IHW Stamboek ontzet voorzitter Karel de Lange en bestuurslid

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wadapatja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 14:51

Ik heb een Hoofdstamboek merrie en ik wilde hier serieus mee gaan dekken met het doel om een goed veulen te fokken met de eigenschappen en kenmerken die bij het Zwaarwarmbloed paard hoort. Echter en ik denk velen met mij zal het fokken tot een nader tijdstip worden uitgesteld omdat ik niet het risico wil lopen om een fokproduct te hebben wat niks waard is en die qua bloedvoering bij geen enkel stamboek past.
Ik ben van mening dat door het handelen van het IHW er menig fokker er precies zo overdenkt en wat een gevolg is van het handelen van het IHW. Dit is betreurenswaardig lijkt mij. Het Zwaarwarmbloed paard behoort tot denk ik het uitstervende ras in de paardenwereld en gezien de draagtijd van een merrie is de kans groot dat door deze perikelen er volgend jaar heel wat minder veulens geboren zullen worden. En dan wordt er nog niet eens gepraat over het financiele plaatje voor professionele fokkers met goedgekeurde hengsten en merries. Hier mag dus ook over worden nagedacht maar helaas het machtsbelang van een aantal mensen staat op de tocht en zullen we straks net zoals de uitgestorven Dodo het Zwaarwarmbloed paard alleen nog terug kunnen vinden in de paardengeschiedenisboeken. En dat maakt mij tot een trotse vechtster voor behoud van dit unieke ras met zoveel capaciteiten en kenmerken waar menigeen jaloers op kan zijn. Het IHW bestuur dient te handelen naar de statuten van deze vereniging en te vechten voor het paard en niet te knokken voor eigen belangen.

En zo denk ik er over!!!!!!!!!!!!!!

Didtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:07

belliebel eens
maar je weet wel wie ik ben ja

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:10

Belliebel schreef:
(...)
Wij als leden zijn de dupe en als het IHW idd ophoudt met te bestaan en erkenning wordt ingetrokken dan heb ik wandelende waardeloze kostenpost op stal staan. (...)

Belliebel schreef:
(...) Echter en ik denk velen met mij zal het fokken tot een nader tijdstip worden uitgesteld omdat ik niet het risico wil lopen om een fokproduct te hebben wat niks waard is en die qua bloedvoering bij geen enkel stamboek past. (...)

Mijn ervaring is dat een IHW papier nou niet direct waarde vermeerderend is.

Wadapatja1

Re: IHW Stamboek ontzet voorzitter Karel de Lange en bestuurslid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:20

Het gaat er niet om of een IHW papier waarde vermeerderend is maar het gaat om de achterliggende bloedlijnen die niet door elk stamboek wordt geaccepteerd!!!

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:25

Het feit ligt er wel dat als het IHW niet meer bestaat er wel enkele waardeloze hengsten bij mensen op stal zullen staan die niet meer voldoen aan de eis waarom ze daar op stal staan. In dat opzicht is het papier wel degelijk waardevermeerderend. Het zijn liefhebberspaarden, er zijn mensen die Arabieren willen, of Lipizaners. Zo heb je ook mensen die voor een klassiek zwaarwarmbloed gaan. Als er geen stamboek meer is als vangnet.......dan houdt alles op.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:33

Kunnen de IHW hengsten niet naar het Groninger stamboek? (na verschijnen op de keuring ed) Dat zal toch voor de merries ook gelden?

Didtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:39

Nou het grp winlt het liefst geen poolse bloedlijnen en der waren der nog een paar
der zijn der een aantal weet neit hoeveel amar die worden allen maar erkent door het gps maar niet voledig ivm dat er bloed voering in zit die hun liever net willen

ik heb bijvoorbeeld 2 bonte merrie's semi klasiek volgens ihw maar bij het grp krijg ikze der neit in opo dat die liever geen bonte hebben{hebben ze mij een aantal jaren geleden verteld}
dus ja

