"Paardenrijhal is geen absolute basisvoorziening"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:47

Wat een onzin zeg...
Wij hebben een 30x15 binnenrijbak en ja daar rijden veel mensen in...
Ik train echter elke dag fanatiek in de 20x60 eb en vloed buitenrijbaan, ik zie de noodzaak van een overdekte hal er niet in!
(neemt niet weg dat ik er op zeer bevroren of natte dagen errug blij mee ben :P )

bolhoed

Re: "Paardenrijhal is geen absolute basisvoorziening"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 14:19

Wel erg kort door de bocht van de wethouder en als er een kampioen is huldigen en meedrinken

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 15:15

jarrah schreef:
Wat een onzin zeg...
Wij hebben een 30x15 binnenrijbak en ja daar rijden veel mensen in...
Ik train echter elke dag fanatiek in de 20x60 eb en vloed buitenrijbaan, ik zie de noodzaak van een overdekte hal er niet in!
(neemt niet weg dat ik er op zeer bevroren of natte dagen errug blij mee ben :P )

Ik vind 20-40 al klein.. :+
Persoonlijk zou ik zowieso niet rijden in een 15x30 binnenbak, veel te klein!
Hier heb ik alleen een hele goede buitenbak 20-60 en het gaat prima.
Als het echt slecht weer is rijd ik gewoon een keer niet of wacht ik tot het droog is.
Maneges e.d. is het ander verhaal, daar vind ik het wel noodzakelijk.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 15:17

Rijhal is wel handig maar een basisvoorziening, nee dat is het idd niet ;)

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 15:31

Anya schreef:
ja klopt. en gemeenten zijn al jaar in jaar uit gewend dat de paardensport geen subsidie nodig heeft. Wel moet iedere wijk voorzien zijn van een sporthal voor gym en zaalsporten. Maar ook die kunnen in de openlucht. Een binnenzwembad of ijsbaan is ook niet direct nodig. Maar die komen er vaak wel. De paardensport wordt in vrijwel iedere gemeente van Nederland redelijk 'vergeten'.

Voor zover ik weet 'huurt' mijn rijverining hun stukkie land voor niet zo veel. Dus vergeten worden ze niet.

Mijn rijvereniging heeft enkel een buitenbak, en er is deze winter slechts 1 les uitgevallen.. Ik vind het prima om buiten te rijden, zelfs prettiger dat binnen. Het jarenlang vooral in de binnenbak moeten rijden maar nu ik over een goede buitenbak beschikt rijd ik veel liever buiten dan binnen, en ja ook met regen en sneeuw.
Ik ga zelf alleen naar de rijvereniging voor les omdat we op stal net een nieuwe buitenbak hebben.
Als je enkel gewoon zand in je buitenbak heb liggen is het niet te doen nee.. Maar ik heb liever een goede buitenbak dan een matige binnenbak. (wij hebben overigens wel een kleinere binnenbak, maar daar rijd ik eigenlijk nooit in)

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:00

Naar mijn idee id een binnenbak een luxevoorziening. Als ik lid wil worden van een club is dat wel een eis die ik stel. Maar ik red het prima zonder binnenbak, en ik denk dat pensionstallen en maneges hier ook prima mee uit de voeten kunnen. Voor verenigingen begrijp ik wel dat het een ander verhaal is, zij moeten het (denk ik) hebben van de ruiters van buiten af, en dan ben je wel afhankelijk van luxe voorzieningen. Maar een binnenbak is niet noodzakelijk om de sport (of hoe je het zien wilt) uit te kunnen oefenen.

Falko_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:40

voor een manege vind ik het wel een belangrijk onderdeel de klanten komen er om te rijden en moeten daarom niet afhankelijk zijn van het weer. ik zelf rij altijd thuis in de buitenbak en als deze te nat is ga ik gewoon een stuk over de weg of de bossen in. in de winter reed ik wel af en toe in een manege in de buurt maar die is sinds kort gesloten. dat was wel fijn om een x lekker binnen te rijden, maar het is voor mij geen nummer 1. als je alleen maar in de binnenbak rijd wennen de paarden ook niet aan verkeer e.d dat er lang komt gereden. ik zie dat wel bij een kennis van ons altijd op een pension stal gestaan met binnen bak nooit buiten meer geweest omdat het slecht weer was of er zaten te veel horzels. nu heeft ze een weitje aan huis kunnen huren en heeft geen bak! paard durft niet over de weg is bang voor alles omdat het altijd binnen heeft gereden. mijn mening is dat het makkelijk is, maar geen noodzaak. het bevalt me goed zo zonder binnenbak. mijn paarden staan lekker aan huis staan dagelijks buiten en s'avonds weer terug in hun stal. en worden regelmatig gereden. maar voor een manege vind ik het een ander verhaal

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 18:45

Anya schreef:
ja klopt. en gemeenten zijn al jaar in jaar uit gewend dat de paardensport geen subsidie nodig heeft. Wel moet iedere wijk voorzien zijn van een sporthal voor gym en zaalsporten. Maar ook die kunnen in de openlucht. Een binnenzwembad of ijsbaan is ook niet direct nodig. Maar die komen er vaak wel. De paardensport wordt in vrijwel iedere gemeente van Nederland redelijk 'vergeten'.

