"Denk na voordat je gaat fokken" boodschap aan de fokkers

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: "Denk na voordat je gaat fokken" boodschap aan de fokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:59

Sjoert: wat een leuk palominootje trouwens op die foto!

Lois28
Berichten: 156
Geregistreerd: 15-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:59

Ik vind het een goed initiatief vanuit Engeland en ik vind ook dat er hier in Nederland iets gedaan mee moet worden. Niet alleen de overheid maar zeker ook bij hengstenhouders ligt hier een grote verantwoordelijkheid.

Zo vind ik bv dat er hogere eisen aan de merries moeten worden gesteld indien er mee gefokt gaat worden. Dat wil niet zeggen dat ze een geweldig papier moeten hebben, maar ze moeten exterieurmatig wel goed in elkaar zitten en gezond zijn. En uiteraard een goed karakter hebben (anders fokken we straks alleen nog maar paarden voor de profs en dat kan uiteraard niet de bedoeling zijn). Dus PROK-gecertificeerd zeg maar. Verder vind ik dat er een verbod moet komen op het kruisen van rassen, bv fries x kwpn. Aangezien je er alleen maar miskunkels van kunt krijgen die uiteindelijk bij de slager belanden. Ik vind ook dat hier een grote verantwoordelijkheid ligt bij de hengstenhouders. Ik vind dat als je hengstenhouder bent, je kritisch moet gaan kijken welke merries zich aanbieden en alleen sperma afgeeft aan goede merries (zoals hierboven omschreven). Maar uiteraard zal de hengstenhouder zoveel mogelijk willen dekken (uit commercieel oogpunt) aangezien het anders geen geld oplevert. Volgens mij is het pas bij 300 dekkingen per jaar rendabel om een hengst te houden...

Verder vind ik ook dat alle hengsten die niets in de dekdienst te zoeken hebben, gecastreerd moeten worden. Dit om dekkingen van 25 euro op MP te voorkomen. Dit zou dan bv in de wet vastgelegd moeten worden. Ook de KNHS zou hier een rol van betekenis in kunnen spelen. Bv de grens van L2 (heb je een wp in de L2 dan mag je een hengst starten) opschroeven naar minimaal Z2, liefst nog hoger zodat alleen de profs hengsten kunnen rijden. Naar mijn idee vinden nog heel wat amateurs die niets op een hengst te zoeken hebben op concours, het maar al te stoer om een hengst te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 14:03

Jij 'vindt' wel een heleboel.
Wie ben jij om iemand te verbieden een kruising uit een Fries te fokken? Wie ben jij om te zeggen dat mensen hun hengst moeten castreren?
We leven in een vrij land en dat mag iedereen lekker zelf weten.

Je kan alleen bewustwording kweken, maar woorden als 'verbieden' en 'eisen stellen' horen in Nederland niet thuis.

Lois28
Berichten: 156
Geregistreerd: 15-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 14:06

[***] schreef:
Jij 'vindt' wel een heleboel.
Wie ben jij om iemand te verbieden een kruising uit een Fries te fokken? Wie ben jij om te zeggen dat mensen hun hengst moeten castreren?
We leven in een vrij land en dat mag iedereen lekker zelf weten.

Je kan alleen bewustwording kweken, maar woorden als 'verbieden' en 'eisen stellen' horen in Nederland niet thuis.


Ja in een vrij land, precies, dus mag ik ook mijn mening geven!!!
Ik vind het egoistisch van de mens om maar raak te fokken zodat uiteindelijk duizenden dieren bij de slager belanden of op vreselijke transporten worden gestuurd. Maar ja mensen denken daar niet over na, denken alleen aan hun zelf, ooh leuk zo'n veulentje in de wei, maar ja veulentjes worden groot... En als mensen daar niet goed over kunnen nadenken dan moet een ander dat maar voor ze doen, blijkbaar.

kenshaJarig

Berichten: 3915
Geregistreerd: 11-10-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 14:08

Ben niet in op het hele fokken gedoe.

Maar het enigste wat ik wil is een veulen van Nowornever als ze wat ouder is.
En die veulen zal dan bij mij blijven tot die oud is. Of het nu een ruin wordt of merrie maak mij niets uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 14:12

Lois28 schreef:
Ja in een vrij land, precies, dus mag ik ook mijn mening geven!!!
Ik vind het egoistisch van de mens om maar raak te fokken zodat uiteindelijk duizenden dieren bij de slager belanden of op vreselijke transporten worden gestuurd. Maar ja mensen denken daar niet over na, denken alleen aan hun zelf, ooh leuk zo'n veulentje in de wei, maar ja veulentjes worden groot... En als mensen daar niet goed over kunnen nadenken dan moet een ander dat maar voor ze doen, blijkbaar.


