Veel Konikpaarden Oostvaardersplassen overlijden in 2009

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Smurfinnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 15:31

saaraah schreef:
Het is de natuur. Sowieso bemoeien wij ons in Nederland veels te veel met de natuur, dat is helemaal niet nodig, zij redt zichzelf wel.

Ik ben het met je eens dat de mens zich niet met de natuur moet bemoeien, en ik vind ook dat mensen vaak veel te sentimenteel doen naar wilde dieren toe.
Maar in Nederland kun je die paar lapjes grond met onkruid (bij wijze van spreken dan) geen natuur noemen. Paarden moeten, zoals mensen hiervoor al aangaven, kunnen trekken naar andere gebieden als het eten op is. En dat kunnen ze niet in Nederland.
In een gebied als de Veluwe zou ik nog zeggen; daar staan genoeg bomen, struiken en planten en is het groot genoeg om dieren van eten te voorzien, maar de meeste andere " natuurgebieden" kunnen dat gewoon niet.
Dan is het ook oneerlijk om van de dieren te verwachten dat ze een winter zonder problemen kunnen overleven.

Neverhere

Re: Veel Konikpaarden Oostvaardenplassen overlijden in 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 15:34

Nederland heeft geen natuur meer. Het is allemaal aangelegd en aangeharkt.
Deze dieren hebben niet de mogelijk een nieuw gebied te vinden waar voedsel is omdat het is afgezet.
In mijn ogen je reinste dierenmishandeling door de overheid :(

Poco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:01

Ik vind het schandalig, dieren opsluiten op een klein stukje land
en laat maar verhongeren, zogenaamd de natuur zijn gang laten gaan.
Welke natuur??

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:03

Smurfinnetje schreef:
saaraah schreef:
Het is de natuur. Sowieso bemoeien wij ons in Nederland veels te veel met de natuur, dat is helemaal niet nodig, zij redt zichzelf wel.

Ik ben het met je eens dat de mens zich niet met de natuur moet bemoeien, en ik vind ook dat mensen vaak veel te sentimenteel doen naar wilde dieren toe.
Maar in Nederland kun je die paar lapjes grond met onkruid (bij wijze van spreken dan) geen natuur noemen. Paarden moeten, zoals mensen hiervoor al aangaven, kunnen trekken naar andere gebieden als het eten op is. En dat kunnen ze niet in Nederland.
In een gebied als de Veluwe zou ik nog zeggen; daar staan genoeg bomen, struiken en planten en is het groot genoeg om dieren van eten te voorzien, maar de meeste andere " natuurgebieden" kunnen dat gewoon niet.
Dan is het ook oneerlijk om van de dieren te verwachten dat ze een winter zonder problemen kunnen overleven.

Dat trekken kunnen ze inderdaad niet in Nederland, maar die lappen grond zijn groot genoeg om de paarden van voedsel te voorzien. Mocht het echt hagelijk worden en dieren die niet hoeven te sterven gaan er aan onderdoor, dan kan er ingegrepen worden.

@ Poco: Ik vind 6.000 hectare niet echt een klein lapje grond... :+

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:06

Ik ben het helemaal met Spicegirl eens. :)
Maar ik ben ook van mening dat je je niet té veel met de natuur moet bemoeien, als dat niet nodig is.

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:08

spicegirl schreef:
iedereen vergeet, dat het paard als zodanig, niet in het wild bestaat. het is heel, heel lang geleden door de mens selectief gefokt.deze paarden zijn verwilderd, en het ras word ook als gewone huis-pony gehouden.dan hadden ze beter przewalskis kunnen nemen.
dus "in het wild" bestaat niet, net als kippen/schapen/ of koeien in het wild.wel verwilderd.
en "in het wild "verhongeren beesten niet.die vallen ten prooi aan een roofdier, ook niet echt fraai, maar wel heel wat sneller. verhongeren is een onnatuurlijke dood, voor beesten die in het wild leven. en idd in het wild zouden ze verder trekken. doordat ze hier toch in een beperkte ruimte zitten, en niet door kunnen trekken, veroorzaak je deze gruwelijke dood. want geloof me, verhongeren is een pijnlijke en langdurige zaak!
dit soort stichtingen en verenigingen krijgen dus ook nooit meer een cent van mij....

