Olympische merrie Brentina met spoed geopereerd *update*

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 14:41

hilden1971 schreef:
[

Waarom moet alles wetenschappelijk bewezen zijn???... probeer een medemens en dier alleen een tip te geven dat wanneer je in de sport rijdt zoals kattekop insider al schrijft maar wat een normaal mens gewoon zelf begrijpt het paard onregelmatig zijn of haar voer krijgt. Juist om dan voor de nacht die zemelen te voeren hebben de darmen juist in de nacht de stimulans om goed op gang te komen, en te blijven werken.

Met doorlopend de hele dag en voor de nacht goede kwaliteit ruwvoer voeren kan je de darmen ook goed mee op gang houden.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 14:44

Insider schreef:
hilden1971 schreef:
Wat mij nu verbaasd is dat je veel paarden van topruiters met koliek zit, natuurlijk gebeurd dit ook bij de recreatieve ruiter. Maar een kleine waarheid is dat koliek heel simpel te voorkomen is door twee maal per week je paard tarwezemelen(1 volle schep) vermengd met 6 liter water voor de nacht te voeren(23:00). De tarwezemelen prikkelen/stimuleren de darmen en eigenlijk werkt het hierdoor iets laxerend, zelf bij paarden die zandkoliek hebben. Maar terug naar het sportpaard wat muesli brok en alle ander voeren voorgeschoteld krijgen, juist dan zou je dit moeten doen. Wij hebben onze merrie die ook in de sport gelopen heeft en tot 8 maal toe in één jaar koliek heeft gehad(koliekgevoelig), vraag me niet wat dit met jezelf doet laat staan voor het arme beest. Maar goed om terug te komen ook wij wisten dit niet maar sinds wij haar dit 2 maal in de week geven en tevens de andere paarden nooit geen problemen meer, zelfs de DA adviseerd nu zijn klanten om precies te doen wat wij ook doen, en vooral bij gevoelige paarden is dit een uitkomst. Sinds wij dit geven en beslist niet vaker anders krijg je weer afbraak van kalk, hebben wij nog nooit zulke lage DA rekeningen gehad. Allen de enitngen en scan kosten verder niets, eindelijk besparen en wat kost een zak tarwezemelen nog geen € 10,- . Per jaar geef ik 120 euro uit voor 7 paarden. En eerst een kleine € 6000 euro aan DA kosten voor kolieken. Heerlijk als het werkt ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen. Oh ja het scheelt ook wat voor brok je voert, niet om het één of ander maar wanneer ik P..o voer liggen ze plat met koliek, en bij Ha...s niks aand e hand.

Ach jeetje en dat zal Debbie niet weten natuurlijk wil je haar telefoonnummer? of dat van haar groom? of van haar dierenarts? dan kun je ze dat vertellen. Misschien eerst nadenken voor je iets roept!
Toppaarden leven een behoorlijk onregelmatig leven door het vele reizen (met soms de nodige stress, al dan wel of niet uiterlijk zichtbaar) misschien zou dat één van de zeer vele andere redenen kunnen zijn voor het veelvuldig voor komen van koliek bij toppers?

Dat je je mening geeft is tot daar aan toe maar waarom dan weer zo'n toontje? Ik snap dat echt niet hoor :?

