Politie [***] is fel tegen paarden in de binnenstad

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:10

ik geef de politie groot gelijk. Enschede is een hele drukke stad. en het kan best zijn dat de paarden niet schrikken, de koetsiers getraind zijn en dergelijke. Maar helaas de automobilisten zijn niet getraind op paarden en die houden daar geen rekening mee. Een paardentram in het centrum met tramhalteplaats hoort niet.
Kan me voorstellen dat men de bruidskoets en mischien grote tram met familie niet verbieden kan lijkt me ook net iets te ver gaan. Maar een tram voor toeristen in het centrum nou nee.

Met de vuurwerkramp is het niet helemaal vergelijkbaar. Koppen in de krant: " op hol geslagen paardentram gallopeert in op winkelend publiek op de markt hierbij vielen .. doden en .... gewonden " het kan maar zo.

Anoniem

Re: Politie Enschede is fel tegen paarden in de binnenstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 16:04

Kafue, niet om het één of ander, maar neem iedere willekeurige grote Europese stad en het stikt er van de paardentrams. Of dat nu in Amsterdam of in London of in Praag is. Waarom zou het dan in een (relatief kleine en rustige) stad als [***] niet kunnen?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 16:25

Prima toch? Liever dat er geen paarden mogen komen dan dat ze de hele dag ritjes moeten maken...

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 16:28

Ik kan het aan de ene kant wel begrijpen. Ik zie niet in wat voor een aanwinst het voor Enschede moet zijn. Ik bedoel het centrum leent zich er niet voor. Het ligt allemaal dicht bij elkaar en sommigen straten zijn afgezet middels paaltjes en andere straten zijn niet geschikt ivm de tegels (te glad). Ik denk niet dat men hier brood mee gaat verdienen. In de wat drukkere straten zal het ook meer afgunst oproepen dan wat anders. Deze straten zitten soms zo vol met voetgangers dat je niet fatsoenlijk door komt.

Ik vind alleen dat de gemeente het anders had moeten verwoorden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 16:45

Neuh, dat [***] niet op een paardentaxi zit te wachten kan ik begrijpen... Maar politiepaarden kunnen ook over de volgens jou zo gladde straten en de paarden met koetsen die gebruikt worden voor trouwerijen ook....

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 16:51

Montignac schreef:
jeetje, wat een overtrokken reactie? Wat is er nou mis met een paard en wagen in het centrum..enschede is geen amsterdam? en trouwens die paarden zijn drukte gewend. En een vergelijking met de vuurwerkramp is niet echt op z'n plaats

Jaa het is kleiner, maar echt wel even druk hoor. ;)

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 18:51

Ik zelf loop bij schouwink

ik vind dat er hier dingen worden gezegt over de paarden van schouwink wat totaal niet klopt,
inderdaar kan jou moeder vroeger bij schouwink gereden hebben. Waarom denk je dat dat nu niet meer gedaan word, De paarden komen hellemaal afgemat terug op stal. Er word niet aan het paard zijn welzijn gedacht. Daarom zijn ze hier mee gestopt.

En dit was ook in de tijd van de vader van Jan Schouwink en Niet Schouwink zelf.
Deze paarden zien er op en top uit. Word goed voor gezort en netjes mee gereden. Ik zelf rijd er mijn veulen staat bij hun in de opfok en word op en top verzorgt. Ik zelf men ook met de paarden( heb me koetsier bewijs) en het gaat allemaal met belijd, de lijdsels worden bijna niet gebruikt omdat ze alles op stem doen.

Natuurlijk kan elk paard schrikken ben ik compleet met jullie eens en schouwink zelf ook, maar deze paarden hebben zo veel ervaring, ze lopen op de nieuwe ijsbaan in enschede met de arreslee en sinterklaas er op. + dat er 100 schaatsers er rond heen schaatsen. Ze lopen zo de studio binne van regio tap om artiesten binnen te brengen met vol plubiek, muziek en lichten.

Het kan altijd mis gaan het blijven tenslotte paarden. Maar kijk eens in de stad naar van die relschoppers of oude mensen met scootmobiels die rijden de mensen zo voor de sokken. Ook laten we de stad altijd netjes achter door de mest op te ruimen of mest zakken om te doen.

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 18:56

trouwens, toen de vuurwerk ramp aan de gang was hadden ze ook een rit ( wel buiten het centrum) maar de paarden deden er niet veel op uit, en er zijn hier door dus geen ongelukken gebeurt

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:03

ik vind dit een beetje raar, ik zie toch wel elke koopavond of zaterdag avond polities te paard in de stad lopen dat mag wel. die paarden kunnen net zo goed schrikken

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:21

Of het nu wel veilig is of niet, wat voor aanvulling heeft het. Vanuit diervriendelijk oogpunt zou ik zeggen ga lekker met die beesten in het buitengebied. Stad en paarden is toch een tegenstrijdigheid.

