Hond bijt oor af van negen maanden jong veulen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:26

Ik vind het sowieso niet verstandig om de hond alleen bij het dier te laten. Een jachtdier en een prooidier samen en alleen lijkt me geen goede combi. Ook al lijken ze dan nog zo lief en braaf samen. Persoonlijk had ik er niet voor gekozen om de hond in te laten slapen, wel had ik stevige maatregelen genomen zodat dit niet weer zou gebeuren. Maar ik denk ook dat het heel moeilijk is om die keus te maken als baasje, als je hond net zoiets heeft gedaan. Hopelijk komt het goed met het veulen en de kinderen natuurlijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:27

Iedereen die het voor de hond opneemt: we weten niet of er niet eerder dingen zijn voorgevallen die de eigenaar ( de buurman van de eigenaar van het paard) er toe hebben gezet om nu een eind aan het leven van de hond te maken.
Het argument van muilkorf en uit de buurt van kinderen halen is niet altijd afdoende.
Als een hond zo tekeer gaat dat een oor wordt afgerukt, en er ook nog meer wonden aan dat gezicht van het paard opduiken, dan denk ik niet dat het veulen hem voor die tijd getrapt heeft.
Om bij dat hoofd te kunnen moet het veulen of hebben gelegen, of zijn hoofd laag hebben gehad. Een veulen dat in paniek is, doet dat niet.
Het eerste instinct van een roofdier is naar de keel grijpen. Als er aan onderkaak en onderlip verwondingen zijn, denk ik dat dit gebeurt is. Er ging een knop om bij die hond, wat gewoon niet mag gebeuren, ook niet als hij in het nauw gedreven wordt.

Dat betekend niet dat ik goedkeur dat honden en paarden samen in een box slapen.Als dat al niet het geval was geweest was dit nooit voorgekomen.

Wesseltje

Re: Hond bijt oor af van negen maanden jong veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:31

Erg sneu voor dit arme veulen.. en ook erg sneu voor de hond..
En dat doordat mensen niet goed hebben opgelet, het blijft altijd gissen wat er is gebeurt, maar mijn hond zou hiervoor niet worden afgemaakt.

Ik hoop dat het veulen er snel bovenop is!!

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:34

Toch jammer dat er weer door een fout van de mens, dieren de dupe zijn geworden

Dit had, zoals heel vaak, gewoon voorkomen kunnen worden. Honden en paarden zijn nou eenmaal andere dieren, die elkaars taal niet begrijpen, en van nature ook geen vrienden van elkaar zijn..

Ja jammer, gelukkig leeft het veulen nog, maar het is wel getekend voor het leven.. En tjah, begrijpelijk dat de hond ingeslapen is vind ik wel.. zo'n dier houd ook een trauma over, en zal waarschijnlijk vaker uitvallen in dergelijke situaties..en aangezien hij het gewend was om bij paarden te lopen en niet geleerd had dat het dit niet mocht, zou het zo weer kunnen gebeuren..

Toch heel erg zonde, dat vind ik.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:46

En daarom geef ik ook altijd commentaar hier op foto's waar honden wild blaffend om een bak rennen (of er zelfs in!) waar een paard loopt. Honden en paarden gaan slechts in heel weinig gevallen samen!!!

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:52

Ik kan me er toch om verbazen dat die hond ingeslapen wordt. Welk normaal denkend mens laat een hond bij een paard in de stal slapen?! :? :n Dat kan ik niet snappen, dat gaat een keer fout en dan heeft de hond het in dit geval gedaan, terwijl de mens hier toch de grootste boosdoener van is. Die had immers al dit leed kunnen voorkomen. :n En nu zijn de dieren de pineut.

Wat als dit paard de hond een oor had afgehapt? Dan wordt het paard toch ook niet ingeslapen...? :?

Desalnietemin, vreselijk voor het beestje, ook een raar gezicht zeg. :\ Hopelijk komt hij er wel bovenop. :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:56

Aaaaa gossie!
Wat sneu voor het veulentje, moest stiekem wel een beetje lachen bij het zien van de foto, het ziet er grappig uit, de onschuldige blik van het veulen.
Hopen dat het mooi heelt, en dat er verder geen ontsteking bij komt kijken.

Verstandig dat de hond is ingeslapen, als honden 1 keer bloed proeven....
Onze hond is gelukkig bang voor schapen en paarden. Een echte held op sokken, maar mocht hij eens een schaap doodbijten, wordt hij helaas afgemaakt. Hoe lief het beest ook is, ééns bloed geproeft...

