Geen Gelderse hengst naar verrichtingsonderzoek

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 08:04

Lia_ schreef:
Judje schreef:
Dat ben ik zeker met je eens Lia, alleen betwijfel ik of we de eisen voor de GP hengsten wel net zo hoog moeten leggen als voor de rijpaarden.

Dat vind ik dus wel, als je enkel voor bloedvoering boven kwaliteit gaat kwa GP kun je ook wel terecht bij andere stamboeken.

Inderdaad. Wie vooruitgang wil moet streng zijn tijdens het selecteren.

eenitraM

Re: Geen Gelderse hengst naar verrichtingsonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 08:05

Heeft iemand een foto van Bon Vivant?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 08:09

Agnes75 schreef:
Bon Vivant is kampioen geworden op de nationale veulenkeuring in 2006. Nu is dat geen garantie, maar het geeft wel de potentie aan die hij heeft, anders was hij daar geen kampioen geworden. Ik heb 2 foto's van hem gezien, helaas nog niet in levende lijve. Op de foto's is hij inderdaad erg jeugdig, maar hij is ook nog heel jong. Hij kan nog erg veranderen in de komende 2 jaar en behoorlijk uitzwaren. Zijn bloedlijn is erg interessant, maar moet je een hengst dan alleen maar op zijn bloedlijn selecteren, zonder naar de rest te kijken (even heel zwart-wit gesteld)? Als men al zover zou zijn de fokkerij, dan is het niet best denk ik. Wat nog zou kunnen is dat je een aanparingsadvies meegeeft, elke hengst heeft wel wat, ook de goedgekeurde hengsten. Sommige KWPN hengsten vererven ook afwijkingen, om maar iets te noemen..
Bon Vivant was niet resoluut genoeg in het achterbeen in de draf. Je zou hem dus kunnen gebruiken voor merries die voldoende resoluut zijn in het achterbeen. Ik vraag me overigens wel af of de gemiddelde eigenaar van een Gelders paard zo zwaar tilt aan dat achterbeengebruik? Wie het weet, mag het zeggen...

Binnen de Gelderse fokkerij is een interessante bloedlijn inmiddels heel belangrijk geworden!! Graag vrij bloed zonder Koss erin, want die zijn er in overvloed. Er zijn slechts een stuk of 12 hengsten. Als dan bijna de helft al verwant is aan elkaar.. hoe wil je dan verder? Ik vind de pedigree ontzettend belangrijk bij de hengstenkeuze voor een Gelderse merrie :j Dus ook bij de hengstenselectie. Echter, een hengst moet wel compleet zijn. Een hengst met een droomafstamming die loopt als een krant, daar kan je niets mee :n

Aan een goed achterbeengebruik hecht ik persoonlijk ontzettend veel waarde. Wij willen graag de dressuursport beoefenen met onze paarden. Als je dan een "baksleper" tot je beschikking hebt, dan wordt het allemaal toch echt een stukje lastiger.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 11:18

Voor een foto even googelen op "Bon Vivant Gelderse hengst".

Verder moet er dan een afweging gemaakt worden voor de fokkerij. Kennelijk was Bon Vivant toch niet goed genoeg om door te gaan, hoewel het achterbeen gebruik natuurlijk nog erg kan verbeteren als hij goed dressuurmatig bereden gaat worden. Er zijn ook enkele Gelderse hengsten met redelijk maaiende voorbenen, dat is dan wel acceptabel kennelijk. Maar als in het fokdoel staat dat het achterbeengebruik een bepaald niveau moet hebben en dat had ie niet, ja dan valt zo'n hengst toch af want achteruit fokken dat moet ook niet.

Overigens verbaast het me wel dat er maar 1 hengst door de keuringen heen gekomen is. Wellicht zit het probleem ook bij het kleine aanbod van hengsten? ALs er echt vers bloed nodig is, dan had de hengst misschien wel goedgekeurd moeten worden.

NatasjavE

Re: Geen Gelderse hengst naar verrichtingsonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 11:46

Inderdaad Agnes..er worden ook heel weinig Gelderse hengsten aangeboden. Het is een duur traject om een hengst goedgekeurd te krijgen en dan dekken de meeste ook nog eens heel weinig...dat verdien je haast niet terug.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 12:32

Agnes75 schreef:
Voor een foto even googelen op "Bon Vivant Gelderse hengst".