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:42

sjuim dat ben ik niet met je eens een papierloze groninger is nog altijd minder waard dan 1 met papier.
Natas, enkele hengsten wel maar bij het IHW zitten ook hengsten die bij het groningerpaard te klassiek gefokt waren en daarom niet genomen zijn maar ook hengsten(en merrie's) die mensen naar NL gehaald hebben voor bloedspreining middels de fokgebieden polen (slask zwaarwarmbloed en duits Zwaarwarmbloed)Dat is ook het verschil, het groningerpaard wil de nederlands gefokte paarden. het IHW nam ook alt oldenburgers/ andere zwaarwarmbloeden die als grondleggers van het groningerpaard in NL gezien werden. Awa bv heb ik in Polen gekocht is een nakomeling van Gambo die als de grondlegger wordt gezien. 1 van haar voorouders is rond de wereldoorlog richting duitsland/ polen verplaatst daar is er mee verder gefokt middels het aanverwante poolse zw.
Awa heb ik eens aangemeld maar kreeg toen hulpboekpapier bij het grp daar heb ik voor bedankt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:48

Als je een echte vereniging wilt zijn en als zodanig wilt functioneren, dan zijn er regels. Er is dan ook een formele manier om met notulen om te gaan en die is dat de notulen door de secretaris aan de leden voor de volgende ALV wordt aangeboden en deze staan altijd als een van de eerste punten op de agenda om besproken te worden. Tussentijds commentaar is niet alleen ongepast, maar hoeft tot in de volgende vergadering niet in behandeling genomen te worden. Om maar even een voorbeeld te noemen.

Voorts is het voor een oud-voorzitter die geen functie meer heeft in de vereniging meer dan ongepast om uit naam van die vereniging te blijven communiceren met de leden en de buitenwacht. Het is niet alleen ongepast onder fatsoensnormen, maar het is ook ongepast waar het de regelgeving omtrent correct gedrag van een bestuurslid betreft. Daarnaast is het ronduit misleidend als een oud-voorzitter informatie verstrekt die tegenstrijdig is aan het belang van de vereniging. Dit kan zodanig misleidend zijn dat het tot schade leidt voor de betrokken vereniging en in dat geval is het niet meer dan logisch dat die schade ook verhaald wordt op de veroorzaker van de schade, in dit geval de oud-voorzitter en wellicht tevens de andere betrokken oud-bestuursleden.

jouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:53

Misschien kan het bestuur is bij zichzelf ten raade gaan.

Didtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:55

Lovely schreef:
Als je een echte vereniging wilt zijn en als zodanig wilt functioneren, dan zijn er regels. Er is dan ook een formele manier om met notulen om te gaan en die is dat de notulen door de secretaris aan de leden voor de volgende ALV wordt aangeboden en deze staan altijd als een van de eerste punten op de agenda om besproken te worden. Tussentijds commentaar is niet alleen ongepast, maar hoeft tot in de volgende vergadering niet in behandeling genomen te worden. Om maar even een voorbeeld te noemen.

Voorts is het voor een oud-voorzitter die geen functie meer heeft in de vereniging meer dan ongepast om uit naam van die vereniging te blijven communiceren met de leden en de buitenwacht. Het is niet alleen ongepast onder fatsoensnormen, maar het is ook ongepast waar het de regelgeving omtrent correct gedrag van een bestuurslid betreft. Daarnaast is het ronduit misleidend als een oud-voorzitter informatie verstrekt die tegenstrijdig is aan het belang van de vereniging. Dit kan zodanig misleidend zijn dat het tot schade leidt voor de betrokken vereniging en in dat geval is het niet meer dan logisch dat die schade ook verhaald wordt op de veroorzaker van de schade, in dit geval de oud-voorzitter en wellicht tevens de andere betrokken oud-bestuursleden.

ben het hier niet mee eens
er moet gehandelt worden volgens de statuten en die zeggen dat er allen maar een nieuwe voor zitter kan komen ivm stemmen op papier tijden de alv
en niet zomaar door een paar mensen kan worden benoemd
en ze kunnen ook niet zo maar mensen der uit zetten moet namelijk een motie voor worden getekend
en het is ook wel makelijk als der dan ook nog eerst ff wordt geschorst en dan geroyeerd
volgens de statuten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:59

Op het moment dat de voorzitter ( Karel de Lange, Arie53 ) op een hengstenkeuring van het IHW een eigenaar van een hengst aanschiet en hem zegt dat hij beter met dit paard naar het EASP kan komen denk ik dat hij hier 2 petten op heeft en dat is er 1 teveel. Alleen dit gegeven is in mijn ogen al voldoende om het vertrouwen in hem op te zeggen. In mijn ogen heeft dit bestuur dan ook juist gehandeld alleen hadden ze de handeling op zich anders moeten doen. Dat geldt ook voor de opzegging van de samenwerking met Groenned.

