Gestolen paarden geven probleem met paardenpaspoort weer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cappelstud

Re: Gestolen paarden geven probleem met paardenpaspoort weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 16:42

Mensen, ik ga het hier misschien eens héééél cru zeggen, maar als je ziet naar de vorige uitleg die ik gegeven heb op basis van de nieuwe europese wetgeving kan ik jullie maar één ding zeggen : "Mensen, ga eens eindelijk op jullie poten staan en eis dat de nieuwe verordering dringend wordt toegepast"

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 16:46

Tja dit soort dingen gebeuren inderdaad al helaas heel lang.Ik hoop ook dat er een waterdicht systeem komt.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 17:59

Waarom in vredesnaam leen je zomaar paarden uit aan een onbekende(vrij overduidelijk als ze een valse identiteit had gebruikt, dat valt op na een korte tijd).

Maar ja een paard met kissing spines zou ik ook laten doodschieten. Sowieso als je je beesten bute voert waarom geef je ze dan nog met iemand mee...

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 18:13

ranna schreef:
cheyentic schreef:
ff off topic, de biefstuk is toch de bilspier en volgens mij zit de chip in de hals := zal iig niet in de bierfstuk hebben gezeten dan denk..

Nope, nie biefstuk, was 1x hamburger, 1x worst. Eet smakelijk.

Chips gaan weleens aan de wandel. Ken er eentje waarbij de chip niet meer is terug gevonden.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 18:57

chip gaat bij paarden en koeien helemaal niet aan de wandel dus chip in biefstuk lijkt me misverstand.
Bij paarden en koeien wordt de chip in de spier ingebracht, waar hij wordt ingekapselt (eigenlijk wordt' ie a.h.w. omgeven met littekenweefsel, vandaar dat er paarden zijn die last hebben van de chip). Bij een hond en kat wordt hij in het onderhuidse vetweefsel ingebracht en dán kan'ie wel gaan zwerven. Maar dan vind je'm weer niet terug in vlees (als je dat al zou eten), want hij gaat niet vanuit het onderhuids vetweefsel in een spier zitten, hij blijft in het onderhuidse vetweefsel.

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:39

Daar juffrouw francis bent u totaal fout in. In 2004 werd in opdracht van de Europese Commissie een onderzoek uitgevoerd naar de mogelijke invoering van de elektronische identificatie van runderen.
Dit resulteerde in het verslag aan de Raad en het parlement van de Europese Commissie - dd. 25/01/2005 (COM 2005) 9 definitief - en hierbij kwam als voornaamste in het oog springende punt het volgende te voorschijn :

- Op pagina 12 :
Onder ”2.1.1.2. Leesprestaties
Het percentage foute uitlezingen bij injecteerbare transponders is 0,7%; dit cijfer neemt in de maand na het merken toe tot 1 % en daalt daarna weer tot 0,3%. Er werden enkele problemen gemeld bij het gebruik van een dynamisch leessysteem in slachthuizen. De bijzondere omstandigheden in slachthuizen (aanwezigheid van grote hoeveelheden metaal, interferenties door de verschillende gebruikte apparaten) beïnvloeden kennelijk de werking van de stationaire leesapparaten.

- Op pagina 12 :
Onder “2.1.1.3. Resultaten inzake recuperatie
Om verschillende redenen is het essentieel dat elektronische identificatiemiddelen gerecupereerd worden. In de eerste plaats zijn elektronische identificatiemiddelen speciaal afval (elektronisch afval, gecontamineerd met organisch materiaal) dat uit de voedingsketen en uit het milieu gehouden moet worden. Verder is het ook noodzakelijk de elektronische identificatiemiddelen te recupereren om frauduleus gebruik te voorkomen.
De recuperatieresultaten bij elektronische oormerken en maagcapsules wijzen erop dat er geen recuperatieproblemen zijn bij het slachten en dat goede uitlezing mogelijk is. Bij de injecteerbare transponder (lees microchip) is de situatie geheel anders.
Slechts ongeveer 80% kon worden gerecupereerd en slechts 52% daarvan kon goed gelezen worden. Het extractieproces beïnvloedt kennelijk de leesbaarheid”.

Op pagina 14 staat ook iets zéér interessant :
“2.2.2.lnjecteerbare transponder
Nadelen Het identificatiemiddel is van buitenaf niet zichtbaar. Zonder lezer is het niet mogelijk te controleren of een dier elektronische identificatie draagt. De recuperatiegraad van de transponder is laag in vergelijking met de andere identificatiemiddelen. Het risico dat identificatiemiddelen in de voedingsketen terecht komen is daardoor hoger. Slechts de helft van de gerecupereerde transponders is nog leesbaar na extractie, hetgeen cross¬-checking en documentatie bemoeilijkt. Tenslotte is voor het injecteren van de transponder enige speciale opleiding nodig”.