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:59

ach, arm beeest :(:)
hopen dat het allemaal goed geneest.

een beetje onterecht vindt ik het wel dat de hond is ingeslapen.
je weet nooit in welke situatie de hond heeft gezeten!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:00

jezus wat erg voor het veulen! En vind het ook vreselijk over die hond! Want idd, die hond ging dus vaak bij het veulen slapen en dan hebben ze wel een soort van band, er moet dus iets zijn mis gegaan waardoor de hond zover is gekomen om zijn vriendje het oor af te bijten. Dat doen honden NOOIT zomaar!

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:00

Janine1990 schreef:

Dit is zo achterhaald........ zou me maar eens verdiepen in hondengedrag..

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:02

Wesseltje schreef:
Janine1990 schreef:

Inderdaad :? vind ik een beetje over 1 kam strijken. Ik denk dat de hond zichzelf probeerde te verdedigen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:04

Wesseltje schreef:
Janine1990 schreef:

Hihi...
Ik had een overbuurman, die had een duitse herder.
Hondje was eens weggelopen, heeft ons konijn opgegeten.
Bloed geproefd, was met geen mogelijkheid meer binnen te krijgen, verscheen ook nog meerdere malen bij ons achter huis.
Is uiteindelijk ook afgemaakt, niet omdat wij dat wilden, maar omdat de hond gewoon onhandelbaar was geworden.

Wat hondengedrag betreft, wij hebben een lieve hond, met herderbloed. Doet geen vlieg kwaad, zelfs bang voor de kat (als meneer vervelend is geweest). Toch altijd uitkijken met honden. Blijf bij m'n statement, honden proeven tegenwoordig geen bloed meer. Hebben ze het één keer geproeft, gaat hun instinct werken.
Is dus geen gedrag, maar instinct.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:08

Dat is dus een verkeerde redenering. Als 1 hond het doet betekent het niet dat alle honden het doen! Dat jij slechte ervaringen heb me die duitse herder is spijtig, maar net als mensen hebben honden ook karakters en verschillen ze ;) als ik 1 x heb gevochten uit zelfverdediging betekent dat toch niet dat ik het vaker ga doen, tenzij ik in de zelfde situatie terecht kom?

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:08

En honden die vers vlees gevoerd krijgen waar duidelijk ook bloed aan zit, gaan in een keer ook op koeien jagen ;)

Nee hoor is een fabel, maar goed, zo wijken we nogal van het onderwerp af..

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:09

Arm arm veulen. Ziet er niet best uit

Mijn mening is dat een hond niet zonder toezicht in de box van een paard (in dit geval veulen) hoort te kunnen komen. Je weet niet wat er gebeurd is. Het is alleen maar gissen. Wel ben ik het ermee eens dat de hond is ingeslapen. Een hond hoort onder geen enkele voorwaarde zo te bijten. Ik zie dit als een fout van beide eigenaren. Zowel van de hond als van het veulen. Voorzichtigheid staat voorop!

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:14

Jeetje ik zou me echt heel erg schrikken als ik mn paard in die staat zou aantreffen.

Ben blij dat onze hond niet eens achter bij de stallen durft te komen en gewoon op zijn eigen ´domein´ blijft en ook niet de stal in kan komen. Je weet maar nooit waartoe zo´n dier in staat is ..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:14

Tsjah, misschien wat krom geredeneerd, maar heb het niet van mezelf.
Die nare ervaring, lifaya, speelt daar niet meer in mee. Ik was 9, kon het nauwelijks beseffen.
De gelijkenis die jij daarentegen legt is ook een kromme redenering, wij mensen kennen normen en waarden. Die hebben dieren niet. Die hebben een instinct. Gedrag kan je aanleren, instinct niet.

Wesseltje; de hond die vers vlees krijgt legt geloof ik niet de link tussen vlees en dier... Krijgt het echter bloed van een levend dier, leert het weer een andere link te leggen.
Correct me if i'm wrong. Ik ben benieuwd naar de bewezen theorie hierover...

Back to basics, wij lezers weten niet wat de hond verder zoal heeft uitgespookt.... Het zal waarschijnlijk niet de eerste keer zijn, in dat geval kan je het goedpraten, gezien het dier altijd bij het veulen sliep.
Het veulen de schuld geven en de hond vrijpraten is ook ronduit belachelijk, aangezien veulens over het algemeen verschrikkelijk nieuwsgierig zijn...

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:19

Hoe kan jij nou zeggen 'het zal waarschijnlijk niet de eerste keer zijn' als je er niet bij was en de hond in kwestie niet kent. :\ Eens zal de eerste keer zijn en dat kan bést deze keer zijn geweest.