Lijkt me leuker door de stad te gaan met zo"n ritsja, zo'n fiets. :D

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:42

de paarde komen overal, en ze vinden het al geweldig als ze weg mogen. In Deventer waar ook veel gereden word met de paarden vinden ze het super. Ook is het daar een drukke stad maar mensen vinden het leuk om van a naar b te worden gebracht in de stad. Ook de wat oudere mensen die slecht te been zijn of kinderen.

Verder mogen ze wel gewoon de trouwerijen blijven rijden.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:50

ja, zo lekker ouderwets maar wel erg leuk !!

Rebtor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:34

Wat is het tegenwoordig toch met dat overdreven gezeur over veiligheid.
Ja er zitten risico's aan mennen en het werken met paarden in het algemeen. Risico's die je kan beperken door de paarden goed te trainen en ervaren mensen te gebruiken die de paarden begeleiden.

Ja het zal vast een keer fout gaan en ja dan bestaat de kans dat er wat schade ontstaat en wat paarden en mensen gewond raken (ja helaas mogelijk ook mensen die niets met de paarden te maken hebben). Als je met een auto, fiets of brommer door een druk centrum gaat rijden bestaat ook de kans dat je de controle erover verliest of iemand op een zebra over het hoofd ziet. Bijna wekelijks komt er wel iemand onder een tram of trein en met een zekere regelmaat komt er een vliegtuig naar beneden...

Jongens het leven heeft risico's, die moet je beperken maar als we alles gaan verbieden wat eng sinds een risico met zich meebrengt kunnen we straks helemaal niets meer. Dan kunnen straks alle maneges dicht. Want de paardensport staat al jaren erg hoog in het lijstje van sporten waar veel mensen gewond bij raken. En wat dacht je van wedstrijden en evenementen, ik heb het ook weleens meegemaakt dat een paard ergens van schrok en steigerend en bokkend het publiek in schoot omdat hij (van een wagentje) schrok. Gelukkig niemand gewond, maar dat was meer geluk dan wijsheid moeten we dat dan ook maar verbieden? Als we dan toch bezig zijn over sporten loop voor de gein op zaterdag en zondag eens een middagje bij de SEH van een ziekenhuis binnen, en tel het aantal gebroken botten van Voetballers schaatsers en andere populaire sporten.

Laat deze man zolang hij zich aan de regels houd, en veiligheid serieus neemt toch lekker met zijn tram door het centrum rijden. Ik durf te wedden dat op de lange termijn een stuk meer mensen gewond raken in Enschede bij auto ongelukken of het uitglijden op straat dan door incidenten met deze tram. En dan heb ik het nog nieteens over de schade die voetbal supporters, hangjongeren en uitgaanspubliek iedere week aanrichten. Enige nadeel is inderdaad dat als er iets mee gebeurd het wel meteen in de krant staat. (maar is dat met vliegtuigen die neerstorten niet precies zo?)

En laten we niet vergeten, de meeste ongelukken met breuken en dodelijke afloop gebeuren al sinds jaar en dag niet buiten maar bij mensen thuis....

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:49

De paarden van de politie komen niet in de gladde straten als er geen trammelant is. Ze zoeken de wegen uit waar het "veilig" is. Ook de grote menigte wordt gemeden als er niks is. (ik spreek uit ervaring, tis mijn werk)

Noem mij 1 reden wat er aan voordeel te behalen valt. Nogmaals de meeste wegen zijn afgezet middels paaltjes zodat je er niet door kunt en anders is het voetgangersgebied waar je dus alleen mag lopen. Een paard met wagen/of onder het zadel is bestuurder en mag niet op de stoep, dus niet in het winkelgebied. Op deze manier blijven er niet veel wegen open voor de taxi!

Daarbij is het niet DE POLITIE die niet akkoord gaat, maar de afdeling verkeer( en dan bedoel ik niet de motormuizen enz). Deze zullen samen met de gemeente de vergunning eventueel vertrekken. Dit is niet de agent in de auto, fiets, paard of te voet!

Van mij zijn jullie van harte welkom, maar ik zie niet in waar je zou moeten rijden. Je komt dan in de afgelegen gedeeltes of op het grote van Heekplein, welke ook glad is. Daarbij met evenementen kun je al helemaal niet uit de voeten. Kan me ook niet voorstellen dat je van koffieshop naar foute tent wilt rijden....

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 09:44

Cayenne schreef:
De politie verwijst naar een ongeluk twee jaar geleden.

Top !! :Z
Iedere dag gebeuren er kleine tot ernstige ongelukken met bijv. vrachtwagens en fietsers.
Misschien is daarom een algeheel straatverbod voor alle voertuigen een beter idee om ongelukken te voorkomen. :+

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 09:51

Helemaal eens met Rebtor.

Je kunt een paard zeer goed trainen, kijk naar de politiepaarden. Als we allemaal zo gaan redeneren kan je die Prinsjesdag ook wel afschaffen. Dat zijn nog wel een zooitje meer paarden dan 1 of 2 voor de wagen. Iedere dag worden mensen bloodgesteld aan risico's. Het is onze taak risico's te beperken, maar je kan moeilijk alle leuke dingen afschaffen in het leven omdat er een kans bestaat dat het misschien, eventueel wel eens mis zou kunnen gaan.

