Onderzoek naar effect van geslacht tegenover prestaties

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:43

oeeeh go merries! *D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:44

Power to the Girls! :D

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:12

ik vraag me inderdaad echt af of dit onderzoek wel een goed onderzoek is... ik denk dat het lastig te zeggen is omdat zoals eerder ook al gezegt een goede merrie toch sneller voor fok dan voor sport word gebruikt... maar als je dan een echt goede merrie de kans geeft en hem goed traint en je neemt in je onderzoek 10% merries tegenover 90% hengsten dan is je onderzoek sowieso al onbetrouwbaar... puur omdat je aantallen niet gelijk zijn, stel neem 100 paarden 10 merries 90 ruinen als dan 7 van de 10 in de top lopen en als je dan kijkt naar de andere 90 en daar zijn er 40 van de 90 in de echte top als je dan naar het percentage gaat kijken zijn de merries beter terwijl het aantal ruinen in de top groter is! je kunt toch ook geen 1 rode appel met 10 groene appels vergelijken?

dus ik vind het leuk onderzocht maar ik heb er zo mijn twijffels over

champie

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:17

Yessy schreef:
De merries die in de topsport meedoen, doen het beter dan de ruinen, het zijn er alleen nogal weinig (10% of zelfs minder als er ook nog hengsten meedoen). Lijkt mij eerder bewijs dat ze minder geschikt zijn, anders was het percentage wel hoger geweest. Al met al allemaal wat kort door de bocht zolang je niet weet waarom mensen wel of geen merrie starten.

Daarnaast was idd de vergelijking met hengsten misschien eerlijker geweest. In de menselijke topsport lopen ook geen gecastreerde mannen mee :D

Inderdaad wat kort door de bocht. Heb toch al veel gehad dat mensen een dressuurpaard zoeken en mijn merrie hadden genomen als het een ruin was geweest... Ook bij gezocht staat er vaak ruin gezocht..

Ze kijken dus naar wat eronder hangt en niet naar de kwaliteit.. De merries krijgen dus lang niet allemaal een kans :(:)

(yep ik kan lezen en schrijven met merries :P )

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:19

Champie_Me schreef:
ik vraag me inderdaad echt af of dit onderzoek wel een goed onderzoek is... ik denk dat het lastig te zeggen is omdat zoals eerder ook al gezegt een goede merrie toch sneller voor fok dan voor sport word gebruikt... maar als je dan een echt goede merrie de kans geeft en hem goed traint en je neemt in je onderzoek 10% merries tegenover 90% hengsten dan is je onderzoek sowieso al onbetrouwbaar... puur omdat je aantallen niet gelijk zijn, stel neem 100 paarden 10 merries 90 ruinen als dan 7 van de 10 in de top lopen en als je dan kijkt naar de andere 90 en daar zijn er 40 van de 90 in de echte top als je dan naar het percentage gaat kijken zijn de merries beter terwijl het aantal ruinen in de top groter is! je kunt toch ook geen 1 rode appel met 10 groene appels vergelijken?

dus ik vind het leuk onderzocht maar ik heb er zo mijn twijffels over

champie

is waar, maar je hebt analytische correcties die dit enigzins weg kan filteren. Denk dat een andere manier bijna onmogelijk is. Mensen lijken een hogere drempel te hebben om een merrie in te zetten. Dat zeggen de resultaten mij :o

Scum

Re: Onderzoek naar effect van geslacht tegenover prestaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:34

Dat is ook zo Trisca.
Wellicht krijgen die merries de kans niet.
Ik wilde alleen maar aanduiden dat ik mijn twijfels heb over de onderzoeks resultaten. En dit zou daar een reden voor kunnen zijn.

Ik heb zelf wisselende ervaringen met merries. Eentje gehad die juist tijdens de hengstigheid veel gemakkelijker was, maar de weken er tussenin wat gevoelig was.
En nu eentje waar je gewoon helemaal niks aan merkt.

Er zijn veel mensen die al niet aan een merrie beginnen omdat misschien.....

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:31

En hengsten doen niet mee in het onderzoek??

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:56

De feministische kant van mij zegt nu "GIRLPOWER *\o/* , wij zijn gewoon beter als vrouwen :j " maar de realistische kant van mij heeft ook ernstige twijfels over de uitvoering van dit onderzoek. Op zich een leuk onderwerp maar de uitvoering kan beter.

Ik denk zelf dat bij veel mensen de hengstigheid van een merrie bij HUN tussen de oren zit en dat de merrie eigenlijk weinig last heeft van gedragsveranderingen etc. Bovendien is het een mooi excuus om je achter te verschuilen als je zelf beroerd rijdt om dan te zeggen ja maar het is een merrie..... en vul de rest zelf maar in.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:09

Tja merrie's zijn nu eenmaal merrie's, als ze echt goed zijn krijgen ze veulens, bovendien zitten ze nog met die hengstigheid wat hen over het algemeen toch net wat onbetrouwbaarder maakt... Geef mij ook maar een ruin maar goed, ik werd verliefd op een merrie dus ja, nu zit ik met een mevrouw ipv met een wannabe-meneer he ;)

_Rebecca_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:06

Pipo schreef:
Raar dat ze hengsten niet in het onderzoek mee hebben genomen.