Volgens mij geeft niemand hier het veulen de schuld, want in dit geval zijn de eigenaren verantwoordelijk voor de daden van de dieren, ongeacht dat nou met opzet of per ongeluk gebeurd.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:20

Ik heb niet alles gelezen en ik houd helemaal niet van dit soort honden,maar 9 maanden oude hengst-veulentjes zijn ook niet allemaal even 'schattig'.Ik kan me heel goed voorstellen dat de hond dacht in levensgevaar te zijn...
Kortom:stom van beide eigenaren.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:24

Ik geloof niet dat ter discussie staat of de hond nu wel of niet ingeslapen zou moeten worden. Daar ter plaatse is besloten dat te doen. Klaar af. Voor de eigenaar van het veulen een trieste zaak. Paardje zal altijd gehavend door het leven gaan.

Misschien een rare vraag: maar hoe moet dat met het hoofdstel later??

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:25

Muzefee schreef:
Hoe kan jij nou zeggen 'het zal waarschijnlijk niet de eerste keer zijn' als je er niet bij was en de hond in kwestie niet kent. :\ Eens zal de eerste keer zijn en dat kan bést deze keer zijn geweest.

Volgens mij geeft niemand hier het veulen de schuld, want in dit geval zijn de eigenaren verantwoordelijk voor de daden van de dieren, ongeacht dat nou met opzet of per ongeluk gebeurd.

Hoe kan ik dat zeggen?
Heel simpel, een hond laat je niet zomaar inslapen....
Er zullen ongetwijfeld meerdere dingen zijn gebeurd.
Jammer dat je het zo letterlijk neemt, er staat waarschijnlijk.
Vind het ook vreemd dat je als eigenaar je hond zomaar op het erf van de buren laat komen. Zeker 's nachts.
Onverantwoordelijk, klopt dat? Denk je?
Ik bedoel, in mijn ogen heb je dan een groot probleem; je hond niet onder controle hebben...
Hond heeft niet alleen het oor afgebeten, ook in de kaak en onder het hoofd...
Geen kwestie van speelsheid.
Een hond in gevaar, zou kunnen... Maar ik vind het dan nog een grote beslissing om 'm in te laten slapen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:26

Ik vind het een sneue samenloop van omstandigheden met een zielige afloop. Maar ik vind ook dat honden niet in een stal horen te komen. Hoop dat het veulen er geen trauma aan overhoudt

Mijn hond is waarschijnlijk niet meer te vertrouwen! Ze heeft wel eens aan een wondje van mji gelikt (= bloed proeven= gevaarlijke hond!) Daarnaast eet ze vers (en ook hele kuikens) en heeft ook ooit achter ganzen aan gezeten en een dood hertje gevonden in het bos.

MOet haar maar laten inslapen dan...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:27

manishdra schreef:
Ik vind het een sneue samenloop van omstandigheden met een zielige afloop. Maar ik vind ook dat honden niet in een stal horen te komen. Hoop dat het veulen er geen trauma aan overhoudt

Mijn hond is waarschijnlijk niet meer te vertrouwen! Ze heeft wel eens aan een wondje van mji gelikt (= bloed proeven= gevaarlijke hond!) Daarnaast eet ze vers (en ook hele kuikens) en heeft ook ooit achter ganzen aan gezeten en een dood hertje gevonden in het bos.

MOet haar maar laten inslapen dan...

Neem het vooral lekker letterlijk.
Maar in jouw geval, zou ik een tetanusspuit gaan halen ;) (just kidding...)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:29

Janine1990 schreef:
Hoe kan ik dat zeggen?
Heel simpel, een hond laat je niet zomaar inslapen....
.

En die RAD regeling dan die hier eerst was ;) er zijn honderden bullachtige honden afgemaakt om hun uiterlijk, niet gedrag.

Maar even on-topic. Ik vin dat dit toch egt de verantwoordelijkheid is van beide eigenaaren! De eigenaar van de hond mag zijn hond niet van het terein aflaten zonder toezicht en de eigenaar van het veulen moet ervoor zorgen dat er niks naar binnen kan! Het kan altijd mis lopen!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:31

lifaya schreef:
de eigenaar van het veulen moet ervoor zorgen dat er niks naar binnen kan! Het kan altijd mis lopen!

Nou hier staan de staldeuren altijd open... Daar kan iedere hond en kat naar binnen. (Net als de wei) Een hond of kat van een ander heeft hier niets te zoeken. Nee, de verantwoording ligt helemaal bij de eigenaar van de hond.