Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
Yessy schreef:De merries die in de topsport meedoen, doen het beter dan de ruinen, het zijn er alleen nogal weinig (10% of zelfs minder als er ook nog hengsten meedoen). Lijkt mij eerder bewijs dat ze minder geschikt zijn, anders was het percentage wel hoger geweest. Al met al allemaal wat kort door de bocht zolang je niet weet waarom mensen wel of geen merrie starten.
Daarnaast was idd de vergelijking met hengsten misschien eerlijker geweest. In de menselijke topsport lopen ook geen gecastreerde mannen mee
) Champie_Me schreef:ik vraag me inderdaad echt af of dit onderzoek wel een goed onderzoek is... ik denk dat het lastig te zeggen is omdat zoals eerder ook al gezegt een goede merrie toch sneller voor fok dan voor sport word gebruikt... maar als je dan een echt goede merrie de kans geeft en hem goed traint en je neemt in je onderzoek 10% merries tegenover 90% hengsten dan is je onderzoek sowieso al onbetrouwbaar... puur omdat je aantallen niet gelijk zijn, stel neem 100 paarden 10 merries 90 ruinen als dan 7 van de 10 in de top lopen en als je dan kijkt naar de andere 90 en daar zijn er 40 van de 90 in de echte top als je dan naar het percentage gaat kijken zijn de merries beter terwijl het aantal ruinen in de top groter is! je kunt toch ook geen 1 rode appel met 10 groene appels vergelijken?
dus ik vind het leuk onderzocht maar ik heb er zo mijn twijffels over
champie
, wij zijn gewoon beter als vrouwen
" maar de realistische kant van mij heeft ook ernstige twijfels over de uitvoering van dit onderzoek. Op zich een leuk onderwerp maar de uitvoering kan beter.

Leonora schreef:Naar mijn idee wordt snel voor een ruin in de sport gekozen, omdat heel veel 'topruiters' niet om kunnen gaan met het meestal toch wel gecompliceerde karakter van een merrie. Bijna iedereen kan op een ruin rijden, maar veel minder op een merrie. Een ruin kun je nog wel een keer straffen of tegen aan trappen, buiten de discussie of dit goed is of niet, zal een ruin dat makkelijker accepteren en een merrie hooguit een paar keer en daarna gaat ze in de contramine.
Leonora schreef:Als je altijd op merries rijdt of hebt gereden, heb je vaak je rijstijl er ook op aangepast en behandel je ze met respect. Hebben hier diverse ruiters, die normaliter op ruinen op hengsten reden op onze paarden gehad, waarbij onze merries snel afsloegen en zich afsloten voor de ruiter.
Leonora schreef:Als je altijd op merries rijdt of hebt gereden, heb je vaak je rijstijl er ook op aangepast en behandel je ze met respect. Hebben hier diverse ruiters, die normaliter op ruinen op hengsten reden op onze paarden gehad, waarbij onze merries snel afsloegen en zich afsloten voor de ruiter.