'Sommige paarden worden hier dertig, dus hebben ze het goed'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:50

Arabesk schreef:
tja op hun site staat:

Citaat:
Indien u een eigen paard of pony heeft kunt u deze bij ons stallen. Zowel binnen als buiten zijn er stallen beschikbaar. Het verzorgingspakket per dag bestaat uit driemaal brokken, geplette gerst, hooi/kuilgras. Weidegang behoort tot de mogelijkheden. Daarnaast is er ook een solarium en een stapmolen aanwezig.

'weidegang behoort tot de mogelijkheden'??? is dus niet standaard! :(

Wel standaard brokken, gerst, alsof dát bijdraagt aan het welzijn van het paard :?

Werkelijk waar de foto's op de site zijn prachtig

http://www.manegemeulendijks.com/tableaux/index.php

en getuigen vooral van veel luxe voor de ruiter.

Maar ja ze zijn daarin niet de enige helaas -O-

Tjonge jong!
Wat een gezanik!

Volgens mij heeft die manege het best goed voor elkaar. Zijn een hoop 'mindere' maneges
Realistisch gezien is winst maken met een manege niet makkelijk, wat er vaak voor zorgt dat de paarden het 'minder'hebben. Nogmaals lijkt het erop dat deze manege het best goed voor elkaar heeft en natuurlijk kan het altijd nóg beter (als dat financieel ook haalbaar is)

Luxe voor de ruiter is echt niet verkeerd als dat niet ten koste gaat van de paarden, snap het probleem niet!

Dat het schoon is, is imo alleen maar goed JoviBan. Concentratiekamp- hoe dúrf je!

Verder is het stukje erg knullig geschreven -Hij/zij had beter even het stukje kunnen laten controleren door Maria Adelaars-Meulendijks.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 17-01-09 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

bolliewollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:51

toevallig ken ik deze manege en heb ik hier vroeger ook altijd gereden
ik kan je zeggen dat bovenstaand bericht pure onzin is
de manege draait alleen om winst en geeft geen bal om de paarden
de paarden staan nooit behalve 3 weken in de zomer buiten
ook de pensionpaarden staan nooit buiten of de pensionklanten moeten dit zelf doen; buiten en binnen zetten en dan max. 2uur

de manegepaarden moeten soms uren achter elkaar lopen en ja soms ook de oudjes van 30 jaar
de stallen zijn zo ontzettend klein dat een normale kwpner van rond de 1.68/1.70 zich niet eens normaal op kan draaien
ook staan de manegepony s vaak met zijn 2en in deze toch al veels te kleine stallen
er zijn ook een 4 tal stands waar oude manegponys de gehele dag instaan
de stallen worden maar 1x per week uitgemest en elke dag wordt er wel een kleine hoeveelheid stro in de stallen gedaan maar de paarden vervelen zich zo van de hele dag op stal staan dat ze dit meteen opeten
vele stalondeugden ontbreken hier ook niet; kribbebijters en luchtzuigers zijn aan de orde van de dag
ook paarden met zomereczeem die niet of nauwelijks worden behandeld tegen hun gruwelijk jeuk en in de zomer 3 weken op de wei gaan zonder bescherming en zonder behandeling
sommige paarden werden vroeger gekocht bij het slachthuis; onder het mom van wij hebben dat paard gered
het is maar wat je redden noemt; elke dag paar uur rondjes lopen tot je er dood bij neervalt

de manege kent veel luxe voor de ruiter; longeerbak, stapmolen, 2 binnenbakken; 1 van 20 x40 en 1 van 20 x 80/100 2 kantines, buitenbakken enz enz

toch is de manege ouderwets mbt de verzorging vd paarden en zouden als eerste alle stallen gesloopt moeten worden om vervolgens de paarden een normale stal te geven

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:54

Dat is dan weer jammer om te lezen bolliewollie ;(
Maar dat is iig een verhaal gebaseerd op een eigen ervaring
en niet op plaatjes van de site en zoeken naar 'fouten'

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:55

JoviBan schreef:
Ik heb de site van deze manege ook even bekeken.
Tis wel duidelijk waar zij de meeste waarde aan hechten: mooie rijhallen, gezellige kantine, glimmende wastafels & tegels, etc etc.

