Brandweer Barneveld oefent met paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 23:03

Ja, voor de brandweer is het een goede oefening........... :D

Maar ach arme paarden, die weten niet dat het maar een NEPbrand is................. |(

Nee, ...............voor die paarden vind ik het zielig............... ;(

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 23:09

Gompie58 schreef:

Maar ach arme paarden, die weten niet dat het maar een NEPbrand is................. |(

Ik had gedacht dat de paarden wel in paniek zouden zijn van de rook en vreemde mensen en sirenes. Maar ze wandelde aardig rustig naar buiten, een rare dag maar niet echt zielig denk ik

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 23:26

dancertje schreef:
alleen een brandweer man liet een paard los en toen liep die terug naar stal niet zo slim maar daarna liep die rustig mee naar buiten

Dit is ook het grootste probleem bij een brand in een stal. Een oud collega van mij werkte op een manege waar brand uitbrak. Ze hebben hun handen vol gehad aan de paarden die al buiten waren en weer de stal in wilde want die stal is een vertrouwd plekje en daar willen ze in hun paniek naar toe.

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 23:47

Bij ons op de manege gebeurd dit al zeker meer dan 20 jaar, dat 1 a 2 x per jaar de brandweer een avondje op visite is om te trainen!!
Ook is bij ons dan zo dat de paarden ook leren om over die rare rooie brandslangen te stappen ed...
Onze paarden vinden dit ook niet eng ofzo!! Een enkeling die het vroeger wel eng vond is er nu ook al ruim aan gewend!!
Ok, de mijne is weer zo'n druif die gaat kijken bij de brandweerauto's, maar ik denk dat dit nooit vaak genoeg geoefend kan worden!!
Zo heeft de manege eigenaar ook de afspraak dat er dus een afgesproken aantal wagens moet uitrukken als er melding komt van brand bij ons!! (4 wagens geloof ik)
Al onze paarden zijn ook gewend om met een touwtje om hun hals mee te lopen, dus zonder halster!!
En dit is dus niet uit gebrek aan halsters ontstaan, maar puur om ook uit de voeten te kunnen als er calamiteiten zijn.
De brandweermensen weten inmiddels heel goed de weg bij ons, en ook precies waar de brandslangen ed te vinden zijn!!
Ik vind dit soort dingen gewoon zo belangrijk!!
De brandweermensen evalueren ook altijd na een oefening nog erg lang na, over evt bevindingen, die dan ook gelijk worden aangepast!!
Ook komen ze soms gewoon na een oefening elders wel eens een kop koffie drinken bij ons, omdat ze weten dat ze bij ons ook erg welkom zijn zonder fik!!
Ik moet zeggen dat ik heel blij ben met die oefeningen van hen bij ons op stal!!!

mick75

Re: Brandweer Barneveld oefent met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 03:00

Ik denk dat het zowiezo een hele goede oefening is voor zowel de brandweer als de paarden.

Als ze al weten wat veel dichte rook is en de sirenes en alle drukte een paar keer meegemaakt hebben is het een stuk makkelijker ze naar buiten te krijgen en de brandweer te volgen.

Als ze het nog nooit meegemaakt hebben is het een heel gedoe voor ze, alle sirenes, de paniek van de mensen om zich heen, de drukte, de rook en ga zo maar door. Raken ze volledig van in paniek! Als ze het al een paar keer meegemaakt hebben is het voor hen minder erg. Zij zien het verschil tussen een goede oefening en het echie toch niet.

Hoe beter je ze ervoor kan trainen hoe beter het is voor iedereen. Ik zou mijn paard meteen laten deelnemen aan zo'n oefening, en mezelf ook!

Ik ben zelf doodsbenouwd voor brand (heb het ook meegemaakt met mijn werk, stond ondanks alle training en lid van de ontruimingsploeg als eerste buiten) en ben doodsbang dat er ooit brand uitbreekt in de stal...