idd, en ik kan stellen dat het in België net zo is. Persoonlijk ben ik er voor dat er per gemeente(of per paar buurgemeentes) een 'openbare rijhal' komt, net zoals er gemeentelijke zwembaden zijn ed, ... en de mensen een kleine bijdrage te vragen voor het gebruik van de piste, hoeft niet veel te zijn, maar niets voor niets in het leven...
Maar de paardensport wordt ook een beetje doodgezwegen in België hoor, helaas pinddakaas :(
Dit is helemaal anders dan dat het op dit moment is, volgens mij gaan de inkomsten vn de maneges er niet zo veel op achteruit gaan, aangezien de doelgroep toch de mensen zijn die niet op een manege staan, en dat er op het moment dat er mensen willen gaan 'vrij rijden' in een manege vaak lessen bezig zijn... is toch mijn ervaring

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 10:17

Ik vind een binnenbak voor de sport wel absolute noodzaak. Jarrah hierboven bijv. heeft de beschikking over eb en vloedbodem dus ik kan me voorstellen dat die uitgezonderd de vorstperiode redelijk te rijden blijft, zeker als die netjes onderhouden wordt? Maar ken genoeg mensen (en heb het vroeger zelf ook gedaan) die alleen een omgetrokken weiland ter beschikking hebben, die vaak ook nog niet gesleept wordt en waar dus gigantisch diepe moddersporen in komen, dan is het van pakweg oktober/november tot maart winterrust tenzij je dus kunt uitwijken naar de vereniging. Vroeger reed ik nog wel eens een paard dat tot de voorknie in de modder wegzakte, toen vond ik mezelf wel een bikkel, achteraf gezien is dat gewoon smeken om blessures. :o

Ik kan trouwens ook echt niet meer lachen om de hele dag allerlei paarden te rijden in de regen, steeds dat opwarmen en weer afkoelen en daar een koude regen op, je bent binnen de kortste keren hartstikke ziek. In de regen rijden is leuk als je er een, maximaal twee moet doen en daarna richting kachel of warme douche kan.

Ik heb maar een heel klein binnenbakje ter beschikking maar ik maak er toch dankbaar gebruik van. Als het weer wat beter is en de bodems liggen droog bij ons dan gaan we weer naar buiten, voorbereiden op het buitenseizoen.

Overigens vind ik het ook geen pretje om indoor te starten met een paard wat geen binnenbakken kent, die paarden zijn vaak schijtebang als ze ineens in hun eentje moeten lopen in een enge binnenbak.

Sunbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 11:30

Wel handig hoor een overdekte hal/Bak.
Als het zo nat is als afgelopen periode en dan ook nog eens die vorst dan kan je geen kant op.
Rijden is dan erg lastig.
Afgelopen winter hebben we al geruime tijd niet kunnen rijden, dan was de bak bevroren en dan weer te nat.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 11:55

Wedstrijden moeten s'winters binnen.
Voor de sport is het dus een basis-voorziening.
Wel moet je bekijken hoeveel mogelijkheden er in de regio al zijn voor wedstrijden en hoe groot de vereniging is en kan worden met binnenbak.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 11:59

Je kan ook zwemmen in een buitenbad. :) Is er noodzaak voor een binnenzwembad dan?
Wil je fanatiek de sport beoefenen is een binnenbak echt wel heel fijn. Bij vorst zijn er maar weinig buitenbakken waar je echt goed in kunt trainen. En wil je een altijd droge buitenbak is dat bijna net zo duur als een binnenbak met simpele bodem.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 18:16

het is fijn, handig, prettig, comfortabel?
om een binnenbak te hebben
maar een noodzakelijke basisvoorziening? hier in NL?
dachutrnie :n
gewoon een goede buitenbak daar zou je jaarrond prima in uit de voeten moeten kunnen ,
ook als je wat fanatieker bent

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 18:20

ik vind een rijbak niet een basisvoorziening, een wei echter wel en daar word dan weer niet over gesproken.

leoensuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 09:19

Ik vind het jammer dat er gezegd wordt dat recreatieruiters niet perse een binnenbak nodig zouden hebben, terwijl trainingsstallen/wedstrijdruiters hun paarden wel beweging moeten geven. Zouden de recreatiepaarden geen beweging nodig hebben dan?
Wij hebben alleen een wei waar ik op kan rijden, ik heb eerst altijd op een stal of bij een boertje gestaan waar in de buurt wel een binnenbak was. En ik moet zeggen, dat ik daar nu toch op mis pak. Mijn paarden hebben afgelopen paar maanden erg weinig gelopen en zijn daardoor dus ook wat zwaarder geworden. met de ene kan ik wel naar buiten, maar ja als het glad is, kan dat ook niet. En dan heb ik recreatiepaarden, maar die staan te springen in de stal hoor!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 10:05

leoensuzanne schreef:
Ik vind het jammer dat er gezegd wordt dat recreatieruiters niet perse een binnenbak nodig zouden hebben, terwijl trainingsstallen/wedstrijdruiters hun paarden wel beweging moeten geven. Zouden de recreatiepaarden geen beweging nodig hebben dan?
Wij hebben alleen een wei waar ik op kan rijden, ik heb eerst altijd op een stal of bij een boertje gestaan waar in de buurt wel een binnenbak was. En ik moet zeggen, dat ik daar nu toch op mis pak. Mijn paarden hebben afgelopen paar maanden erg weinig gelopen en zijn daardoor dus ook wat zwaarder geworden. met de ene kan ik wel naar buiten, maar ja als het glad is, kan dat ook niet. En dan heb ik recreatiepaarden, maar die staan te springen in de stal hoor!