En de stallen, tis toch vreselijk! Het lijkt wel een concentratiekamp.
En dan de trieste foto's van de paarden. Er staat welgeteld één paard op dat in de wei loopt.

Ongelooflijk zeg. En dan nog denken dat ze het goed doen en het beste met de paarden voor hebben.

Ehmm.. :Y)

Ik zie prima stallen.. En de discussie van wel of niet op het land kan bij elk topic gevoerd worden ( en helaas gebeurd dat ook..) terwijl het nu gewoon om dit artikel gaat.

*zucht*

Ik heb ook gelachen om het artikel, voornamelijk door de manier waarop het is geschreven :D

Sodeletuut

Re: 'Sommige paarden worden hier dertig, dus hebben ze het goed'

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:57

Dat is niet niks bolliewollie..
Klinkt wel erg rampzalig........

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 11:01

Nessah schreef:
JoviBan schreef:
Ik heb de site van deze manege ook even bekeken.
Tis wel duidelijk waar zij de meeste waarde aan hechten: mooie rijhallen, gezellige kantine, glimmende wastafels & tegels, etc etc.

En de stallen, tis toch vreselijk! Het lijkt wel een concentratiekamp.
En dan de trieste foto's van de paarden. Er staat welgeteld één paard op dat in de wei loopt.

Ongelooflijk zeg. En dan nog denken dat ze het goed doen en het beste met de paarden voor hebben.

Ehmm.. :Y)

Ik zie prima stallen.. En de discussie van wel of niet op het land kan bij elk topic gevoerd worden ( en helaas gebeurd dat ook..) terwijl het nu gewoon om dit artikel gaat.

*zucht*

Ik heb ook gelachen om het artikel, voornamelijk door de manier waarop het is geschreven :D

Dat staat anders wel in de beginpost. De eigenaresse zegt dat je een contract moet ondertekenen en dat alle paarden dagelijks buiten komen.

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 11:02

Ik kom regelmatig bij deze manege omdat er veel wedstrijden georganiseerd worden, maar ik zie altijd veel paarden buiten lopen. Als de manegepaarden niet buiten komen en de pensionpaarden nauwelijks vraag ik me toch af waar die paarden in de wei dan vandaan komen.

bolliewollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 11:04

Karolien_ schreef:
Ik kom regelmatig bij deze manege omdat er veel wedstrijden georganiseerd worden, maar ik zie altijd veel paarden buiten lopen. Als de manegepaarden niet buiten komen en de pensionpaarden nauwelijks vraag ik me toch af waar die paarden in de wei dan vandaan komen.

geloof me; het zijn de manegpaarden ; deze staan in de zomer 3 weken buiten en als het weer het toelaat op zondag ook
de pensionpaarden mogen buiten max 2 uur als je je paard zelf buiten zet en binnen haalt en deze weides liggen achter de mange en kun je vanaf het wedstrijdterrein niet zien

anders zou ik zeggen tegen iedereen; ga eens gewoon kijken en vraag het daar aan de pensionklanten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 11:11

Cayenne schreef:
De smid komt wekelijks om hoeven te vervangen en de dampende baal stro geeft aan dat ook het schoonmaken van de stallen wel in orde is.

[knip]

"Er zijn altijd mensen slecht voor dieren, bijvoorbeeld honden. Paarden worden absoluut goed behandeld, daar zijn eigenlijk helemaal geen regels voor nodig. "

Afgezien van het feit dat het er wat die hoeven betreft een beetje knullig staat: als mijn paard echt iedere week nieuwe ijzers nodig zou hebben zou ik failliet gaan.

