heb al genoeg gehad met de paarden en dan kan ik een tweede niet bekostigen.

Uiteraard, als mijn pony ziek wordt, bel ik ook voor haar de DA. :j Een geit of een schaap kan ook ziek worden en dat brengt ook de nodige kosten met zich mee. ;)

Maar ik begrijp je gedachtengang, zo zou ik dus niet kiezen voor een geit of schaap omdat ik daar weer 't een en ander mee heb beleefd.

Het risico op blessures/letsel loop je hoe dan ook. En als ik zie hoe mijn paard ervan opgeknapt is sinds ze een vriendinnetje heeft, neem ik dat risico voor lief. :)

[Edit] Even zitten broeden op de juiste woorden voor m'n laatste zin. :D

Mijn reactie op jou is niet persoonlijk bedoeld, hoor. :) Meer om te illustreren dat een gezelschapspony niet duur hóeft te zijn.
Laatst bijgewerkt door Puera op 04-03-09 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

TinkerTreas

Berichten: 3739
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:26

Wel een goeie actie. Misschien dat leken dat ook eens beseffen dat paarden liever buiten staan als binnen.
Hoe vaak wij niet te horen krijgen dat onze paarden 's winters op stal horen, wordt er af en toe niet goed van......

Alani
Berichten: 1729
Geregistreerd: 14-06-05
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:27

casanova schreef:
pffffffff,ten eerste is het je dan afvragen waarom jullie paard iedereen in elkaar ramt?(wel in kudde opgegroeit? of nare ervaringen meegemaakt)

dus kijk naar je eigen paard,jou paard vind ondeling contact dan leuk als er hek tussen staat,dan doe je dat toch? ;)


Vaak is het ruimte gebrek (te kleine stukjes wei) of veel te weinig te doen/ te eten, paarden bij elkaar indoen dat niet klikt, enz.

Op een pensionstal is het niet nodig om een schaap/geit als gezeldschapdier erbij te doen. Daar zijn immers meerdere paarden aanwezig. En wat mij betreft gaan die ook samen in de wei!

Pepsje

Berichten: 60
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:28

casanova schreef:
pffffffff,ten eerste is het je dan afvragen waarom jullie paard iedereen in elkaar ramt?(wel in kudde opgegroeit? of nare ervaringen meegemaakt)

dus kijk naar je eigen paard,jou paard vind ondeling contact dan leuk als er hek tussen staat,dan doe je dat toch? ;)



Pfffff (slecht geslapen?) :+ Dat is dus precies wat ik bedoel met: voor ieder paard anders!

En wat raad je aan, als inderdaad mijn paard nare ervaringen heeft, of niet in kudde opgegroeid is (wat hij overigens wel is)? Groepstherapie? Betekent dus dat je paard een ander karakter heeft dan wat voor jou de norm is en dat je daar als eigenaar rekening mee dient te houden, om zo je paard en jezelf in bescherming te nemen. Dat is wat goed voor je paard zorgen betekent. Niet ieder paard kan of wil in een kudde staan! Daarbij houdt iedereen zijn paard anders. Soms bij huis, soms bij een boer, soms op een grote pensionstal. Ook dat betekent weer dat wat voor de een heel normaal is (kom, we zetten even een hek neer tussen twee weitjes, kom we gooien er een geit bij etc.) voor de ander niet haalbaar is, omdat hij mee dient te gaan in wat de eigenaar van het erf wenst...

kazary

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:29

We worden nu wel ineens dood gegooid met de campagne. :)Goed hoor daar niet van.
Ik ben het alleen niet eens met dat geitjes als maatje. Een paard is een paard en "praat" ook paardentaal, geen geiten taal.
Samen op de schoft groomen is er niet bij, zoals de foto elkaar uitdagen en spelen op een paarden manier is er niet bij. En ga zo maar door.
Een paard hoort bij een soortgenoot. Dat mag van mij ook zeker in de campagne naar voren komen.