Verder moet er dan een afweging gemaakt worden voor de fokkerij. Kennelijk was Bon Vivant toch niet goed genoeg om door te gaan, hoewel het achterbeen gebruik natuurlijk nog erg kan verbeteren als hij goed dressuurmatig bereden gaat worden. Er zijn ook enkele Gelderse hengsten met redelijk maaiende voorbenen, dat is dan wel acceptabel kennelijk. Maar als in het fokdoel staat dat het achterbeengebruik een bepaald niveau moet hebben en dat had ie niet, ja dan valt zo'n hengst toch af want achteruit fokken dat moet ook niet.

Als een paard onder het zadel een beter achterbeengebruik toont dan los of aan de hand, dan kan je je afvragen in hoeverre de ruiter een rol speelt hierin. Er zijn hengsten goedgekeurd op basis van hun sportprestaties, maar dat geeft geen garantie dat ze ook daadwerkelijk goed dienen als dekhengst. Denk bijvoorbeeld eens aan Lingh (v Flemmingh). Zijn nakomelingen vielen ook tegen, terwijl de hengst zelf heel goed presteerde in de sport.

Ik zie zelf liever een paard dat als "groen" dier al veel aanleg laat zien :)

Citaat:
Overigens verbaast het me wel dat er maar 1 hengst door de keuringen heen gekomen is. Wellicht zit het probleem ook bij het kleine aanbod van hengsten? ALs er echt vers bloed nodig is, dan had de hengst misschien wel goedgekeurd moeten worden.

Ik denk dat daar inderdaad een oorzaak van het probleem ligt :j Misschien zouden meer fokkers gestimuleerd moeten worden om hun jonge hengst aan te bieden. Ik zou het ook niet vreemd vinden als hengsten die nu bij het IHW gekeurd zijn, ook nog bij het KWPN aangeboden worden.

Mijn merrie heeft een volle broer, die eigenlijk interessant genoeg zou zijn om naar de HK te brengen. Het is een Elegant x ster v Zichem x ster van Satelliet. Zijn zus, onze merrie dus, heeft het echt goed gedaan op de keuring. Helaas is de jonge hengst verkocht aan mensen die ermee willen mennen en ik vrees dat hij al een tijdje ruin is... ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 18:07

Agnes: heb je de hengst daadwerkelijk gezien?! Ik vind eigenlijk dat je geen conclusies moet trekken en besluiten van een commissie in twijfel moet gaan trekken als je de hengst niet eens bekeken hebt. Maar daarmee doel ik niet alleen op jou.

Als je hem gezien had dan zou je weten dat hij een lang krom achterbeen heeft en dat is in beweging te zien, dat zal dus niet veranderen, ook al loopt hij Z2. Met los bewegen viel het veel minder op dan aan de hand. Ik vind het volkomen terecht dat hij niet door is al had ik hem er om zijn goede afstamming en mooie type graag bij willen hebben.

Die Charisma is ook van Tewis en bij leven en welzijn wordt die volgend jaar aangeboden, mooi ding.

Lia_ schreef:
fokfanaat schreef:
ja als hij Z2 loopt kom je denk ik al een heel eind.

Dan mag je zelfs nog oc hebben :+
Ik ben er absoluut geen voorstander van om hengsten door te verwijzen om maar wat te hebben.
Ook in een kleine populatie moet je streng blijven selecteren.Zoals al eerder gezegd misschien had juist tijdens de 1e bezichtiging wel een goede dag....
Als hij het echt goed gaat doen in de sport komt hij vanzelf wel weer bovendrijven.

Juist in een kleine populatie ja.
Zo'n hengst met een vrije bloedvoering zou breed ingezet worden en dan moet je waken voor de kwaliteit.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 18:55

En heb jij goed gelezen? Nee, zoals ik al aangaf, heb ik hem (helaas) niet gezien. In het KWPN bericht stond die opmerking over het achterbeen. En ik trek het oordeel niet in twijfel, zal best terecht geweest zijn.