En zelfregulatie zodat paarden goed verzorgd worden en er geen verwaarlozing meer voorkomt? Op welke wolk leeft zij?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 12:48

Cassidy schreef:
Afgezien van het feit dat het er wat die hoeven betreft een beetje knullig staat: als mijn paard echt iedere week nieuwe ijzers nodig zou hebben zou ik failliet gaan.

En zelfregulatie zodat paarden goed verzorgd worden en er geen verwaarlozing meer voorkomt? Op welke wolk leeft zij?

volgens mij staat alles een beetje 'knullig' omschreven..... en hecht ik weinig waarde aan het hele stuk ;)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 12:49

Nou zowel mijn als Arabesks reactie staan bij het stuk
Wie weet reageert er nog iemand. :D

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 12:54

Hahahaha maffe verhaal.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 13:38

Ik snap eigenlijk niks van dit bericht, zo knullig is het geschreven... Maar ook de reacties zijn tegenstrijdig.
Ik vind dat je als manege eigenlijk een voorbeeld moet geven 'hoe het hoort'. Ik begrijp best dat stallen handiger zijn dan elke dag de paarden uit de wei plukken, maar een manege die helemaal geen weide heeft (of stands!!) vind ik eigenlijk een slecht voorbeeld. De jonge ruitertjes krijgen dan mee 'dat is normaal' (heb ik ook gehad).
Als het waar is dat de manegepaarden wel buiten komen daar, maar de pensionpaarden een heel stuk minder of niet, dan ligt de verantwoordelijkheid hiervoor imo ook bij de eigenaar, je kan ook ergens anders staan.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 20:39

superwoman schreef:
Dat is dan weer jammer om te lezen bolliewollie ;(
Maar dat is iig een verhaal gebaseerd op een eigen ervaring
en niet op plaatjes van de site en zoeken naar 'fouten'

Inderdaad!
Ik verbaas me echt over de reacties. Al voor de reactie van bolliewollie was het al negatief. Sommige reacties hier vind ik net zo knullig als het artikel en er op gericht om negatief te doen.

Dat het artikel zo knullig geschreven is, daar kun je de manege eigenaar niet op aanvallen. En als ik over de knulligheden heen lees dan klinkt het als een goede manege. Ik zou eerder de verslaggever mailen om te zeggen dat hij zijn/haar artikel eerst moet laten checken als je er geen verstand van hebt.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:18

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:29

Geloof mij nou maar, de paarden (manegepaarden) staan iedere dag buiten! 's zomers na de lessen worden ze gelijk in de wei gezet (doen we zelf, dus ja dat weet ik zeker). En in de winter gaan ze 's morgens vroeg naar buiten en worden ze voor de lessen pas weer binnen gehaald. De stallen zijn niet al te groot, daar ben ik het mee eens, maar ze staan dan ook veel buiten. Stallen worden dagelijks schoon gemaakt en zijn altijd fris!

Hoe het met pensionpaarden buiten zetten is weet ik niet precies, maar volgens mij wordt dat op verzoek ook gedaan. Er is land zat, dus ze mogen echt naar buiten!

Enne stands zijn er echt niet!

Dus zo slecht is het niet. Paarden lopen maximaal 3 uur op een dag, maar bijna altijd 2 uur. Ze worden fatsoenlijk ingedeeld naar kunnen van het paard. Sofietje, de oude waar het om gaat loopt 1 uurtje per dag, rust roest!

Ik vind al dat kommentaar dus wel erg overdreven als je er zelf nog nooit bent geweest!

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:44

lotteElb schreef:
Geloof mij nou maar, de paarden (manegepaarden) staan iedere dag buiten! 's zomers na de lessen worden ze gelijk in de wei gezet (doen we zelf, dus ja dat weet ik zeker). En in de winter gaan ze 's morgens vroeg naar buiten en worden ze voor de lessen pas weer binnen gehaald. De stallen zijn niet al te groot, daar ben ik het mee eens, maar ze staan dan ook veel buiten. Stallen worden dagelijks schoon gemaakt en zijn altijd fris!

