Vrouw klaagt manege aan na val van manegepaard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 21:43

Ik vind eigenlijk ook dat de manege verantwoordelijk is. Ze werkt daar een beetje dus ze kennen haar en haar rijcapaciteiten. En dan geven ze zo'n paard mee? Ik vind het niet handig, en dat is zachtjes uitgedrukt.
En depressief, tja, dat is heel lastig oordelen. Ze kan veel pijn hebbben, waarschijnlijk voorlopig niet meer kunnen werken, of helemaal niet meer en ze heeft 2 kinderen.

Het probleem is vaak met mensen die niet kunnen rijden is dat ze de angst niet hebben of het gevaar niet zien. Die denken leuk een beetje op een paard zitten en in het bos hobbelen. En dan verwacht je een rustig paard mee te krijgen. En geen paard dat lang stil gestaan heeft en over de emmer is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 21:44

Maar dan kun je toch nog niet automatisch beoordelen of een ander wel of niet PTSS kan ontwikkelen naar aanleiding van zo'n situatie als dit? Jouw ervaring hoeft toch niet hetzelfde te zijn als die van anderen?

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 21:46

deze vrouw had zo te lezen voor dat ze viel van paard, ook al klap van de molen gehad....

nog maar 1 keer op paard en dan gelijk buitenrit...op een paard wat net hersteld is...

vind t wat ongeloofwaardig....

Cookies

Re: Vrouw klaagt manege aan na val van manegepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 21:48

En hoe moet zij dat weten dan?

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 21:50

rensju schreef:
Pff, Bij elke sport zijn er risico's, zo ook bij paardrijden.. en anders moet je maar gaan schaken ofzo..

Je weet niet half hoe gevaarlijk schaken is. Heb is een gat in mijn kop gehad nadat mijn tegenstander verloor na een enorme sluwe set van mij :(:)

Een vriendin van mij is na een 3 dubbele hernia ook weer gaan rijden. Braafste en makste peerd van stal geplukt. Begin van de lente, paard had even een jolig bui vriendin valt achterover af. En ze kon toen ook niet meer lopen, en heeft 6 week op bed gelegen. Tja en dat als alleenstaande moeder.... erg vervelend, maar geen haar op het hoofd dat ze de manege aanklacht. risico's van het vak.

Vrouw had het zelf ook nog wel kunnen bedenken... ze werkte toch op de manege... dan ken je de paarden toch. En onze lieve heer heeft ons bijna allemaal gezegent met het vermogen tot praten.. En een eigen wil. Dan zeg je : NEE dat durf ik niet.

Tja wat die depressie betreft. De ene heeft een teer zieltje en kan erg weinig hebben. De ander pleurt eraf en stapt net zo hard weer op.

Mijn zus is 8 jaar geleden van mijn paard gekletterd, en nog kan ze hem niet in de ogen kijken zonder wraak te voelen. Daarna heeft ze nog 1 keer weer op een paard gezeten. Maar ja... dan raakt mijn zus al depressief als ze een scheet dwars heeft zitten.
Laatst bijgewerkt door RoosIris op 30-01-09 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 21:50

Begrijpelijk dat ze het niet leuk vind wat betreft die val enzo, maar een paard blijft een paard en is niet voorspelbaar. De eigenaar is daar niet verantwoordelijk voor. Maar wel ervoor dat ze een onervaren op een fris paard heeft gezet. Maar nog steeds, ik vind dit niet terecht, het kan altijd gebeuren. En toevallig omdat zij verkeerd terecht is gekomen klaagt zij de eigenaar aan...

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 21:52

volgens mij heb je zelf ook nog een beetje verstand, beetje laf om alles bij de eigenaar van het paard neer te leggen, die wil er een slaatje uitslaan, als ze dan die 3 ton krijgt is ze meteen van haar depressie af...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 21:52

sigrid1182 schreef:
deze vrouw had zo te lezen voor dat ze viel van paard, ook al klap van de molen gehad....

Is dit jouw mening of heb jij informatie die wij niet hebben?

Citaat:
nog maar 1 keer op paard en dan gelijk buitenrit...op een paard wat net hersteld is...

vind t wat ongeloofwaardig....