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 07:40

goed idee idd! +:)+

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 08:59

Gompie58 schreef:

je paard in de fik is niet zielig???..nee hoor..oefenen die handel en juist dit soort dingen horen bij nieuwsitems..zo kan iedereen weer eens thuis erover nadenken wat te doen met brand...ik zie hier tips voorbij komen waar ik wel wat mee kan(bijv. het aan een touw mee naar buiten)

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 09:30

Goede oefening. Ook voor de paarden.
Wat zullen die wel niet gedacht hebben, staat er opeens zo'n raar iets met een masker op voor je stal, die wil dat je door de rook naar buiten gaat.

Ik zat het filmpje te kijken en daarin leek het net of de brandweermannen tik-tak-tor zaten te spelen op de stenen _O- dat zag er wel heel grappig uit. Heb het filmpje teruggezet om nog eens te kijken. *LOL*

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 10:18

De oefening bestond natuurlijk uit meer dan jullie hier op het filmpje gezien hebben.
De heren en dames van de brandweer hebben eerst een stuk theoretische kennis over het paard op moeten doen. Ze hebben ook uitleg gekregen over hoe je het beste een paard uit de sloot kunt halen bijvoorbeeld. Daarna zijn ze met paarden zelf aan de gang gegaan, leren een halster om doen, lopen met het paard en nog een aantal oefeningetjes. Vervolgens hebben ze de vijf braafste paarden in een schuur gezet en hebben ze daarmee de brand oefening gedaan. De andere paarden die er lopen hebben er dus niets van meegekregen. Het is allemaal wel overwogen gedaan, en ook door de medewerkers van PTC+ echt wel over nagedacht. Niet ieder paard is zomaar geschikt voor zo'n oefening natuurlijk.
De paarden bij PTC+ zijn natuurlijk ook leerpaarden vergeet dat niet.

Voorheen bestond de brandweer in Barneveld meer uit agrariers en die gaan toch vanuit zichzelf makkelijker met vee (waar ik nu de paarden ook maar even onder schaar) om. De brandweer in Barneveld heeft de laatste jaren veel nieuwe leden gekregen die geen agrarische achtergrond hebben en die hier dus veel van opgestoken hebben. Er waren ook een aantal mensen wat bang voor paarden en die hebben nu toch wat meer inzichten over het paard en geleerd met die angst om te gaan. Al met al een zeer nuttige oefening dus. En natuurlijk oefent de brandweer hier ook iedere week en soms meerdere malen per week alleen niet altijd met dieren :) .

naomi_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 12:29

ik vind het een super initiatief, niet alleen voor de brandweerlieden maar ook voor de paarden op PTC+.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 12:42

Ik vind het een heel goed idee, zo leren die paarden dat ze rustig kunnen blijven als er brand is, en dan kunnen ze makkelijker gered worden. Echt super goed. Is gewoon voor die paarden soort schriktraining alleen dan voor brand. Toch hoop ik dat ze de oefening nooit nodig zullen hebben. Maar in ieder geval zijn ze dan voorbereid.

Zatarra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 22:04

Als vrijwilligbrandweerman vind ik de oefening geweldig. *D

als paarden eigenaar staat ik niet te springen om een oefening met rook en toeters en bellen. Wat nu als je paard in paniek raakt en gewond raakt. |(
Ik heb een keer een paard moeten vangen met ademlucht op. Het arme dier :(:) dacht dat darth vader voor zijn neus stond. hij wist niet waar hij het moest zoeken en klom bekant tegen het plafon van zijn stal.