Ja dat is zeker raar

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:48

Mooi dat er eens onderzoek naar is gedaan, toch denk ik dat het niet alle vooroordelen zal wegnemen. Ook ligt het natuurlijk helemaal aan het dier zelf, niet íedere merrie kan op topniveau presteren en sommige ruinen zijn ook draken.
Toch leuk om weer eens zoiets te lezen.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 22:19

Dus ik kan gerust een *merrie* kopen !!!!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 22:21

Heb ik al gedaan. Fokt beter dan een ruin :D

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 00:32

Het onderzoek heeft zich beperkt tot eventing paarden. Dus wat die foto en verwijzingen naar dressuurpaarden hier nou mee te maken heeft begrijp ik niet. Een onderzoek onder dressuurpaarden zou tot een heel andere uitkomst kunnen leiden. 8-)

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 10:01

Dat zou kunnen, maar bij de eventing hebben we wel springen, dressuur en de 'cross', vind het een goede keus om het bij eventingpaarden te onderzoeken. :)

en elk paard is anders, en het komt er echt op neer of het tussen de oren zit om te presteren en om mee te werken. ;)

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 10:45

Merrie's zijn gewoon the best ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 11:04

Ik vind merries over het algemeen wat meewerkender dan ruinen,maar dat zijn mijn ervaringen.Verder zit er soms wel een gebruiksaanwijzing bij,maar mij bevallen ze prima.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 11:41

Naar mijn idee wordt snel voor een ruin in de sport gekozen, omdat heel veel 'topruiters' niet om kunnen gaan met het meestal toch wel gecompliceerde karakter van een merrie. Bijna iedereen kan op een ruin rijden, maar veel minder op een merrie. Een ruin kun je nog wel een keer straffen of tegen aan trappen, buiten de discussie of dit goed is of niet, zal een ruin dat makkelijker accepteren en een merrie hooguit een paar keer en daarna gaat ze in de contramine.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:02

Leonora schreef:
Naar mijn idee wordt snel voor een ruin in de sport gekozen, omdat heel veel 'topruiters' niet om kunnen gaan met het meestal toch wel gecompliceerde karakter van een merrie. Bijna iedereen kan op een ruin rijden, maar veel minder op een merrie. Een ruin kun je nog wel een keer straffen of tegen aan trappen, buiten de discussie of dit goed is of niet, zal een ruin dat makkelijker accepteren en een merrie hooguit een paar keer en daarna gaat ze in de contramine.

Dit zijn nu exact de vooroordelen waar ik het absoluut niet mee eens ben.. Mijn merries accepteren genoeg. Als je tever gaat, mag een paard dat ook aangeven (al heb ik dit echt nooit). Menig ruin zou dat toch ook doen? Of zijn dat werkelijk van die lamzakken :o :Y)

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:09

Als je altijd op merries rijdt of hebt gereden, heb je vaak je rijstijl er ook op aangepast en behandel je ze met respect. Hebben hier diverse ruiters, die normaliter op ruinen op hengsten reden op onze paarden gehad, waarbij onze merries snel afsloegen en zich afsloten voor de ruiter.

naomi109

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:20

idd raar dat er geen hengsten zijn meegenomen, en trouwens..

Schrijf je 'nivo' niet als niveau? :D

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:17

Hengsten hoeft helemaal niet meegenomen te worden. Daar is van bekend dat het niet zo makkelijk is. Je komt juist meer hengsten in de top tegen dan op de gemiddelde basiswedstrijd. Vergelijken met de menselijke topsport heeft dan ook geen zin. Een mannelijke topsporter zal, daar ga ik tenminste van uit, niet tijdens bijv zijn marathon de neiging hebben om een leuke dame in het publiek te bespringen.
Ik heb vroeger veel merries gereden, en idd vaak een gebruiksaanwijzing nodig. Heb het daarna jaren afgezworen maar rijd nu toch weer wel een merrie, en jawel hoor, dit is ook weer een kruidje roer me niet. Maar ze wil wel voor me werken. En daar staan merries bekend om, als je het voor elkaar krijgt dan gaan ze bij wijze van spreken door het vuur voor je. Maar het moet dus juist de goede combinatie ruiter/paard zijn. Uit mijn ervaring kan ik alleen maar zeggen, je moet een merrie in haar waarde laten, en soms met een omweg iets voor elkaar zien te krijgen. Ruinen zijn daaar idd wat makkelijker in, alhoewel je daar natuurlijk ook niet de makkelijkst in hebt.

Grappig onderzoek.
Betrouwbaarheid? Vaag.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:20

Interessant onderzoek! :j

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:20

Leonora schreef:
Als je altijd op merries rijdt of hebt gereden, heb je vaak je rijstijl er ook op aangepast en behandel je ze met respect. Hebben hier diverse ruiters, die normaliter op ruinen op hengsten reden op onze paarden gehad, waarbij onze merries snel afsloegen en zich afsloten voor de ruiter.

:j

Merries zijn veel kwalijknemender als een ruin. Dat is absoluut mijn ervaring. Ik heb het idee dat een merrie ook sensibeler is dan een ruin. Kijk ook maar naar het verschil in karakter van de Ramiro's. Al waren de merries van die hengst daarom wel heel goed voor de springsport.

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:00

Leonora schreef:

Behandel je ruinen dan niet met respect? :o