Vind de vergelijking met vuurwerkramp echt walgelijk! Dat is pas een voorbeeld van ernstige nalatigheid van de gemeente. Paar ton vuurwerk opslaan midden in een woonwijk.

Ik vind dat er gewoon een rijtuig door een binnenstad moet kunnen rijden. Punt uit.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 11:51

Leuk detail is dat ze dat gelukkig in new york nu willen verbieden. de hele binnenstad van enschede is bestraat. Dat is lekker voor de benen van de koetspaarden. Vroeger hadden de koetspaarden ook allemaal dikke benen. Het is niet voor niets dat jij zelf met je rijpaard waarschijnlijk in een bak met zand rijd of op zandwegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 11:59

Wat een ophef om niks......
Ach, nog even en je komt paarden alleen nog maar tegen in reservaten, met rondom borden "verboden aan te raken"....
Dinopino, een paard krijgt juist beenproblemen als het te veel op het zachte loopt, daarmee worden botten en pezen niet getraind maar alleen de spieren. Het is zelfs zo dat, om een paard heel te houden, na veel arbeid op zachte bodem het een must is om over het harde te stappen ter compensatie, om de boel heel te houden ;)
Als paarden in een provinciestadje als Enschede niet eens meer zijn toegestaan, plaats ik inderdaad grote vraagtekens bij de vele politiepaarden in steden als Amsterdam en het uitrukken van enorme hoeveelheden paarden met Prinsjesdag.
Ach, kennelijk zijn het mensen zonder enig verstand van paarden die dergelijke regels verzinnen....

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 12:08

ben het volledig met rebtor eens!

met de auto, motor, fiets enz. gebeuren evengoed ongelukken, misschien moeten we deze dan ook maar verbieden in het centrum :+

ik vind de vergelijking met de vuurwerkramp echt niet kunnen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 12:14

Hihi ja, een algeheel straatverbod zou overigens ook nog kunnen, en daarmee het hele leven in Enschede op de kop zetten.
Ik vind de vergelijking met de vuurwerkramp ronduit kwetsend voor alle mensen die daar direct of indirect mee te maken hebben gehad, overigens.

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 12:18

haha ja inderdaad.

die vergelijking is inderdaad kwetsend voor de betrokken mensen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 12:24

Trouwens, dat ongeluk wat ze aanhalen (volkspark tot haven) valt niet eens onder de binnenstad :+

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:27

aangezien die vergelijking met de vuurwerkramp nog kant nog wal raakt. Zie ik echt niet dat ie kwetsend kan zijn. Het heeft totaal never niets met elkaar te maken een beetje stomme vergelijking.

En sulheita wanneer uren draven op harde stenen zo gezond is voor de benen waarom staan er hier bij mij in de buurt zo veel paarden met kapotte benen. Allemaal koetspaarden. Te is nooit goed. De vroegere koetspaarden hadden allemaal dikke benen. De meeste trainen hier gelukkig op de zachte ondergrond maar laatst nog een jong paard afgekeurd wegens overbelasting. Onze eerste paard in nederland heeft bij de koetsenkeerels gelopen. Met 2 1/2 jaar gekocht. Nog geen jaar later bleken de benen door overbelasting kapot te zijn. Toen hadden we hem net ingereden en amper op gezeten.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:39

Wat een onzin en wat een gemeente.
Je hebt alle recht om in de stad te komen met je paard of je dat doet is een 2e. (spreek uit ervaring)
En de gemeente zoekt nog niet eens naar een goeie oplossing
Geef die man bepaalde tijden en een proefperiode om te zien hoe het gaat.
En nogiets. Als jij een bruiloft oid hebt en je woont in Enschede stad zou je dus nooit met een koets kunnen trouwen... raar..gelukkig woon ik niet in enschede!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:45

Dinopino schreef:
aangezien die vergelijking met de vuurwerkramp nog kant nog wal raakt. Zie ik echt niet dat ie kwetsend kan zijn. Het heeft totaal never niets met elkaar te maken een beetje stomme vergelijking.

En sulheita wanneer uren draven op harde stenen zo gezond is voor de benen waarom staan er hier bij mij in de buurt zo veel paarden met kapotte benen. Allemaal koetspaarden. Te is nooit goed. De vroegere koetspaarden hadden allemaal dikke benen. De meeste trainen hier gelukkig op de zachte ondergrond maar laatst nog een jong paard afgekeurd wegens overbelasting. Onze eerste paard in nederland heeft bij de koetsenkeerels gelopen. Met 2 1/2 jaar gekocht. Nog geen jaar later bleken de benen door overbelasting kapot te zijn. Toen hadden we hem net ingereden en amper op gezeten.

Ik ga er vanuit dat die paarden verder op stal staan waar jij het over hebt?
verder is het nononononsens dat de vroegere koetspaarden, zoals jij zegt, allemaal dikke benen hadden ;)