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 16:36

Pipo schreef:
hilden1971 schreef:
Wat mij nu verbaasd is dat je veel paarden van topruiters met koliek zit, natuurlijk gebeurd dit ook bij de recreatieve ruiter. Maar een kleine waarheid is dat koliek heel simpel te voorkomen is door twee maal per week je paard tarwezemelen(1 volle schep) vermengd met 6 liter water voor de nacht te voeren(23:00). De tarwezemelen prikkelen/stimuleren de darmen en eigenlijk werkt het hierdoor iets laxerend, zelf bij paarden die zandkoliek hebben. Maar terug naar het sportpaard wat muesli brok en alle ander voeren voorgeschoteld krijgen, juist dan zou je dit moeten doen. Wij hebben onze merrie die ook in de sport gelopen heeft en tot 8 maal toe in één jaar koliek heeft gehad(koliekgevoelig), vraag me niet wat dit met jezelf doet laat staan voor het arme beest. Maar goed om terug te komen ook wij wisten dit niet maar sinds wij haar dit 2 maal in de week geven en tevens de andere paarden nooit geen problemen meer, zelfs de DA adviseerd nu zijn klanten om precies te doen wat wij ook doen, en vooral bij gevoelige paarden is dit een uitkomst. Sinds wij dit geven en beslist niet vaker anders krijg je weer afbraak van kalk, hebben wij nog nooit zulke lage DA rekeningen gehad. Allen de enitngen en scan kosten verder niets, eindelijk besparen en wat kost een zak tarwezemelen nog geen € 10,- . Per jaar geef ik 120 euro uit voor 7 paarden. En eerst een kleine € 6000 euro aan DA kosten voor kolieken. Heerlijk als het werkt ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen. Oh ja het scheelt ook wat voor brok je voert, niet om het één of ander maar wanneer ik P..o voer liggen ze plat met koliek, en bij Ha...s niks aand e hand.

Lekker makkelijk, ineens zemelen voeren en de koliek is over. Ik zou als ik jou was nadenken waar die koliek vandaan is gekomen en niet hoe je het bestrijdt!

Pipo je doet je naam weer eens een keer eer aan, zoals ik ook al in andere topics vermelde. Als je nu eens de bereidheid zou nemen om daadwerkelijk te lezen wat ik opschrijf zou je namelijk niet continu zo dom hoeven reageren. Ik schrijf dat het een middel is om koliek te voorkomen, niet om tijdens koliek dit te verhelpen. Elke simpele paardengek onder ons weet dat je bij koliek alleen vocht dient toe te dienen en het paard van elke vorm van voeren moet onthouden. Gelukkig weet ik nu eens te meer en waarschijnlijk ook anderen dat we jou antwoorden met een pak zout mogen nemen. Lees nu aub eens alvoor je antwoord. Fijn weekend.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 16:39

Pipo schreef:
hilden1971 schreef:
[

Waarom moet alles wetenschappelijk bewezen zijn???... probeer een medemens en dier alleen een tip te geven dat wanneer je in de sport rijdt zoals kattekop insider al schrijft maar wat een normaal mens gewoon zelf begrijpt het paard onregelmatig zijn of haar voer krijgt. Juist om dan voor de nacht die zemelen te voeren hebben de darmen juist in de nacht de stimulans om goed op gang te komen, en te blijven werken.

Met doorlopend de hele dag en voor de nacht goede kwaliteit ruwvoer voeren kan je de darmen ook goed mee op gang houden.

Wanneer je op wedstrijd bent kan het voorkomen dat je paard niet op zijn gewende tijdstippen gevoerd wordt met alle gevolgen van dien. Goed voer is belangrijk maar voorkomen is beter dan genezen, dus doe er mee wat je wilt doen het is een goed bedoeld en goedkoop advies.

Anoniem

Re: Olympische merrie Brentina met spoed geopereerd *update*

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 18:12

Ik vind het een goede tip hoor Hilden. Beter voorkomen dan genezen.
De mijne heeft wel eens koliek gehad van een stiekum gesnaaide hap gemest gras in de winter. Heel akelig en verder voorzichtig zijn met voeren. De mijne krijgt wel P..o, maar blijft daarvan keurig overeind hoor!

floorDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 18:55

Wouw! Ik ben echt blij dat het beter gaat, het is zo erg als je paard ziek is en niet thuis staat en jij niets kan doen! Ik vind het heel opmerkelijk dat Debby echt van d'r rijpaardje houdt. Vaak zie je mensen in de hogere sport die paarden als een soort gebruiksvoorwerp gebuiken (NATUURLIJK LANG NIET IEDEREEN!) Maar Debby heeft echt het tegendeel bewezen, ze heeft echt een geweldige band met dat paard en dat vind ik heel mooi en fijn om te zien. Dan word ik helemaal ''warm van binnen''.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 20:37