Doe niet zo stom, die ander dat ben jij dan zeker? Ga jij nu voor hengstenhouders bepalen hoeveel hun hengst mag dekken? Bepaal jij dat mensen niet een veulen van hun merrie mogen?

En ben je vegetarier, of gewoon hypocriet?
Als iemand paarden voor de slager wil fokken, mogen ze zelfs dat lekker zelf weten. Een paard is nog altijd net als een koe of varken een landbouwhuisdier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 14:13

Lois, weet je wel dat er soms ook erg goeie gebruiksrkruisingen kunnen ontstaan? Als er maar doordacht naar de ouders wordt gekeken en het erfelijk materiaal wat ze beide hebben.. Neem nou iets als een kruising tussen een Fries en een KWPNer, je kan er een prima koetspaard uit fokken.
Verder is jouw mening dat je pas vanaf Z2 een hengst zou mogen rijden volstrekt belachelijk, Z2 zegt namelijk niks over of je een hengst aan kunt of niet.
Ik ben een amateur, die niet eens in de B actief is, en heb toch wel een aantal hengsten onder het zadel beleerd en doorgereden in het verleden ;)

Buiten stamboeken om fokken, hoeft niet verkeerd te zijn, ik denk vooral dat deze actie is bedoeld als aanleiding tot een stukje bewustwording. Bijvoorbeeld voor mensen die het zo leuk vinden om voor de kindertjes een veulen te fokken ;)

Tot slot, het KWPN is ook geen zuiver ras, het is eerder een smeltkroes. Er zit Gelders, Gronings, Volbloed, diverse Duitse rassen en van oudsher zelfs nog een drupje Fries bloed in de huidige, bij het KWPN ingeschreven paardenstapel. KWPN is feitelijk ook meer een type dan een ras ;)
En dan zou dat zeker ook verboden worden :D

Lidwien_Walf
Berichten: 295
Geregistreerd: 27-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 14:18

Juliette86 schreef:
Zo vind ik de combi haflinger/arabier ook niet zo'n doordachte keuze. Heb genoeg zenuwachtige bulldozers voorbij zien komen.


Gaat dit om de keuze van de fokkers of de keuze van de keurmeesters binnen een stamboek die het ene paard wel goedkeuren en het ander niet? Natuurlijk is het merrie-eigenaar die beslist maar het is het stamboek dat bepaald wat wenselijk is gefokt te worden.

Juist bij de arabische volbloeden zie je gelukkig steeds vaker dat de eigenaar de hanteerbaarheid van zijn paard tot uitdrukking laat brengen door het dier te laten voorbrengen door een kind van 10.

Je ziet het steeds vaker, dus het zal bij de keurmeesters van het AVS in de smaak vallen.

Als je dan een zenuwachtige bulldozer als resultaat van je fokprodukt hebt, dan heb je óf niet de goede hengst gekozen of er iets anders aan de hand dat maar een beetje te maken heeft met genetische aanleg.

Dit bedoel ik, je ziet het steeds vaker
http://yaccaranda.com/magmana.html
Niet dat het de norm is , het is mode.

On topic: de bewustwordingsactie in GB vind ik heel goed, zou in NL ook gedaan mogen worden. Goed dat een verzekeraar hier budget ter beschikking stelt voor deze campagne.

plientjedres

Berichten: 2179
Geregistreerd: 15-09-07
Woonplaats: zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 14:29

ik vind dit wel een wijs besluit.
eerst 3 keer nadenken wat je bedoelingen zijn voor het veulen.
er word inderdaad veel gefokt en niet verder nagedacht.
hoe vaak hoor je wel niet dat er gefokt word voor eigen gebruik en dat ze dan uiteindelijk toch als 2 jarige op marktplaats terecht komen omdat er geen tijd voor is. :(

ja ik ben er voorstander van dat ze dit overal wat meer in de gaten gaan houden, ook hier in nederland.

ik heb stiekem zelf ook overwogen om een veulen te fokken :P ,maar gelukkig was mijn vriend zo scherp om te zeggen dat een 3jarige kopen goedkoper is dan zelf een veulen fokken.
plus dat je dan niet zo lang hoeft te wachten en ze zijn dan(meestal)nog heel.
want een veulen kan van alles overkomen.

