Manege moet donkere hoofdweg zelf maar gaan verlichten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ouwe

Re: Manege moet donkere hoofdweg zelf maar gaan verlichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:29

Dan is het gewoon een kwestie van maatregelen om de snelheid erui te halen lijkt me...

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:35

Ouwe schreef:
Dan is het gewoon een kwestie van maatregelen om de snelheid erui te halen lijkt me...

Maarja houden automobilisten zich daaraan, En als die weg echt zo donker is als wordt beweert dan heeft dat ook niet echt veel nut. Kunnen jullie niet een petitie tekenen en die inleveren bij de gemeente.

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:37

Je kunt mensen dwingen om te remmen, bijvoorbeeld door drempels. Denk maar aan de drempels die je weleens tegenkomt in parkeergarage (die geel/zwarte), daar klap je echt niet zomaar overheen met hoge snelheid, dan heb je zo de vering kapot.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:44

Die weggetjes daar zijn ook vooral goede sluiproutes..

Wat Tisje zegt dacht ik ook al meteen aan..
Moet het dan eerst helemaal fout gaan voordat ze maatregelen nemen?
Naar mijn idee moeten ze die weg gewoon eens opknappen, die is niet al te best en dan direct een eventueel smal fietspad er naast afgezet met paaltjes.
Al kan je er alleen maar in je eentje fietsen op dat fietspad, aan het eind van de weg heb je wel fietspaden dus dat maakt ook niet uit.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:47

Moon, volgens mij weet ik welke weg er nu wordt bedoelt die nam mijn taxichauffeuge ook altijd als sluipweg.

ouwe, Ja maar dan moet de gemeente die wel aan willen leggen.

Oliebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 17:27

drempels lijkt me ook niet zo'n goed idee, als iemand daar z'n nek eens breekt en er een ambulance moet komen:)

Laura_Wodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 19:01

lekker is dit! haha
niemand weet dat dit speelt.
het gaat er ook niet echt om dat het gevaarlijk is om met je paard te lopen in het donker, maar op de fiets maar zelfs ook op de scooter en in de auto is die weg levens gevaarlijk, er is al eens een meisje omgekomen.

Laten alle Lucky stable'erss gaat protesteren, die reactie is belachelijk! :Y) :(

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 19:30

Nou Laura_wodan, maak een petitie klaar dan! :Y)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:58

Laura_Wodan schreef:
lekker is dit! haha
niemand weet dat dit speelt.
het gaat er ook niet echt om dat het gevaarlijk is om met je paard te lopen in het donker, maar op de fiets maar zelfs ook op de scooter en in de auto is die weg levens gevaarlijk, er is al eens een meisje omgekomen.

Laten alle Lucky stable'erss gaat protesteren, die reactie is belachelijk! :Y) :(

Maar hierbij dan nogmaals mijn vraag: Hoe kan het zijn dat er kennelijk vanuit de manege is gezegd dat het er niet onveilig was????? Hebben ze het gewoon aan een toevallige voorbijganger gevraagd ofzo?

tisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:02

ik denk dat ze gewoon de verkeerde persoon hebben gesproken...

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:13

Ik rij ook op deze manege.
Zelfs in de zomer, als het licht is, fiets ik er niet graag. ze rijden echt kei hard. En je kan daar denk ik maar uit je eigen veiligheid met zijn 3e naast elkaar gaan fietsen. zodat ze wel moeten afremmen. (In het donker dan niet.) Ik vind het raar, dat er gezegt wordt het dat niet onveilig is. Het is levens gevaarlijk daar.
En die wedhouder is helemaal raar.. :=

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:21

Meer verlichting vind ik geen goed idee. Er zijn betere oplossingen om het veiliger te maken.

Voor de ruiters-te-paard is geen verlichting nodig, want als ik het zo hoor is het een weg waar je sowieso niet langs wilt rijden met je paard in het donker. Een paar lantaarnpalen maken dan echt niet uit. Vaak zorgt licht van lantaarnpalen er zelfs voor dat auto's harder gaan rijden, want het is overzichtelijker en lijkt het veiliger. Een ruiterpad erlangs maakt ook niet uit, want in het donker ga je daar toch niet lekker rijden (ook niet met lantaarnpalen, want daartussen is het nog donker genoeg om niet lekker te kunnen rijden).

Voor ruiters-op-de-fiets op weg naar de manege geldt eigenlijk het zelfde. Als je fietsverlichting in orde is, zien auto's je op tijd. Je kunt nog extra zo'n reflecterend hesje aantrekken. Wel zou de gemeente (want ik vind wel dat die verantwoordelijk zijn voor de openbare weg) op andere manieren iets tegen de hoge snelheid van auto's kunnen doen.
En dan heb je er misschien ook overdag wat aan. Versmallingen, drempels, lagere snelheid, smallere lijnen op de weg, fietsstroken, ledlichtjes of reflectoren in het wegdek... er is genoeg te bedenken zonder dat een van de weinige stukjes donker Nederland per se verlicht hoeft te worden.

