Paarden zakken door het ijs in Reykjavik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Mel

Re: Paarden zakken door het ijs in Reykjavik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:31

Pff verschrikkelijk die foto's!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:34

Jullie hoeven je niet al te veel zorgen te maken, ten eerste kunnen ze wel wat hebben, ten tweede zijn ze onmiddelijk naar een nabij stallencomlex gebracht waar ze onder IR lampen snel weer droog zijn gemaakt.

neinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:38

Gelukkig konden de paardjes er staan! Goed om te horen dat er verder geen letsel was. Bij het uit het water klimmen kunnen ze zich makkelijk open halen of erger. Super van de omstanders die te hulp schoten!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:39

Gelukkig konden de mensen en paarden staan en bleven iedereen rustig. Echte IJslanders (zowel de mensen als de paarden). Knappe reddingsactie.

Wel heeeeeeeeeeeel koud dat water. Het is zo'n beetje -2 in Reykjavic op het moment.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:46

geluk bij een ongeluk dat het niet zo heel erg diep was

ze zullen vast wel geschrokken zijn
wel fijn dat stallen complex ed dichtbij was
en dat mensen direct reagerde ipv als schapen op een afstandje staan kijken ..

heel fijn iig dat iedereen mens en paard er heelhuids van afgekomen zijn :Y)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 12:28

Gatsie dat filmpje! Maar wat een vertrouwen hebben die paarden trouwens in de mensen. Geen enkele die in paniek (leek) te raken! En petje af voor de adequate reactie van de mensen er omheen.

Echt super!

(by the way, lang leve het broeikaseffect??)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 12:31

wtf heeft broeikas er mee te maken ?
omdat ijs daar dunner is
of omdat we hier nu sinds jaren weer een echte winter hebben?

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 13:22

Het ziet er wel heftig uit zeg, zo :oo
gelukkig is het goed afgelopen ...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 13:32

nickyu schreef:
wtf heeft broeikas er mee te maken ?
omdat ijs daar dunner is
of omdat we hier nu sinds jaren weer een echte winter hebben?

dit kwam in mijn gedachten op omdat de ijslanders (de mensen dan :P ) ontzettend veel ervaring en verstand hebben van ijs en wat er wel en niet mee te doen. Voor een volk dat zo ervaren is vind ik het gek dat zij zo een heftige misrekening maken. Dus dacht ik dat het wellicht zo was dat de hoeveelheid ijs af aan het nemen is waardoor dit kon gebeuren.
Vandaar dus broeikas.. Maar goed, is uiteraard maar een hersenspinsel..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 13:37

@troi
het is een misverstand dat in IJsland alleen maar sneeuw en ijs ligt het hele jaar door en dat het er zo koud is als op de Noord- of Zuidpool.
IJsland ligt wel heel noordelijk en het is in de winter ook lang donker, maar doordat IJsland in een warme golfstroom ligt, is het er lang niet zo extreem koud als je zou verwachten.

Ik ben er een paar jaar geleden geweest en ik heb genoten tijdens onze rondreis over het eiland. Nog ooit zo;n geweldig indrukwekkend land gezien.
Als je nog geen respect had voor de natuur, dan krijg je het daar wel. Gigantische watervallen, warmwaterbronnen, vulkanen, gletsers, etc. En de temperatuur heeft mij aangenaam verrast: wij hadden tijdens ons verblijf in de zomer rond de 20 gr. Prima temperatuur om een land te bezoeken.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 13:40

groenland heeft veel ijs
en ijsland heeft veel groen

denk idd dat ze een mis rekening hebben gemaakt met de dikte

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 19:50

Heel erg naar om te zien. Gelukkig konden de paardjes er staan.
Ook een geweldig (rustig) reddingsteam!!!
Gelukkig hebben ze het overleefd.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 20:31

Naar ongeval idd.

Ik heb al een paar keer een paard zien vallen in dijken en dergelijke en allemaal geven ze het na 2 keer proberen op om op te staan, + in deze kou, is normaal dat ze stil staan dus.

