Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Kirsy schreef:Weet niet hoe stressvol een bloedafname voor een paard is, maar misschien is het beter om naar de cortisol gehaltes ofzo te kijken?
Kirsy schreef:Ben blij dat ze steeds meer methodes gaan onderzoeken en ben zeker ook benieuwd naar deze resultaten.
Vind het alleen wel jammer dat deze onderzoeken wetenschappelijk gezien vaak de plank net mis slaan en gewoonweg niet valide te noemen zijn.
Weet niet hoe stressvol een bloedafname voor een paard is, maar misschien is het beter om naar de cortisol gehaltes ofzo te kijken?
Over psychologisch effecten valt adhv enkel observatie eigenlijk vrij weinig te zeggen imo.
DubbelDun schreef:storrum schreef:Je kunt de paarden na het onderzoek natuurlijk ook een vragenlijst in laten vullen.
En meteen aan de leugendetector vastzetten (dat zijn ze na al die stressmetingen wel gewend), dan weet je meteen of ze liegen

Alleen sommige mensen óverdrijven een beetje in hun mening..
(niet in dit topic!) 
Cassidy schreef:Ik weet niet of jullie weleens gehoord hebben van de "Tap Methode" van een zeker Endospink?
Ook bij deze methode zijn er "wetenschappelijke" onderzoeken gedaan naar hartslag om te kijken of deze methode stress voor de dieren opleverde. Dit bleek niet zo te zijn. Toch is menigeen er geen voorstander van om het dier zonder meer maar neer te leggen.
Voor degene die nog niet van hem hebben gehoord, hier een topic over zijn methode, inclusief filmpjes
[NH] NH tegen HH
Dus ik vraag me af wat de waarde van een onderzoek is over de invloed van de Join Up op de paarden?
Ongeacht de uitslag, (of het nu extra stress oplevert of niet), voorspel ik het volgende: De voorstanders van de methode zullen de voorstanders blijven van de methode (zie alle bovenstaande opmerkingen van de voorstanders).
De tegenstanders van de methode zullen de tegenstanders blijven van de methode.
En stel dat het - volgens de onderzoeken - geen extra stress oplevert voor de paarden, is dat geen vrijbrief voor iedereen die de JU te pas en te onpas, op ieder paard, en dan meerdere keren per week denkt toe te moeten passen? Want het veroorzaakt toch geen stress?

Macusa schreef:Waarom vrágen we het niet gewoon? Ben benieuwd wat de animal communicators onder ons over deze methode te zeggen hebben.