Verhongeren is geen onnatuurlijke dood voor een dier.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:18

Plak je paard het etiket 'wild' op en je mag hem zodanig verwaarlozen dat ze overlijden?

Toch merkwaardig. >;)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:21

Zeg dat wel LDRD. Zet je zo 4 paarden neer op een hectare grond en voer niet bij en noem het wild. Kijken hoe lang het duurt voordat er iemand komt zeggen dat het niet kan.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:22

in de natuur zijn er weinig dieren die verhongeren!!zeker planteneters, die vallen ten prooi aan roofdieren.
laten we zo zeggen dan; wilde dieren sterven zelden van de honger...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:25

Dat vind ik ook LDRD. Voor zo ver ik weet lopen ze nog maar sinds midden jaren '80 in Nederland. De mensen die ze destijds uitgezet hebben zijn er nu toch ook nog bij. Ik begrijp niet dat die zich niet persoonlijk verantwoordelijk voelen voor wat er met de (veel te veel) kleinkinderen van de dieren gebeurt die zij eigenhandig in Nederland hebben los gelaten.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:39

LDRD schreef:
Plak je paard het etiket 'wild' op en je mag hem zodanig verwaarlozen dat ze overlijden?

Toch merkwaardig. >;)

Dierenbescherming erop zetten? Als ik 't doe met mijn paard mag 't niet, zij mogen 't wel?

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:41

LDRD schreef:

Toch merkwaardig. >;)

Inderdaad, het is echt absurd dat dit gewoon mag. Er is te weinig eten voor te veel beesten die geen kant op kunnen..
Dit heeft natuurlijk ook helemaal niks met wild te maken, het zijn gewoon verwilderde paarden in een uit de hand gelopen wei in een natuurgebied.
Ik kende een stel shetlanders in de buurt die zich wilder gedroegen dan die konikpaarden in bijv. de ooij :=

J_C_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:54

Inderdaad; als wij de natuur de ruimte gaven, dan konden de dieren prima voor zichzelf zorgen. nu vind ik het wel zo netjes dat de zwakke/zieke dieren worden afgeschoten.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:59

Ik niet JCN, overpopulatie zou niet mogen voorkomen in een door mensen gecontroleerd landschap. En zieke/zwakke dieren moet je voor zo ver dat mogelijk is er uit halen en door de DA laten keuren.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 17:02

Voordat de jachtopziender daar bij kan komen en in 1 keer een dodelijk schot kan lossen, is het dier op sterven na al dood. Dat maakt die dag op al die dagen lijden ook niet meer uit.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 17:15

saaraah schreef:
Dat trekken kunnen ze inderdaad niet in Nederland, maar die lappen grond zijn groot genoeg om de paarden van voedsel te voorzien. Mocht het echt hagelijk worden en dieren die niet hoeven te sterven gaan er aan onderdoor, dan kan er ingegrepen worden.

@ Poco: Ik vind 6.000 hectare niet echt een klein lapje grond... :+

O en waarom overlijden er dan 3000 paarden????

Je reinste kolder dit, ieder jaar weer terugkerend, dierenleed. Nergens voor nodig. Laat ze dit verhaal maar een langs de welzijns nota voor dierhouderij houden...

daanthom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 17:16

zo zie je maar weer, laat de natuur zijn gang gaan dan konden deze dieren zich zelf prima redden. De dieren die het meest lijden en niet meer uit hun lijden kunnen worden geholpen kunnen ze toch beter afschieten (is wel erg, maar zo laat je de dieren net verder lijden.)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 17:17

Saaraah:

Door honger doodgaan is wel meestal een onnatuurlijke dood voor wilde dieren, als het echt te erg is, meestal worden ze wel magerder in de winter maar niet zo erg dat ze eraan doodgaan, wel kunnen ze hierdoor verzwakt raken en vallen ze meestal dan ten prooi aan de roofdieren.