Ik vind het niet heel handig van de persoon en zelf probeer ik wel iets beter op mijzelf te passen. Maar ik heb zelf ook al heel wat onverantwoorde situaties gezien bij de paarden en ook zelf meegemaakt, waarbij er inderdaad wel paarden ingezet zijn die veel te fris waren en gevaarlijke dingen deden. En waarvan de manege heel goed op de hoogte was van die zaken maar dat niet aan de ruiter vertelde. Of waarbij er dingen werden gevraagd die de ruiters niet konden. In dat opzicht vind ik het zeker niet ongeloofwaardig.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 21:54

lifaya schreef:
Begrijpelijk dat ze het niet leuk vind wat betreft die val enzo, maar een paard blijft een paard en is niet voorspelbaar. De eigenaar is daar niet verantwoordelijk voor.

Jawel hoor. In Nederland is de eigenaar daar gewoon heel duidelijk en ondubbelzinnig aansprakelijk voor.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 21:54

Ze werkte daar om gratis te mogen rijden. Aangezien ze wel heel erg weinig rijervaring heeft, ziet het er niet naar uit dat ze daar al jaren werkte. Dus dat ze de paarden goed kent is maar de vraag, en ze heeft er ook de ballen verstand van. Dan verwacht je dat iemand die er wel verstand van heeft je een paard meegeeft die betrouwbaar is of dat je gewoon niet nar buiten mag.

Als ik leer skieen en ik wil de zwarte piste af omdat ik niet weet wat dat betekend, dan verwacht ik toch ook van mijn skileraar dat ie me waarschuwt of tegenhoud?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 21:57

Shadow0 schreef:
lifaya schreef:
Begrijpelijk dat ze het niet leuk vind wat betreft die val enzo, maar een paard blijft een paard en is niet voorspelbaar. De eigenaar is daar niet verantwoordelijk voor.

Jawel hoor. In Nederland is de eigenaar daar gewoon heel duidelijk en ondubbelzinnig aansprakelijk voor.

Dit is Engeland als ik het goed begrepen heb

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 21:57

Cookies schreef:
Ze werkte daar om gratis te mogen rijden. Aangezien ze wel heel erg weinig rijervaring heeft, ziet het er niet naar uit dat ze daar al jaren werkte. Dus dat ze de paarden goed kent is maar de vraag, en ze heeft er ook de ballen verstand van. Dan verwacht je dat iemand die er wel verstand van heeft je een paard meegeeft die betrouwbaar is of dat je gewoon niet nar buiten mag.

Als ik leer skieen en ik wil de zwarte piste af omdat ik niet weet wat dat betekend, dan verwacht ik toch ook van mijn skileraar dat ie me waarschuwt of tegenhoud?

Ik ben al blij als ik zelfstandig op skie's kan blijven staan zonder een arm van de leraar. Geen haar op mijn hoofd dat ik na 1 les al van de zwarte pisite ga. Zelfs niet als leraar zegt: toe maar kan best... is niet zo eng. Zeker weten dat ik dan ook minstens 1 been breek.

Maar goed, dat heet gezond verstand. En daar is blijkbaar niet iedereen mee gezegent.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 21:59

Ik vind dat sommigen wel erg makkelijk een oordeel vellen over haar situatie. In het verleden heb ik helaas vaker meegemaakt dat maneges onverantwoordelijk omgingen met lesklanten en het indelen van de paarden. Op mijn oude manege is een vrouw verongelukt na een val van een paard. De vrouw had haar eerste 10-rittenkaart nog niet opgemaakt en werd vervolgens tijdens een buitenrit op een nieuw paard gezet (dit paard hadden ze net drie weken). Het paard gooide haar eraf en zij brak haar nek, doordat ze tegen een paaltje viel. Als puber werd ik regelmatig op jonge paarden gezet waarvan bij de manege-eigenaar niet bekend was of ze überhaupt zadelmak waren, etc.
Ik ben van mening dat je een instructeur mag vertrouwen op zijn paardenkeuze.
Ik kan wel begrijpen dat de vrouw in deze casus de instructrice aansprakelijk stelt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 22:01

lifaya schreef:
Shadow0 schreef:

Dit is Engeland als ik het goed begrepen heb

Klopt, en ik weet dus niet precies hoe het daar geregeld is. Maar het is dus helemaal niet vreemd en vergezocht dat de eigenaar aansprakelijk gesteld wordt, dit is in de Nederlandse wet namelijk gewoon zo geregeld. En jouw bewering dat dat echt niet zo is omdat een paard een dier is en dus onvoorspelbaar, klopt dus niet.

