‘Paarden hebben langetermijngeheugen’

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:59

Wat wel intressant is aan dit onderzoek is is dat ze voorwerpen van een LCD scherm kunnen herkennen, tot nu toe is dat alleen aangetoont bij dolfijnen en chimps.

Overigens; het aanvoeren van vluchtgedrag als argument voor langetermijngeheugen is onzin, dat heeft niets met dit onderzoek te maken.

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 01:03

Zelfde als dat ene onderzoek een hele tijd terug;
'Zilvergrijze auto's hebben het minste risico op een ongeluk.' Redelijk nutteloos gegeven in mijn ogen.

Ik heb nog wel wat huiswerk liggen voor de onderzoekers wat meer nut heeft dan een onderzoek zoals dit.

Edit: @anneliesdj: Ja dat van die LCD schermen moet ik het mee eens zijn, maar het komt meer over alsof dat bijzaak is.

CharlieTP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 10:58

Hoeveel stallen rijden hun paarden wel niet in op 3,5 jarige leeftijd voor 1 maand en gooien ze dan terug een jaar de wei op. Als ze er met 4,5 jaar terug opkruipen is dat even alles nog eens opfrissen en je kan voort bouwen. Verder reed ik vroeger wel eens wat recreatief met een fokmerrie van 19 (die al 9 jaar fokmerrie was, maar voordien dressuurmatig wel heel goed was geschoold) Ze was toen 9 jaar niet gereden en ik reed haar af en toe voor de staleigenaar om ze wat soepel en in conditie te houden.
Als ik aan haar een oefening vroeg, deed ze die meteen, na 9 jaar! Daar moest ze niet eens over nadenken :P

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:00

[quote]Ja hoor, hoofdstuk 21 van het boekje Horsewatching van Desmond Morris, een Britse zoöloog en bioloog. Boekje is uit 1989 dus dat is jaren geleden al onderzocht.
[quote]

Kun je mij vertellen waar dat onderzoek over ging? In dit onderzoek zijn LCD schermen gebruikt en ik neem aan dat die toen nog niet aan de orde waren.

Daarnaast vind ik het bijzonder dat mensen een heel onderzoek zo hup onderuit denken te kunnen halen alleen maar omdat ze zelf de 'ervaring' hebben dat een paard iets van een aantal jaren geleden nu nog steeds kent/kan.
Dat is dus ook de reden dat er onderzoek gedaan wordt omdat je in de wetenschap niet zomaar iets aankunt nemen omdat je zelf denkt dat het zo is.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:06

Oud nieuws

Garinka stond vroeger bij iemand anders op stal en is daarna een eind weg verhuisd. In een dag met te veel tijd, járen later (jaar of 4) besloot ik daar eens helemaal heen te rijden, voor de gezelligheid. Eenmaal op bekend gebied hoefde ik niets te doen, mevrouw liep zelf naar 'huis' Daar aangekomen werden we met open armen ontvangen. "zet haar maar even op stal en kom even wat drinken" Ik zet haar op de poetsplaats, zadel af, hoofdstel af, draai me even om om het hoofdstel weg te hangen had mevrouw de benen genomen en was al in haar oude stal gaan staan... Waarbij ze dus eerst nog andere openstaande stallen voorbij is gelopen.

Ze wist exact waar ze was nadat ze er jaren niet meer was geweest!

bewijs genoeg.

Anoniem

Re: ‘Paarden hebben langetermijngeheugen’

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:27

Mahitri, n=3 is wat mager om conclusies aan te verbinden.

ImmieYv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 17:29

Ja n=3 is eigenlijk geen onderzoek te noemen. Maar ja iedereen met een paard wist al dat de conclusie wel klopt.