Agnes75 schreef:Bon Vivant is kampioen geworden op de nationale veulenkeuring in 2006. Nu is dat geen garantie, maar het geeft wel de potentie aan die hij heeft, anders was hij daar geen kampioen geworden. Ik heb 2 foto's van hem gezien, helaas nog niet in levende lijve. Op de foto's is hij inderdaad erg jeugdig, maar hij is ook nog heel jong. Hij kan nog erg veranderen in de komende 2 jaar en behoorlijk uitzwaren. Zijn bloedlijn is erg interessant, maar moet je een hengst dan alleen maar op zijn bloedlijn selecteren, zonder naar de rest te kijken (even heel zwart-wit gesteld)? Als men al zover zou zijn de fokkerij, dan is het niet best denk ik. Wat nog zou kunnen is dat je een aanparingsadvies meegeeft, elke hengst heeft wel wat, ook de goedgekeurde hengsten. Sommige KWPN hengsten vererven ook afwijkingen, om maar iets te noemen..
Bon Vivant was niet resoluut genoeg in het achterbeen in de draf. Je zou hem dus kunnen gebruiken voor merries die voldoende resoluut zijn in het achterbeen. Ik vraag me overigens wel af of de gemiddelde eigenaar van een Gelders paard zo zwaar tilt aan dat achterbeengebruik? Wie het weet, mag het zeggen...
Binnen de Gelderse fokkerij is een interessante bloedlijn inmiddels heel belangrijk geworden!! Graag vrij bloed zonder Koss erin, want die zijn er in overvloed. Er zijn slechts een stuk of 12 hengsten. Als dan bijna de helft al verwant is aan elkaar.. hoe wil je dan verder? Ik vind de pedigree ontzettend belangrijk bij de hengstenkeuze voor een Gelderse merrie
Dus ook bij de hengstenselectie. Echter, een hengst moet wel compleet zijn. Een hengst met een droomafstamming die loopt als een krant, daar kan je niets mee
Aan een goed achterbeengebruik hecht ik persoonlijk ontzettend veel waarde. Wij willen graag de dressuursport beoefenen met onze paarden. Als je dan een "baksleper" tot je beschikking hebt, dan wordt het allemaal toch echt een stukje lastiger.