Sportpsychologie bij dressuur: omgaan met wedstrijdstress

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maariijee

Re: Sportpsychologie bij dressuur: omgaan met wedstrijdstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:58

Soms trek ik nog voordat we weg gaan mn trainingbroek aan en ren ik even een paar km, help wel moet ik zeggen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:03

Ik moet altijd ontspanningsoefeningen doen :')

sunnymay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:22

De verzorgster/amazone van mijn Welsh pony heeft ook heel veel last van wedstrijdstress.
Terwiijl ze het beide aankunnen en er ook klaar voor zijn.
Tijdens het inrijden en in de training loopt de pony super en ontspannen. Zodra ze nog maar een half rondje in de wedstrijd ring rijden, zie je de pony in ene gaan spannen en wordt ze mega heet in de proef. Ze maakt veel onnodige foutjes door de spanning die ze ovebrengt op de pony Dit is zo zonde.
Afgelopen weekend ben ik zodra ik spanning zag (tussen het lezen door) heel langzaam en sloom de proef gaan voorlezen. En zodra het weer beter ging normaal. Dit was geen gehoor. Toch hielp het haar een beetje.
Ze komt met een pijnlijke buik haar proef uit door haar spanning. Op haar inpraten dat punten, foutjes etc allemaal niet uitmaken. Dat ze gewoon lekker lui moet gaan rijden, etc.
Weet het gewoon niet meer. En ook als je er niet over praat (om het zo haar te laten vergeten), dan bouwt ze nog veel spanning op.
Ze halen zo net hun puntjes (of net niet), terwijl ze in training en tijdens het inrijden dik twee winstpunten per proef waard zijn. Ze ging laatst maar homeopatihische tabletjes gebruiken, maar ook dat heb ik het idee dat het niets doet. Wie weet heeft ze wat aan dit stukje...
Ze is overigens 14 jaar en de pony is 4,5 (dit jaar 5) en ze starten L1. (Pony met veel potentie voor hoger niveau).

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:26

Ik vind dit niet helemaal specifiek voor dressuurruiters :) springers hebben er ook iets aan. En ik wil er nog wel een methode aan toevoegen ;)

Bij mijn studie heb ik eens een sportpsycholoog geinterviewd over methodes die sportpsychologen gebruiken bij bijvoorbeeld topvoetballers. Hij vertelde dat een veel gebruikte methode inbeelding is. Ook in veel van mijn boeken wordt dit als meest gebruikte methode omschreven.

Beeld je de plaats en de activiteiten in, op een rustige plek, en herhaal dat.

Bij mij is de stress daardoor gehalveerd. Ik pak altijd het proefje en ga met een muziekje en mijn ogen dicht de ring inbeelden en rij in gedachten een keer of drie de proef. Dan ga ik lekker naar buiten koekeloeren en ga meestal zonder stress de proef in. Misschien een handige tip voor anderen? :)

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:27

Wat een interessant stukje!
Toevallig komt Rico Schuijers a.s. donderdag ook weer een Rondje instructie doen op de KNHS.

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 19:04

Zeker een bruikbaar stuk voor mij :)
Ik ga het eens proberen :P

pyrrhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 20:52

hm ja idd best een bruikbaar stuk voor een heleboel mensen, alleen om eerlijk te zijn als ik zoveel last zou hebben van die spanning dan had ik ht al lang voor gezien gehouden........ ;) dan zou ik de lol er nogal snel af hebben. Om me heen zie ik ook mensen die gewoon dagen van tevoren al misselijk zijn en zelfs ziek op bed liggen van de spanning.. of juist ziek worden na de wedstrijd door de spanning op die dag. nou sorry dat gaat mij te toch echt te ver hoor. Beetje gezonde spanning kan helemaal geen kwaad maar ht moet niet je prestaties gaan beheersen.... Gelukkig heb ik er zelf niet zo heel veel last van! 8-)

Nens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 20:55

Ik had ook altijd spanning voor de wedstrijden!!

maar rustig blijven en concentreren, dan kwam het altijd wel goed!!

miranda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 07:26

Hallo,

Ik ga dit ook even volgende voor alle tips die voorbij komen.
Want zowel ik als mijn paard hebben er last van.
Niet altijd maar wel geregeld.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 22:23

Ik ga dit even printen en op me in laten werken. Ik ben ook zo'n geval...

En Phyrrus je weet niet hoe gezegend je bent. Wees er maar heel blij mee. Hoe irreeel de angst ook lijkt voor jou. Hij is er en hij is niet zo maar weg. Was dat maar zo! Gezonde spanning à la. Bij mij beïnvloed het me op meer vlakken. Ook mijn rijbewijs was op deze wijze een bijna onneembare hindernis. Elk praktijkexamen is voor mij altijd een probleem. Ik vind het niet om te lachen. Ik baal er intens van en zou dolgraag van dit probleem afkomen.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 22:24

Daphaan schreef:
Ik vind dit niet helemaal specifiek voor dressuurruiters :) springers hebben er ook iets aan. En ik wil er nog wel een methode aan toevoegen ;)

Bij mijn studie heb ik eens een sportpsycholoog geinterviewd over methodes die sportpsychologen gebruiken bij bijvoorbeeld topvoetballers. Hij vertelde dat een veel gebruikte methode inbeelding is. Ook in veel van mijn boeken wordt dit als meest gebruikte methode omschreven.

Beeld je de plaats en de activiteiten in, op een rustige plek, en herhaal dat.

Bij mij is de stress daardoor gehalveerd. Ik pak altijd het proefje en ga met een muziekje en mijn ogen dicht de ring inbeelden en rij in gedachten een keer of drie de proef. Dan ga ik lekker naar buiten koekeloeren en ga meestal zonder stress de proef in. Misschien een handige tip voor anderen? :)

Ik ga hem heel zeker uitproberen!!! Als het werkt, ben ik je oneindig dankbaar...

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 08:09

behoorlijk oud topic, ik tem ff.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 11:29

Hier een slotje.