DIT is een onderzoek van de EC. Zelf ben ik in het bezit van 3 geschreven verklaringen van dierenartsen voor 3 verschillende paarden (gechipt op 3 verschillende plaatsen - 1 in België en 2 in Nederland) waaruit blijkt dat de ingebrachte chips WEG of DEFECT zijn en dus moesten vervangen worden door een nieuwe chip. 3 op 12 paarden die hier stonden vind ik een hoog percentage. Dat die berekening hoog is zal u op school ook wel geleerd hebben. Als die wijziging van microchip niet in het paspoort was ingebracht (zoals het volgens de nieuwe EC verordering zou moeten, maar vaak niet gebeurd) dan zou zulk een paard naar de slachterij kunnen vertrekken, een chip wordt terug gevonden en van de eerste heeft men geen weet. Dus wél in de voedselketen ondanks uw opmerking. Daarbij komen nog de andere gevallen van zwervende chips en die kan je o.a. terugvinden op de website van http://www.antichip.nl (bekijk de verklaringen en bekijk ook de kwetsuren en gebreken door de microchip).
U mag gerust zijn dat wij (de organisatie VVWC Vzw ) zéér goed weten waarover wij spreken, dat onze beweringen met schriftelijke bewijzen worden gestaafd en dat wij héél goed op de hoogte zijn van de wetgevingen, regelgevingen en verorderingen.
Laatst bijgewerkt door cappelstud op 03-02-09 19:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Torre1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:46

Hier heb je toch geen woorden voor! Wij hebben naast het paspoort ook een eigendomsoorkonde van het paard. Maar volgens mij heb je er ook weinig aan....

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:55

Volgens mij staat er ook een naam boven mijn avatar Cappelstud.

En mag ik je er dan éven op wijzen dat 'WEG of DEFECT' iets anders is dan 'aan't zwerven'.
Ik heb niet gezegd dat de chip niet weg kan raken, dat kan inderdaad heel goed zelfs.
Het lichaam heeft een zelfreiningende werking en zal proberen 'vreemde lichamen' uit het lichaam te werken. Het blijkt inderdaad regelmatig voor te komen dat de ingebrachte chip door het lichaam weer naar buiten gewerkt wordt, waardoor hij idd verdwenen is.
Maar dit is wat anders dan dat de chip gaat zwerven in het onderhuidse vetweefsel.

Ik heb ook nergens geschreven dat een chip niet in de voedselkenten kan komen. Misschien moet u in plaats van zo'n aanvallende toon aan te slaan eerst mijn reactie nog even góed lezen.

U probeert zaken te weerleggen die ik helemaal niet besproken heb, het ging hier puur en alleen over het 'zwerven' van een chip, dáár heb ik op gereageerd en verder nergens op.
Wanneer er feiten (met de nadruk op feiten dus) zijn over zwervende chips bij koeien en paarden, dan gaat dit om foutief ingebrachte chips, die bijv. in het vetweefsel van de manenkam van een paard ingebracht zijn. Daar hoort'ie niet.
Een chip die eenmaal ingekapselt zit in het spierweefsel kan ONMOGELIJK gaan zwerven. Daar is niet meer dan mavo-biologie voor nodig om dat te weten
Verder hoef ik echt niet overtuigd te worden van de zin en vooral onzin van de chip en wat voor onding dat is, ik heb mijn paarden 8 jaar geleden al DNA geregistreerd. 't Is dat ik mijn huidige paard gechipt heb gekocht, anders had ook hij er geen gehad.

Wat is dat toch op dit forum dat men niet meer normaal tegen elkaar kan praten!?

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 20:10

Juffrouw Francis, Ik heb geen enkel probleem om normaal met mensen te praten en ik heb inderdaad uw bericht goed gelezen waaronder : "dus chip in biefstuk lijkt me misverstand". Hier in België is zelfs al een geval bekend van een mankende pony en toen men na bezoek bij verschillende dierenartsen een röntgen nam van de voet bleek de chip daar ergens te zitten. In België worden de chips door dierenartsen ingebracht en ik moet zeggen dat van de 3 gevallen die ik hier had van "vermiste" chips er 2 in Nederland waren gedaan door niet-dierenartsen.
Ik ben ook geen voorstander van de microchip en wij (VVWC Vzw) zijn nog steeds in contact met de ontwikkelaar van de irisscan in de US.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 20:21

Enige kennis van anatomie is dan toch handig. Biefstuk is de bilspier van de koe... niet de voet van een paard.
Ik probeer het nog een keer uit te leggen (maar zeg nu dus niks nieuws vergeleken met mijn eerste bericht):

Als een chip ín een biefstuk zou zitten, zou dat betekenen dat'ie in de bilspier is ingebracht. Zoals ik al zei, vlees is spierweefsel en biefstuk is dus bilspierweefsel van de koe. Een chip kan daar ALLEEN terecht komen als hij daar rechtstreeks is ingebracht.