Hammeke

Berichten: 1158
Geregistreerd: 21-02-05
Woonplaats: Grobbendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:36

casanova schreef:
pffffffff,ten eerste is het je dan afvragen waarom jullie paard iedereen in elkaar ramt?(wel in kudde opgegroeit? of nare ervaringen meegemaakt)

dus kijk naar je eigen paard,jou paard vind ondeling contact dan leuk als er hek tussen staat,dan doe je dat toch? ;)



dit vind ik een heel zwartkijkerige reactie, mijn paard is ook heel dominant en stampt elk paard wel van haar weg, maar dit is niet omdat zij niet in een kudde is opgegroeid of omdat ze nare ervaringen heeft meegemaakt.

misschien moet je eens in het wild kijken, alsof de paarden daar allemaal lief voor elkaar zijn.
in de natuur geld de wet van de sterkste, zo ook bij paarden.
dus als je paard elk ander paard wegschopt, is dat helemaal niet abnormaal.

3timesmom

Berichten: 1332
Geregistreerd: 10-02-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:37

Ik sta wel achter het initiatief maar mijn merrie kan nog onmogelijk bij de andere in de wei. Ze speelt zo ruw en gaat zo hard dat ze al 2 keer in de draad heeft gezeten (terwijl de wei goed is afgemaakt), met wonden tot gevolg.
Nu staan ze buiten alle 3 apart en zij in het midden anders wordt ze helemaal gek. Ook op stal hebben ze wel contact met elkaar door de tralies. Ik wil hier maar mee zeggen dat niet alle paarden geschikt zijn om samen met vriendjes in de wei te gaan, soms houd je ze echt beter apart denk ik, zoals in het geval van mijn merrie.

Pepsje

Berichten: 60
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:38

3timesmom schreef:
Ik sta wel achter het initiatief maar mijn merrie kan nog onmogelijk bij de andere in de wei. Ze speelt zo ruw en gaat zo hard dat ze al 2 keer in de draad heeft gezeten (terwijl de wei goed is afgemaakt), met wonden tot gevolg.
Nu staan ze buiten alle 3 apart en zij in het midden anders wordt ze helemaal gek. Ook op stal hebben ze wel contact met elkaar door de tralies. Ik wil hier maar mee zeggen dat niet alle paarden geschikt zijn om samen met vriendjes in de wei te gaan, soms houd je ze echt beter apart denk ik, zoals in het geval van mijn merrie.


Kun je niet een piepschuimen hek om de wei zetten voor haar? :+

3timesmom

Berichten: 1332
Geregistreerd: 10-02-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:43

Ja pepsje misschien is dat DE OPLOSSING. hihihi :D

OomaaikeoO

Berichten: 610
Geregistreerd: 21-04-05
Woonplaats: heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:47

Om er een schaap bij de doen overtuigd mij ook niet helemaal.
Ik heb dan de mazzel dat ik mijn paarden gewoon aan huis kan houden, en ze lopen soms ook tussen de schapen.
Maar als die schapen gaan rennen, gaat zij ook vrolijk meedoen daar tussen, maar ook bokkesprongen maken etc... en dan denk ik ook wel eens... ooeiii... arm schaapje :(:)
dit gaat ook maar weer net goed, dus tja... of dat nou echt de oplossing is...

Ook vind ik trouwens dat een paard soms ook wel eens alleen moet kunnen staan hoor.
Sommige worden anders echt van die plakkers, dat als ze een keer alleen staan dat ze dan helemaal gek worden. Niet alleen op het land of paddock, maar ook in de vrachtwagen of trailer.

Woest

Berichten: 4453
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: BELGIE!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:53

Citaat:
Anky van Grunsven verwoordt het kort maar krachtig: ‘Vroeger had je paardenmensen. Nu heb je mensen met paarden.’



Dat is nu eens goed gezegt! Wordt mijn slogan van het jaar :D

Ik ben geen anky fanaat dus verdedig haar nu niet, maar het feit dat de andere paarden van haar NIET in de wei staat is juist!! En ook niet zo goed, MAAR ze krijgen wel beweging! Zo heb ik eens gelezen wat haar salinero op dag afloopt, (en ongeacht ook de andere paarden waarschijnlijk)

s'morgens trainen, dan wandelen, dan een uurtje wei dan trainen en weer een wandeling!

of het waar is weet ik natuurlijk niet, maar dat lijkt me beweging genoeg.

maar ben wel voor dat paarden MééR op de wei mogen!


een schaap in de wei is soms geen overbodige luxe, want een schaap eet de planten op die paarden niet mogen hebben. Dus blijft je wei zeker gif-plant-vrij :D

pmarena

Berichten: 48497
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:57

Ik vind het ook een beetje typisch dat juist Anky zoiets zegt... met haar barbie-sportpaardjes die gevangen zitten in hun gouden kooitjes.