Vind de reacties dat je niet op het ijs kunt met paarden erg kortzichtig als heel NL bij het minste zuchtje ijs massaal gaat schaatsen, jullie wegen niks zeker :+

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 20:51

Jeetje wat erg vond de foto's al erg om te zien. Maar het filmpje.. Je ziet ze echt met ze alle tegelijk door het ijs zakken.
Ik had volgens mij helemaal in paniek geraakt al lag mijn paardje in het water. Maar iedereen bleef best rustig daar.
Wat al meerdere keren in het topic is gezegd ze bleven en rustig en hielpen goed mee.
Gelukkig geen gewonden!!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 20:57

Waarom in godsnaam op het ijs? Licht het aan mij of is dat typisch iets voor die 'ijslandermensen' beetje de gang showen en alles doen voor dat o zo mooie geluid.. ? Sorry heb niks tegen de paarden maar toch wel tegen bepaalde 'ijslandermensen' (niet alleen hoor, maar elke paarden houder die slecht met zijn beestjes om gaat!)
Groetjes

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:01

Ben je er al eens geweest zusjacobs? Want ze zijn daar net heel eerlijk met hun dieren, geen enkel drukplekje te zien, paardjes allemaal goed te rijden en vol vertrouwen in de mens, gaan voor niks opzij en hebben moed voor 100.
Doe ze maar na.

En op het ijs wordt al lang gereden, en het is toch niet anders als wanneer jullie massaal gaan schaatsen?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:06

Vind je laatste zin toch wel wat dubieus: bepaalde ijslandermensen en elke paardenhouder die slecht met zijn beestjes omgaat?

Ik vind juist dat veel ijslandereigenaren heel bewust omgaan met het welzijn van hun paard(en), En ja, ik ben er ook zoéén. (Maar ga niet op ijs rijden maar er wel naar kijken bij HOI)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:23

Ik doel met die laatste zin op ijslandermensen die minder omgaan met hun beestjes en ze liever hebben voor de mooie gang, dan voor het paard. En nee ik ben er nooit geweest, maar hier staan er enorm veel en zie er ook enorm veel rijden en zo'n 80 % zit alleen maar in de mond en de tölt. daar doel ik op. Ik geloof best dat ze daar super met hun paarden omgaan en dat ze als prinsjes en prinsesjes worden behandeld! Het gaat me erom dat het (bijna) altijd ijslanders zijn die daar de dupe van zijn. Ik richt dit echt niet op de mensen die er wel super mee omgaan, maar komop waarom op een sloot (?)/meertje (?) het hoefde maar iets dieper en er waren paarden verdronken! Stom heel stom.. :n

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:51

En nog een kaar: er wordt al jaren op ijs gereden, en wij mensen schaatsen ook, zolang je het verstandig doet is er niks aan de hand, helaas ging het hier fout.

En ik denk dat je net zoveel slechte ruiters hebt onder de 'gewone' ruiters als bij de ijslandermensen zoals jij ze noemt...

De ijslanders rijden net heel sober meestal, aangezien het paard ook vaak gebruikt wordt om km's te maken...

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:57

Wat moeten die allemaal geschrokken zijn. Ik vind het achteraf nog meevallen hoelang het allemaal duurde voordat ze allemaal het water uit waren. Ik had verwacht dat dat veeeel langer zou duren, maar binnen 7 min. was iedereen uit het water.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 22:54

Ja, en die paarden wegen waarschijnlijk toch wel ietsje meer. Vindt het iig behoorlijk stom berekent. En waarom paarden levens riskeren? Als je het ook zou kunnen doen in een schaatsbaan/hal (of wat daar de naam ook van mogen zijn). En poes wat bedoel je met die laatste zin? Begrijp hem niet helemaal :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 00:21

Dat ze heel vaak niet voor de show en de gangen rijden, maar hun paarden ook vaak nopg functioneel gebruiken om van a naar b te geraken. Dus dan is het net heel licht rijden, laat paard zijn weg maar zoeken over het hobbelige pad, en zeker geen geruk en gepluk.

Enne, als ik in de kranten zag hoeveel mensen op het ijs stonden in NL, daar kunnen 7 pony's van 300 a 400 kilo echt niet tegenop hoor...

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 00:27

Maar in de krant stonden er toch echt geen 28 mannen van rond de 100 kilo op een kluitje. (zo'n 2800 kilo)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 00:33

ZusJacobs, misschien een idee om in je het land, de soort paarden, de gangen en de gebruiken te verdiepen voordat je dit soort dingen schrijft...
Mn handen gaan namelijk behoorlijk jeuken van jouw reacties....

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 00:36

Leg uit :)