Een zwervende chip zit NIET in spierweefsel maar in onderhuids bind/vet weefsel. Als dat bij een paard gebeurt (wat ik dus niet ontken dat dat kan), dan is de chip niet goed ingebracht en in het onderhuids bind/vet weefsel terecht gekomen. En ja, dan kan'ie ook naar de voet gaan. Maar dan zit'ie in het onderhuidse bind/vetweefsel bij de voet, niet in het spierweefsel.

Maar een chip in onderhuids bind/vetweefsel vind je dus NIET terug in vlees. De chip kan niet zelf een spierbundel in 'zwerven' want spieren zijn omgeven met een taai vlies wat je alleen met een scherp voorwerp kunt doorboren en de chip is niet scherp.
En een chip die in onderhuids bind/vet weefsel zat, vind je dus niet terug in vlees, omdat het onderhuids bind/vetweefsel bij slachten afvalt. Tenzij je een speklap met zwoerd hebt... dáár zou dan theoretisch in de speklaag onder het zwoerd een zwervende chip kunnen zitten. Verder gewoon NIET.
Als een chip in vlees gevonden wordt, is dat altijd in gemalen producten, zoals worst, frikandel, gehakt e.d. Daar wordt ook spierweefsel van de hals voor gebruikt en daar zou ook een zwervende chip in kunnen zitten omdat voor dat soort producten ook het vet aan het vlees blijft zitten.

Dus nogmaals... chip in biefstuk kan ALLEEN als de chip in de bilspier van de koe is ingebracht, níet door zwerven.
En 't lijkt me ERG sterk dat een chipper een koe expres in de bilspier chipt.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 21:20

Francis schreef:
chip gaat bij paarden en koeien helemaal niet aan de wandel dus chip in biefstuk lijkt me misverstand.
Bij paarden en koeien wordt de chip in de spier ingebracht, waar hij wordt ingekapselt (eigenlijk wordt' ie a.h.w. omgeven met littekenweefsel, vandaar dat er paarden zijn die last hebben van de chip). Bij een hond en kat wordt hij in het onderhuidse vetweefsel ingebracht en dán kan'ie wel gaan zwerven. Maar dan vind je'm weer niet terug in vlees (als je dat al zou eten), want hij gaat niet vanuit het onderhuids vetweefsel in een spier zitten, hij blijft in het onderhuidse vetweefsel.

Als je goed had gelezen had je gezien dat ik heb geschreven dat één chip in worst en één in een hamburger is teruggevonden.

Als een chip niet migreert wil jij me dan uitleggen waarom de fabrikant op z'n klachtenformulier een ruimte heeft onder de vraag:
'Bevindt de transponder zich meer dan een handbreedte van de plaats waar het is geplaatst dan graag in onderstaande grafiek aangeven waar de transponder zich nu bevindt'

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 21:52

Een poos lezen verder vraag ik me het nut van deze discussie als reactie op de titel af....
Vreselijk voor die mevrouw om zo te ontdekken waar haar paarden geeindigd zijn.
In Nederland heb ik vorig jaar zelf een paard naar Nijkerk gebracht, inderdaad naar de slager, ben er bijgebleven ook, zodat ik zeker wist haar niet weer ergens aan te treffen.
De eerste vraag daar was toen ik haar telefonisch aanmelde, was of ze gechipt was ( verplicht) en dat ik voor 7 uur aanwezig moest zijn omdat dan de dierenarts er was om chip en paspoort te controleren en of het paard geen ernstige wonden of i.d. had.
Zeer correct allemaal en inderdaad was er 'smorgens een da die zeer uitvoerig en serieus het paard bekeek en controleerde.
Natuurlijk ... wanneer je inderdaad een paspoort los weet te krijgen enz enz is er fraude te plegen, maar bij dit slachthuis in Nijkerk speciaal voor paarden ging de controle er duidelijk aan vooraf en werd er ook een registratie bijgehouden.

Maneater

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 22:04

Een chip kan bij een paard ook gaan zweven is mijzelf door de Da verteld. Mijn merrie was gechipt de Da komt chip nergens meer te vinden. Scan apparaat over het gehele lichaam geweest chip was gewoon echt serieus verdwenen. Wat het paspoort betreft hoe vaak zie je wel niet dat er nog met de papieren gerotzooit word verkeerd paspoort bij verkeerd paard. Heb genoeg in de paardenwereld meegemaakt om te zien dat er bij een verkoop de chip niet gecontroleerd word en er verkeerd paspoort bij zit waar soms jaar later pas achtergekomen word. Grootste zwendel bevind zich nog steeds in de paardenwereld.