En die ene klant had het handiger kunnen aanpakken. Als er nou meer mensen zijn die echt willen dat er wat aan die weg gebeurt; verenig je dan en organiseer een gezamenlijke actie. Denk een paar verschillende serieuze opties uit, vraag advies aan verkeers-experts en leg je wensen en ideeen dan in een normaal gesprek voor aan de gemeente.
En vanuit de manege kun je zelf actie ondernemen. Zet een stukje in de lokale krant zodat automobilisten op jullie probleem gewezen worden. Misschien zelfs brieven huis-aan-huis bezorgen. Of bij de manege zelf borden plaatsen met verzoek om gematigde snelheid... Er is zoveel te bedenken, je moet het alleen wel doen.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 22:10

Voor de duidelijkheid.
Deze weg is vaak zat in het lokale nieuws omdat er veel ongelukken gebeuren. Hierdoor wordt dan aandacht gevraagd voor de automobilisten.
De weg is zo'n 2 auto's (en een halve meter) breed. Dan aan beide lanten een hele kleine berm en een sloot aan beide kanten.
Op deze weg (2 km lang) is één oprit die je in kan voor bijvoorbeeld een vrachtwagen of trekker.
De weg is recht, aan het einde van deze weg na een bocht en daar ligt Lucky Stable.
Er rijdt veel verkeer omdat het een sluip route is en er een trailerpark verderop ligt.
Verlichting zie je bijna niet, echt niet.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 00:17

Het is inderdaad een rottig smal weggetje, waar heel hard gereden wordt en mensen weinig rekening houden met anderen. Ik ben daar ook al een keer bijna de berm ingereden door een tegemoetkomer.

Verkeersveiligheid is daar zeker een issue, maar of dat nou perse door de manege aangezwengeld moet worden? Manege zit er volgens mij al jaren, dus waarom is het dan nu ineens pas een probleem? Dat volg ik niet zo, eerlijk gezegd.

Als ik langs de Amstel de dijk opga met mijn paard wordt ik ook van de sokken gereden in een 30km zone. Dat doe ik dus maar niet...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 00:29

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 13:34

plurkje schreef:
ik moet eerlijk zeggen dat ik niet in zie waarom de vraag van 1 persoon tot nog meer verlichte wegen zou moeten leiden. Navraag bij de rest van de manege gaf hier blijkbaar ook geen aanleiding toe. Zelf goede verlichting voeren is ook een optie. er komt blijkbaar snel een ruiterpad, hetgeen de veiligheid zal verbeteren.

Ik denk dat die persoon beter een petitie had kunnen opstellen en ook de leiding vd manege op de hoogte hadden brengen! Logisch dat er voor een klacht geen moeite wordt gedaan!
Maar die wethouder is zeker een boerelöl, dat ie zo reageert! :+

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 16:17

Dan heeft de Maria Hoeve toch ook last van de 'geen verlichting'?
Kunnen die dan ook niet een klacht indienen, dan wordt het al wat meer 'gedwongen'. :=

Rare wethouder btw van die reactie :Y) Ik ga denk ik toch maar verhuizen :')

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 16:58

Eerlijk gezegd vind ik het dikke onzin, om alle buitengebied-wegen maar te gaan verlichten. In Drenthe is juist het besluit genomen om een heleboel lantaarnpalen weer weg te halen.

kijk eens naar Duitsland, daar is het ook niet zo'n woud aan lantaarnpalen.

Fietsers en ruiters kunnen zelf heel veel aan veiligheid doen door te zorgen voor goede verlichting. Daar ontbreekt het nogal eens aan...

Als er te hard gereden wordt, en het daardoor gevaarlijk is, zullen lantaarnpalen daar niet voor helpen. Dan is de aanleg van een fietspad wellicht een beter idee.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:08

Ik heb vandaag de manege eigenaar erover gesproken.
Een politieagent kwam bij hem verhaal halen ivm de klacht. Politie agent zou nog bij hem terug komen en dan navraag doen bij wat klanten. Nooit terug gekomen. Paar weken later stond het stuk in de krant!

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 19:50

LaFunkyJazz schreef:
Een politieagent kwam bij hem verhaal halen ivm de klacht. Politie agent zou nog bij hem terug komen en dan navraag doen bij wat klanten. Nooit terug gekomen. Paar weken later stond het stuk in de krant!

Best appart. Zou van Sjaak, niet verwachten dat hij die weg veilig zou noemen. :=

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 21:45

Blijft het feit dat een manege de openbare ruimte moet gaan verlichten. Lijkt me erg vreemd.

Laura_Wodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 22:11

Sjaak heeft ook niet gezegd dat de weg veilig is, integendeel. maar net als het ruiterpad, waar het geld voor klaar ligt, dit duurt ook al jaren. Ookal zou onze leuke wethouder besluiten lantaarnpalen neer te zetten, duurt het vast nog 10 jaar!
ik vind dit echt onverantwoord en gevaarlijk!

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 22:28

evanescence schreef:
LaFunkyJazz schreef:

Best appart. Zou van Sjaak, niet verwachten dat hij die weg veilig zou noemen. :=

Heeft hij ook niet gedaan. Hij heeft gezegd dat deze weg al 10 jaar onveilig is, en dit ook nog wel 10 jaar zou blijven, want verlichting komt er toch niet

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:47

Ik denk dat Sjaak daar gelijk in heeft.
Alleen een smal (genoeg voor 1 fietser) fietspaadje goed afgezet met paaltjes is al zat.
Van die kleine lichtpaaltjes van 1 meter hoog zou dan nog beter zijn, dan zie je tenminste iets.
Maargoed, dat zal er wel niet komen. :z

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:57

als je zo'n fietspad neerlegt wordt het alleen maar gevaarlijker, dan kunnen de auto's elkaar niet meer passeren