Een goede buitenbak is ook een oplossing :?

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 10:06

Roane schreef:
Maar als je nou een trainingsstal hebt? Of een fokkerij? Waardoor je de hele winter die jonge paarden niet kan rijden, waardoor ze eigenlijk een stuk opleiding missen?

Dan kun je altijd nog buiten rijden / trainen toch :) Ook beter voor het beestje zelf zodat het kan wennen aan plassen in de bak, wind, bomen, en wat meer ziet dan alleen maar 4 muren en een rechthoekige bak zand.

Een binnenbak is handig/fijn/makkelijk, maar geen basisvoorziening.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 10:08

Als je 8 paarden op een dag rijdt, dan is na paard 2 in de regen de lol er wel af. :)

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 10:09

Als je ECHT paardrijd, merk je niet eens dat het regent ;)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 10:10

Haha, was dat maar waar. Je hebt ook nog tijd tussendoor op de grond. Maar ik denk dat jij nog nooit een hele dag hebt gereden?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 16:16

Nou, precies wat ik ook zei Kazary :j
Het rijden valt wel mee, maar dan eraf, alle zweet koelt af, je staat te rillen van de kou, spieren stijf aan het worden, op het volgende paard, weer terug opwarmen, weer eraf en dan opnieuw afkoelen. Doe dat een paar keer op een dag, zeker met een koude regen erop en/of een koude wind erop en je bent binnen de week hartstikke ziek.
En het is een uitzondering, maar die sneeuwbuien van afgelopen winter vond ik ook geen hol aan. Toen warmde ik niet eens op te paard, kon alleen nog maar wensen dat ik er alsjeblieft weer af kon en paard idem dito, die wou met zijn kont tegen de sneeuw in. :D

fluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:08

In Epe is het sowieso een ramp om iets van een rijbak te maken, binnen of buiten. De gemeente is niet echt paarden-minded, zonde, want de eper paarden4daagse is toch een groot evenement daar. Jammer dat de gemeente er zo moeilijk over doet als mensen professioneel met de paardensport bezig willen zijn en daar hun zuurverdiende brood mee moet verdienen.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 23:12

kazary schreef:
Haha, was dat maar waar. Je hebt ook nog tijd tussendoor op de grond. Maar ik denk dat jij nog nooit een hele dag hebt gereden?

Ik wou net zeggen := ik heb het niet over één paardje, één uurtje per dag, maar drie-acht per dag..
En als het dan echt Nederlands pisweer is, rijd echt niemand meer. Hoe ECHT je ook rijd. :n

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 07:08

Roane schreef:
De gemiddelde recreatieruiter kan in principe zonder binnenbak. Het is handig, het is luxe, maar in principe kan het.

Maar als je nou een trainingsstal hebt? Of een fokkerij? Waardoor je de hele winter die jonge paarden niet kan rijden, waardoor ze eigenlijk een stuk opleiding missen?

Ik denk dat er wel een scheiding moet komen tussen recreatie en professioneel. := Zo zwart wit is het niet.

Iedere ruiter kan zonder een binnenbak, recreatief én profecioneel (in het laatste geval heb je een iets beter gedreineerde bodem nodig ;) ).
Jonge paarden kun je ook prima in een buitenbaan rijden wat weer een extra stuk opleiding anzich is want er waait wel eens wat door de bak, er staat wind, het regent wel eens.. worden ze lekker mak van.
Vroeger was paardensport een buitensport, tegenwoordig komt men niet verder dan de binnenbak en de kantine.
En er zijn nog zat rijverenigingen zonder binnenaccomodatie en die boeren prima hoor.

En ja ik heb ook 8 paarden gereden per dag in de regen en de endurance gaat ook gewoon door al pist het van de regen die wordt ook niet afgelast omdat er een plasje op het pad ligt ;)
Wat Coentjuh zegt, op een gegeven moment merk je niet eens meer dat het regent.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 09:52

En ik heb het vroeger ook inderdaad zonder binnenbak gedaan, maar als ik toch mag kiezen, denk ik er niet lang over. Wat heb ik die regen op de dagen vervloekt, om daarna helemaal stijf en verkleumd in bad te gaan liggen om weer enigsinds warm te worden.

Vroeger bestonden er ook geen gymzalen, geen binnen zwembaden. Elke sport werd buiten gedaan. Maar de tijden zijn wat dat betreft veranderd. Waarom dan als gemeente verschil gaan maken wie wel en wie niet binnen mag? Laat die keuze bij de mensen zelf zijn.