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 22:29

Ben blij met de berichten van ARhythmical en Maneater. Vooral te horen dat er inderdaad slachterijen zijn die serieus de regels volgen. Daarom zijn wij ook zo blij met de nieuwe EC verordering die in juli 2009 in voege treed en waarmee wij hopen dat er veel misbruiken zullen verdwijnen.
Voor degenen die graag wat meer info over deze nieuwe verordering weten, u kan ze vinden op de site :
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 01:NL:HTML Het is een hele boterham maar vanaf pagina 6 tot 17 zeker belangrijk voor elke paard/pony-eigenaar om te lezen.
Deze verordering zal een impact hebben op het slachten van paarden, het stelen van paarden en het terugvinden van paarden, alsook de registratie.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 22:49

ranna schreef:
Als je goed had gelezen had je gezien dat ik heb geschreven dat één chip in worst en één in een hamburger is teruggevonden.

Als een chip niet migreert wil jij me dan uitleggen waarom de fabrikant op z'n klachtenformulier een ruimte heeft onder de vraag:
'Bevindt de transponder zich meer dan een handbreedte van de plaats waar het is geplaatst dan graag in onderstaande grafiek aangeven waar de transponder zich nu bevindt'

Eerste helft: reageerde ik op jou dan? Ik reageerde op de opmerking over een chip in biefstuk wat ook ergens geschreven werd.

En antwoord op je tweede stuk: omdat transponders ook voor honden en katten gebruikt worden misschien? En zoals ik al twee keer uitgelegd heb, kunnen ze bij honden en katten wel migreren, omdat ze bij honden en katten níet in de spier ingebracht worden, maar in't onderhuids bind/vetweefsel. En zo'n fabrikant zal waarschijnlijk één standaard formuliertje hebben en niet per diersoort een andere...

Maneater: Dan is de chip dus niet gaan zwerven (dan was'ie elders in het lichaam gevonden), dan heeft het lichaam van het paard de chip naar buiten gewerkt en is'ie dus verdwenen. Dat is wat anders, heeft een andere oorzaak en is inderdaad bekend dat dat kan gebeuren. Ik ken een paard wat drie keer opnieuw gechipt is en drie keer z'n transponder kwijt is geraakt (toen hebben ze toch maar DNA geregistreerd). Maar dat is wat anders dan 'zwerven' of migreren.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 03:59

cappelstud, wij hebben recent ook een nieuw paspoort aangevraagd, ik zal toch eens nakijken of het klopt met wat hier er gesteld wordt nl. het volgende:

De lidstaten MOETEN zich aan die wetgeving aanpassen. De hele verordering geeft aan dat als er een duplicaat of nieuw paspoort wordt gemaakt er DUIDELIJK in het paspoort MOET vermeld worden : UITGESLOTEN VOOR MENSELIJKE CONSUMPTIE !

Voor ons geen probleem maar ik ben wel benieuwd of dat het er ook in staat!!!!

Chippen zal wel om verschillende redenen ingevoerd zijn, misschien belastingtechnisch wel heel interessant?

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 09:01

Krackertje op pagina 17 van de nieuwe EC verordering 504/2008 staat dat deze van kracht wordt per 1 juli 2009. Voorheen stond die bepaling nog niet vast en men ging er van uit dat ieder paard/pony in beginsel voor de slacht bestemd was. Dat zal nu veranderen bij het opstellen van duplicaten.

dakota

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:49

Gewoon geen enkel paard meer voor menselijke consumptie. Dan is er ook geen probleem meer met geneesmiddelen en de registratie hiervan. Daarnaast paard naar de slacht brengen: geen geld krijgen maar geld betalen (moet je voor crematie ook). Dan worden er geen paarden meer gestolen en naar de slacht gebracht aangezien dat dan geld kost en niet opleverd.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:25

Citaat:
Dan is de chip dus niet gaan zwerven (dan was'ie elders in het lichaam gevonden), dan heeft het lichaam van het paard de chip naar buiten gewerkt en is'ie dus verdwenen. Dat is wat anders, heeft een andere oorzaak en is inderdaad bekend dat dat kan gebeuren

Dus het is bekend dat een chip in zijn reis 'naar buiten' door het lichaam beweegt (of iaw zwerft) voordat het verdwijnt?
Mijn inziens praat jij over hetzelfde zaak met name ... de chip beweegt/zwerft van een punt naar een andere ... uiteindelijk is het resultaat hetzelfde = de chip is niet meer waar het hoort te zitten!!

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 15:52

Volledig akkoord Peterina