Gemeente Loenen is bang voor paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yessy

Re: Gemeente Loenen is bang voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 23:23

Gewoon de buurtkinders zich laten uitleven met witte vingerverf :D

Maargoed ik zie het probleem niet zo. Als de koeien op een bepaalde plek verdwijnen komt daar wat voor in de plaats, en als dat dan paarden zijn omdat die het op dit moment in nederland beter doen...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 00:04

Ok, laat ik het anders formuleren, want kennelijk wordt erover heen gelezen...
Zetten jullie je paarden op een koeienwei..? Met omgevallen prikkeldraad, sloten om in te vallen en veel Engels raaigras?
Waarmee ik het nogmaals niet eens ben met het weren van paarden op een weiland, maar volgens mij gaat het er dus om dat veel paarden nou eenmaal een andere weide-inrichting nodig hebben dan koeien. Met allerlei paaltjes en draadjes van dien... Het verbaast me dat er hier zo lacherig over wordt gedaan, want ik denk dat dit een maatregel kan gaan opleveren waar we allemaal last van kunnen gaan krijgen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 00:10

En dat is dus flauwekul, Er zijn meer dan voldoende mogelijkheden om ook paardenweiden aantrekkelijk te maken in het landschap. Sterker nog daar wordt ruim onderzoek naar gedaan. En je kunt in je verordening vastleggen aan welke voorwaarden een paardenwei moet voldoen. Dat kan het soort hekwerk zijn, maar ook de beplanting om de wei heen. Datzelfde geldt voor stallen. Het is oprecht flauwekul om te roepen dat paarden het landschap per definitie vervuilen. Dat dus nog los van de ook niet zo fraaie koeienweide (waar vanwege de ruilverkaveling het gros van de houtwallen is verdwenen) de koeien vanwege economische redenen in veel gevallen niet meer buiten komen en het land vol mais staat (vanwege de maispremie) en tenslotte enorme stallen van 'moderne damwand' het landschap 'versieren'.

Nee Sientje, zo makkelijk is het niet.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 00:14

Anya schreef:
En dat is dus flauwekul, Er zijn meer dan voldoende mogelijkheden om ook paardenweiden aantrekkelijk te maken in het landschap. Sterker nog daar wordt ruim onderzoek naar gedaan. En je kunt in je verordening vastleggen aan welke voorwaarden een paardenwei moet voldoen. Dat kan het soort hekwerk zijn, maar ook de beplanting om de wei heen. Datzelfde geldt voor stallen. Het is oprecht flauwekul om te roepen dat paarden het landschap per definitie vervuilen. Dat dus nog los van de ook niet zo fraaie koeienweide (waar vanwege de ruilverkaveling het gros van de houtwallen is verdwenen) de koeien vanwege economische redenen in veel gevallen niet meer buiten komen en het land vol mais staat (vanwege de maispremie) en tenslotte enorme stallen van 'moderne damwand' het landschap 'versieren'.

Nee Sientje, zo makkelijk is het niet.

Nogmaals, ik zeg niet dat ík het ermee eens ben. Maar ik ga er wel van uit dat er op die manier door lokale overheden tegenaan wordt gekeken en dat je voor je het weet een landelijke regeling aan je broek hebt hangen...
Ga maar eens een rondje rijden. Persoonlijk word ik in elk geval niet al te vrolijk van wat ik bij de gemiddelde paardenbedrijven zie staan. Dat het anders kan, ben ik helemaal met je eens.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 00:20

Ik hoef er geen rondje voor te rijden. Ik heb onderzoek gedaan naar het buitengebied van Enschede. En dat soort vooroordelen ben ik ook tegengekomen. Deels klopt dit (eigenaren die geen idee hebben hoe je een paard moet houden of een weitje moet aanleggen). Maar deels ook niet. Varkensboeren, koeienboeren kunnen er ook wat van.