Het IHW is voor Karel de Lange de makkelijkste ingang naar het PVE toe om het EASP erkend te krijgen. Het is dan wel hoogst merkwaardig dat hij maanden met papieren in zijn tas blijft rondlopen die allang bij het PVE ingeleverd hadden moeten zijn.
De manier waarop hij Groenned de hand boven het hoofd houdt geeft te denken en wellicht is een boeken onderzoek van een overheidsinstantie wenselijk.

Het is zeer onwenselijk dat een vergadering met beveiligers plaatsvindt. Helaas was het wel nodig omdat deze oud-voorzitter met een groep schreeuwers voor de deur stond waarbij zelfs de politie ingeschakeld werd. Hoe kan hij bij zo'n intimiderende actie nou verwachten dat hij met opgeheven hoofd weer als voorzitter naar binnen zou kunnen stappen.

Ik heb helaas besloten om mijn lidmaatschap op te zeggen. Van zo'n club hoef en wil ik geen lid meer zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:01

Didtje, je gaat in op punten die ik niet noem in mijn post.

Maar:
Citaat:
(..)Volgens de statuten van het IHW artikel 9 lid 3 en artikel 7 lid 1d wordt dit mogelijk gemaakt.(>>)

Wat staat in dit artikel?

Didtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:18

voor lovely
artikel 9 lid 3 de alv kan een bestuurslid schorsen of ontlslaan indien zij daartoe termen aanwezich acht. voor een besluit daartoe is een meerderheid vereist van ten minste twee derde der uitgebrachte stemmen

artikel 7 lid 1door de dood
door opzegging door opzegging namens de vereniging door ontzetting die kan allen wanner een lid in strijd gaat met de statuten

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:21

Jammer dat het allemaal zo moet :( want het is geen verbetering voor de paarden.
Nu zitten wij niet bij het IHW maar toch begaan met de mensen die het voor hun plezier allemaal proberen te doen want zeg eerlijk voor de prijzen die je voor een groninger krijgt hoef je het niet te doen.
En op deze manier stoppen wellicht de goede mensen met de goede paarden en dat zou toch erg jammer zijn

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:27

De eerste leden zeggen nu dus alweer op. Ik ben bang dat dit een terugkerend iets aan het worden is: Af en toe de andersdenkenden, de rotte appels, de genen die hun eigen mening naleven er uitwerken. Een enorme opstand creëren en daarna gewoon weer verder gaan. Ben toch blij dat ik ooit het licht zag........

Wadapatja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:28

@Jan...dus dan zijn sommige mensen schreeuwers??? Omdat zij voor het belang van het paard opkomen??? En omdat er niet gehandeld is conform de statuten??
Het moge toch duidelijk zijn dat het belang van het voortbestaan van het Zwaarwarmbloed paard in gevaar komt door het onrechtmatig handelen van diverse mensen die zich presenteren als het nieuwe bestuur. Hier wordt met vuur gespeeld maar ik vraag me af wie deze brand gaat blussen...
Juist door het intrekken van het lidmaatschap breng je het voortbestaan van het IHW in gevaar en als jouw keuze is om deze optezeggen...prima.
Het behoeft geen discussie dat er inderdaad fouten zijn gemaakt maar deze zijn om op te lossen en dat doe je denk ik niet door een lidmaatschap op te zeggen. Het voortbestaan van het Zwaarwarmbloed paard komt in gevaar echter dat wordt niet erkend of wil niet erkend worden en dat is een veel groter vraagstuk wat opgelost dient te worden door een goed bestuur wat handelt conform de statuten en niet door mensen die maar 1 belang hebben en dat is het eigen belang nl. macht!!
Deze gehele disscussie behoeft niet op het internet te worden besproken en er hadden geen persberichten geplaatst behoeven te worden als men maar had gehandeld conform de statuten dan waren er ook geen schreeuwers???? geweest op een vergadering en was er ook geen beveiligingsmensen nodig geweest....en was het gewoon een gezellig samenzijn geweest onder het genot van een kopje koffie of thee.

Didtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:29

janderegelaa schreef:
Op het moment dat de voorzitter ( Karel de Lange, Arie53 ) op een hengstenkeuring van het IHW een eigenaar van een hengst aanschiet en hem zegt dat hij beter met dit paard naar het EASP kan komen denk ik dat hij hier 2 petten op heeft en dat is er 1 teveel. Alleen dit gegeven is in mijn ogen al voldoende om het vertrouwen in hem op te zeggen. In mijn ogen heeft dit bestuur dan ook juist gehandeld alleen hadden ze de handeling op zich anders moeten doen. Dat geldt ook voor de opzegging van de samenwerking met Groenned.

Het IHW is voor Karel de Lange de makkelijkste ingang naar het PVE toe om het EASP erkend te krijgen. Het is dan wel hoogst merkwaardig dat hij maanden met papieren in zijn tas blijft rondlopen die allang bij het PVE ingeleverd hadden moeten zijn.
De manier waarop hij Groenned de hand boven het hoofd houdt geeft te denken en wellicht is een boeken onderzoek van een overheidsinstantie wenselijk.

Het is zeer onwenselijk dat een vergadering met beveiligers plaatsvindt. Helaas was het wel nodig omdat deze oud-voorzitter met een groep schreeuwers voor de deur stond waarbij zelfs de politie ingeschakeld werd. Hoe kan hij bij zo'n intimiderende actie nou verwachten dat hij met opgeheven hoofd weer als voorzitter naar binnen zou kunnen stappen.

Ik heb helaas besloten om mijn lidmaatschap op te zeggen. Van zo'n club hoef en wil ik geen lid meer zijn.

die schreeuwers
die wouden dat het gewoon zo was gegaan als geplant motie van wantrouwen en dan der uit voor de voorzitter en dan een nieuwe voorzitter kiezen met de alv

maar helaas is dit weer eens anders gegaan dan was afgesproken
der is nu een bestuur gekomen die niet gekozen is door de leden
de leden zijn bij het IHW de baas niet het bestuur
dus als ze dan ook eens daar naar zouden handelen was en geen beveiliging nodig
was het keurig volgens de eerste afspraken gegaan
maar somige konden daar niet op wachten dus

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:40

Moderatoropmerking:
Ik heb een groot aantal oneliners en offtopic berichten verwijderd. Bovendien kan de sfeer in dit topic ook een stuk beter. Graag elkaar niet meer aanvallen en respectvol discussiëren :)

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:44

Dit is idd al jaren de sfeer, niks leuke hobby. Haat, nijd en niet luisteren naar elkaar. Erg jammer, maar er zijn mensen die dit leuk schijnen te vinden anders was het inmiddels al wel anders.......

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 17:05

zo voorspelbaar, wat hier nu weer gebeurd is.
Kom ze bij onze rijvereniging ook tegen, van die lopers.
Mensen, die dan bij de ene club een poosje zitten en
vervolgens met veel tromgeroffel weer een nieuwe club
opzoeken. Waar ze eerst alles de hemel inprijzen en
vervolgens alles weer tot de grond toe afbreken. Bij wat voor een club je ook bent, of dat nu een rijvereniging is of een stamboek, bedenk altijd: "hier laat je wat, daar vind je wat."
Kortom, het is overal wat. In plaats van weglopen, kun je beter je energie steken in het verbeteren van een club.
Nu weet ik wel dat Karel in dit geval weggejaagd is, maar hij is inmiddels ook al een aantal keren opgestapt.

