Paard raakt bekneld na ongeval in Hooge Mierde

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 12:08

Jemig wat vreselijk! Wat moet het eng geweest zijn ook voor de eigenaar om je paard zó in de knel te zien liggen. Hij heeft ook wel een flinke wond op zijn bil, hopelijk is het nu naar omstandigheden goed met het dier.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 12:11

pppffff arm dier. hij heeft inderdaad een flinke jaap op z'n bil. en anderhalf uur in koud water heeft hem ook niet goed gedaan hopelijk komt t allemaal goed met beide paardjes

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 12:57

Nog een bericht hierover:
Bron: http://www.reuselcity.nl

http://www.reuselcity.nl/v8/index.php?u ... s1_id=2443

Paard met rijtuig in sloot

Een paard met rijtuig is vanmiddag in het bosgebied nabij de Weeldsedijk in De Mierden bij een verkeerde manoeuvre ondersteboven in een diepe sloot beland. De berijders konden zich op tijd in veiligheid brengen.

Het dier kwam dermate bekneld te zitten, dat de assistentie van de brandweer van De Mierden en Reusel noodzakelijk was om het dier te redden. Allereerst moest het rijtuig van het dier gehaald worden. Een van zijn voorbenen zat echter zodanig bekneld, dat het voorwiel van het rijtuig moest worden gedemonteerd.

Hierna werd een poging ondernomen om het rijtuig te verplaatsen maar het onfortuinlijke paard kwam nu hopeloos vast te zitten met een van zijn achterbenen. Met enkele touwen werd dit achterbeen weggetrokken van het rijtuig zodat uiteindelijk het rijtuig met vereende krachten kon worden verplaatst.

Inmiddels lag het dier al zon uur in het water en dreigde deze onderkoeld te geraken.
De inmiddels gearriveerde dierenarts onderstreepte de dreigende situatie en gaf aan dat het dier zo snel mogelijk uit het water moest worden gehaald om nog enige overlevingskansen te hebben.

Een inmiddels ter plaatse gekomen verreiker, verwijderde het rijtuig uit de sloot en maakte een gat in de wal van de sloot om zodoende het paard uit het water te kunnen trekken. Met enkele slangen om het middel van het paard en met diverse touwen, werd een laatste poging ondernomen om het inmiddels verzwakte paard weer op zijn benen te krijgen. Dit lukte en nadat het paard enkele minuten rust had gekregen, werd deze via het gat in de slootkant weer naar boven gehaald en door de eigenaars en de dierenarts verzorgt.

Het paard had de nodige verwondingen maar vermoedenlijk zal dit weer geheel genezen.
Anderhalf uur na de melding konden de brandweervoertuigen weer terugkeren naar hun kazernes met de wetenschap dat ze een gecompliceerde hulpverlening tot een goed einde hadden volbracht.

Crocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 13:09

jodi schreef:
Crocus schreef:
Tjonge ! Maar zou dat nou echt nodig zijn, al die touwen en banden om z'n hoofd ? Foto 5. Lijkt me dat een paard daar uberhaupt of nog meer van in paniek raakt, zo ingesnoerd te zijn. Maar in ieder geval mooi dat ie weer op het droge staat.

Voorkomen dat hij koppie-onder gaat?

Lijkt me onwaarschijnlijk, omdat het dier grotendeels boven water ligt. Als het zou zijn geweest om te voorkomen dat ie met z'n hoofd in de buis terecht zou komen, dan zou ik daar een doek voor hebben gehangen of zo (bv daar iemand voor zetten). Maar ja, die moet je als brandweer dan ook maar net bij je hebben ;).

Karina_1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 13:11

Tjee dit is echt je ergste nachtmerrie!!!
Sterkte voor paard en eigenaar(s)...

ilona1980

Re: Paard raakt bekneld na ongeval in Hooge Mierde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 13:30

Tjonge ! Maar zou dat nou echt nodig zijn, al die touwen en banden om z'n hoofd ? Foto 5. Lijkt me dat een paard daar uberhaupt of nog meer van in paniek raakt, zo ingesnoerd te zijn. Maar in ieder geval mooi dat ie weer op het droge staat.

Voorkomen dat hij koppie-onder gaat?