Ook zo'n klein beestje als maatje voor Bonfire is niet bepaald ideaal , daar zal dat idee van die geit ook wel vandaan gekomen zijn :P
Natuurlijk beter zo'n klein beestje dan een geit , en beter een geit dan niks , maar elk paard zou toch minimaal een maatje moeten hebben waarmee ze minstens lekker op elkaars schoft kunnen krauwelen.

Er zullen ongetwijfeld paarden zijn die dusdanig verknipt zijn dat ze ECHT niet met andere paarden op de wei kunnen , maar ik weet wel heel zeker dat heel veel van die paarden die "niet met een maatje kunnen" , onder andere omstandigheden prima in een kudde kunnen functioneren.

Vaak is het toch een kwestie van een paard dat teveel opgepompt wordt met krachtvoer en binnenhouden , en die dieren ontploffen dan als ze die paar uurtjes naar buiten mogen.

Of ze staan in zulke gevangenisjes gestald dat het superspannend is als ze die paar uurtjes naar buiten mogen en ineens vrij kunnen bewegen , de wind door hun haar voelen (als ze niet helemaal ingepakt zijn :P ) en echt CONTACT kunnen maken met een soortgenoot. Geen wonder dat je dat dan spannend vind of zelfs eng vindt , en het op afstand wil houden of raar gaat reageren. Als een mens of dier iets niet gewend is dan reageren ze vaak een beetje "raar" vergeleken met een ander die een dergelijke situatie wel gewend is.

Neem het gemiddelde stalpaard en laat die in het voorjaar op de wei , dan krijg je vaak een heel bokkensalvo te zien , veel gerace en gespring. Laat je hetzelfde paard elke dag op de wei dan verdwijnt dat.

Het minste dat je kunt doen voor die paarden "die niet met een ander paard kunnen" is dat je ze verdeelt over ruime weides waar ze over de afrastering toch nog met hun buurtjes kunnen krauwelen en snuffelen en doen.

Ze kunnen dan in het midden blijven en zonder "gevaar" , of ze kunnen zelf kiezen voor het maken van contact.

Hou dat nu eens een tijdje vol , laat die dieren veel buiten lopen (niet die paar uurtjes gevangenen-luchten per dag...) , zit ze niet op te fokken met veel krachtvoer en weinig beweging , zorg dat er wel wat te doen valt in de wei (grazen , hooi eten , wat spelen) en wellicht kun je na een tijdje de hekjes weghalen omdat het gewoon is geworden voor die dieren en ze weer een beetje "normaal" zijn geworden.

Zet je een paard op een doods stuk zand waar niks te beleven valt , dan is het logisch dat hij terug naar binnen wil of om toch iets te doen te hebben , een ander paard gaat pesten.

Een dier dat zich verveelt , wordt snel vervelend...

kazary

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:02

Mee eens pmarena.Ik woon in een gedeelte van het land waar het gelukkig redelijk normaal is dat paarden naar buiten gaan. Echt zelden heb ik gezien dat een paard niet samen met andere kan. er moet wel eens wat gewisseld worden in een groep. Maar helemaal niet met een ander? Dat hoort toch bij de zeldzaamheden.
En dan zie je op bokt de ene zeldzaamheid na de ander de revue passeren. En eigenlijk kan ik er dan niet anders van denken dat deze paarden ergens ooit een stuk paard zijn hebben gemist door het vele binnenstaan of apart staan. Of het weidebeheer wel heel raar is.

3timesmom

Berichten: 1332
Geregistreerd: 10-02-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:04

pmarena bij mij kunnen ze wel over het hek met elkaar contact maken en misschien moet ik na een tijdje de hekjes nog eens weg halen. Maar ze komen dagelijks veel buiten en de ene dag is ze rustig maar de andere (met bv wind, frisser) gaat het weer fout. En stilaan wordt je als eigenaar bang dat het vroeg of laat eens helemaal verkeerd gaat en dat je je paard moet laten inslapen omdat de schade te groot is. Dus ik denk toch dat ik ze nog maar een tijdje apart laat staan.