Join Up methode van Monty Roberts onder de loep

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 11:56

Lijkt me een interessant onderzoek. Ik ben erg nieuwsgierig naar de precieze onderzoeksmethodes, hoe ze het gaan aanpakken en waar ze het mee gaan vergelijken. Is dat ergens te vinden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 11:58

Ben benieuwd of er ook iets uitkomt over de psychologische effecten :D

Kipzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:10

Ben blij dat ze steeds meer methodes gaan onderzoeken en ben zeker ook benieuwd naar deze resultaten.
Vind het alleen wel jammer dat deze onderzoeken wetenschappelijk gezien vaak de plank net mis slaan en gewoonweg niet valide te noemen zijn.
Weet niet hoe stressvol een bloedafname voor een paard is, maar misschien is het beter om naar de cortisol gehaltes ofzo te kijken?
Over psychologisch effecten valt adhv enkel observatie eigenlijk vrij weinig te zeggen imo.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:12

Ook ik ben reuze benieuwd naar de uitslagen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:13

Tja, eens kijken hoe goed onderbouwd dit onderzoek wordt.

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:41

ben benieuwd hoe ze het onderzoek hebben opgezet, lijkt me nog best moeilijk om alle factoren gelijk te houden en laten ze dan monty roberts zelf de join up doen? of hoe goed zijn de mensen die dat doen, om maar eens wat te noemen

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:42

Dit onderzoek slaat alleen ergens op als een deel van de groep volgens de "normale" methode gaan zadelmak maken. Dan vergelijk je tenminste iets zinnigs.
Want wat heb je dadelijk aan een uitslag die zegt dat join up een bepaald niveau van stress opleverd. Iets wat iedereen van te voren al kan voorspellen, want alles wat niet door een (wild) paard als "gewoon" wordt ervaren zal voor hem stress opleveren. Het zijn vlucht dieren een verandering in leefomgeving leverd al stress op.

Het heeft dus alleen zin om een uitspraak te doen over of het meer of minder stress oplevert dan een andere methode. Alleen uit gaan zoeken of de join up methode van Monty Robberts stress opleverd is totaal zinloos!

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:54

Tja...20 paarden is wel heel weinig,vooral als je er van uit gaat dat je de helft op 'traditionele' wijze zou moeten inrijden,om te kunnen vergelijken.
Afgezien van hartslag zijn er nog wel andere zaken te bekijken,vooral op de lange duur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:24

Kirsy schreef:
Weet niet hoe stressvol een bloedafname voor een paard is, maar misschien is het beter om naar de cortisol gehaltes ofzo te kijken?

Cortisol kan eventueel ook bepaald worden uit speeksel. Maar deze gehaltes zijn heel persoonlijk en schommelen gedurende de dag. Je zou gedurende dagen al een profiel van elk paard op moeten stellen om hier in een "stress" situatie iets zinnigs over te kunnen zeggen.

Voor wat betreft hartslag: ze zullen niet de slagen per minuut meten maar de hartslag variabiliteit. Die geeft de tijd tussen de slagen aan en heeft in eerdere onderzoeken (ratten en paarden) aangetoond iets te zeggen over de mogelijkheden van het paard om zich aan te passen aan de omgeving. Wanneer een paard zich aan kan passen (copen met zijn omgeving) heeft hij minder stress.

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:51

ik ben benieuwd, maar ik blijf toch achter monty staan!

Fleming

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:09

Nou, hopelijk helpt dit de discussies over de join-up dan uit de wereld! :)

griziyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:18

..
Laatst bijgewerkt door griziyr op 20-05-22 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

_Jorien_

Re: Join Up methode van Monty Roberts onder de loep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:30

Ben benieuwd naar wat er nu uiteindelijk uitkomt.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:39

sarov schreef:
Ik denk dat de hartslagmeting niet de juiste methode is om een trainingsmethode onder de loep te nemen.

Je kunt de paarden na het onderzoek natuurlijk ook een vragenlijst in laten vullen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:58

Hmm, ben benieuwd!

storrum schreef:
Je kunt de paarden na het onderzoek natuurlijk ook een vragenlijst in laten vullen.