Lois28
Berichten: 156
Geregistreerd: 15-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 14:37

suleilitha schreef:
Lois, weet je wel dat er soms ook erg goeie gebruiksrkruisingen kunnen ontstaan? Als er maar doordacht naar de ouders wordt gekeken en het erfelijk materiaal wat ze beide hebben.. Neem nou iets als een kruising tussen een Fries en een KWPNer, je kan er een prima koetspaard uit fokken.
Verder is jouw mening dat je pas vanaf Z2 een hengst zou mogen rijden volstrekt belachelijk, Z2 zegt namelijk niks over of je een hengst aan kunt of niet.
Ik ben een amateur, die niet eens in de B actief is, en heb toch wel een aantal hengsten onder het zadel beleerd en doorgereden in het verleden ;)

Buiten stamboeken om fokken, hoeft niet verkeerd te zijn, ik denk vooral dat deze actie is bedoeld als aanleiding tot een stukje bewustwording. Bijvoorbeeld voor mensen die het zo leuk vinden om voor de kindertjes een veulen te fokken ;)

Tot slot, het KWPN is ook geen zuiver ras, het is eerder een smeltkroes. Er zit Gelders, Gronings, Volbloed, diverse Duitse rassen en van oudsher zelfs nog een drupje Fries bloed in de huidige, bij het KWPN ingeschreven paardenstapel. KWPN is feitelijk ook meer een type dan een ras ;)
En dan zou dat zeker ook verboden worden :D


Maar de meeste mensen die bv een fries uit een kwpn'er fokken kijken niet naar de voorouders (en hebben uberhaupt geen idee waar ze mee bezig zijn) en dan krijg je vaak een paard dat exterieurmatig niet correct is of een k** karakter heeft, en wat gebeurd er dan mee? Als je het voor jezelf houdt, prima, maar meestal belandt zo'n paard uiteindelijk bij de slager. Ik vind fokken nog altijd iets speciaals iets bijzonders om je paard te verbeteren, zeg maar, helaas heeft niet iedereen die mening.

Wat betreft het rijden van hengsten, zoals ik al aangaf, vind ik dat alleen hengsten die goedgekeurd zijn voor de dekdienst, hengst mogen blijven en dan komen die automatisch bij de profs terecht. Met als reden dat er geen dekkingen op MP komen te staan voor 25 euro. Als een hengst niet is goedgekeurd bij een stamboek, wat moet je er dan mee???

Het kwpn is idd een type, maar daar is door de fokkers wel over nagedacht wat met wat te kruisen. Het kruisen van een kwpn'er is met bv een fries toch heel wat anders dan het kruisen van een kwpn'er met bv een oldenburger, aangezien bv oldenburgers qua exterieur en overige kenmerken lijken op kwpn'ers en ook qua bloedlijnen dezelfde voorouders kunnen hebben.

De reden waarom ik dit vind is om te voorkomen dat er allerlei verschillende mengelmoesjes van rassen ontstaan, waar je uiteindelijk weinig mee kunt. Kijk de eisen aan paarden worden steeds hoger, en als blijkt dat paarden een bepaald niveau niet aankunnen (bv door exterieurmatige tekortkomingen) of zelfs als recreatiepaard niet geschikt blijken te zijn en uiteindelijk bij de slager terechtkomen, dan vind ik dat er moet worden ingegrepen. Daarnaast vind ik ook dat er verschillende soorten rassen zuiver moeten worden gehouden en dat die specifieke ras-eigenschappen bewaart moeten blijven.

Anoniem

Re: "Denk na voordat je gaat fokken" boodschap aan de fokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 14:46

Dat er paarden bij de slager terechtkomen zal altijd zo blijven, zolang de mens paardenvlees eet.
En ook onze eigen paarden zullen bij de slager eindigen omdat ik vanuit het verleden nare ervaringen heb met inslapen door een dierenarts dus ook deze paarden belanden uiteindelijk op een bord.
Verder wordt er vaak wel degelijk gekeken naar de voorouders bij mensen die het een en ander met elkaar kruisen. Ik vind jouw visie hierop niet bepaald ruimdenkend en erger nog, getuigen van tunnelvisie ;)
Verder kennen we allemaal wel de barokke types bonte paarden, Fries met bijvoorbeeld een bonte KWPNer en ik vind ze doorgaans prachtig om te zien.
Verder is het doel van fokken niet alleen het verbeteren van je eigen paard maar ook om het ras/soort in stand te houden ;)
Zo heb ik momenteel een Gelders tuigpaard op leeftijd lopen, die zo best is bewaard dat we er nog een veulen uit gaan fokken. De merrie heeft nog het oude Roodnootbloed en kwa hengstenkeuze zijn we er ook uit. Reden om hier een veulen uit te fokken is puur dat we toch graag een nakomeling willen hebben met dit bloed en ook het eigenzinnige karakter van de oude merrie heeft tot de doorslag bijgedragen.