Hobby: de manege, niet de instructrice zelf, als ik goed heb gelezen.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 22:02

Het is gezond verstand als je WEET dat het gevaarlijk is. Maar als je dat niet weet, omdat je nog nooit van een zwarte piste gehoord hebt, of niet weet dat het paard een poos stil gestaan heeft, dan mag je toch verwachten dat diegene je waarschuwt.

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 22:03

Ik ben benieuwd naar de andere kant van het verhaal..

Moet stiekem toch wel denken aan de woorden die ik altijd kreeg als ik er weer eens afgedonderd was: '' Paardrijden is vallen, opstaan, en weer rijden. '' :=

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 22:06

Lydia_ schreef:
Moet stiekem toch wel denken aan de woorden die ik altijd kreeg als ik er weer eens afgedonderd was: '' Paardrijden is vallen, opstaan, en weer rijden. '' :=

Dan moet je wel de mazzel hebben dat je inderdaad weer op kunt staan. Met een gebroken ruggewervel zal daar geen sprake van zijn geweest.

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 22:12

Nee, maar elke sport brengt risico's mee en wanneer je (als volwassene) een beetje helder nadenkt weet je dat je van een paard kan afdonderen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 22:14

Sjah het kan overdrijven zijn voor een clame (het idee onstaat al vlug als ze voor haar lessen moest werken denk ik bij mensen) wat vaak gebeurt, maar het kan ook echt zijn wat even vaak gebeurt.
Ben zelf ook niet voor zoiets uiteindelijk hebben beiden schuld en het is een spijtig ongeval maar niet iets waar je een ander zoveel geld moet voor afnemen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 22:22

Lydia_ schreef:
Nee, maar elke sport brengt risico's mee en wanneer je (als volwassene) een beetje helder nadenkt weet je dat je van een paard kan afdonderen.

Dat kan ja, maar dat doet niets af aan de aansprakelijkheid. Er is een verschil tussen hoe jij vindt dat het zou moeten zijn, en wat de werkelijke regels zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 22:26

katiavl schreef:
Ben zelf ook niet voor zoiets uiteindelijk hebben beiden schuld en het is een spijtig ongeval maar niet iets waar je een ander zoveel geld moet voor afnemen.

Daarom is een bedrijf verzekerd :j Ik vind het systeem van aansprakelijkheid ook niet altijd eerlijk, maar ik zie niet in waarom je daar als individu nog meer de dupe van zou moeten worden om een bedrijf (dat op z'n minst wat onzorgvuldig is geweest) te ontzien.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 22:30

Citaat:
Mitchell klaagt met name de rijinstructrice (en tevens eigenaresse van de manege) aan voor de schade.
Volgens Mitchell was zij een zeer nerveuze beginnende ruiter die op de manege werkte in ruil voor geld of gratis rijden. De rijinstructrice zou haar hebben gezegd dat ze een 1.70m hoge ruin mee mocht nemen voor een buitenrit.

Dit staat in het begin stuk, maar ik zie sommige mensen zeggen dat Mitchell daar werkte,
maar in dit stuk staat toch dat Mitchell zegt dat de rijinstructrice zeer nerveuze beginnende ruiter was die daar werkte.??
Laatst bijgewerkt door Jenkins op 30-01-09 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 22:31

Jenkins: dat was mij ook niet helemaal duidelijk. Ik denk dat de 'zij' eigenlijk zou moeten slaan op de ruiter, maar gewoon wat onhandig is verwoord.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 22:33

Ik denk echt dat ze het over die rij-instructrice gaat, dat die nogal beginnend enz was..

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 22:42

Shadow0 schreef:
Jenkins: dat was mij ook niet helemaal duidelijk. Ik denk dat de 'zij' eigenlijk zou moeten slaan op de ruiter, maar gewoon wat onhandig is verwoord.

inderdaad

Citaat:
Mrs Mitchell says she was a nervous, novice rider, who worked in exchange for cash or rides, when Ms Jay-Ing told her to hack out a 16hh gelding at walk and trot in a nearby field.

het gaat dus over de ruiter