Is hier over nagedacht voor de oefening en welke maatregelen zijn genomen om blessures en dergelijke van de paarden te voorkomen?
Hier ben ik wel benieuwd naar. Mag via pm.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 09:35

Er is een hele goede voorbereiding geweest die PTC+ en de BRW samen hebben gedaan. Zoals ik in een eerder bericht ook heb neergezet hebben ze de vijf braafste paarden voor de oefening gebruikt de andere paarden hebben er (op het horen van de toeters en bellen na) niets van meegekregen. De paarden zijn netjes naar een buitenbak gebracht waar ze los zijn gelaten, de paarden waren ook gewend om bij elkaar te lopen. Er is echt goed over nagedacht :j. Ze zijn zeker een jaar bezig geweest met voorbereidingen en gesprekken (niet non stop natuurlijk :) ). Mocht je als zelf als lid van de brandweer vragen hebben over hoe zo'n oefening in elkaar gezet is dan kan ik je wel een nr van mijn vriend geven en eventueel even bellen naar het PTC hoe ze het daar in elkaar gedraaid hebben. Ik weet natuurlijk ook niet alle ins en outs.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 09:38

ach arme paardjes := hoop voor ze dat ze het bij de oefening houden, en niet in het echt.. :(:)

naomi_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 09:44

niets zieligs voor deze paarden. de paarden op PTC+ zijn leerpaarden en zijn stukken meer gewend dan de spekkies die wij op stal hebben staan. ik weet ook zeker dat als hjet niet verantwoord zou zijn PTC+ dit niet uitgevoerd zou hebben.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 12:04

Bij ons op de manege hebben we de brandweermannen ook eerst met een paard aan de hand door een parcour laten lopen met "enge" dingen. Onze paarden waren daar al aan gewend, en het was vooral voor de brandweermannen om te laten zien hoe je een paard begeleid, en hoe een paard bij de ene begeleider wel alles rustig doet, en bij de ander iets minder. Zo weten ze ook wie het beste kan gaan blussen, en wie een goede feeling voor de paarden heeft, en beter de paarden uit de stallen kan gaan halen.

Daarna gingen de brandweermannen, compleet met gasflessen (dat vonden de meeste paarden nog het spannends ivm het rare geluid) met een van ons en een paard de rijhal in die volledig in rook was gezet. Je zag letterlijk geen hand meer voor ogen. In de rijhal was het de bedoeling om een rondje hoefslag te lopen met het paard aan de hand, en om een aantal obstakels heen te lopen die daar geplaatst waren. Wij waren er voor het geval een van de paarden angstig zou worden om het over te nemen als de brandweerman het niet zelf kon oplossen.

Zielig voor de paarden? Nee hoor, ze laten verbranden omdat je ze te ver van de uitgang hebt staan omdat je brave paard ineens heel bang is... dat is pas zielig.

Elmatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 14:57

Mooi filmpje!

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 19:31

Bij ons op stal hebben we ook geoefend hoe de paarden reageren, als de stal vol rook staat en ze worden de stal uit gejaagd!!
De paniek zal misschien niet groot genoeg geweest zijn, maar ze gingen geen van allen terug de hal in...
We hadden het grote hek bij de poort gesloten, en zo het erf opgejaagd, maar onze paarden waren nieuwsgieriger naar de dingen waar ze normaal niet zo snel bij konden...
Er gingen er een paar de brokjes van de grond snoepen bij de voersilo, en uiteidelijk belandden ze allen achterop het erf!!
We waren eigenlijk best verbaasd hierdoor, omdat de sirene express was blijven aanstaan...
Nee wij hebben echt stukje bij beetje veel dingen goed kunnen oefenen, dus daar ben ik heel blij mee..
Ook is het uiteraard voor de meeste paarden niet de eerste x dat ze de oefening meemaakten, maar ook de nieuwelingen lieten zich goed leiden door de ervaren paardjes..
Een enkele nieuwe pensionklant heeft met het hoogbloedige paardje nog een schriktraining gedaan, en daarvan was ook veel resultaat...
En zielig voor de paarden???? Hoe verzin je dat??
Hoe moet je dan handelen als er nog nooit iets is geoefend en er is sprake van een heftige calamiteit??
Op brand kun je tenslotte nooit voorbereid zijn, maar al het kleine wat je kunt doen moet je niet verzuimen vind ik!!!