Maar Enschede heeft iets redelijk revolutionairs bedacht. Dat heet de gids voor de ruimtelijke kwaliteit. Daarin staan o.a. foto's van hoe het wel mooi is, en hoe het er niet uitziet. Gecombineerd met smileys voor mooi en minder mooi. En dan ook nog tips hoe je het zo kunt krijgen. Buurtschappen die elkaar helpen met de aanleg als mensen het niet zelf kunnen. Kennis overbrengen van hoe een coulissenlandschap eruit moet zien. Daarbij is dus voor een groot deel allerlei regeltjes losgelaten en vervangen voor de eis dat een initiatief of een stal of een wei er goed uitziet. En echt waar... het blijkt nog te werken ook :D

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 00:37

Anya schreef:
Ik hoef er geen rondje voor te rijden. Ik heb onderzoek gedaan naar het buitengebied van Enschede. En dat soort vooroordelen ben ik ook tegengekomen. Deels klopt dit (eigenaren die geen idee hebben hoe je een paard moet houden of een weitje moet aanleggen). Maar deels ook niet. Varkensboeren, koeienboeren kunnen er ook wat van.

Maar Enschede heeft iets redelijk revolutionairs bedacht. Dat heet de gids voor de ruimtelijke kwaliteit. Daarin staan o.a. foto's van hoe het wel mooi is, en hoe het er niet uitziet. Gecombineerd met smileys voor mooi en minder mooi. En dan ook nog tips hoe je het zo kunt krijgen. Buurtschappen die elkaar helpen met de aanleg als mensen het niet zelf kunnen. Kennis overbrengen van hoe een coulissenlandschap eruit moet zien. Daarbij is dus voor een groot deel allerlei regeltjes losgelaten en vervangen voor de eis dat een initiatief of een stal of een wei er goed uitziet. En echt waar... het blijkt nog te werken ook :D

Ben benieuwd! Zeker naar hoe een dergelijke formule in de Randstad zou werken. Kun je mij er eea over pb'en?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 00:49

Ik heb je beide rapporten en de congresinformatie gestuurd.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 07:46

tjonge en die multiculturele samenlevening en al die ander shit wordt wel door onze strot heen geperst.
Nu willen veel mensen een gezonde hobby uitoefenen en dat is dat niet goed voor het landschap :?
Die koeien krijg je er idd echt niet mee terug! Als je de boeren wilt behouden, dan moeten ze wel geld kunnen verdienen...

lezziej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 07:55

wat grappig!
ik ga daar altijd op vakantie (landal colden hove)

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 07:58

Cayenne schreef:
. Want dat is iets heel anders dan een traditioneel koeienlandschap.

ja en............... snap um niet zo eigenlijk, beide eet t gras en maakt mest dus.... enigste verschil die koe die je vorige maand zag staat ligt waarschijnlijk nu in de supermarkt.....

al die grote gebouwen die uit de grond worden gestampt, die dure autos die rondrijden.... erg traditioneel allemaal hoor....

gaat wel erg ver tegenwoordig, over 10 jaar zeuren ze dat ze te weinig weiland hebben omdat overal een wolkekrabber of een woonwijk staat.... en tja waar moet je dan met je paarden heen, in vlissingen mogen ze nu al niet meer in de bebouwde kom... moeten we massaal in belgie en duitland weilanden gaan huren zeker.

gekke zoek een hobby zeg

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 07:59

superwoman schreef:
tjonge en die multiculturele samenlevening en al die ander oliebol wordt wel door onze strot heen geperst.
Nu willen veel mensen een gezonde hobby uitoefenen en dat is dat niet goed voor het landschap :?
Die koeien krijg je er idd echt niet mee terug! Als je de boeren wilt behouden, dan moeten ze wel geld kunnen verdienen...

en dan zeuren, de mens leeft ongezond, zit te veel binnen en beweegt te weinig. ga je iets doen, kan t dadelijk niet meer... logisch allemaal :S

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 08:08

Ik vind het echt niet kunnen dat ze zoiets zeggen. Iedereen zijn eigen hobby en sport, en als je in Loenen woont mag je zeker niet je eigen paard in de wei zetten. Pff onzin.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 08:17

Anya zou je hem mij ook willen sturen. Misschien een idee om de verstedelijkte gemeentes hier ook het licht te laten zien.