En ze in hun vrijheid beperken is al helemaal tegennatuurlijk, dus hier is geen sprake van natuur, het lijkt wel "ruimte zat", maar is te klein om in de winter al die dieren van voedsel te kunnen voorzien, dus dan is een enige vorm van ingrijpen en of verzorging wel op hun plaats, zoals bijvoeren en castreren en erge zieke dieren op een humaan manier te doden.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 17:21

een betere oplossing zou zijn, als ze doen, waar meer verwilderde kuddes paarden lopen(engeland/duitsland); na de zomer, als de veulens oud genoeg zijn, de hele kudde in een paddock, alle te oude dieren eruit, evenals het overschot aan(hengst)veulens, overtollige hengsten, en een select groepje gezonde dieren terugzetten.de goede paarden kan je verkopen, de oudere dieren kunnen desnoods naar de slacht, is wel wat humaner als verhongeren...

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 17:22

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 17:23

De woordvoerder van staatsbosbeheer vergelijkt de "wilde" paarden met wilde vogels, die voeren ze ook niet bij.
Ze vergeet alleen te vertellen dat vogels WEGVLIEGEN kunnen en dat zie ik een paard nog niet echt gauw doen.
Walgelijke praktijken; zet b.v. minder dieren uit zodat er genoeg voedsel is, of castreer de hengsten zodat er niet snel teveel komen, of voer in tijd van tekorten bij. Maar dit............. _-:( _-:( :( _-:( _-:( -:(- _-:(

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 17:23

@ RagdollcatMisschien is het in Nederland een onnatuurlijke dood, omdat de wilde dieren hier niet echt 'wild' zijn. In het echt wild is dat niet zo uitzonderlijk. Kijk bijvoorbeeld naar de dieren in Afrika :)

Ik ben het wel met je eens dat er ingegrepen moet worden wanneer het uit de hand loopt. Maar ik ben ook van mening dat je de natuur zo veel mogelijk op zijn beloop moet laten. Door inmenging van mensen is er al zoveel vernaggelt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 17:24

Wat een geleuter (van Staatsbosbeheer), konikpaarden vergelijken met wilde vogels.
Heeft "de natuur" ervoor gezorgd dat die paarden daar rondlopen? Nee, dat was de mens die ze daaar heeft neergeplant. Er zijn in Nederland geen biotopen die groot genoeg zijn grote grazers met bijbehorende predatoren te onderhouden. Als je dit soort dieren wilt houden(want dat is het; dierhouderij, geen natuur) moet je je verantwoordelijkheid als eigenaar nemen en er adequaat zorg voor dragen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 17:28

Saaraah:

Ook in Afrika is het onnatuurlijk doordat er al zoveel is verkloot en verpest door de mens, te weinig en of juist teveel roofdieren op een bepaalde plekken en ook daar is geen sprake meer van gezond en normaal natuur, op bepaalde plekken teveel olifanten doordat er niet uitgewaaierd kan worden door wildhekken enzovoort.

Er zijn er al teveel bomen weggehaald door de hongerende bevolking voor vuur enzovoort, alles verdroogd en alles is uit evenwicht.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 17:35

Belachelijk, je laat een dier niet verhongeren omdat dat 'natuurlijk' zou zijn! Als eigenaar (staatsbosbeheer) wordt je geacht voor je dieren te zorgen en bijvoeren wanneer het nodig is staat dan op plaats 1!
En orde en stress in de kudde is gewoon te voorkomen door op meerdere plaatsen bij te voeren, zodat ieder paard zijn hapje heeft en het niet zo is dat de laagste in rang er niet bij mag..

Ik snap idd niet dat ze het niet net als in Duitsland doen en elk jaar een gedeelte van de kudde veilen. Daar zullen écht wel liefhebbers voor zijn, en anders idd de slager!

edit: dit geld niet alleen voor paarden maar voor alle dieren die door een persoon of instantie zijn aangeschaft! Je moet er gewoon voor zorgen en anders verkopen, maar niet laten doodgaan door het achterhouden van 1e levensbehoeftes!