Gelukkig dat het beter met haar lijkt te gaan maar wat een verschil als je haar zo aan het infuus ziet staan. Dan veranderen ze zo van een blinkende prinses in een klein zielig muisje.
Helaas kan ik momenteel wel heel erg letterlijk meevoelen doordat mijn paard nu ook nog bij de dierenarts staat ivm koliek (verstopping, waarschijnlijk door vlas. Nooit probelemen mee gehad maar stond nu meer op stal ivm een hoefzweer). Gelukkig hoefde ze niet geopereerd al duurde het lang voordat het los kwam. En er is nog kans op een infectie dus ik ben er nog niet helemaal gerust op.
Maar iedereen probeert het beste voor zijn paard te doen, maar dan nog kan het mis gaan. Veranderende omstandigheden, stress, overgang voedsel oid. Paarden zijn nu eenmaal gevoelig en door de sport moeten ze wel aanvullend voer erbij hebben.
Belangrijkste is dat ze er weer bovenop komt zodat ze nog lang van haar pensioen kan genieten.

edit: laat net de foto aan mijn vriend zien, blijkt hij Brentina te kennen. Heeft haar ooit vervoerd. Kleine wereld soms.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 01:39

hilden1971 schreef:
[
Pipo je doet je naam weer eens een keer eer aan, zoals ik ook al in andere topics vermelde. Als je nu eens de bereidheid zou nemen om daadwerkelijk te lezen wat ik opschrijf zou je namelijk niet continu zo dom hoeven reageren. Ik schrijf dat het een middel is om koliek te voorkomen, niet om tijdens koliek dit te verhelpen. Elke simpele paardengek onder ons weet dat je bij koliek alleen vocht dient toe te dienen en het paard van elke vorm van voeren moet onthouden. Gelukkig weet ik nu eens te meer en waarschijnlijk ook anderen dat we jou antwoorden met een pak zout mogen nemen. Lees nu aub eens alvoor je antwoord. Fijn weekend.

Ach joh, ik gebruikte bij jou al hele strooiwagens met zout...........

Koliek voorkomen doe je op een andere wijze dan preventief maar zemelen voeren.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 07:19

Pipo schreef:
hilden1971 schreef:
[

Ach joh, ik gebruikte bij jou al hele strooiwagens met zout...........

Koliek voorkomen doe je op een andere wijze dan preventief maar zemelen voeren.

:z :z :z :Z

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 08:32

hilden1971 schreef:

Nou dat is vrij simpel..Een wetenschappelijke studie toont aan of een therapie (of dat nu voeding, medicatie o.id. is) helpt of dat een aandoening niet reageert op de therapie en het toeval was dat het individu opknapte of niet ziek werd.. Een wetenschappelijke studie is gewoon het bewijs.

Er zullen best(ik weet het niet zeker...heb er geen studie over gelezen ;) ) koliekvormen zijn die goed tot redelijk goed te voorkomen zijn met zemelen...er zijn echt heel veel koliekvormen die daar niet mee voorkomen worden. Als je de pech hebt dat je veulen geduurende de opfok slecht ontwormt is geweest en door een forse worminfectie verklevingen in de darmen heeft kan je er een prachtig voerschema op na houden...maar of het helpt??

Ik verwacht overigens dat we ons over het voerschema van Bretina geen enkele zorgen hoeven te maken.. meestal houden voedingsdeskundige zich daar mee bezig.

Vala

Re: Olympische merrie Brentina met spoed geopereerd *update*

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 09:57

Verstoppingskoliek zal best kunnen voorkomen worden met zemelen. Mijn oude ruin had veel gaskoliek maar daar gaan zemelen niet aan helpen denk ik en bij een vernauwing moet je het zeker niet geven. Er zijn idd vele vormen van koliek. Als je paard veel koliek heeft moet je alvorens je preventief wat gaat doen eerst weten wat er precies aan de hand is!

Ik hoop trouwens dat Brentina er snel weer bovenop komt!

Elmatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 14:49

Wens dr veel sterkte toe!