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 08:33

ik vind het veel leuker om tegen meer paarden dan koeien aan tekijken hoor :o

maakt het nou uit of het traditioneel is, ik vind het wel mooi :=

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 08:46

http://www.buitenkans.enschede.nl/

hier even het linkje. Hier staat het uittreksel van het congres dat in Enschede heeft plaatsgevonden. De gids buitenkans kun je er downloaden en ook het boekje dat is gemaakt van mijn project in het buitengebied waar alle stakeholders (van recreanten tot bedrijven) zijn geinterviews met de vraag wat er kan verbeteren en hoe dan.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 09:31

Complimenten voor Enschede! *\o/*

Laura_Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 10:40

Goldie schreef:
Juliette86 schreef:
Gat in de markt..................................Voor de optimale integratie van uw paard in het traditionele landschap van Nederland. Zomer- en winterdekens met vlekken patroon! Om te matchen met de originele kleur van je paard zowel in roodbont, zwartbont, als lakenvelder patroon! Eventueel met bijpassende vliegenmaskers, bandages, dekjes, uitrijdekens en zweetdekens! :D

_O- Briljant :))
Maar het moet toch niet gekker worden, als je kijkt wat er allemaal gebouwd wordt is dat blijkbaar wel traditioneel. Dan zie ik toch liever paarden lopen als 20 hoge gebouwen ofzo :n

Nee, 20 hoge gebouwen zie ik ook niet graag lopen... _O-

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 11:35

:')

naffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 12:14

Natuurlijk moet je als gemeenschap regels maken om te zorgen dat dingen goed geregeld zijn.
Dat ze bang zijn dat het fraaie koeienlandschap verdwijnt door paarden ,wat een gezeur. Tja, Ik kom uit een gebied waar het koeienlandschap verandert is in bollenlandschap. Harstikke mooi 1 week, daarna staan alleen de stelen nog en als dat eruit gaat ligt het braak.
Verder moeten die ambtenaren eens nadenken. Als die woningen met grond niet meer gebruikt mogen worden voor mensen met paarden, wie wil dan nog die woningen kopen?? Ontroerend zaakbelasting wordt wel betaald door de paardenlui. Hoor ik ze ook niet over klagen toen ik meer moest gaan betalen omdat ik een grote stal had bijgebouwd.

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 13:33

Ronduit belachelijk ! Als je dan toch moet vergelijken vind ik een paardenpension er meestal veel netter en mooier uitzien dan een veebedrijf; hier in België toch want wat voor rommel er hier op het erf verzameld wordt, houd je niet voor mogelijk. In Nederland zijn de veebedrijven wel veel netter vind ik.
Koe, paard of van mijn part zelfs lama's.... Wat doet het er toe ? De tolerantie van mensen, besturen en dies meer is tegenwoordig ver te zoeken.
Ik zie overigens graag varkens buiten staan zoals je vaak in Engeland ziet maar hier zitten ze in hokken op elkaar gestampt en daarover valt niemand.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 14:28

Als ik door loenen fiets, zie ik volgens mij nog steeds meer koeien als paarden :+

Snap het probleem niet zo, mensen kopen paarden. Dan lijkt het me dat ze een paardenlandschap wel mooi vinden, anders zouden ze geen paard kopen.

En waarom tradioneel? Moeten we dan allemaal in een Oer ouderwets pakje lopen, met klompen, en bij de koeien op stal werken, en wonen we allemaal in een boerderij? Is dat het tradionele plaatje van Nederland? Dan mag die hoognodig veranderen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 19:59

lezziej schreef:
wat grappig!
ik ga daar altijd op vakantie (landal colden hove)

Jester_ schreef:
Als ik door loenen fiets, zie ik volgens mij nog steeds meer koeien als paarden :+

Jullie bedoelen het dorpje Loenen in gemeente Apeldoorn, in dit topic gaat het over gemeente Loenen, dus dat zal Loenen aan de Vecht zijn. Lijkt me ook niet dat de Gooi- en Eemlander zo gauw Veluws nieuws zou publiceren ;)

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 20:00

Oh, ik dacht het dorp Loenen, ik denk al _O-

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 20:01

Is ook logisch als je er zo vlakbij woont ;)

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 20:30

nou als je geen paarden wil zien plant je maar een heggetje voor de wei
is het tegenwoordig aan de gemeente om te oordelen of je een paard hebt en waar je je paard neerplant op je EIGEN stuk grond..?!
snap er niks meer van }:0
er is gewoon bijna niks meer traditioneel in NL en we staan bekend om molens, tulpen, kaas en drugs NIET om koeien, of zie ik dat verkeerd?! }:0 }:0