Hermelientje

Berichten: 1834
Geregistreerd: 25-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 14:51

Winnie_Smit schreef:
Juist bij de arabische volbloeden zie je gelukkig steeds vaker dat de eigenaar de hanteerbaarheid van zijn paard tot uitdrukking laat brengen door het dier te laten voorbrengen door een kind van 10.


In het verleden liet men op hengstenshows vaak een kind rijden op een goedgekeurde hengst om te laten zien hoe goed zijn karakter wel niet was. Nu zet men er een topper op die hem lekker opport en met veel stress en smijtende voorbenen en veel opspattend zand rondjaagt, dat vind men nu juist weer fantastisch bij sommige stamboeken.

Het overproduceren van paarden heeft echt niets met goede papieren te maken, ook binnen bijvoorbeeld het KWPN stamboek worden veel paarden gefokt die in het geheel niet geschikt zijn voor het doel waarvoor ze verkocht worden. Als we eerlijk rondkijken zijn er veel meer toppaarden dan topruiters.

In Engeland is het probleem denk ik nog wel groter op het moment omdat er een grote overproductie van renpaarden is en volbloeds niet meer de opvoeding en training krijgen die ze geschikt maakt als allround of recreatiepaard, dus zit je met hele jonge paarden die nergens heen kunnen.

Ben het helemaal met je eens Winnie_Smit over de hybrid vigour, helaas is wetenschap geen hobby van veel hobbyfokkers, die praten liever in kreten als goed papier, snel achterbeen, keur, preferent en ga zo maar door. Volgens mij is een stel professionele fokkers heimelijk al een aantal jaren aan het experimenteren met inmengen van Spaanse/Portugese hengsten, dus iets meer barok in die langgelijnde paarden. Inderdaad zoals Suleitha al zei, veel stamboeken zijn juist kruisingen van allerlei rassen/types. En als bijvoorbeeld over 10 jaar de Olympisch kampioen dressuur op een kruising Hannoveraan/Lusitano rijdt dan willen zeker heel veel andere mensen er ook eentje, komt er een nieuw stamboek bij en nieuwe richtlijnen over het exterieur enz. Een verstandige fokker gaat dan dat fokken want daar is vraag naar. De term "raszuiver" is eigenlijk onzin in paardenland, met uitzondering van de arabier dacht ik.

Verder heeft de verkoopbaarheid van paarden ook heel veel te maken met africhting en training, en daarmee is het vaak nog veel droeviger gesteld dan met de kwaliteit van het veulen of de ouders.

Aangezien er ook geen stop is voor mensen die geheel ondoordacht teveel kinderen op de wereld zetten en niet in staat zijn er goed voor te zorgen zal het met paarden (honden/katten) ook voorlopig wel niet lukken.

Lois28
Berichten: 156
Geregistreerd: 15-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 14:57

[***] schreef:
Lois28 schreef:
Ja in een vrij land, precies, dus mag ik ook mijn mening geven!!!
Ik vind het egoistisch van de mens om maar raak te fokken zodat uiteindelijk duizenden dieren bij de slager belanden of op vreselijke transporten worden gestuurd. Maar ja mensen denken daar niet over na, denken alleen aan hun zelf, ooh leuk zo'n veulentje in de wei, maar ja veulentjes worden groot... En als mensen daar niet goed over kunnen nadenken dan moet een ander dat maar voor ze doen, blijkbaar.


Doe niet zo stom, die ander dat ben jij dan zeker? Ga jij nu voor hengstenhouders bepalen hoeveel hun hengst mag dekken? Bepaal jij dat mensen niet een veulen van hun merrie mogen?

En ben je vegetarier, of gewoon hypocriet?
Als iemand paarden voor de slager wil fokken, mogen ze zelfs dat lekker zelf weten. Een paard is nog altijd net als een koe of varken een landbouwhuisdier.