Dat klopt inderdaad ,want als je goed kijkt ligtv het paard op een steile helling en kan hij zo afglijden en zijn nek breken.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 13:32

schrik zal er bij mens en dier goed in zitten
hopenlijk herstellen ze allemaal weer in goede rust .
sterkte

ammi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 13:33

Fijn dat iedereen zo goed heeft kunnen samenwerken om het beestje op het droge te krijgen.

Jammer dat er dan weer bokkers zijn die het beter denken te kunnen.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:12

Akelig als er zoiets gebeurd! gelukkig is alles nog redelijk goed afgelopen.

haleyjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:13

ahh wat sneu
gelukkig hebben ze het overleeft zeg
die dingen gebeuren de laatste tijd zo vaak
wat is dat toch :(

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:43

Ik vind dat die brandweermannen weer super werk hebben verricht!!! hopelijk komt het weer helemaal goed met het paard.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:04

Ohw wat een vreselijk gezicht!! En inderdaad een lelijke wond op zijn bil.
Maar gelukkig dat alle wonden weer zullen genezen.

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:51

Jeetje wat vreselijk!, Als ze over dat bruggetje er naast zijn gegaan en ik zo naar het karretje kijk was dat ook zeker veel ste krap!

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 18:12

ziet er inderdaad niet fijntjes uit!
flinke wond!

mjaa sterkte aan de eigenaren.. hopen dat het paard snel weer opknapt!

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 18:27

Een goede daad verricht door de hulpdiensten! Ben wel bang dat het voor het paardje gedaan is met aangespannen ritten na deze ervaring en al deze impulsen. Wordt meestal niet snel vergeten. Maar goed eerst maar eens herstellen, beterschap!

Ook de menners sterkte gewenst!

Rooss_Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:35

Jee echt verschrikkelijk!
Mijn vriendin woont daar precies waar het ongeval gebeurde, echt zo zielig!

Lotte_James

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 21:23

Dat is bij mij in de buurt gebeurt, in de straat van mijn vriendin.. echt erg zeg!
zo zielig, gelukkig hebben ze ze nog kunnen redden!

Lotte_James

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 21:23

Eee Rooss_Oss jij komt mij bekend voor! haha

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:36

Tinkerlady schreef:
Een goede daad verricht door de hulpdiensten! Ben wel bang dat het voor het paardje gedaan is met aangespannen ritten na deze ervaring en al deze impulsen. Wordt meestal niet snel vergeten. Maar goed eerst maar eens herstellen, beterschap!

Ook de menners sterkte gewenst!

dat was mijn idee ook al,maar ik denk dat je blij mag zijn dat ie er al levend uit is gekomen.
rotdingen zijn dit altijd,bah.

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 13:24

Oh, het arme beest. Het doet gewoon zeer om naar de foto's te kijken.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:13

Fijn dat dat paard niet in paniek om zich heen is gaan trappen.
De verwonding op zn kont zit gelukkig op een mooie plek, das vooral spier daar. Dus zal wel tijd nodig hebben om te herstellen, maar zál gelukkig wel herstellen.

Beterschap en sterkte voor paard en eigenaar, en hulde voor alle mensen die m uiteindelijk hebben gered!

Suzanne37

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 23:12

Heb vanavond de eigenaar gesproken. Paard is gehecht (zat een flinke winkelhaak in) en maakt het goed.
Ik heb hem ook gevraagd of ie weer voor de kar kon en hij zei dat ie dat zo weer zou doen. Is een heel koel paard.
Het andere paard reed vanavond al weer mee in de les en heeft er niks van geleden.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 23:30

Oh gelukkig, das goed nieuws.
Ik hoorde gisteren wel van iemand wie het was , maar wij wonen daar nog niet zo lang, dus zodoende kende ik hem niet.
Er waren al mensen die naar ons belden, of wij dat toevallig niet waren.....nou gelukkig niet, dit is toch je ergste nachtmerrie.

Suzanne37

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 23:40

Ja inderdaad, het was enorm schrikken. Het is ook niet echt leuk als je je paard daar zo ziet liggen maar gelukkig is het goed afgelopen.

Crocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:49

ilona1980 schreef:
Dat klopt inderdaad ,want als je goed kijkt ligtv het paard op een steile helling en kan hij zo afglijden en zijn nek breken.

Oh okee, dan heb ik het niet goed gezien. Mooi dat het met beide weer goed gaat !