Hoe het met pensionpaarden buiten zetten is weet ik niet precies, maar volgens mij wordt dat op verzoek ook gedaan. Er is land zat, dus ze mogen echt naar buiten!

Dus zo slecht is het niet. Paarden lopen maximaal 3 uur op een dag, maar bijna altijd 2 uur. Ze worden fatsoenlijk ingedeeld naar kunnen van het paard. Sofietje, de oude waar het om gaat loopt 1 uurtje per dag, rust roest!

Ik vind al dat kommentaar dus wel erg overdreven als je er zelf nog nooit bent geweest!

Jep, ik ben 't idd met Lotte eens :j
De paarden komen genoeg buiten, en hebben allemaal gewone normale stallen :)
Veel lopen ze niet, en goed verzorgd worden ze zeker wel :j
@bolliewollie, ik weet niet wat jij hebt, maar wat jij over de manege zegt is absoluut niet waar :)
De paarden komen gewoon elke dag op de wei :)

Denise_Tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:53

Naomi_Jortje schreef:
lotteElb schreef:

Jep, ik ben 't idd met Lotte eens :j
De paarden komen genoeg buiten, en hebben allemaal gewone normale stallen :)
Veel lopen ze niet, en goed verzorgd worden ze zeker wel :j
@bolliewollie, ik weet niet wat jij hebt, maar wat jij over de manege zegt is absoluut niet waar :)
De paarden komen gewoon elke dag op de wei :)

Ik ben het helemaal met Naomi & Lotte eens!
Wat een onzin wordt hier vertelt, alle paarden gaan iedere dag de wei op, lopen niet te veel en worden zeker goed verzorgd! De paarden die toe zijn aan een dagje rust, krijgen een dagje rust. Ik heb er voor school 2 dagen stage gelopen en of dat alle paarden buiten komen!! Ze krijgen goed te eten, gaan altijd netjes naar de smid, hebben goed passende zadels, nette stallen etc, waarom worden hier zulke dingen gezegd als meer dan de helft niet eens weet waar ze over praten? ;)

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 23:00

Ik ben het ook met Denise, lotte en Naomi eens.
Ik kom regelmatig op deze manege, wegens wedstrijden
En echt, op deze manege hebben de paarden het prima
(een stuk beter als andere maneges in de omgeving)
Goede bakbodems, fijne stallen, grote weides. Nou wat wil je nog meer? Echt die paarden hebben niks te klagen.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 23:02

ze weten nog niet goed een hoofdstel om te doen, kijk bij de twee schimmels rechts onderaan ( kan een moment opname zijn maar goed.)
Laatst bijgewerkt door deflin op 17-01-09 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Denise_Tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 23:03

s_koning schreef:
ja en als je naar de foto's kijkt bij paarden, weten ze nog niet goed een hoofdstel om te doen, kijk bij de twee schimmels rechts onderaan

Ja op foto's kan je ook meteen de hele manege aanvallen he? ;)

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 23:03

s_koning schreef:
ze weten nog niet goed een hoofdstel om te doen, kijk bij de twee schimmels rechts onderaan ( kan een moment opname zijn maar goed.)

Neem een kijkje bij die manege, en je verbaasd je dat die het beter weten als jij.

edit; Ik ben speciaal voor je gaan kijken bij die foto's, en jij moet hier helemaal niks zeggen..
Want die hoofdstellen horen zo, dat zijn hoofdstellen met een lage neusriem!
Laatst bijgewerkt door I_Moondance op 17-01-09 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Denise_Tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 23:05

I_Moondance schreef:
s_koning schreef:

Neem een kijkje bij die manege, en je verbaasd je dat die het beter weten als jij.

Precies!

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 23:06

s_koning schreef:

Welke 2 bedoel je?
Ultima & Valser? :)
Zie niet wat daar fout zit aan hun hoofdstellen hoor ;)

Denise_Tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 23:10

Er zijn maar 3 schimmels Kulina, Ultima en Valser en ik zie het ook niet? Misschien even handig om te vertellen hoe en wat..