_O-

"Als je een mens kon zijn, welk mens zou dat dan zijn en waarom?"

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:01

storrum schreef:

En meteen aan de leugendetector vastzetten (dat zijn ze na al die stressmetingen wel gewend), dan weet je meteen of ze liegen :D

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:29

Kirsy schreef:
Ben blij dat ze steeds meer methodes gaan onderzoeken en ben zeker ook benieuwd naar deze resultaten.
Vind het alleen wel jammer dat deze onderzoeken wetenschappelijk gezien vaak de plank net mis slaan en gewoonweg niet valide te noemen zijn.
Over psychologisch effecten valt adhv enkel observatie eigenlijk vrij weinig te zeggen imo.

Idd, wat opisopshop zegt (je moet het ergens mee vergelijken) en dit zijn belangrijke punten waarbij ik vaak vraagtekens heb bij dit soort onderzoeken.
Ik hoop iig dat ze nog meer gaan doen dan hartslag meten en kijken naar het gedrag want daarmee meet je geen stress. (je kan eigenlijk alleen zeggen of ze zich meer inspannen dan in andere situaties en gedrag is subjectief)
Uit ervaring weet ik dat dingen als stress en angst moeilijk te meten zijn als je het wetenschappelijk correct wil doen.

Niet om interessant te doen ofzo, vind het gewoon jammer. Vraag me ook af wie dit onderzoek doen en waar want bij ons krijg je voor zo'n onderzoek echt geen geld.. :+
Maar goed, dit is ook wel een erg kort samengevat bericht natuurlijk, dus misschien hebben ze er ook wel wat op bedacht.

DubbelDun schreef:
storrum schreef:

En meteen aan de leugendetector vastzetten (dat zijn ze na al die stressmetingen wel gewend), dan weet je meteen of ze liegen :D

Zoiets bijvoorbeeld. :D
Laatst bijgewerkt door Winged op 23-02-09 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: posts samengevoegd

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:08

Wat ben ik hier blij om! :)
Wat de uitslag ook zal zijn, ik blijf achter hem staan, omdat het bij mijn paard en de paarden die ik 'gebruik' geweldig werkt.. ;)
Ik hoop dat veel mensen op bokt ongelijk krijgen, maar we zullen zien ;)

edit: Ik bedoel dit niet aanvallend hoor ;) Alleen sommige mensen óverdrijven een beetje in hun mening.. :o (niet in dit topic!)
Laatst bijgewerkt door TiaraBungy op 23-02-09 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:19

Ik weet niet of jullie weleens gehoord hebben van de "Tap Methode" van een zeker Endospink?
Ook bij deze methode zijn er "wetenschappelijke" onderzoeken gedaan naar hartslag om te kijken of deze methode stress voor de dieren opleverde. Dit bleek niet zo te zijn. Toch is menigeen er geen voorstander van om het dier zonder meer maar neer te leggen.

Voor degene die nog niet van hem hebben gehoord, hier een topic over zijn methode, inclusief filmpjes

[NH] NH tegen HH

Dus ik vraag me af wat de waarde van een onderzoek is over de invloed van de Join Up op de paarden?
Ongeacht de uitslag, (of het nu extra stress oplevert of niet), voorspel ik het volgende: De voorstanders van de methode zullen de voorstanders blijven van de methode (zie alle bovenstaande opmerkingen van de voorstanders).
De tegenstanders van de methode zullen de tegenstanders blijven van de methode.

En stel dat het - volgens de onderzoeken - geen extra stress oplevert voor de paarden, is dat geen vrijbrief voor iedereen die de JU te pas en te onpas, op ieder paard, en dan meerdere keren per week denkt toe te moeten passen? Want het veroorzaakt toch geen stress?

samwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:23

Fijn weer een onderzoek naar een "Trainingsmethode". Die Hebben we ook al tig gehad naar het LDR/Anky systeem.

Het ene onderzoek zegt dat het gelijk staat aan dierenmishandeling, het andere dat mits goed toegepast het een positief effect heeft op paarden.