compromie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 17:52

Ik volg al jaren lang het I.H.W. en zie dat jullie alweer in de zoveelste couppoging beland zijn en dat het P.V.V. in 2001 al aan gegeven heeft dat o.a. het I.H.W. zich medio 2006 verplicht aan moest sluiten bij het Groninger paard van wegen het feit dat er maar èèn vereniging zwaar warm bloed geregistreerd mag zijn in Nederland en het is nu anno 2009.
mogelijk gaat nu het P.V.V. in grijpen van wegen de zoveelste coup en misstanden in het I.H.W. en de erkenning in gaat trekken en het I.H.W. gaat verplichten zich onder te brengen bij het Groninger paard, dank aan de coup plegers.
Naar verluid heb ik te horen gekregen dat het Groninger paard al zeer geruime tijd een aparte afdeling gecreëerd heeft voor de echte zwaar warm bloed paarden waar in pools bloed e.d. geen rol zullen spelen, maar dat het oud bloed hoog in het vaandel staat met eigen keurmeesters etc.
Dit is mij al geruime tijd ter ore gekomen, dit word door het bestuur I.H.W. aan de leden verzwegen.
Mijn bron komt niet van uit het I.H.W. of Groninger paard, ik nodig iedere party uit om dit stand punt nader toe te lichten of dit op waarheid berust, het zou een goede zaak zijn voor de I.H.W. leden als dit klopt en onder gebracht kunnen worden bij deze aparte afdeling van het Groninger paard wat ook, een hogere waarde aan het paard zal op leveren ( antwoord op belliebel waarde vermindering ).
Ik hoop dat door bemiddeling van het P.V.V. en het Groninger paard het zo ver zal komen dat er een toekomst is voor het zwaar warm bloed zoals ik hier boven omschreven heb.
Ik hoop dat het Groninger paard de mogelijk heden kan bevestigen op bokt dat het zover is, wat ik omschreven heb, en dat alle zwaar warm bloeden vanaf heden overgeheveld kunnen worden. dan wordt het voor alle zwaar warm bloed eigenaren duidelijk wat de mogelijk heden zijn.
Het I.H.W. bestuur houd deze mogelijk heden voor haar leden uit eigenbelang voor zich.
Na zoveel coups door de jaren heen lijk mij het niet te verteren dat als deze coup weer voor bij is en na geruime tijd er een volgende coup voor handen komt, het is genoeg zo, de leden verdiende rust, vertrouwen en een toekomst voor het zwaar warm bloed, het is tijd voor een nieuw tijd perk onder de koninklijke vlag van het Groninger paard, dit heeft echt wat deze titel.
Voor alle duidelijkheid, ook ik ben nog geen lid van het Groninger paard, maar ook niet van het I.H.W.
Aan alle eigenaren van het zwaar warm bloed, van welke vereniging dan ook, laten wij ingrijpen om met begeleiding van het P.V.V. om, voordat het I.H.W. ten onder gaat de zaken zo te regelen, om zwaar warm bloeden over te hevelen in het Groninger paard zodat de eigenaren van het zwaar warm bloed niet in het diepen gegooid worden bij het verlies/ ter ondergaan van een vereniging.
Ik hoop dat dit een gezonde discussie word op bokt door alle partijen en dat dit geen aanval word op mijn persoon, waar het mij omgaat ik geef alleen aan van wat ik gehoord heb en wat de mogelijkheden zijn, ook ik wil daar duidelijkheid in zo als ook de I.H.W. leden!!! Leden / I.H.W. - bestuur I.H.W. - Groninger paard en P.V.V. reageer en bevestig wat de mogelijkheden zijn!!!

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:14

Dit riekt toch echt naar reclame maken voor "de vijand" (niet MIJN mening overigens). In ieder geval iemand die het helemaal niet erg zou vinden als het IHW zou verdwijnen.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 20:47

Door dit op een openbaar forum te gooien. Roep je niet IHW-ers op zich ermee te bemoeien.
Als je zo je eigen stamboek te grabbel gooit, door het openbaar uit te gaan vechten, moet je
niet verbaasd zijn als dit ook de *das omdoet* bij het IHW stamboek.

Beter was het geweest om dit binnens kamer te houden en een *mediator* in te schakelen om de knelpunten te localiseren. Zodat beide partijen gehoord worden.

Dit verdiend niet de *schoonheidsprijs*

compromie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:07

Ik ben er het helemaal mee eens met wat je schrijft ulissa,
wij hebben ook zwaar warm bloeden in huis en wij willen graag dat de I.H.W. populatie in stand blijft, maar gezien de historie van I.H.W. besturen wijzen steeds op machts positie en eigenbelang ten koste van de leden.
Om deze populatie in stand te houden lijkt het mij beter zoals ook P.V.V. dat wil dat het I.H.W. ondergebracht word bij het Groninger paard.
Ons belang is dan ook het in stand houden van het zwaar warm bloed paard, zonder de kans dat dit verloren gaat door in eigenbelang handelende I.H.W. bestuursleden en dit door de jaren heen !!! gr. compromie