Hoezo stom? Ik heb hierover een duidelijke mening die ik mag hebben, jammer dat jij die niet respecteerd, zeg meer over jou dan mij :D
Ik ben iemand met een gezond dosis verstand en jij? Heb jij een haflingermerrie die je wilt laten dekken door een arabier???
Fok jij veulens met het oog op de slacht?? Lijkt mij het dekgeld een beetje duur voor tenzij je een of andere k**** bok op MP vindt die jouw merrie voor 2 tientjes kan laten dekken?!

Wie fokt er tegenwoordig nog paarden voor de slacht, ik ken geen enkele fokker die z'n paard voor de slacht fokt, een paard is heel wat anders dan een koe of varken. Jammer dat ik dit jou moet vertellen :+
Naast het feit dat ik een gezond dosis verstand heb ben ik ook een liefhebber, in mijn geval van kwpn'ers. Ik zelf heb ook een kwpn merrie (ster en prok-gecertificeerd) en ja ook ik denk erover haar te laten dekken, maar dan wel op het moment dat ik er de financiele middelen voor heb om 2 paarden te onderhouden. Daarnaast verdiep ik me in bloedlijnen, bezoek hengstenshows en SW-stations en kijk ik welke hengst mijn merrie kan verbeteren. Daarnaast zijn ook hengstenhouders erbij gebaat om hun hengsten bij goede merries te laten dekken, lijkt mij ook wel logisch anders komen er weer geen goede nakomelingen van die hengst :+

Ndewilde
Berichten: 275
Geregistreerd: 15-07-06

Re: "Denk na voordat je gaat fokken" boodschap aan de fokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:07

vind dat er wel nagedacht moet worden over fokken! ik heb er haast tot nauwelijks verstand van maar als ik zou gaan fokken zou ik me eerst echt heel goed verdiepen erin! en niet zomaar gaan aanklooien! want nu heb je ook allemaal bijvoorbeeld haflinger x arabier! ik vind dat je het gewoon niet papierloos moet gaan doen en het bij het ras moet gaan houden! want als ze dat met alle gaan doen dan houden ze nog geen rasechten meer over!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:21

Lois28, jij redeneert nu puur vanaf het KWPN-stoeltje.
Elke fokker is geen KWPN-fokker, elke hengstenboer heeft geen KWPNers op stal.

Hermelientje

Berichten: 1834
Geregistreerd: 25-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:27

[***] schreef:
Sjoert: wat een leuk palominootje trouwens op die foto!


Inderdaad ik mag toch hopen dat ze die niet bedoelen als voorbeeld van veulen dat er niet had moeten zijn. ;)

Lois28
Berichten: 156
Geregistreerd: 15-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:45

suleilitha schreef:
Lois28, jij redeneert nu puur vanaf het KWPN-stoeltje.
Elke fokker is geen KWPN-fokker, elke hengstenboer heeft geen KWPNers op stal.


Dat klopt idd MAAR had ik een friese merrie of een haflinger merrie gehad, had ik precies hetzelfde gereageerd. Ik neem aan dat een fokker van bv Friese paarden of haflingers toch ook als doel heeft het ras in stand te houden en het verbeteren van z'n nakomeling? Ik denk toch echt dat die stelling voor bijna iedere fokker opgaat (tenminste iemand die er serieus mee bezig is). Dus daarom snap ik die veronderstelling van jou niet helemaal?
Het lijkt me toch niet dat alleen fokkers van kwpn'ers zo denken maar ook fokkers van andere rassen.

Jesser
Berichten: 1151
Geregistreerd: 03-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:59

ElCid schreef:
Prima initiatief, nu maar hopen dat het heel snel naar Nederland overwaait.
Eigenlijk zouden er alleen veulens gefokt mogen worden uit merries en hengsten die beide goedgekeurd zijn op bepaalde punten, bijv. extrerieur, karakter. Maar dat is waarschijnlijk niet te verwezenlijken.

Er lopen ook hier in Nederland de meeste vreemde kruisingen rond, tussen 2 rassen, maar ook kruisingen binnen een ras waar gefokt wordt met inferieure dieren.
Veel hobby fokkers willen graag een veulentje bij hun ( soms papierloze) merrie en kiezen dan niet de juiste, maar een goedkope, hengst. Et voila, weer een "waardeloos" diertje geboren.