Daar zal het hier ook wel weer op uit komen. Het is nu ineens een trend om alles te onderzoeken onder het mom van dierenwelzijn.

Het komt er toch op neer dat elke "trainingsmethode" die niet goed wordt uitgevoerd wordt schadelijk is voor het dierenwelzijn. Dat geld voor Klassiek, LDR, NH, western, enz enz..

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:29

Cassidy schreef:
Ik weet niet of jullie weleens gehoord hebben van de "Tap Methode" van een zeker Endospink?
Ook bij deze methode zijn er "wetenschappelijke" onderzoeken gedaan naar hartslag om te kijken of deze methode stress voor de dieren opleverde. Dit bleek niet zo te zijn. Toch is menigeen er geen voorstander van om het dier zonder meer maar neer te leggen.

Voor degene die nog niet van hem hebben gehoord, hier een topic over zijn methode, inclusief filmpjes

[NH] NH tegen HH

Dus ik vraag me af wat de waarde van een onderzoek is over de invloed van de Join Up op de paarden?
Ongeacht de uitslag, (of het nu extra stress oplevert of niet), voorspel ik het volgende: De voorstanders van de methode zullen de voorstanders blijven van de methode (zie alle bovenstaande opmerkingen van de voorstanders).
De tegenstanders van de methode zullen de tegenstanders blijven van de methode.

En stel dat het - volgens de onderzoeken - geen extra stress oplevert voor de paarden, is dat geen vrijbrief voor iedereen die de JU te pas en te onpas, op ieder paard, en dan meerdere keren per week denkt toe te moeten passen? Want het veroorzaakt toch geen stress?

Inderdaad, dit denk ik ook.. ;)
Je zal altijd voordelen en nadelen hebben in methodes. Je kan nooit 1 methode 'naleven', want bij sommige dingen zul je je er niet goed bij voelen en bij andere dingen wel ;)
Ieder zijn eigen mening/methode en ik denk niet dat een onderzoek daar veel aan zal veranderen ;)

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:39

Waarom vrágen we het niet gewoon? Ben benieuwd wat de animal communicators onder ons over deze methode te zeggen hebben.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:42

Hmm, boeiend! Misschien werpt het weer eens een ander licht op de zaak.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:53

Macusa schreef:
Waarom vrágen we het niet gewoon? Ben benieuwd wat de animal communicators onder ons over deze methode te zeggen hebben.

Je wilt dus aan een paard vragen welke methode hij prefereerd bij bijv. het inrijden? Dat houdt in dat je een paard aan beide methodes (JU en klassiek zadelmak maken) bloot moet stellen om hem een voorkeur te laten uitspreken. Alleen er is maar een probleem. Inrijden kan maar een keer :x

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:52

Ik denk dat het onderzoek meer waarde geeft als ze dit doen met paarden/pony's die al gewend zijn aan de mens en de dagelijkse dingen.
Die dus al respect toond en de mens als leider ziet.

Want met een jong dier wat bijvoorbeeld nog niet gewend is aan het zadel mak zijn en het gereden worden zal er altijd wat stress bij komen.
En ja je kijkt hoe het dier is en daar pas je de manier op aan.

Maar juist hoor je inderdaad zo vaak (zowel door de zogeheten Penny's als mede door de "gewone" volwassene) dat ze even een JU doen en ik zie daar regelmatig het nut niet van in.

Was het zelfs niet zo dat je een JU niet zo vaak in het leven van een paard mag doen... ?
Ik wil wel weten wat er bij paarden gebeurd die verkeerd/te vaak geJU worden..
Wat is daar de impact van?

Indien een paard/pony dermate problemen geeft dat dit een oplossing kan zijn dan geloof ik dat ook direct indien en mits het door een ervaren persoon gedaan wordt (dus niet dmv het leren van een clinic/dvd/weekend cursus.. maar echt en ook echt er al jaren onder goede begelijding mee bezig zijn geweest)
Maarja dat is mijn mening..

Ben benieuwd wat er uit dit onderzoek komt.