Ik vind dat je fokken moet overlaten aan mensen die weten wat ze doen, die fokken met goedgekeurde dieren en ook nog eens goed nadenken over de juiste combinatie. Onze Lusitano en Paint hengst zullen daarom ook alleen maar goedgekeurde merries mogen dekken die ook nog eens in het juiste type vallen. Er loopt al genoeg "rommel" rond en wij willen niet meehelpen om de paardenvlees markt te laten groeien.

Maar aangezien een goed paard nog steeds een hoop geld kost, zal er dus altijd goedkoop gefokt bijven worden om de onderkant van de markt ook te blijven voorzien van "best aardige" rijpaarden/ pony's. Met de huidige crisis zal dit overigens wel minder worden, hoop ik :o



Hier ben ik het met je eens.. Vorig jaar zag ik een advertentie van een Tinkerhouder, die met een goed gefokte raszuivere Pre fokte.. Dat vond ik pas erg!

Eeuwenlang is dit paard zuiver gebleven, en het dan op een tinker zetten... daar begreep ik weinig tot niets van.

fokfanaat

Berichten: 20221
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: "Denk na voordat je gaat fokken" boodschap aan de fokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:03


ElCid

Berichten: 9257
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:06

Er worden wel meer rare kruisingen gedaan hoor met Lusitano's en PRE's, bijv. met Haflingers, Paint Horses en diverse ponyrassen. Onbegrijpelijk maar waar, en waarom; Joost mag het weten.
Tot een aantal maanden terug werd het weiland naast ons bevolkt door Shetlanders, waar ieder jaar weer een aantal veulens bij werd gefokt. Het grootste deel, vnl. de hengstjes gingen ieder jaar weer voor een appel en een ei naar de slager.
De eigenaar, een veehandelaar, vertelde ons dat die pony's en het fokken ermee zijn hobby was. De dieren liepen het hele jaar op een onbeschut weiland, waar hij 1 x in de 2 a 3 dagen water kwam verversen en sommige pony's waren niet te vangen, liepen met kapotte of te kleine halsters etc.

Leuke hobby :( , of beter "ponyvlees procuktie" :+

Bovenstaande is inderdaad een schrijnend voorbeeld van hoe het niet moet!!! :(
Laatst bijgewerkt door ElCid op 03-03-09 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Lois28
Berichten: 156
Geregistreerd: 15-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:06

Idd fokfanaat dit gaat natuurlijk nergens over!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:08

Ja juist Fokfanaat, juist het verder fokken met dit soort kruisingen is ook in mijn ogen een gruwel.
En wat jij aanhaalt, ElCid, is inderdaad geen fokken maar domweg vermeerderen.

Maar het is kortzichtig om meteen alles maar balloos te maken wat niet is goedgekeurd, ik heb er geen probleem mee als iemand mét voldoende kennis een gebruikskruisinkje fokt of een paard voor eigen gebruik fokt van ongeregistreerde voorouders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:11

kensha schreef:
Ben niet in op het hele fokken gedoe.

Maar het enigste wat ik wil is een veulen van Nowornever als ze wat ouder is.
En die veulen zal dan bij mij blijven tot die oud is. Of het nu een ruin wordt of merrie maak mij niets uit.


Als ruin geboren worden gebeurd niet zo vaak :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:13

Citaat:
Als ruin geboren worden gebeurd niet zo vaak :D
_O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-

en ik maar denken dat er ook klopruinen bestonden.... 8-)

Dana82

Berichten: 1658
Geregistreerd: 01-07-08
Woonplaats: De Klinge - Oost-Vlaanderen: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:17

Je kan mensen niet verbieden te fokken, maar misschien wel eens hun ogen openen. Ze met de neus op de feiten te drukken, wat gaat er gebeuren met je allerschattigst veulen?
Ik ken enkele mensen in mijn omgeving die niets dan last hebben met hun merrie, zowel lichamelijk als psychisch die toch kost wat kost een veulen willen. Omdat ze dat schattig vinden en dat kunnen opleren. Dat hun merrie op niet veel trekt, da's maar bijzaak...
Die mensen mogen hun ogen geopend worden.
Mijn eigen paardje (ook een kruising) komt ook van een hobby kweker, ieder jaar zijn veulentje. Maar zijn merrie was wel een goed paardje en de hengst die hij gebruikte, dat was ook goed doordacht.

Ik ben wel van mening als men het te streng reglementeerd, de paarden ontzettend duur zullen worden en niet meer voor de gewone mens weggelegd. Ze vragen nu al gelijk 1000 € meer gewoon omdat hun paard papieren heeft, ook al is het een draak van een paard.